Novis behöver dator till F1 2020 (och MSFS2020)

Permalänk
Medlem

Novis behöver dator till F1 2020 (och MSFS2020)

Tänkte efter många år uppgradera eller byta dator för att kunna ta upp lite spel i simulatorer igen.
Inser dock att jag är helkass på datorer och

Sitter på denna spec idag (5-6år gammal dator kanske mer, minns inte riktigt ):
i7-3770K
MSI moderkort (hittar inte beteckningen)
NVIDIA GeForce GTX 670
RAM 16Gb
SSD 128Gb + "5400" 2TB

Den klara minimum på F1 men det hade varit kul att kunna kör "max"

Del 1: Ska jag satsa på att enbart uppgradera tex GPU? Och till vad i så fall? Något annat?
Del 2: Bättre att köpa en ny? Några tips i så fall?

Har även kollat på en ny skärm, och där gärna en välva. Känns som att det skulle ge lite bättre känsla i simulatorer. Någon som har tips där? Samsung har ju fina skärmar.

Budgeten är väl 20-25k allt som allt.

Jag förstår att ni på forumet inte kan orka svara alla som ber om råd, men om någon har nåt tips så blir jag glad

Permalänk
Medlem

Du behöver köpa en helt ny dator, Vad jag sett krävs minst en ryzen 3600 eller bättre CPU och gällande grafikkort beror på upplösning, nöjer du dig med 1080p eller 1440p?

32 GB Ram är rekommenderat med din budget borde du ha råd med en 1440P rigg + vettig skärm och klara minst medium/high.

Exempelvis, joystick kanske du redan har?

https://komponentkoll.se/bygg/WMGQx

Permalänk
Medlem

@NahojM:

Jag har ett starkt tips och det är att vänta!
I slutet av året kommer både Nvidias och AMDs nya grafikkort vara ute på marknaden samt AMDs nya processorer.
Dom kommer ge dig en helt annan prestanda för samma pengar.
Vet att det är skittråkigt att vänta men det är sanningen.
Är du otålig försök köpa ett begagnat RTX 2060 eller kanske GTX 1080 runt 2000-2500kr under tiden du väntar och nöj dig med den boosten det ger, mer grafikkort än så kan inte din processor ha någon större nytta av.

Lägg sedan upp en liknande tråd i November så ska jag om ingen annan ge dig ett så bra tips om ny dator jag bara kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Du behöver köpa en helt ny dator, Vad jag sett krävs minst en ryzen 3600 eller bättre CPU och gällande grafikkort beror på upplösning, nöjer du dig med 1080p eller 1440p?

32 GB Ram är rekommenderat med din budget borde du ha råd med en 1440P rigg + vettig skärm och klara minst medium/high.

Exempelvis, joystick kanske du redan har?

https://komponentkoll.se/bygg/WMGQx

Tack för tipset!

Joystick har jag för Flightsim, men tänkte köpa ratt/pedaler till F1 dock. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

@NahojM:

Jag har ett starkt tips och det är att vänta!
I slutet av året kommer både Nvidias och AMDs nya grafikkort vara ute på marknaden samt AMDs nya processorer.
Dom kommer ge dig en helt annan prestanda för samma pengar.
Vet att det är skittråkigt att vänta men det är sanningen.
Är du otålig försök köpa ett begagnat RTX 2060 eller kanske GTX 1080 runt 2000-2500kr under tiden du väntar och nöj dig med den boosten det ger, mer grafikkort än så kan inte din processor ha någon större nytta av.

Lägg sedan upp en liknande tråd i November så ska jag om ingen annan ge dig ett så bra tips om ny dator jag bara kan!

Aha, jag har sett lite om det på forumet här osv.
Då kanske jag faktiskt ska ta och fortsätta på "minimum" ett tag till och sedan kanske få "det senaste"

Skärm kanske jag dock kan slå till med redan nu...så får jag lite nytt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack för tipset!

Joystick har jag för Flightsim, men tänkte köpa ratt/pedaler till F1 dock. Tips?

Np, Tyvärr har ej nån vidare kunskap om det.

