Permalänk
Avstängd

Val av chassi-fläktar

Halloj,

Körde på ett Define 7 C (ja jag såg den andra tråden som nyligen kommit upp men häng kvar) och vill införskaffa chassifläktar. Jag är en luftkylare helt igenom (sitter U12S på CPU'n) och kommer förmodligen köpa mig ett nytt fint grafikkort när de börjar komma ut. Inget mastigt utan typ 3070 eller däromkring. KANSKE 3080 om jag verkligen vill slå på stort men tvekar på det.

Nu till min fråga: Jag kan inte det där med "static pressure" och luftcirkulationen därtill så bra så jag undrar hur det skulle sitta med 2st NF-A14 i fronten samt antingen ett NF-S12A i bakre ut, eller om man bör köra på ett NF-P12 redux istället? Lite osäker nämligen. Oavsett vad kommer ju en 120mm inte kunna flytta mer luft än de två 140 drar in, men samtidigt har D7C inte mesh precis så de drar heller inte in groteskt mycket luft?

Jag är rädd att om jag tar den "lättare" 120mm bak så kommer luften cirkulera mer inuti och höja tempen i chassit jämfört med reduxen, men samtidigt vill jag inte tillföra "onödigt" ljud om det inte faktiskt hjälper.

Vill tillägga att jag inte är någon hardcore gamer. Kommer såklart köra lite men lär inte ha sessioner på 12h som man kunde ha när man var ung en gång i tiden.

Undrar helt enkelt hur D7C tempnivåer styrs lättast. Notera att jag med flit utelämnat toppfläktar då jag valt "stängt tak" och inte mesh. Märker jag att temp nivåerna blir bajs så köper jag bara 2st NF-A14 till och kör de i toppen så lär jag inte ha några som helst problem, men tills dess vill jag gärna försöka göra det bästa utan att snubbla över mig själv.

Permalänk
Medlem

@Anthraxious:

Tänkte skaffa ett Define 7C jag också, men jag tänker ha toppen mesh, ärligt talat hade jag gjort det med fronten också om jag kunde. Hårddiskburen ska försvinna, istället blir det en 120mm fläkt där. Jag skaffar en 2,5 tums 4 TB laptop HDD istället. En 120mm där bak som du säger, Två 140mm på fronten. Sen är frågan om jag ska ha en 140mm på topp, eller två. Blir intressant att följa vad proffsen säger.

Fläktarna ska vara Be Quite Silent wings 3

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd

@Yasko: Enda anledningen till att jag helst inte kör mesh top är egentligen för att få rakt genomflöde och kanske minimera ljudnivån lite. Hade nog också velat ha en mesh front på denna och anledningen till att jag inte köpte deras meshify i samma storlek var för att den saknade USB-C på fronten och att man inte hade något val till tak (stängt/mesh).

En sak jag tror om luft är att om insuget är bra så kommer det åka ut lätt (kommer bara trycka ut den gamla luften oavsett så länge det är öppet baktill) men tvärtom, att ha lite sämre insug men mycket utsug kanske inte bidrar till att det "sugs in" mer sval luft från fronten pga. minsking av trycket. Kanske kommer den luften någon annanstans ifrån istället? Inte helt säkert att det kommer därifrån man vill.