IKEA samarbetar med Asus om gamingmöbler

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade ju varit bra om de skippade "gaming" men satsat mer på datoranpassade kontorsmöbler med smarta funktioner typ integrerade Qiladdare och usbhubb även den med laddning, bättre integrerade monitorarmar osv... men inget som kallas gaming.

De har Qi-laddare och USB-laddare för infällning, samt att de säljer en hålsåg i rätt dimension för att använda dem. Jag kör med en sådan i mitt bord.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag saknar enormt att datorbord inte längre har en utdragbar skiva för mus/tangentbord.
Jag har fått göra en egen ful lösning med en skiva till mitt skrivbord.
Vill ha tangentbordet i armbågshöjd så man kan ha armarna lutandes mot armstöden i 90 graders vinkel.
Men gör man det på ett vanligt skrivbord så blir det på tok för lågt.
Där kommer skivan in som man kan dra ut och få dels lite distans, och rätt höjd.

Hade förvånansvärt svårt att hitta sådana lösningar när jag letade snyggt skrivbord här för något år sen. För förr fans dom överallt

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad menar du för mått nu? För det som jag kallar bredd är hur brett det är när jag tittar på det där jag sitter, och då har de bord som är 2m breda om du vill. Sitter vid ett sådant just nu (som jag iofs har moddat lite lagom med en sticksåg, men skivan var sån). Om du menar djup så finns det nog inte mer än 75 cm vad jag vet, men jag har svårt att se hur man skall behöva mer.

Sorry, menade givetvis djup. Månadströttheten du vet

Antar att det beror på hur man sitter men på jobbet vilar jag halva armen på skivan och kan trots detta luta mig bak och ha raka ben framåt. Hemma vilar jag endast händerna och kan knappt sträcka på benen om jag lutar mig bakåt. Bordet mitt är 80cm djupt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Okej så snart har vi hela vardagsrummet fullt med rgb. Blinkande soffor och bord. Kanske även sängen? Så småningom kommer väl också gamingrelaterad köksutrusning? Stå i köket o rör i grytorna samtidigt som spisen eller kylskåpet blinkar i takt med musiken? Eller kanske badrummet medan du står i duschen måste du hålla dig uppkoppad för att ha koll på vad dina fiender har för sig i spelen? lägg till lite rörelsesensorer också så att du kan styra din gubbe vart du än befinner dig i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kinnarp har djupare bordskivor och deras vinklade bord blir i praktiken enormt djupa om man vill, deras standardskivor >
https://i.imgur.com/p8jKJ30.png

Vet allt det, hade sådant bord på förra jobbet som var hur djupt som helst. Det hade en poäng när alla hade CRT-skärmar, men numer känns det lite meningslöst. Vill man förbålt ha djupare än 75 cm så säljer de skarvkopplingar för att koppla ihop två skivor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sorry, menade givetvis djup. Månadströttheten du vet

Antar att det beror på hur man sitter men på jobbet vilar jag halva armen på skivan och kan trots detta luta mig bak och ha raka ben framåt. Hemma vilar jag endast händerna och kan knappt sträcka på benen om jag lutar mig bakåt. Bordet mitt är 80cm djupt.

OK, då fattar jag lite bättre. Det låter egentligen som om det du helst vill ha är ett svängt skrivbord med stöd för musarmen, eller?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet allt det, hade sådant bord på förra jobbet som var hur djupt som helst. Det hade en poäng när alla hade CRT-skärmar, men numer känns det lite meningslöst. Vill man förbålt ha djupare än 75 cm så säljer de skarvkopplingar för att koppla ihop två skivor.

Med högtalare på bordet är det inte så dumt med djupare bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OK, då fattar jag lite bättre. Det låter egentligen som om det du helst vill ha är ett svängt skrivbord med stöd för musarmen, eller?

Antagligen ja. Får bli något sådant i nästa bostad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@ToirRisker: Ett bord där du utför ditt gejmande.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Vad är det som är "gaming" egentligen? RGB? Köpte nyligen ett skrivbord från ikea på 200x80cm. Svart, anonymt och tillräckligt med plats för gaming på ena halvan och kontor på den andra.Det fungerar alldeles ypperligt till mitt lirande utan att vara "gaming". Det var billigt och därmed lite vingligt, men man får vad man betalar för.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Estetiken kommer ju gå förlorad så fort dom sätter dit ROG-loggan.

Permalänk
Skrivet av Lunatech:

Passar på att slänga in en heads-up för IKEA Fredde "gamingskrivbord". Hur man kan marknadsföra ett skrivbord som inte ens rymmer ett fullstort midtower (BeQuiet Silent Base 600) som gjort för gaming är lite konstigt. Inte går det att justera heller.

Jag köpte just detta skrivbord för ett par veckor sedan. Det känns robust och jag gillar hyllplanen etc. Men jag tänkte inte ens tanken på att det skulle vara så snålt tilltaget med plats på dator-hyllorna. IKEA skyltar ju med att det är framtaget för gamers etc...
Jag har en dator per sida, det är verkligen precis så en FD R4 samt en Phantecs P400 får plats! Tyvärr har bägge chassin strömknapp på ovansidan, vilket är lite bökigt att komma åt. Även på djupet är det lite snålt tilltaget.
Får väl hoppas att ett samarbete med Asus hjälper IKEA ta fram en relevant kravspec.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Datorstolen ROGER?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Antagligen ja. Får bli något sådant i nästa bostad.

