Permalänk
Medlem

Gejmingdator ca 10-12k

Tja!

Efter många om och men och om och men osv osv, har jag nu bestämt mig för att köpa en speldator.
Tänker mig typ runt 10-12k men hellre billigare än dyrare inom det spannet.

Jag tänker att den ska klara spel som CoD Warzone, Battlefield 1, 4, 5 och liknande spel. Vill att det flyter på utan nå lagg i bra grafikinställningar. Behöver inte vara på max. Har i massa år spelat på konsol så det blir lite av en instegsdator, som jag sedan kanske kan förbättra med olika komponenter allt eftersom. Så det kan ju få vara några tomma platser för SSD, RAM så det bara går att uttöka om man så vill i framtiden.

Har även planer på att kanske streama lite/alternativt spela in och sen redigera en video på som ska upp på YT. Datorn bör klara av det utan att det laggar.

Några önskemål:
- Chassit Fractal Design Define 7 Compact med insynsglas på sidan. Gärna med det mörka glaset.
- Lite RGB kanske, är det väldigt mycket dyrare än utan så kanske det går bort.

Bör man kanske vänta tills 3070 släpps eller kan man köra på 2060 fortfarande? Såg förövrigt att gigabyte 2070 var billigare än gigabyte 2060 på Inet just nu...hur nu det går till.

Har förövrigt redan köpt gamingmus, tangentbord och musmatta, så det behövs inte.
Men en skärm kan ju va trevligt om någon rekommenderade. Tänker mig en AOC 27 tum 144 Hz för runt 3k, bra första skärm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja!

Efter många om och men och om och men osv osv, har jag nu bestämt mig för att köpa en speldator.
Tänker mig typ runt 10-12k men hellre billigare än dyrare inom det spannet.

Jag tänker att den ska klara spel som CoD Warzone, Battlefield 1, 4, 5 och liknande spel. Vill att det flyter på utan nå lagg i bra grafikinställningar. Behöver inte vara på max. Har i massa år spelat på konsol så det blir lite av en instegsdator, som jag sedan kanske kan förbättra med olika komponenter allt eftersom. Så det kan ju få vara några tomma platser för SSD, RAM så det bara går att uttöka om man så vill i framtiden.

Har även planer på att kanske streama lite/alternativt spela in och sen redigera en video på som ska upp på YT. Datorn bör klara av det utan att det laggar.

Bör man kanske vänta tills 3070 släpps eller kan man köra på 2060 fortfarande? Såg förövrigt att gigabyte 2070 var billigare än gigabyte 2060 på Inet just nu...hur nu det går till.

Har förövrigt redan köpt gamingmus, tangentbord och musmatta, så det behövs inte.
Men en skärm kan ju va trevligt om någon rekommenderade. Tänker mig en AOC 27 tum 144 Hz för runt 3k, bra första skärm?

Tack på förhand!

4290 kr är inte värt det för ett 2070. Finns begagnade 2080 ti som går här på marknaden för 4500 kr. Vänta tycker jag, eller plocka upp ett beggat 2060-2080 här på marknaden!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Mattias10: Tack för tips

Man kanske rentav kan vänta till Black friday eller så när nya 2060-2080 kanske reas ut eftersom 30-serien släppts.

Permalänk
Medlem

Den här datorn är rätt prisvärd väl och kan klara Warzone, Battlefield, kommande Cyberpunk, Escape from Tarkov och andra liknande spel på minst normala grafikinställningar? Utan att det laggar det minsta.

https://www.komplett.se/product/1139845/dator-surfplatta/komp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBjornen:

Den här datorn är rätt prisvärd väl och kan klara Warzone, Battlefield, kommande Cyberpunk, Escape from Tarkov och andra liknande spel på minst normala grafikinställningar? Utan att det laggar det minsta.

https://www.komplett.se/product/1139845/dator-surfplatta/komp...

Sätter man ihop ett eget på Inet tex så går det över 12k. Så detta erbjudande verkar ju vara rätt bra ändå. Men jag har ju ingen superkoll direkt på om det är så uppgraderingsbar låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Sätter man ihop ett eget på Inet tex så går det över 12k. Så detta erbjudande verkar ju vara rätt bra ändå. Men jag har ju ingen superkoll direkt på om det är så uppgraderingsbar låda.

Nej, det är inte billigt. En dator för 12K med ett RTX 2060 någon veckan innan RTX 3070 släpps är ett horribelt köp. Du kommer kunna köpa en dator med ett RTX 3070 för 12000:- utan problem så länge du kan installera windows själv.

Och om du menar att du vill spela Warzone i 1080p på medelinställningar utan lagg så absolut. Men pratar vi 1440p på maxinställningar så kommer du inte få mer än typ 60fps med den där burken vilket jag tycker känns rätt trisst, med tanke på att du kan få en dator för samma pris om nån vecka som kommer köra på max i 1440p utan problem i ca 140fps.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nej, det är inte billigt. En dator för 12K med ett RTX 2060 någon veckan innan RTX 3070 släpps är ett horribelt köp. Du kommer kunna köpa en dator med ett RTX 3070 för 12000:- utan problem så länge du kan installera windows själv.

Och om du menar att du vill spela Warzone i 1080p på medelinställningar utan lagg så absolut. Men pratar vi 1440p på maxinställningar så kommer du inte få mer än typ 60fps med den där burken vilket jag tycker känns rätt trisst, med tanke på att du kan få en dator för samma pris om nån vecka som kommer köra på max i 1440p utan problem i ca 140fps.

Nu ska jag inte köpa en 1440p skärm så det spelar ingen roll, men 1080p i minst medelinställningar utan lagg är det krav jag har. Jag kommer från ett PS4 där jag spelat Warzone.

Sen kommer jag absolut vänta, har inte råd än iaf. Så håller ögonen öppna hela tiden.

Permalänk
Medlem

Gjorde detta budget bygge, för att senare köpa ett bättre grafikkort.

Hur tycker ni det ser ut?
Det klarar att spela Cod Warzone, Battlefield utan att det laggar så värst mycket. nöjer mig med 60-100 fps så länge. Har ändå ingen annan dator att jämföra med nu i början då jag enbart varit en konsol-.spelare innan. Men lär väl märka en markant skillnad till det bättre när jag uppgraderar senare.

Valde nätagget så den kommer klara ett RTX 30-serien i framtiden och valde minnena för att passa ihop bra med moderkortet.

https://www.inet.se/datorbygge/b1184742/datorbygge

Permalänk
Medlem

Lutar nu mer och mer åt detta bygge.

Kollade en video påå youtube där en faktiskt använde samma processor, grafikkort, ssd bland annat och jag var mer än nöjd med det resultatet han fick. Han hade 16 gb i ram men jag tänker slå till på 32 då jag brukar ha en del program uppe ibland och jag såg att rekommenderade ram på warzone är 12 gb och det kommer väl komma spel nu som mer och mer kräver mer i ram minne antar jag. Och ram-minnet är ju inte speciellt dyrt nuförtiden.

Och jag ska nog fundera på att kanske bygga datorn sjlv, verkar inte så¨svårt som jag egentligen kanske trodde efter att ha kollat Inet och Sweclockers bygga dator guider.

Permalänk
Medlem

Lägg på en hundralapp och köp Kingston A2000 m2 NVME istället, både snabbare och bättre än A400 på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Lägg på en hundralapp och köp Kingston A2000 m2 NVME istället, både snabbare och bättre än A400 på alla sätt och vis.

Är det så?
Har tänkt att använda SSDn för Windows 10.
Men ska absolut ta och titta på det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@JexxitS:
Minst 4 gånger så snabb, nyare och bättre lagringsteknik, längre garanti och längre beräknad livslängd. För en hundring extra ett givet val, speciellt som OS-disk som förhoppningsvis skall hänga med ett tag framöver.

Jag hade inte personligen valt en HDD till spel utan en SSD, även om det generellt sett endast är kortare laddningstider man vinner, men det är ju en smaksak. A400 är i det fallet en bra slit och släng disk att ha ett par år tills den blir för liten. Spelar du bara ett fåtal spel så räcker 1TB länge.

Permalänk

Samtycker med NVME. Har du också möjlighet att skippa extra-HDDn så spar du dels pengar, men det är bekvämt och fint i chassit då inga kablar från psu eller moderkort behöver dras till HDD-burarna.

Med dessa pengar kanske du kan köpa en 1tb nvme istället.

Med billig ram föreslår jag snarare att du går på 16gb 3000 eller 3200mhz då detta ger mer fps, men mer ram ofta blir överflödigt. får du en extra slant eller ser att behovet finns, kan du slänga i ett par stickor till.

Utöver detta rekommenderar jag ett begagnat grafikkort eller ett 3070. med dessa byten kommer du lätt under 10k, kanske du kan slänga i en I7a, i5 med Z mobo och den efterfrågade hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manandnature:

Samtycker med NVME. Har du också möjlighet att skippa extra-HDDn så spar du dels pengar, men det är bekvämt och fint i chassit då inga kablar från psu eller moderkort behöver dras till HDD-burarna.

Med dessa pengar kanske du kan köpa en 1tb nvme istället.

Med billig ram föreslår jag snarare att du går på 16gb 3000 eller 3200mhz då detta ger mer fps, men mer ram ofta blir överflödigt. får du en extra slant eller ser att behovet finns, kan du slänga i ett par stickor till.

Utöver detta rekommenderar jag ett begagnat grafikkort eller ett 3070. med dessa byten kommer du lätt under 10k, kanske du kan slänga i en I7a, i5 med Z mobo och den efterfrågade hårddisken.

Jag har dock valt ett moderkort som har standard och maxhastighet på 2933 MHz så ett minne med högre snabbhet är rätt onödigt väl? Och flera moderkort runt samma prisklass som passar mitt chassit och med Intel 10e generationen har samma standard/max hastighet som det jag valt. Dvs 2933 MHz.

Därför valde jag dom minnena. Men kan ju såklart välja 16 GB 2933 MHz för det finns också. Kanske är smartare trots allt.

Ändrade lite och tog en 1gb SSD och skippade 2 tb mekanisk.

Permalänk
Medlem

Att köra på ett budget moderkort som B460 känns inte så smart om du vill ha lite uppgraderingsmöjligheter. Personligen tycker jag Ryzen 3600 passar dig betydligt bättre med ett moderkort som sen kommer kunna uppgraderas till en 4000 serie i framtiden. De nyare batcharna av Ryzen 3600 verkar klocka betydligt bättre än de äldre också.

Permalänk
Medlem

@JexxitS, kolla på Dundajs bygge, det är riktigt prisvär och rymmer bättre gpu. Dessutom är nog den processorn likvärdig de flesta andra för spel

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så är Dundajs bygge ett bättre val. Köper du den dator som han har lagt ihop plus ett begagnat 2070/s/ti eller 2080/s/ti eller väntar tills 3070 släpps, så hamnar du inom din ungefärliga budget och får en markant bättre dator.

Med det sagt så utannonserar AMD sina nya processorer nästa månad, även deras nya grafikkort som eventuellt kan förvåna och vara värd att fundera på. Sen som du själv sagt tidigare i tråden så kan det ju vara värt att vänta på black friday.

Men ska du beställa precis just nu så är Dundajs bygge mest prisvärt hittills i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Haha vafan, jag som varit inne på Intel 10e generationen nu hela tiden. Fått för mig att Intel är bättre om man tänkt streama också. Är moderkortet sämre uppgraderingsbar får man kanske ta ett bättre isåfall. Vad är det för nummer (typ b460 eller z490) man bör kolla på isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Haha vafan, jag som varit inne på Intel 10e generationen nu hela tiden. Fått för mig att Intel är bättre om man tänkt streama också. Är moderkortet sämre uppgraderingsbar får man kanske ta ett bättre isåfall. Vad är det för nummer (typ b460 eller z490) man bör kolla på isåfall?

Problemet är att du då lägger ännu mer pengar på något som ger samma prestanda. AMDs plattform är helt enkelt billigare och likvärdig prestanda, dessutom med PCIe4 och andra saker som 10-serien inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är att du då lägger ännu mer pengar på något som ger samma prestanda. AMDs plattform är helt enkelt billigare och likvärdig prestanda, dessutom med PCIe4 och andra saker som 10-serien inte har.

Vad är ens PCIe4?
Haha, jag är ganska noob men vet ju att 1 TB SSD är bättre än 500 GB SSD.

Kan inte mkt om vad som ger bäst prestanda eller så.
Vet bara att jag läst att Intel är en bättre processor om man ska streama också. Och många har även sagt att det överlag är en bättre spel-processor. Men sen vet jag inte vilka processorer som är bättre eller likvärdiga gentemot varandra.

För något år sen var jag inne på ryzen och g.skill minnen då dom ska passa varandra bra har jag sett. Jag är väldigt spontan av mig och kan snabbt ändra mig vad gäller delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vad är ens PCIe4?
Haha, jag är ganska noob men vet ju att 1 TB SSD är bättre än 500 GB SSD.

Kan inte mkt om vad som ger bäst prestanda eller så.
Vet bara att jag läst att Intel är en bättre processor om man ska streama också. Och många har även sagt att det överlag är en bättre spel-processor. Men sen vet jag inte vilka processorer som är bättre eller likvärdiga gentemot varandra.

För något år sen var jag inne på ryzen och g.skill minnen då dom ska passa varandra bra har jag sett. Jag är väldigt spontan av mig och kan snabbt ändra mig vad gäller delar.

Gskill gör hundratals olika kit och jag tror inte alla passar med alla ryzen direkt.

Varje moderkort och ramminneskit har sina QVL-listor med testade modellern konfigurationer som de ska fungera med, alla fungerar inte med alla direkt...

Tror du borde ta de tipsen du får i tråden och jämföra dem eller be andra jämföra och be om för och nackdelar.

bygge ovan är mycket billigare och högst likvärdigt när det kommer till prestanda, det betyder att du kan ha råd med ett mycket bättre grafikkort med samma budget vilket bör ge mest spelprestanda för pengarna.

Intels 10-serie, framförallt modellerna 10600K/10700K/10850K/10900K är det absolut snabbaste som finns att köpa när det kommer till spel, men de kräver Z490 för att komma till sin rätt (överklockning bland annat). Problemet är att du då får spela på den inbyggda grafiken tills du har råd att köp grafikkort långt senare, och skillnaden i prestanda främst märks när du köper mycket dyrare grafikkort än din budget tillåter.

Hade du haft en budget på 15000+ hade rekommendationerna kanske landat på 10600K, men svårt att känna att den är värd sitt premium under den budgeten ungefär.

PCIe4 är lite mer av en framtidsgrej, för Intel har inte stöd ännu och det gör att priserna ligger högre. Men det ger möjligheten till dubblerad hastighet på SSD till exempel, så en trevlig sak att ha

Permalänk
Medlem

@medbor

Bygget ovanför, jämfört med mitt senaste bygge ovanför det var ju inte jättemycket billigare dock. 2500 kr, men hans bygge var ju utan grafikkort och lägger man till det så blir ju det bygget dyrare.

Man jag hör dig på allt annat. Får kanske återgå till Ryzen i mina funderingar, som jag ju hade innan tanken vände till Intel.

Får kolla på lite youtube videosnpå Ryzen och 1660 super ihop. Som jag funderar på just nu, innan 3070 släppts dvs. Kan säkert ändra mig om priset på det kortet tilltalar mig när det släpps.

Men känner jag mig själv rätt är jag inte så kräsen och tycker det flöt på bra med i5 10400F och GTX 1660 Super ihop. Runt 70-100 FPS på normala till high settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vad är ens PCIe4?
Haha, jag är ganska noob men vet ju att 1 TB SSD är bättre än 500 GB SSD.

Kan inte mkt om vad som ger bäst prestanda eller så.
Vet bara att jag läst att Intel är en bättre processor om man ska streama också. Och många har även sagt att det överlag är en bättre spel-processor. Men sen vet jag inte vilka processorer som är bättre eller likvärdiga gentemot varandra.

För något år sen var jag inne på ryzen och g.skill minnen då dom ska passa varandra bra har jag sett. Jag är väldigt spontan av mig och kan snabbt ändra mig vad gäller delar.

PCIe4 är dubbelt så snabbt som PCIe3, och innebär att du får stöd både för snabbare SSDs, men även mer krävande grafikkort. Nu finns det inget grafikkort i dagsläget som drar speciellt stor nytta av PCIe4, även om dom stödjer det. Nvidias 3080 som nyss kommit ut exempelvis är typ 0-3% snabbare med PCIe4 än 3 beroende på exakt användningsområde. Däremot så kommer generationen som kommer nästa gång att högst troligen dra större nytta av det, vilket gör att du kanske kan byta bara grafikkort nästa gång istället för att även byta moderkort och processor.

