Permalänk
Medlem

Tv 80 plus kvantitet över kvalitet

Hej alla...

Dags för en ny tv och har bestämt mig för att den ska vara över 80" stor.
Har idag en på 60" som har skött sig väl och jag har på det stora varit nöjd med den. https://www.netonnet.se/art/NoSection/lg-60ld550n/153780.9223...

Jag använder mig av en htpc och ser i princip aldrig på tv-kanaler. Det blir lite Netflix men det mesta är lokalt lagrat på htpcn.

Min budget ligger runt 20 000 kr och då begränsas ju utbudet rejält. Oled faller bort direkt och några high end modeller är bara att glömma.

Jag tycker att jag har hyggligt modesta krav och förstår att här blir det kompromisser på det mesta. Det jag absolut vill undvika är backlight bleeding och glouding vilket känns som en rimlig målsättning.

Just nu är det denna som känns mest aktuell med tanke på priset och som jag tolkar det fått hyggligt bra omdömen. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd-85xg8596-85-xg8....

Så min fråga, är det någon som har några förslag på rimliga alternativ, har en sony 85xg596 och vill dela med sig eller bara vill komma med input.
//loffman

Permalänk
Medlem

Jag har hängt upp några sådana på fd jobbet (slutade för en vecka sedan så låter som forntid men är inte det). Jag upplevde generellt TV:n som väldigt trevlig när jag konfigurerade och testade den åt kund vid varje installation. Kan ju dock säga att 85 tum är större än man tror och kunder fick ofta en "oj va stor den är upplevelse", i ett fall fick vi t.o.m. ta ner den och hänga upp en 75" istället.
Mjukvaran var i dom jag satte upp lite tråkig, det kan ju hela tiden rättas till efter hand som skärmar lämnar fabriken men för mig hängde den sig alltid efter första konfigurationen och när man sedan körde om så var det inga problem efter det gjorde jag en uppdatering av firmware åt kunden så detta inte skulle ske igen och fick aldrig några samtal om att problem skulle uppstått efter det.

Min erfarenhet kretsar som sagt mest kring själva installationsmomentet och den korta stunden jag fixade så att allt funkade som det skulle men jag har svårt att se att du inte skulle bli nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Precis som Saturn5 säger så är 80" väldigt stort.
Hur stort är ditt rum där du ska ha TVn och hur nära sitter du?

Om du har möjlighet till bra mörkläggning i rummet kanske det är mer värt med en vettig projektor + duk istället? Då kan du anpassa storleken lite och komma upp i ännu större.

Edit: 2meter bred TV. Det är ganska saftigt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

och kunder fick ofta en "oj va stor den är upplevelse"

Hmm, vilka tilläggstjänster erbjöd ni egentligen?

Permalänk
Medlem

Vill inflika gällande storleken. Ja 80" är stort jämfört med vad folk är van vid för hemmabruk, men kollar du på hembio med projektor och duk så är 80" relativt litet. Jag har 90" hemma och sitter ca 3.5m ifrån duken och det är absolut inte för stort. Det är "stort", men inte "för stort". Byter jag så blir det till större

Permalänk
Medlem

@loffman: Om målet är största möjliga bild utan krav på kvalité så kan du ju alltid fundera på projektor, även om det absolut inte är en lösning för alla och rätt beroende av rummet. Men precis som redan påpekats så dominerar en 80"+ rummet rätt rejält så förmodar att det inte är ett rum som kommer vara på framsidan av Sköna Hem direkt

Permalänk
Medlem

@improwise:

Om du syftar på att jag skulle sålt mig själv sexuellt så kan jag avslöja att jag inte skulle blivit rik på den extratjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vill inflika gällande storleken. Ja 80" är stort jämfört med vad folk är van vid för hemmabruk, men kollar du på hembio med projektor och duk så är 80" relativt litet. Jag har 90" hemma och sitter ca 3.5m ifrån duken och det är absolut inte för stort. Det är "stort", men inte "för stort". Byter jag så blir det till större

Det nog primärt är ett problem när den är avstängd skulle jag säga, dvs den dominerar rummet lite väl mycket som möbel. Vilket måhända kan ses som lite dubbelmoral från någon som har en 77" OLED i vardagsrummet...och projektor med 120" duk

Min erfarenhet är att designen på TVn påverkar mycket, en typ lövtunn OLED GX med minimala kanter tar lite mindre visuellt utrymme än Sharps bestar för typ 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Jag har hängt upp några sådana på fd jobbet (slutade för en vecka sedan så låter som forntid men är inte det). Jag upplevde generellt TV:n som väldigt trevlig när jag konfigurerade och testade den åt kund vid varje installation. Kan ju dock säga att 85 tum är större än man tror och kunder fick ofta en "oj va stor den är upplevelse", i ett fall fick vi t.o.m. ta ner den och hänga upp en 75" istället.
Mjukvaran var i dom jag satte upp lite tråkig, det kan ju hela tiden rättas till efter hand som skärmar lämnar fabriken men för mig hängde den sig alltid efter första konfigurationen och när man sedan körde om så var det inga problem efter det gjorde jag en uppdatering av firmware åt kunden så detta inte skulle ske igen och fick aldrig några samtal om att problem skulle uppstått efter det.