Se länk nedan för att se vad för cpu/gpu som krävs för diverse grafiska inställningar.

https://www.pcgameshardware.de/Microsoft-Flight-Simulator-Spi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack för tipset!

Joystick har jag för Flightsim, men tänkte köpa ratt/pedaler till F1 dock. Tips?

Sitter själv och kollar efter ny ratt/pedaler och fastnat för Fanatec, vilket känns som en bra uppgradering från min G920 (nöjd med denna, men vill ha något ”mer” nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Skärm kanske jag dock kan slå till med redan nu...så får jag lite nytt i alla fall

Köper du en ny skärm med högre upplösning än vad du har idag så kommer ju ditt grafikkort få det ännu tyngre. Så köper du en skärm skulle jag också satsa på ett grafikkort, eventuellt ett begagnat tills vidare.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack för tipset!

Joystick har jag för Flightsim, men tänkte köpa ratt/pedaler till F1 dock. Tips?

Körde med logitech g920 som är billiga och rätt ok, men tog steget till Thrustmasters T500 med T3PA-Pro Pedaler samt deras växelspak köpte även deras F1 ratt, skillnaden är stor med T500 och dess pedaler dessa är så mycket bättre och vill man sen gå ett steg ytterligare brukar väl Fanatec's produkter vara bra men avsevärt mycket dyrare.
Även T300 från thrustmasters är bra rattarna passar bra till de flesta.
Sett mycket begagnade rattar på blocket där man kan göra bra affär på och avsevärt billigare.

Så du får gräva lite i plånboken och välja efter den kanske, tror inte du ska välja nånting sämre än dessa?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Sitter själv och kollar efter ny ratt/pedaler och fastnat för Fanatec, vilket känns som en bra uppgradering från min G920 (nöjd med denna, men vill ha något ”mer” nu).

Har också kollat på Fanatec, någon särskild du fastnat för?

Har även kollat på Logitech 920 som jag tänker kan vara en bra start ändå faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Köper du en ny skärm med högre upplösning än vad du har idag så kommer ju ditt grafikkort få det ännu tyngre. Så köper du en skärm skulle jag också satsa på ett grafikkort, eventuellt ett begagnat tills vidare.

Japp helt rätt. Tror jag lugnar mig med det också och tar hem en rejäl julklapp sen istället. Då hinner kanske budget också blir lite större

Permalänk
Viking

Något sånt här skulle passa:

Men jag skulle rekommendera att vänta till den 8:e oktober för Ryzen 4000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Har också kollat på Fanatec, någon särskild du fastnat för?

Har även kollat på Logitech 920 som jag tänker kan vara en bra start ändå faktiskt.

Står och velar mellan Clubsport och CSL Elite, tror nog det blir en Clubsport annars har jag en känsla av att jag ångrar mig längre fram.

Deras DD är inte aktuellt i dagsläget.

En G920 är en bra instegsmodell, haft min i många många år och de ligger ute billigt nu, såg PS versionen för 2500 kr tror jag det var (G29 eller vad den heter).

Men sen är det egentligen vart plånboken sätter gränserna för ratt och tillbehör, är dock extremt mycket roligare att köra med ratt

Permalänk
Medlem

Fick denna från Inet

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14148496/namnlos

De tyckte sedan jag skulle lägga till ett 3080-kort.

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag verkligen behöver ha en nya spec än det som föreslagit i några inlägg ovan? Hur stor skillnad tror vi att det är till de nya processorerna?
Känns som att "revolutionen" kommer imorgon med 3080-korten...

Jag är ju ingen supergamer och behöver liksom inte köra MSFS2020 på max (flyger i verkligheten istället, så då får jag ändåden bästa upplösningen och fps )

Funderar också på att köpa en ny TV, så då kan jag ju köra med den som skärm också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Funderar på om jag verkligen behöver ha en nya spec än det som föreslagit i några inlägg ovan? Hur stor skillnad tror vi att det är till de nya processorerna?
Känns som att "revolutionen" kommer imorgon med 3080-korten...

