Geforce RTX 3080 bryter kryptovaluta i rasande takt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Han skrev att han KÖPTE FÖR ett par tusen. Inte att han köpte ett par tusen för 20 kr styck.

Om vi utgår från att ett par är två så köpte han alltså 100 bitcoin. Med dagens kurs är de värda omkring 9,5 miljoner kronor.

Permalänk
Medlem

Är sådant otroligt waste. Jag trodde på det ett tag, men då det uppenbarligen inte i närheten av används som faktisk valuta så har det hela inte blivit något annat än energihungriga spekulationsvertyg och något som mestadels används för en förmögenhetsförflyttning till de som förstår från de som inte gör det. Allt upphypat med en massa lovord om en framtid som gång på gång visat sig inte infinna sig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kryptovaluta är ett så konstigt påfund. Tidigare kopplades värdet på valutan (guld/silver/koppar) till hur mycket det kostade att utvinna. Människan lade alltså massor med tid på att producera betalningsmedel. Sedan insåg vi att det är enklare med en virtuell valuta som är mycket billigare att framställa. Nu är vi plötsligt tillbaka i samma system som på sjuttonhundratalet, där själva ansträngningen är vad som ger valutan värde.

Permalänk
Medlem

Tragiskt. Just nu är väl Bitcoin bara en avlägsen dröm om ett nytt, decentraliserat betalningssystem som mynnat ut i en spekulationsvaluta? Ett stort jäkla pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Garanterat så har han sålt allt eftersom det var på väg upp. Inte många som time:ade ATH. Säkerligen miljonär (känner flera som blivit det på krypto, runt 1-5 miljoner, en tappade 2 av sina 4 för att han stannade kvar efter 2017 boomen och återinvesterade för tidigt så att säga) men osannolikt i 20+ miljoner trakten. Still, ett nästan lånfritt hus är inte illa pinkat. Då kan man överleva på ett deltidsjobb och nära nog helt slippa ekorrhjulet.

Skickat för ett par år sedan ett par screenshots till en polare från min Gmail för att muntra upp honom i en deppig period då skadeglädje är bästa glädje osv. De är inte så mycket att se på så laddar inte upp dem på nytt men är två mail från mtgox.com support, 2011, med texterna:

"You sold 6,76 BTC for 20!"

och

"You sold 3 BTC for 15,1515!"

220$ cashade jag ut för tio BTC

Minade lite mer därefter, satt med 4 st 5850, 1 6970 och 1 6850 som nästan var helt betalda av vad jag sålde för, var 22 år gammal och jobbade heltid, sov med mina riggar ett par meter från sängen i en lägenhet som jag bara hade råd att köpa för att min chef gett mig ett papper där han intygade att jag tjänade mycket mer än jag egentligen gjorde, och hade normalt ungefär 1000kr kvar i månaden efter räkningar, levde på havregrynsgröt och stekta ägg; så hade inte riktigt möjligheten att spara på något även om jag idag önskar att man behållt några coins.

Köpte alla grafikkorten på faktura och betalade dem en månad senare när jag cashat ut BTC. Visade sig att bitcoin höll värdet bättre än en drös grafikkort

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Och moder natur (och efterföljande generationer) betalar.

Bra 'business'. Klicka hem på nätet, läsa en 'how-to' och sedan bara låta riggen stå och börja elda upp naturen. Skillz!

..Allt för några kronor i egen privat ficka utan nämnvärt värdeskapande förutom för det egna arslet.

Tack för den bästa (och mest tragikomiska) beskrivningen kryptovalutor jag någonsin har läst.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Det är bara lönsamt för folk i u-länder där elen är gratis eller i princip gratis.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Perfekt blir 10st kort

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Problemet med bitcoin och etherium är att de är svåra att bryta idag och mest gynnar de som skaffade massa tidigt.

Jag minade ett litet tag men gick typ +-0 när man kollade på elförbrukningen m.m. Dessutom blev nicehash "hackade" de har återbetalat det mesta dock.

Det som mining gynnar, är de som sitter på massa bitcoin och etherium.

Kollar man idag så är det mest etherium som bryts "hemma". Stora center med ASICs bryter bitcoin. Eth skulle ju vara säker nu finns det ju ASICs för dem med.

En bitcoin transaktion idag gör av med el för ca 100kr och är rent miljövidrig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Istället för att gräva efter dem, så köp vettja.

Investerar du idag runt 15kkr i Bitcoin, så kan dessa bli värda 4+ mil om ca 5 år.

Varför inte ta chansen och underlätta sitt liv lite längre fram?

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Generellt sett inte särskilt lönsamt. Svårighetsgraden tenderar att gå upp. Många räknar med "2 års avbetalningstid", men efter 6 månader så är det istället "3 år". Efter 12 månader så är det "4 år"... Fläktarna ger upp efter 1-3 år beroende på kvalitet, så då får du köpa nya fläktar och avbetalningstiden blir "5 år". Ska man bryta kryptovalutor ska man göra det för att man tycker att tekniken är intressant - en hobby som troligen kostar pengar men har ett annat värde än det monetära.

Permalänk
Medlem

Lägg kraften på Folding@Home så hjälper ni mänskligheten istället!

Permalänk
Medlem

Not this shit again...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Istället för att gräva efter dem, så köp vettja.

Investerar du idag runt 15kkr i Bitcoin, så kan dessa bli värda 4+ mil om ca 5 år.

Varför inte ta chansen och underlätta sitt liv lite längre fram?

Eller så händer något drastiskt, typ bankerna tvingar EU att förbjuda cryptovalutor, och ens 15 000 är plötsligt värda 10 spänn. Det är väl mest det jag är rädd ska hända.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Detta är bra deras aktie.