Min erfarenhet kretsar som sagt mest kring själva installationsmomentet och den korta stunden jag fixade så att allt funkade som det skulle men jag har svårt att se att du inte skulle bli nöjd med den.

Skrivet av SunQ:

Precis som Saturn5 säger så är 80" väldigt stort.
Hur stort är ditt rum där du ska ha TVn och hur nära sitter du?

Om du har möjlighet till bra mörkläggning i rummet kanske det är mer värt med en vettig projektor + duk istället? Då kan du anpassa storleken lite och komma upp i ännu större.

Edit: 2meter bred TV. Det är ganska saftigt

Tack för svar, uppskattas mycket.

Jag är fullt på det klara med hur stor teven blir. Rummet är från början byggt till en projektorduk på 90 tum så det är testat och klart sedan länge :). Sitter fyra meter från 60 tummaren idag så större bild behövs.
Lämnade projektor bakom mig för tiotalet år sedan och vill inte tillbaka. Min tv används mycket till surf, youtube och lokalt material och står ofta igång under många timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Tack för svar, uppskattas mycket.

Jag är fullt på det klara med hur stor teven blir. Rummet är från början byggt till en projektorduk på 90 tum så det är testat och klart sedan länge :). Sitter fyra meter från 60 tummaren idag så större bild behövs.
Lämnade projektor bakom mig för tiotalet år sedan och vill inte tillbaka. Min tv används mycket till surf, youtube och lokalt material och står ofta igång under många timmar...

Låter som du har bra koll och jag kan hålla med om projektor, min används inte speciellt ofta sen TVn uppgraderades till vuxenstorlek. Krävs riktigt bra rumsförutsättningar för att det ska blir riktigt bra, i synnerhet om man jämför med en stor TVn.

Mediamarkt kör en del utförsäljningar nu med rätt stadiga rabatter, har för mig jag såg nån större OLED där också men då är det ju max 77" som gäller om man inte ska upp MYCKET i pris

Permalänk
Medlem

Vad tänker ni om dessa alternativ?
Min tanke är att försöka hålla mig i mellansegmentet och inte trilla ner i bland budgetmodellerna.
Det är dock inte helt lätt att reda ut vilka som är vad...
Läst sweclockers genomgång 2019 men det är nya beteckningar för 2020...

Hur stort problem är clouding och backlight bleeding på moderna apparater? Fortfarande ett problem eller bara om man har otur?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe85q60...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/lg-86...

Permalänk
Medlem

LG tvn såg riktigt trevlig ut med hdmi 2.1 och 120hz

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Bildexpert 📺

LG UN85 är deras mest tekniskt kompetenta modell i UN-serien, så ryms den inom budget har den just tekniska fördelar framför förmodad bildkvalitet. https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...

Annars är Samsung Q60T och Sony XG85 ganska kompetenta mellanklassmodeller. Finns bättre (och rejält dyrare) samt betydligt enklare och sämre.

Permalänk

Jag har varit inne själv på att skaffa 85" till vårt game/filmrum istället för projektor, men efter att ha varit och tittat på 85"are så känns det "för litet" projen drar upp en 98.5"
Har man däremot haft en 60" så känns nog 80+ enormt.
Antar att du varit och kollat "hur stora dom är" alt försök fixa en pappbit i samma storlek som tilltänkt tv och känn efter

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Då tänker jag att det står mellan dessa i nuläget...
Skillnaderna mellan Lg-apparaterna verkar vara IPS på 86 och VA på 82" så där är ett beslut att ta. Sonys apparat hittar jag ingen information om skärmen är IPS eller VA men gissar på IPS... edit// är tydligen VA enligt RTINGS.com

https://www.komplett.se/product/1156824/tv-ljud-bild/tv-video...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/lg-86...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd-85xg8596-85-xg8...