Intel är snäppet bättre i spel, men det beror till stor del på att dom har bättre single-core prestanda och att många spel inte har ett bra stöd för att använda flera cores samtidigt fortfarande (även om det sakta börjar ändra på sig). AMD däremot är mycket bättre i multi-core prestanda rent generellt, så att t.ex. spela och streama samtidigt kan innebära att AMD klarar sig lite bättre (nu har jag inte sett reviews specifikt på det, så kan inte säga med säkerhet). Oavsett så är det inga jättestora skillnader i prestanda mellan de två, men AMD är mer prisvärt helt klart.

Som jag sa i förra inlägget dock, så om du inte måste köpa en dator nu så rekommenderar jag starkt att du väntar tills 8e oktober då AMD presenterar sina nya CPUer, som eventuellt kan vinna även i single-core performance över Intel om dom fortsätter i samma takt som deras senaste generationer har gjort, till eventuellt ungefär samma pris som nuvarande AMD CPUer kostar.
Sedan presenterar dom sina "Big Navi" grafikkort den 28e oktober, där deras toppkort ryktas kunna slå 3080 i prestanda samt är billigare.
Så om du väntar finns det goda chanser att du kan få en klart bättre CPU för ungefär samma peng, samt eventuellt antingen att Nvidia sänker priser på sina 30XX grafikkort för att konkurrera med AMD eller att du kan köpa ett AMD kort som passar inom din budget men ger bättre prestanda än ett 30XX kort ger i samma prisklass.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

PCIe4 är dubbelt så snabbt som PCIe3, och innebär att du får stöd både för snabbare SSDs, men även mer krävande grafikkort. Nu finns det inget grafikkort i dagsläget som drar speciellt stor nytta av PCIe4, även om dom stödjer det. Nvidias 3080 som nyss kommit ut exempelvis är typ 0-3% snabbare med PCIe4 än 3 beroende på exakt användningsområde. Däremot så kommer generationen som kommer nästa gång att högst troligen dra större nytta av det, vilket gör att du kanske kan byta bara grafikkort nästa gång istället för att även byta moderkort och processor.

Intel är snäppet bättre i spel, men det beror till stor del på att dom har bättre single-core prestanda och att många spel inte har ett bra stöd för att använda flera cores samtidigt fortfarande (även om det sakta börjar ändra på sig). AMD däremot är mycket bättre i multi-core prestanda rent generellt, så att t.ex. spela och streama samtidigt kan innebära att AMD klarar sig lite bättre (nu har jag inte sett reviews specifikt på det, så kan inte säga med säkerhet). Oavsett så är det inga jättestora skillnader i prestanda mellan de två, men AMD är mer prisvärt helt klart.

Som jag sa i förra inlägget dock, så om du inte måste köpa en dator nu så rekommenderar jag starkt att du väntar tills 8e oktober då AMD presenterar sina nya CPUer, som eventuellt kan vinna även i single-core performance över Intel om dom fortsätter i samma takt som deras senaste generationer har gjort, till eventuellt ungefär samma pris som nuvarande AMD CPUer kostar.
Sedan presenterar dom sina "Big Navi" grafikkort den 28e oktober, där deras toppkort ryktas kunna slå 3080 i prestanda samt är billigare.
Så om du väntar finns det goda chanser att du kan få en klart bättre CPU för ungefär samma peng, samt eventuellt antingen att Nvidia sänker priser på sina 30XX grafikkort för att konkurrera med AMD eller att du kan köpa ett AMD kort som passar inom din budget men ger bättre prestanda än ett 30XX kort ger i samma prisklass.

Tack för info.
Ni alla har ju onekligen bättre koll än mig. Har inte råd med dator just nu, men kommer troligen ha råd nästa lön. Men då börjar ju alla släppa sina nyheter och sen kommer black friday några veckor efter det. Man kanske ska vänta till black friday trots allt. Ha det som mål att i slutet på black friday köpa datorn. Dock segt att vänta när man bara vill köpa och dra igång nu, men å andra sidan har man ju inte råd nu iaf så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@medbor

Bygget ovanför, jämfört med mitt senaste bygge ovanför det var ju inte jättemycket billigare dock. 2500 kr, men hans bygge var ju utan grafikkort och lägger man till det så blir ju det bygget dyrare.

