Kommer jag aldrig begripa mina anslutningar i Lokala nätverket?

Permalänk
Medlem

Kommer jag aldrig begripa mina anslutningar i Lokala nätverket?

Är datorvan, men nätverksteknikens logik har inte tillhört kompetensen i större utsträckning.

Vad jag har är tre stationära datorer och en Laptop och en Router som ansluter alla utom en trådlöst. Win10 Home.

Nu trodde jag att jag med de relativt klara anvisningar om hur man skapar ett lokalt hemnätverk för att kunna dela maskinernas innehåll då
för de är påslagna fått till allt. Är bara jag i hushållet så jag har öppnat alla diskar för delning. Samtliga har också identifierbart namn.

Häromdagen hade jag full koll. Kunde komma åt samtliga från varandra och all fildelningar var helt smärtfri. Jag hade också talat om att inloggningen skulle 'kännas igen'. Så nu trodde jag att jag ÄNTLIGEN fått koll och att allt nu var konfigurerat för tid och evighet.

Men var f-n är detta för hokus pokus? Idag har jag två påslagna. Och nu visas inget i Nätverk och jag kommer inte åt den som är påslagen på övervåningen? Vad är detta? Efter alla mina år med datorer har jag i alla fall den erfarenheten att de är strikt logiska och 'fel' beror oftast på att mänskliga faktorn påverkar utfallet. Men allt var ju konfigat och jag hade ALLA datorerna uppe hos varandra härom dagen. Vad finns det för skäl till att datorerna idag inte 'känner igen' varandra alls? Blir galen. Nätverkslogik verkar INTE vara en logisk vetenskap...

---

Nu såg jag ett logiskt fel... ..och trodde det var lösningen. Har en nätverks-dong i datorn på övervåningen och såg att den tappat kontakten. Drog i och satte i så den kom igång. Då kände datorn här nere igen den däruppe, men inte tvärtom?!?!? Ble inte begripligare av det. Ska nu starta om denna (här nere) för att se om de får full kontakt, men det ska väl ändå inte vara en nödvändig rutin?

En annan sak jag noterade under felsökning var att funktionen där man tillät fildelning plötsliga var avbockad??? Av sig själv? Är väl obildbar på detta antar jag...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Vila i frid

Vilken av datorerna eller routern är Master Browser? Har ni någon Apple-produkt ansluten - isf ska ni säga åt den att inte försöka bli Master Browser.

Att nätverksinställningarna ändras huxflux får skyllas på Microsofts funktionsuppgraderingar av Windows 10. Ett elände.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Utbrottet igår var ju delvis trots allt en följd av 'mänskliga faktorn' eftersom jag inte såg att den av de trådlösa datorerna jag körde igår inte hade kontakt alls. Händer ju så sällan att man inte räknar med det. Är en sådan där dong som är 'nätverkskort' och det har hänt att den behöver tas ut och sättas i igen för att upprätta kontakten.

Hinner inte kolla så mycket mer idag, men igår fick båda datorerna kontakt efter jag startat om 'här nere', där datorn är fast kopplad till routern och således master till de andra. Men det var förtröstansfullt att höra att det är känt att uppgradering av Win10 påverkar inställningarna. Visste ju att de var rätt ställda från början så det var ett mysterium som jag nu kan fatta. Ja, det är faktiskt ett ofog då uppgraderingarna påverkar ens egna inställningar. Har ju hänt annat liknande i samband med dem.

Tackar för den insikten iaf. Troligtvis funkar mitt nätverk igen. Och så får man då troligtvis regelbundet störningar i sin setup p.g.a. uppdateringar.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail