VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@Verdurakh: ett tips är att lyfta på bladen och kolla på undersidan då många kryp gillar att hålla till där dom är dolda om det nu är så att du har nå skadeskryp

skulle nästan gissa på för lite vatten när man kollar på bladen, men du kanske vattnar för fullt'? alternativt för lite näring, jag använder chilinäring till mina chilis

Tacksam för svaret, har försökt titta efter kryp men finns inga vad jag kunnat se, kanske är svåra att se dock.

Dom får ganska bra med vatten, försöker att inte låta det bli allt för torrt. Ger dom även chilinäring då och då, dock ganska spontant och kanske borde ge dom regelbundet?
Ett mönster som jag sett är att det är dom stora bladen som blir ledsna, längst upp finns det gott om nya fina blad.
Fick några fler bilder idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Tacksam för svaret, har försökt titta efter kryp men finns inga vad jag kunnat se, kanske är svåra att se dock.

Dom får ganska bra med vatten, försöker att inte låta det bli allt för torrt. Ger dom även chilinäring då och då, dock ganska spontant och kanske borde ge dom regelbundet?
Ett mönster som jag sett är att det är dom stora bladen som blir ledsna, längst upp finns det gott om nya fina blad.
Fick några fler bilder idag
https://i.imgur.com/5NyKuHJ.png
https://i.imgur.com/1awZE94.png
https://i.imgur.com/kJjcQKD.png

Så där blir de oftast utav att de får för varmt. Hade förut chili i växthus och då trodde jag att chili skulle ha varmt så växthuset va helt stängt men vattnade som man skulle men efter ett tag började växterna se ledsna ut och då kom man underfull att de ska ha varmt men inte för varmt och inte för mycket sol heller.

Permalänk
Medlem

@Verdurakh: Har mina chilis i österfönster som det blir ordentligt varmt i och jag får vattna 2-3 ggr om dagen så inte de ska se så ledsna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Så där blir de oftast utav att de får för varmt. Hade förut chili i växthus och då trodde jag att chili skulle ha varmt så växthuset va helt stängt men vattnade som man skulle men efter ett tag började växterna se ledsna ut och då kom man underfull att de ska ha varmt men inte för varmt och inte för mycket sol heller.

Okay så troligen beror det på att dom har stått i fönstret och solen är för stark när den är så varmt nu på dagen?
Dom har typ morgonsol och middagssol hela tiden.

Får testa att låta dom stå längre in och inte direkt i ljuset då

Permalänk
Medlem

jag har en del chillis på min balkong som är inglasad, blir som en bastu där nu när det är bra väder, bladen brukar vara lite hängiga när det är som varmast men dom brukar alltid piggna på sig när tempen sjunker mot kvällen, dock så gulnar och tappar dom inga blad pga det, jag har dom i stora krukor iof , det kanske hjälper

Permalänk
Medlem

Ang. chili eller bruna/gula blad så läste jag på ett annat forum att övervattning är den stora och oftast stora boven, även att det kan skapa massa småflugor (vilket jag själv råkade ut för nu) och ”boten på detta är att torka ut jorden med att ge minimalt med vatten.

Det kan även vara brist på magnesium, kolla Länk

Detta har inte fungerat för mig så jag kommer plantera om de som blivit drabbade av detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

jag har en del chillis på min balkong som är inglasad, blir som en bastu där nu när det är bra väder, bladen brukar vara lite hängiga när det är som varmast men dom brukar alltid piggna på sig när tempen sjunker mot kvällen, dock så gulnar och tappar dom inga blad pga det, jag har dom i stora krukor iof , det kanske hjälper

Mina blir gula, hängiga och tappar både blad och blommor, jag ska nog testa att plantera om till större krukor faktiskt

Skrivet av Izenoz:

Ang. chili eller bruna/gula blad så läste jag på ett annat forum att övervattning är den stora och oftast stora boven, även att det kan skapa massa småflugor (vilket jag själv råkade ut för nu) och ”boten på detta är att torka ut jorden med att ge minimalt med vatten.

Det kan även vara brist på magnesium, kolla Länk

Detta har inte fungerat för mig så jag kommer plantera om de som blivit drabbade av detta dock.

Kanske kan va det som är problemet, att när jag vattnar så blir dom övervattnade i kombination med för starkt solljus, ska nog testa att plantera om en av dom still större kruka med lite kulor i jorden och se om det blir någon förbättring. Får ju massor av blommor men lite chili och ledsna löv

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan tråden skapades, men nu har ju sakerna börjat växa till sig nu så bidrar med mina plantor.