Har du funderat på något sånt här:

https://www.dustin.se/product/5010502817/supreme-asymmetriskt...

Har sett dem ibland på kontor, och den här diskussionen fick mig att fundera på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hellre ROG i ryggen än säd i brallan?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kul!
Ikea kan ju inte ha missat att deras möbler finns i var och varannan "Battlestation" som läggs upp på nätet, så det här är nog ingen dum ide

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de gör bättre grejer än Jysk iaf. Sitter för nuvarande och spelar spel i nån stol från Jysk. Den gnisslar och för oväsen så fort jag rör på mig. Min rygg känns helt förstörd efter ett par rundor CS.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hade varit awesome om det kommer ett bord med inbyggd kabelränna med trådlös laddning. Det skulle definitivt kunna få mig att skaffa ett

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Överskattad mat där, hoppas Asus gör så maten smakar bättre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jjisses vilken weird kombo. Enkelt och stilrent möter Overkill?

Permalänk

Jag ser miltal av köer runt Barkarby när de är release-datum för detta. Myshörna alá Gamingburk med gaming-rgb och kopiösa mängder ungar som ska ha Rågbordet och Rågstolen. Ajuste, sen hade vi det där viruset också = /

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Så en fåtölj med inbyggda ledlampor, usb uttag, och högtalare? Kan vara spännande men möbler i sig är dyrt så kan bara gissa vad dessa skulle gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tycker det låter bra, nu kanske vi kan hitta nåt coolt gamingbord till grabben, nu sitter han med ett kontorsbord, fördelen med det är att det är 160x80cm, vanliga gamingbord får man ju knappt plats med tangentbord och mus på

Skrivet av RekiN:

Måste säga att detta låter lite intressant faktiskt! Är på jakt efter nytt "gamingbord" så jag kommer definitivt att hålla utkik!

Hur skiljer sig ett gamingbord mot ett vanligt skrivbord?

Jag har gått i ett par affärer som skyltat att de haft ”gamingbord” men den enda skillnaden jag kan se gentemot borden som stör bredvid är att de är svarta och i vissa fall av ett billigare material. Kanske att det hänger en kabelsamlare på undersidan baktill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur skiljer sig ett gamingbord mot ett vanligt skrivbord?

Jag har gått i ett par affärer som skyltat att de haft ”gamingbord” men den enda skillnaden jag kan se gentemot borden som stör bredvid är att de är svarta och i vissa fall av ett billigare material. Kanske att det hänger en kabelsamlare på undersidan baktill.

Rymdskeppsdesign, extra grym om den har RGB!
Målgruppen är 12-18 år. Vi är många som får lida av detta.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hade varit awesome om det kommer ett bord med inbyggd kabelränna med trådlös laddning. Det skulle definitivt kunna få mig att skaffa ett

Såna här grejer fattar jag inte. De har kabelrännor att köpa redan idag - eller så kan du köpa det någon annanstans och skruva i. Vad är poängen med att den är inbyggd? Du lär ju få montera ihop möblerna själv i alla fall. Trådlös laddning erbjuder de också sen flera år, bara att montera i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har du funderat på något sånt här:

https://www.dustin.se/product/5010502817/supreme-asymmetriskt...

Har sett dem ibland på kontor, och den här diskussionen fick mig att fundera på det.

Ingen dum idé, sparar länken, tack så mycket! Ska försöka hitta bilder på hur det ser ut med den in action.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kan ju bli riktigt intressant, lite mera sofistikerade stilrena produkter som fortfarande fyller sin funktion på ett ganska IKEA praktiskt sätt

Själv gillar jag hårda stolar, sitter på en ikea ps2012 karmstol som jag verkligen gillar och före det en överbliven kökstol i trä.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

Man vet att gaming har blivit mainstream när IKEA säljer gaming-möbler. 90-talet när man bar runt på CRT-skärmar till polaren som hade bästa uppkopplingen och man var tvungen att varna resten av gänget om man skulle ladda ned något känns avlägset.

Hmm... det hade jag köpt faktiskt. En retro-stylad modern CRT-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Såna här grejer fattar jag inte. De har kabelrännor att köpa redan idag - eller så kan du köpa det någon annanstans och skruva i. Vad är poängen med att den är inbyggd? Du lär ju få montera ihop möblerna själv i alla fall. Trådlös laddning erbjuder de också sen flera år, bara att montera i.

För att deras kabelrännor är nått jag krossar knät emot hela tiden och de är så otroligt fula. plus att inbyggda är så mycket snyggare.

Trådlös laddning som finns i bordet är dock inte super vanligt bland deras bord. iaf inte de bättre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Blir väll antagligen nått liknade som Ikeas samarbete med Teenage Engineering och deras "Frekvens" serie.
Fast "Gaming" då