Radeon RX 6000 dyker upp på bild igen – med en mindre modell

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 6000 dyker upp på bild igen – med en mindre modell

Nya bilder på AMD:s kommande grafikkort visar både den tidigare avtäckta modellen med tre fläktar i sällskap av en mindre variant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

JayZ gillar då verkligen inte designen
Själv skiter jag i hur kortet ser ut, bara det presterar. Om snygg design lägger till en tusenlapp tar jag hellre en ful plastklump. Om designen kyler lika väl eller bättre än tredjeparts- då kan det vara värt en slant givetvis. Nu verkar de ha undvikit några av misstagen med Radeon VII's kylare men tänker anta att deras referens är undermålig tills den dag motsatsen bevisas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag tycker sidan var riktig snygg, men det silvriga bandet över fläkten var verkligen inte vackert, likaså de stora R'n överallt. Minimalistisk design tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

JayZ gillar då verkligen inte designen
Själv skiter jag i hur kortet ser ut, bara det presterar. Om snygg design lägger till en tusenlapp tar jag hellre en ful plastklump. Om designen kyler lika väl eller bättre än tredjeparts- då kan det vara värt en slant givetvis. Nu verkar de ha undvikit några av misstagen med Radeon VII's kylare men tänker anta att deras referens är undermålig tills den dag motsatsen bevisas.

Benägen att hålla med. Att slippa en helt ny anslutning i sig ser jag också som ett plus :)... Har aldrig känt "usch vilket otroligt stort problem detta är" när jag satt i två stycken PCIe-strömkablar i ett kort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Första kortet ser ok ut iaf, det med 2 fläktar not so much. Problemet jag har är att även om AMDs nya kort kommer prestera bra så vill jag inte köpa dem då jag har en G-Sync skärm.

FreeSync med Variable Overdrive plz!

TEAM ROCKET EDITION!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att designen inte är snygg... Men så länge kortet presterar bra sett till prislappen så är det det viktigaste. Kommer såklart säljas med tredjepartskylare så spelar väl ingen roll hur AMDs kylare ser ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker personligen den är "fulsnygg".
Designspråket tycker jag leker med 80 talet (tänk Synthar, Stranger things och Tron typ) på ett intressant och roligt vis.
Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om designen egentligen dock. Den får smälta ett tag!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag tänkte inte ens på R:en. Betydligt mer jobb har lagts på att få den här kylaren snygg än på Radeon VII. Fast egentligen spelar utseendet mindre roll bara den kyler bra. Jag tänker inte börja installera speglar i mina chassin.

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag är född på tidigt 80-tal (lekte med Transformers och HE-Man gubbar). Så älskar jag designen!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Tycker personligen den är "fulsnygg".
Designspråket tycker jag leker med 80 talet (tänk Synthar, Stranger things och Tron typ) på ett intressant och roligt vis.
Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om designen egentligen dock. Den får smälta ett tag!

Ja, 80-talet är en klockren beskrivning på vad det påminner om. Lite retro-futuristiskt och blingigt som det skulle vara på den tiden. Stort, blänkande och vräkigt var ju alla positiva saker

Jag gillar det här formspråket personligen, men jag kommer ju också sätta in ett sånt här kort i ett stäng chassi utan fönster om jag köper ett så jag behöver inte skämmas för min smak

Permalänk
Medlem

Såg ju fullt rimlig ut tycker jag, bara den kyler.

Sedan har jag väl aldrig lyssnat på JayTvåcents åsikter heller men det är en annan diskussion...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Utseendet är helt ointressant för mig. Hur bra kylningen fungerar är ju självklart av intresse. Sen brukar det ju ta ett tag för AMD att få ordning på drivisar..

Kan bli ett nytt kort i vår eller så. Hoppas mitt 2070 klarar Cyberpunk i 1440p =P

Permalänk
Medlem

Jämfört med Nvidias referenskort så tycker jag att detta ser väldigt smäckigt ut. Men sålänge det presterar kan jag leva med det.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Skämt åsido så tycker jag den ser helt okej ut ändå

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Såg ju fullt rimlig ut tycker jag, bara den kyler.

Sedan har jag väl aldrig lyssnat på JayTvåcents åsikter heller men det är en annan diskussion...