Plocksallad:

Pallkragen på balkongen, innehåller mest tomater och paprika:

Med tomater på G:

Samt några som ser redo ut:

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att odla koriander?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Var ett tag sedan tråden skapades, men nu har ju sakerna börjat växa till sig nu så bidrar med mina plantor.

Grymt jobbat och vilken jäkla god måltid det där kommer tillföra, stor tumme upp

Skrivet av DIskSektorer:

Hittade en länk, bra fråga då jag själv faktiskt gått i omgångar att odla men aldrig riktigt fått tummen ur när det gäller Koriander

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIskSektorer:

Kan knappt kalla det erfarenhet men den lokala matbutiken reade ut kryddväxter så köpte några koriander och stoppade i en stor kruka hemma, de växer iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Mina blir gula, hängiga och tappar både blad och blommor, jag ska nog testa att plantera om till större krukor faktiskt

Kanske kan va det som är problemet, att när jag vattnar så blir dom övervattnade i kombination med för starkt solljus, ska nog testa att plantera om en av dom still större kruka med lite kulor i jorden och se om det blir någon förbättring. Får ju massor av blommor men lite chili och ledsna löv

Går du och pollinerar blommorna eller låter du dom vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Går du och pollinerar blommorna eller låter du dom vara?

Brukar låta dom vara, men har idag lärt mig att pollinera dom så får fortsätta med det.
Har också planterat om en av dom i större kruka och med kulor i botten så glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIskSektorer:

Vi sådde lite korianderfrön i våras. Vanliga fröer från blomsterhandeln, som vi sådde enligt instruktionen. Tror vi drev upp dom i en liten kruka inomhus och sen plantera ut någon gång i maj (kommer inte ihåg exakt). Det blev iaf en rejäl laddning som jag klippte av och frös in för någon vecka sen. Var det något särskilt du undrade?

Permalänk
Medlem

Började själv med lägenhetsodling för ett gäng år sedan. Därefter blev man med stuga och 1600kvm skogstomt, om än med mycket gräsmatta. Odlandet för att äta avtog och istället blev trädgård och blomrabatter mer intressant. Kanske främst för att grönsaksodling ställer större krav på daglig tillsyn.

Då jag har styv lerjord så är det ett hästjobb att jordförbättra och till mina ytor skulle det bli dyrt och mycket logistik att köpa produkter, så jag har satsat på att ta tillvara den naturliga växtligheten och blandar egen jord utifrån lera, lövkompost, flisat sly och annat grönt jag kommer över. Dock blir det ändå några påsar koskit och barkmull emellanåt för att komplettera.

Delar med mig av lite bilder på trädgård, jordförbättring och en daglilja av sort "Fulva" som äntligen fått blomning innan rådjuren hunnit dit.

I rabatten som nyss grävts blir det purpurfläder med nästan svarta blad och rosa blommor, funkia/hosta både helgröna och grönvita, någon flocknäva för att skrämma rådjur och ska försöka med strutbräken (ormbunke) och koreansk (väldigt liten) spirea. Ska dock försöka invänta lite blötväder innan de får flytta in.

Till vänster finns redan två bondsyrener och en plymspirea som lägligt nog bryter sikten från min altan utanför bild till höger till grannens vardagsrumsfönster. Tillskotten kommer ha syrenerna som bakgrund från favoritplatsen samtidigt som flädern blir stor och yvig och delar upp tomten i fram- och baksida, förhoppningsvis skapar det lite nyfikenhet för besökaren som idag ser nästan hela tomten direkt.

Edit: lägger till lite mer översiktsbilder.

Permalänk
Medlem

@Nightcrawl Fina bilder, om man ändå hade de ytorna att exprimentera/leka med

Vi har mer eller mindre kommit "mer" tillrätta i nya huset, det finns att göra och det enda som saknas är just tid och sömn känner jag nu.

Dock fick vi ett granatäppelträd i inflyttningspresent som vi kommer ha inne tills nästa säsong då vi planerar att skaffa växthus/orangeri och se hur eller vart det ska placeras för bästa effekt, det ser jag verkligen fram emot.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta träd sedan tidigare, det mäter väl c:a 70-80 cm högt, är i fint skick och har faktiskt några äpplen hängandes

Just nu sitter jag på jobbet men kan slänga upp en bild under morgondagen då jag inte kopplat in "burken" till nätet ännu (vill göra det bra/snyggt från början).

Permalänk
Medlem

Startat lite chili odling, har även ett par tomat, paprika och sparris.
Senare kommer lite Bonsai träd och sånt skoj också.
Än så länge är där 4 sorters paprika, 12 sorters chili, 2 sorter tomat samt 2 sorter sparris.