Precis min tanke, köp aktien, när alla köpt upp deras kort och deras aktie gått upp. Sälj aktien, ta vinsten och köp ett nytt kort själv. Gratis kort

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk

Ingen risk

@Peking: "proof of work" som är vad man minear kommer på kort sikt vara lönsamt på Ethereum eftersom en uppgradering till "proof of stake" är på gång. Iom att detta e på gång har inte miners investerat I mer hårdvara som inte hinner betala av sig, samtidigt som nätverksanvändadet gått upp. Så d blir en väldigt temporär boom.

Permalänk

Det där resultatet får man med 3 stycken rx480 @ 100 watt.
Eller fick iaf. Jag vet inte om det ändrats.

Permalänk
Medlem

Bryta krypto med vinst är ju alltid kopplat till energiförbrukning. Undrar om 3080 är mer vinstivande än 2080 per watt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Runt 100$/månad enligt två olika mining calculators, inte illa...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Även om korten verkar bli rätt strömtörstiga så kanske det fungerar som med AMD's kort att man kan undervolta och på så vis få snabbare ROI.

Även om Nvidia vill sälja så mycket kort som möjligt så är kanske inte miners det ultimata för dom heller. Jag tror att dom vill få ut bättre raytracingprestanda till fler spelare så att fler utvecklare hoppar på och även implementerar DLSS. Sitter en stor del av korten i miningriggar så förstör ju det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Och plötsligt så finns inga kort att få tag på samt att priserna går upp med 50%.

Ungefär vad jag tänkte med, skit kul. Nåja får ställa in mig på att KANSKE få tag i ett till våren...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av requiro:

Istället för att gräva efter dem, så köp vettja.

Investerar du idag runt 15kkr i Bitcoin, så kan dessa bli värda 4+ mil om ca 5 år.

Varför inte ta chansen och underlätta sitt liv lite längre fram?

Känns ju tveksamt att bitcoin kommer öka ifrån 15000kr till 4 miljoner på 5 år. Isåfall hade ju varenda investerare köpt upp tusentals bitcoins. Har ens den stora "värdeuppgången" tidigare återupprepats? Inte direkt insatt i bitcoin.

Men man ångrar ju att man inte köpte på sig massor när det kom...

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Eller så händer något drastiskt, typ bankerna tvingar EU att förbjuda cryptovalutor, och ens 15 000 är plötsligt värda 10 spänn. Det är väl mest det jag är rädd ska hända.

Det lär inte hända.

Men jag förlorar hellre 14990kr än 3985000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miller01:

Jag undrar om man inte sänker värdet markant på en kryptovaluta om den helt plötsligt blir så mycket snabbare att ränka fram. Samtisigt sänks priserna för en så stor prestandaskillnad cöocj vipps kan många fler gräva fram kyrptovalutor relativt enkelt.

Det enda som kan stoppa en mining rush är att nvidia producerar dedikerade utgåvor för just det ändamålet istället. Men till en början är nog en rush oundvikligt.

Svårigheten att hitta lösningen till det kryptografiska pusslet som ska lösas vid varje framgrävning justeras ganska ofta. Tiden som krävs för att gräva fram några mynt förblir därmed konstant över tid. Med andra ord blir det mest svårare för äldre kort att gräva fram några mynt istället för lättare för nya kort.

Permalänk
Avstängd

Fan sluta med den här jävla kryptominingen så att vanligt folk kan få tag i GPUer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Känns ju tveksamt att bitcoin kommer öka ifrån 15000kr till 4 miljoner på 5 år. Isåfall hade ju varenda investerare köpt upp tusentals bitcoins. Har ens den stora "värdeuppgången" tidigare återupprepats? Inte direkt insatt i bitcoin.

Men man ångrar ju att man inte köpte på sig massor när det kom...

Köper du nu, säljer mitten/slutet av nästa år. Köper igen 1 år senare eller så, sen säljer nästa gång 2025. Så ja det går, att omvandla 15kkr till 4mil.

Sen att "alla" inte gör det, det är för de inte känner till Bitcoin, vågar inte, eller lyssnar helt enkelt på nyheterna. Istället för att ta sig lite tid och läsa på vad som faktiskt händer.

Warren Buffett, har nu gått över till guld och lämnat sina investeringar i banker, flygbolag osv.. Det säger ju en sak, att dollarn börjar tappa värdet som den har gjort ett bra tag. Vissa väljer att flytta/investera i guld, vissa i Bitcoin. Eller varför inte båda?
Raul Pal, tror mer på Bitcoin än guld i det långa loppet.
Microstrategy har gått all in på Bitcoin, köpt över 30000st denna sommar.. Om fler och fler inser var den är på väg, så varför inte lägga nån tim i veckan och läsa på och vara före majoriteten av världen. Sista Bitcoin en kommer att grävas fram om ca 100år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bryta krypto med vinst är ju alltid kopplat till energiförbrukning. Undrar om 3080 är mer vinstivande än 2080 per watt.

Men om elen ingår i hyran? Fast det kanske den inte gör så länge om man har några mining-datorer puttrandes i hörnet..

Permalänk
Avstängd

Hur "lätt" är det att bryta krypto? Jag hade gärna velat/kunnat göra det då mina elräkningar är väldigt låga för mig. Vill åtminstone testa detta men vet ej var jag ska börja. Rädd för att hamna i någon situation där man minar skit som sen hamnar i någon annans server eller något.

Permalänk
Medlem

Men om RTX 3080 drar 50% mer effekt än RX 5700XT så är det ingen fördel.

Permalänk
Avstängd

Är det idag testresultat kommer ut på FE?