Jag är ju ingen supergamer och behöver liksom inte köra MSFS2020 på max (flyger i verkligheten istället, så då får jag ändåden bästa upplösningen och fps )

Funderar också på att köpa en ny TV, så då kan jag ju köra med den som skärm också...

Flight sim kräver mycket prestanda både från gpu/cpu så du behöver nog en ny dator, din nuvarande processor duger ej för det spelet så tänk efter noga vad du lägger pengarna på.

Spelet ska komma till xbox series x i framtiden men vet ej om det kommer ha stöd för joystick.

Permalänk
Medlem

För ratt till F1 kan jag rekommendera Fanatec CSL Elite, t.ex. denna bundle som känns som ett bra steg in i den världen. https://fanatec.com/eu-en/bundles/csl-elite-f1-set-officially...
Ev att du även borde lägga till load cell (LC) bromspedalen. OBS: Du kommer behöva fästa pedalbasen ordentligt mot något då den med LC kommer vilja flytta på sig alternativt lyfta framsidan.

Det som skiljer "vanlig" bromspedal jämfört med LC är att en vanlig går på hur långt du trycker ner pedalen medans en load cell pedal mäter trycket istället, vilket blir (vad jag tycker) lättare att styra exakt hur hårt man vill bromsa.

Om du inte vill/kan lägga det på ratt och pedaler till F1 så fungerar Logitechs G920 bra. Enda tveksamma kanske är att en kompis till mig har den och tycker att knapparna på ratten kan vara lite svåra att nå i vissa fall. Men den kostar ju som sagt mindre än hälften, så kan vara en bra instegsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Flight sim kräver mycket prestanda både från gpu/cpu så du behöver nog en ny dator, din nuvarande processor duger ej för det spelet så tänk efter noga vad du lägger pengarna på.

Spelet ska komma till xbox series x i framtiden men vet ej om det kommer ha stöd för joystick.

Tänkte snarare på att köpa en ny dator med Ryzen 7 3700 och att det skulle räcka istället för att tvunget vänta in nya processorer. Känns som att den stora "kicken" kommer mot att stoppa i ett 3080-kort. Så en helt ny dator, men utan att vänta på nya processorer. Det kommer alltid något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

För ratt till F1 kan jag rekommendera Fanatec CSL Elite, t.ex. denna bundle som känns som ett bra steg in i den världen. https://fanatec.com/eu-en/bundles/csl-elite-f1-set-officially...
Ev att du även borde lägga till load cell (LC) bromspedalen. OBS: Du kommer behöva fästa pedalbasen ordentligt mot något då den med LC kommer vilja flytta på sig alternativt lyfta framsidan.

Det som skiljer "vanlig" bromspedal jämfört med LC är att en vanlig går på hur långt du trycker ner pedalen medans en load cell pedal mäter trycket istället, vilket blir (vad jag tycker) lättare att styra exakt hur hårt man vill bromsa.

Om du inte vill/kan lägga det på ratt och pedaler till F1 så fungerar Logitechs G920 bra. Enda tveksamma kanske är att en kompis till mig har den och tycker att knapparna på ratten kan vara lite svåra att nå i vissa fall. Men den kostar ju som sagt mindre än hälften, så kan vara en bra instegsmodell.

Tack, intressant info!
Kollade på din länk och om jag förstår det rätt så köper jag till den här LC-pedalen och lägger till de två pedalerna som redan finns i configen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack, intressant info!
Kollade på din länk och om jag förstår det rätt så köper jag till den här LC-pedalen och lägger till de två pedalerna som redan finns i configen?

Ja, så om du lägger till den som heter "CSL Elite Pedals Loadcell kit" är det bara en extra pedal som du kan montera på den bas som ingår som standard. Då kan du antingen bara ta bort den pedalen du skulle använda som broms med standardpaketet eller så konfigurerar du den som en kopplingspedal.

Jag köpte så gott som samma kit innan sommaren inkl. LC pedalen, men med en limited edition ratt: https://fanatec.com/eu-en/detail/index/sArticle/578
Vill du i uppgradera t.ex. ratten i framtiden så kan du bara köpa en ratt separat.