To be fair så nämner han att han är avundsjuk på folk som bara kan köpa något på specs och inte blir besatta av utseende osv.
Gillar hans videos just för att han är ärlig och inte tar sig själv så seriöst, ett lite mer chill alternativ till hardware unboxed, GN, LTT osv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Då får vi vänta till RX 7xxx innan vi får en vettig blowerlösning med axialfläkt... :/ Typiskt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Att bry sig om hur grafikkortet ser ut är ungefär lika relevant som hur den som målade tavlan ser ut.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tycker den e riktigt snygg. Tycker AMD på senare tid haft dom snyggaste kylarna på marknaden, dom ser väldigt stilrena och stilfulla ut, inte massa plotter och krimskrams, vissa andra kylare ser ju ut som en barnleksak

kylaren till radeon vii tycker jag är snyggaste kylaren någonsin, men amds 6000-serie ser också bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att bry sig om hur grafikkortet ser ut är ungefär lika relevant som hur den som målade tavlan ser ut.

En tavla visas upp för att åskådas eller hur.
Ett grafikkort fyller samma funktion för många.

Så rätt dålig jämförelse.

Om jag hade brytt mig hur den som gjort grafikkortet möjligen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Tycker den e riktigt snygg. Tycker AMD på senare tid haft dom snyggaste kylarna på marknaden, dom ser väldigt stilrena och stilfulla ut, inte massa plotter och krimskrams, vissa andra kylare ser ju ut som en barnleksak

Fast dom nya verkar ju vara fulla med fula detaljer och röda avlagringar? Inte alls stilrena.

För min del så spelar det iofs ingen roll så länge där är prestanda och låg tdp. Retar mig dock på AMDs Fortnite drag och att dom inte visar några siffror alls. Inte direkt köparvänligt.

Permalänk
Medlem

Om de bara hade gjort den röda listen genomskinlig och RGB samt tagit bort "R" från fläktarna så hade detta varit den snyggaste kylaren jag aldrig hade använt och bytt ut med ett vattenblock minut 1 ( som vanligt).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Datorn står på golvet i ett helsvart chassi. Enda gången jag ser insidan är vid uppgradering vart 5e år.
Prestanda över utseendw

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har något glas på sidan av lådan då slipper man fundera på hur det ser ut...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Datorn står på golvet i ett helsvart chassi. Enda gången jag ser insidan är vid uppgradering vart 5e år.
Prestanda över utseendw

Min fetning.
Håller helt med dig OM man var tvungen att välja. Den goda nyheten är att allt som oftast kan man faktiskt få både prestandan OCH utseendet idag.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

År 2020 och det finns fortfarande folk på Sweclockers som tror att mellan prestanda och utseende så måste det ena utesluta det andra...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vilket monster, vet om 2 minuter ifall jag orkar vänta...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

JayZ gillar då verkligen inte designen
Själv skiter jag i hur kortet ser ut, bara det presterar. Om snygg design lägger till en tusenlapp tar jag hellre en ful plastklump. Om designen kyler lika väl eller bättre än tredjeparts- då kan det vara värt en slant givetvis. Nu verkar de ha undvikit några av misstagen med Radeon VII's kylare men tänker anta att deras referens är undermålig tills den dag motsatsen bevisas.

Färgen är viktig för min del. Skulle inte köpa ett vitt kort som Galenmyran visade längre ner i ett svart chassi

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En tavla visas upp för att åskådas eller hur.
Ett grafikkort fyller samma funktion för många.

Så rätt dålig jämförelse.

Om jag hade brytt mig hur den som gjort grafikkortet möjligen då.

Nej, en tavla är jämförbar med en skärm, grafikkortet målar saker på skärmen, precis som en konstnär målar en tavla.
Skillnaden är att en skärm behöver ett inkopplat grafikkort för att kunna måla nya bilder, så det är kanske vanligare att ett grafikkort har åskådare än en konstnär.
Hur ett grafikkort ser ut är inget mer än fåfänga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

En tavla visas upp för att åskådas eller hur.
Ett grafikkort fyller samma funktion för många.

Så rätt dålig jämförelse.

Om jag hade brytt mig hur den som gjort grafikkortet möjligen då.

Vad får man ut av att sitta och titta på sitt grafikkort? En tavla är unik, det är sällan eller aldrig ett
grafikkort.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att den ser fräck ut och något som kommer från motorsports världen medans rtx 3080/3090 ser ut som något Apple skapat och mer elegant. Gillar dock inte den röda linjen runt om kortet men men. Stora frågan är ju dock hur bra prestanda den kommer ge mot rtx familjen