Man jag hör dig på allt annat. Får kanske återgå till Ryzen i mina funderingar, som jag ju hade innan tanken vände till Intel.

Får kolla på lite youtube videosnpå Ryzen och 1660 super ihop. Som jag funderar på just nu, innan 3070 släppts dvs. Kan säkert ändra mig om priset på det kortet tilltalar mig när det släpps.

Men känner jag mig själv rätt är jag inte så kräsen och tycker det flöt på bra med i5 10400F och GTX 1660 Super ihop. Runt 70-100 FPS på normala till high settings.

10400F har lägre clocks och går inte att överklocka, och det moderkortet (med B460) stödjer inte heller överklockning och därför inte bättre processorer (K-modeller) fullt ut om man senare vill uppgradera.

Jag tycker absolut du borde vänta till oktober dock, det är lovande ökningar det ryktas om!

Permalänk
Medlem

Me, being me.

Kommer nog köra på detta bygge via Komplett.se (+Win10 för 200 kr.
- Svive Halo S650
- ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO
- AMD Wraith Stealth
- AMD Ryzen 5 3600
- HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
- Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU
- Garanti 3 års inskicksgaranti
Pris: 9100 kr

Känner att jag behöver inte bättre grafikkort eller processor just i detta nu eller ett antal månader framåt. Kommer typ bara köra CoD: Warzone och kanske BF4/5, så behöver nog inte så mkt mer hårddisk för stunden.

Sen nästa år till sommaren/hösten kanske jag kör ett uppgraderingskit med nytt moderkort, processor och grafikkort, samt kanske en till SSD.

Permalänk
Avstängd

Detta är ett budgetsystem med uppgraderongspotential. B550-moderkort, 750W-nätaggregat (Geforce 3090?). 1TB budget-SSD som i framtiden kan uppgraderas med NVMe. Tog en bättre processorkylare för inkluderade till 3300X.

Ny är det inte tid att bygga ny dator. AMD presenterar sina nya processorer om en vecka och slutet av oktober sina nya grafikkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1190955/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Detta är ett budgetsystem med uppgraderongspotential. B550-moderkort, 750W-nätaggregat (Geforce 3090?). 1TB budget-SSD som i framtiden kan uppgraderas med NVMe. Tog en bättre processorkylare för inkluderade till 3300X.

Ny är det inte tid att bygga ny dator. AMD presenterar sina nya processorer om en vecka och slutet av oktober sina nya grafikkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1190955/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1190955/datorbygge

Okej, fast jag kommer aldrig köpa 3090, nog aldrig ens 3080 heller. Har inte dom pengarna att lägga på ett grafikkort endast.
Och att AMD presenterar nya processorer och grafikkort gör ju bara att ryzen 3600 säkert kommer sjunka i pris när jag kommer köpa mot slutet av oktober troligen.

Köper mkt hellre den dator från komplett och uppdaterar om 1 år kanske. Är inte så kräsen vad gäller mycket fps, 70+ fps räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Okej nu är jag jobbig igen.

Planerar att antingen köpa nästa vecka (troligtvis), annars vid nästa löning..
Men jag kommer nog inte köpa något 3070 eller liknande utan siktar på 1660 Super eller RX 5600 XT för att spela i 1080p och komma upp i sisådär runt 100 fps vilket jag sett att de sistnämnda kortet definitivt klarar i de spel jag tänkt spela.

Och jag kommer nog inte försöka mig på att bygga datorn själv utan den ska vara färdigbyggd när den levereras.
Windows 10 köper jag själv på annat håll.

Så om man konfigurerar om denna dator från Komplett, bort med Win 10, men byta 500 gb till 1000 gb istället så kan man komma undan med ca 9500 kr
Tycker ni det är bra för mina villkor eller kan man hitta ännu billigare?
För annars kommer jag nog köra på det. Har nog aldrig varit mer säker iaf, jämfört med hur jag brukar vela.

Tror inte jag kommer behöva uppgradera datorn på säkert 1 år så moderkortet och det övriga behöver inte vara bättre tänker jag.
Kanske att man uppdaterar datorn när nya Battlefield släpps 2021.