Jag har ingen direkt brådska med inköp men tänker att Sonys apparat som är en 2019 kan försvinna ganska plötsligt om man inte är med i matchen...
Blir en "hur långt är ett snöre" fråga på detta :). ... Samtliga ligger inom budget men det kan ju bli en del prissänkningar på Black Friday eller andra erbjudande...
Vad tänker ni?
//loffman

ny info
Permalänk
Medlem

Jag kör denna och är helnöjd.
https://www.webhallen.com/se/product/298989-Samsung-2019-82-Q...

I din sits hade jag slängt på några tusenlappar och tagit denna, för att få klart bättre bild.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:

Du har alldeles säkert rätt att det är bättre på alla sätt men budgeten är ansträngd redan vi 23000..
Men du sätter griller i huvudet på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

@Shakermaker:

Du har alldeles säkert rätt att det är bättre på alla sätt men budgeten är ansträngd redan vi 23000..
Men du sätter griller i huvudet på mig

Jag köpte min för 23 000 via Benify, så inte omöjligt att den kan gå ned dit på BF, om den finns kvar...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Såg att Sony Bravia KD-85XH8096 går på rea nu på Elgiganten för 19990kr. Vet dock inte hur den står sig mot dom andra modellerna du tittat på. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153451/sony-85-xh80-4k-uhd-led-smart-tv-kd85xh8096

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

@Beijing:
Tack för input/uppskattas...

Om jag har förstått det rätt så är den sämre än den från 2019 så har inte riktigt tänkt på den som en kandidat i nuläget.

Missade även att Laxpudding tog upp Samsung Q60T som ett alternativ så den är med i tankarna nu (efter jag läst inlägget ordentligt ).

Lite kul att det fanns flertalet alternativ inom min budget, nu gäller det att hitta vilken som ger mest för pengarna och kanske ha is i magen till Black Friday....

Permalänk
Medlem

@loffman: Skulle inte rekomendera q60t, då den ej har FALD(vilket kanske kan bli svårt att få i den prisklassen ändå). Edgelit och ingen local dimming Den saknar även dolby vision och jag tror att den är 60hz(vilket kanske inte är något som spelar roll för dig). Den ligger någonstans runt 2019 modellen samsung RU8000. Tror inte heller att den har särskilt högt ljus vilket gör att det kommer bli rätt dåligt för HDR. Tror även betraktningsvinklarna är rätt kassa, så har du ett stort rum kan det bli ett problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Måste upp till Samsung minst Q70R, Q80T eller Sony XG9/XH9 för att få FALD. Ingen Samsung ger Dolby Vision och inte någon "icke-FALD" LCD är särskilt ljusstark. Detta är "plågan" med mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag kör denna och är helnöjd.
https://www.webhallen.com/se/product/298989-Samsung-2019-82-Q...

I din sits hade jag slängt på några tusenlappar och tagit denna, för att få klart bättre bild.

Hittade denna på Dustin. Massiv smärtgräns på min budget så frågan blir: är denna det bästa jag kan få för min peng av de jag tittat på så här långt..???
https://www.dustinhome.se/product/5011130225/qe82q70rat-82-4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Hittade denna på Dustin. Massiv smärtgräns på min budget så frågan blir: är denna det bästa jag kan få för min peng av de jag tittat på så här långt..???
https://www.dustinhome.se/product/5011130225/qe82q70rat-82-4k...

Jag skulle säga ja, utan tvekan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag skulle säga ja, utan tvekan.

Är lite bekymrad över betraktningsvinklarna. Tv får fint betyg på Rtings förutom just betraktningsvinklarna. Vad är din upplevelse?

Permalänk
Bildexpert 📺

@loffman: De är bättre överlag på Q70R än många av de enklare modeller du tidigare tittat på. Sedan blir det bättre (och dyrare) med de modeller som har filter för bredare betraktningsvinklar. Vilket är Q80R, Q90T och Sonys XH95 och även XG95 på 75+ tum.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Är väl bara 75 och 85 versionen på XG95 som har filtret, samt alla storlekar av XH95. Antar att du bara råkat byta plats på dem!

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Är lite bekymrad över betraktningsvinklarna. Tv får fint betyg på Rtings förutom just betraktningsvinklarna. Vad är din upplevelse?

Jag har inget att klaga på men sitter generellt alltid kring mitten. Däremot är reflexfiltret inte det bästa.

Jag tror inte du kommer bli missnöjd vid ett köp, speciellt inte i jämförelse med de modeller du annars tittat på.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Lite allmän köpångest men det verkar som att Q70 är det bästa jag kan hoppas på och därtill rejält mycket bättre om jag förstår det hela rätt.
Är det någon som vågar gissa kring om 24500 är så bra det kan bli eller om det finns en rimlig chans att den faller ännu mer?
https://www.dustinhome.se/product/5011130225/qe82q70rat-82-4k...
//loffman