Permalänk
Medlem

Router med wifi-knapp?

Söker efter en modern router som har en fysisk Wifi on/off knapp. Senaste standarden, inga 4-5 år gamla produkter.

Vissa av Netgears Nighthawk modeller har jag hittat, finns det flera?

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför? Kan vara intressant att veta just varför, för det kanske är så att det finns bättre sätt att lösa anledningen på än just en "WiFi-knapp" på en trådlös router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

Söker efter en modern router som har en fysisk Wifi on/off knapp. Senaste standarden, inga 4-5 år gamla produkter.

Vissa av Netgears Nighthawk modeller har jag hittat, finns det flera?

Har inget minne av att jag sett en sådan nyligen på annat än ISP egna prylar.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett sätt du kan lösa ditt problem är att ha en separat router utan WiFi (eller genom att helt stänga av WiFi på din befintliga router) och sedan kombinera med en separat trådlös accesspunkt.

Då kan du helt enkelt stänga av den trådlösa accesspunkten genom att dra ur sladden utan att det påverkar din routrer. Det gör också att du kan placera den trådlösa accesspunkten på ett bra sätt i ditt hem som inte behöver ta hänsyn till routerns placering på samma sätt. Till en trådlös accesspunkt som tar PoE (Power over Ethernet, d.v.s. ström över nätverkskabeln) så behövs det bara en sladd (nätverkskabeln.)

Annars finns det ju t.ex. många routrar som har en fysisk powerknapp som stänger av hela routern (t.ex. den Asus RT-AC66U B1 jag har hemma) men det påverkar ju inte bara WiFi-enheter, såvida du inte kopplar in den bakom en befintlig router och sätter den i AP-läge. Det är ju dock inte en lika bra lösning än en WiFi on/off-knapp eftersom det tar någon minut för en AP att boota upp, jämfört med att bara stänga av/på WiFi.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tredjepartsmjukvara kanske har den möjligheten?

Hur får man en fysisk knapp med ny SW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag undrar varför? Kan vara intressant att veta just varför, för det kanske är så att det finns bättre sätt att lösa anledningen på än just en "WiFi-knapp" på en trådlös router.

Just för att i normalläge så önskas Wifi vara avstängd. men ska kunna sättas på utan att behöva logga in i något admingränssnitt.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett sätt du kan lösa ditt problem är att ha en separat router utan WiFi (eller genom att helt stänga av WiFi på din befintliga router) och sedan kombinera med en separat trådlös accesspunkt.

Då kan du helt enkelt stänga av den trådlösa accesspunkten genom att dra ur sladden utan att det påverkar din routrer. Det gör också att du kan placera den trådlösa accesspunkten på ett bra sätt i ditt hem som inte behöver ta hänsyn till routerns placering på samma sätt. Till en trådlös accesspunkt som tar PoE (Power over Ethernet, d.v.s. ström över nätverkskabeln) så behövs det bara en sladd (nätverkskabeln.)

Annars finns det ju t.ex. många routrar som har en fysisk powerknapp som stänger av hela routern (t.ex. den Asus RT-AC66U B1 jag har hemma) men det påverkar ju inte bara WiFi-enheter, såvida du inte kopplar in den bakom en befintlig router och sätter den i AP-läge. Det är ju dock inte en lika bra lösning än en WiFi on/off-knapp eftersom det tar någon minut för en AP att boota upp, jämfört med att bara stänga av/på WiFi.

Redan tänkt på att ha en separat wifi AP, men kostar förmodligen mer och ytterligare en enhet som kan krånga. När det finns befintliga routers som har en fysisk on/off-knapp för wifi.

Powerknappen är väl knappast en lösning?

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har inget minne av att jag sett en sådan nyligen på annat än ISP egna prylar.

Jo flera av Nighthawks har en sådana...

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Ett alternativ skulle vara att använda en trådad router, och sedan använda en trådlös router som access punkt, som du sedermera kan bryta strömmen till.

Finns ju vägg-kontakter som kan styras via t.ex. bluetooth.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av teejee:

Hur får man en fysisk knapp med ny SW?

DD-WRT har jag för mig har knapp för att byta funktion på WPS-knappen på routern.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte dubbelkolla nu men jag tror att min router har en sådan knapp. Asus 4G-AC55U.

Som man kan läsa av namnet kan man köra 4G med den ifall man vill/behöver det. En liten bonus om man har nytta av det.

Även jag blir lite nyfiken på varför man på ett enkelt sätt skulle vilja sätta på/av wifi, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

Söker efter en modern router som har en fysisk Wifi on/off knapp. Senaste standarden, inga 4-5 år gamla produkter.

Vissa av Netgears Nighthawk modeller har jag hittat, finns det flera?

Finns med i Asuswrt-Merlin firmware.
(Möjlighet att ändra funktion på WPS knappen)

Permalänk
Medlem

@xtrem:
Okej!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Netgear har ju en funktion som låter dig schemalägga när WiFi ska vara på, alla deras routrar bör ha denna funktion. Sen om den faktiskt stänger av radiokretsen helt låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Verkar som det blir någon av Netgears Nighthawk modeller då de faktiskt har knappen redan, utan att ändra firmware etc.
Finns ju många modeller att välja på...

Anledning vet inte jag heller mer än att min bekant dragit uttag till varje rum numera och verkar vilja köra wifi-fritt.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Min nyinköpta RT-AC86U verkar ha en knapp för wifi on/off (https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC86U/WEU15866...) Har dock inte hunnit testa om det fungerar i verkligheten då jag fick hem den idag.

Asus har cashback (40 euro) på den routern några dagar till: https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek