Permalänk

Är detta skräp?

Hej!

Jag och min polare ska bygga en dator till hans lillasyster. Hon spelar mest typ sims 4, men börjar sakta börja med typ lite annat som hon ser andra spela. Just nu är det fall guys, men har också varit typ rimworld, lol, cs:go och diverse annat. Ni fattar grejen. Nivån är verkligen inte hög, hon spelar mkt casual. Vi har ett gammal grafikkort (750ti) och 2 ram sticks på 4gb (1600mhz, ddr3) till övers som vi planerar på att använda.

Tror ni att övriga komponenter (https://komponentkoll.se/bygg/pczin) kommer funka med detta? Och hade resultatet blivit en ok produkt?

Permalänk
Medlem

Ert RAM passar inte, den plattformen (och andra moderna) använder DDR4.
Sedan kan ni nog avvakta med hårddisken om ni vill spara lite pengar.

Permalänk
Medlem

650W nätagg är fett overkill så går kanske att spara lite där (utan att vara dumsnål och köpa rent skräp då).
Ert DDR3 ram passar inte till det moderkortet eller processorn.

Behövs verkligen en hårddisk när det redan är 500GB SSD?

Hade sen tagit sparade pengarna från nätagg och hdd och tittat på ett begagnat grafikkort like ett 1060 eller en starkare cpu och lagt till 500-800 för att 1060.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

DDR3-minnen kommer som sagt inte fungera, vill ni använda dem så får ni leta efter något begagnat som t.ex. något från Intels 4000-serie eller äldre. Annars är det DDR4 som gäller om ni vill ha något modernt.

Ett annat litet problem är att moderkortet bara har en PCIe 2.0 x2 M.2-port, vilket innebär att SSDn blir begränsad till ca 1 GB/s. Det kommer fungera och för det mesta fungera väldigt bra, ni får bara inte ut SSDns fulla potential.

Och på tal om SSDn så skulle jag rekommendera att ni tar en funderare på om ni verkligen behöver HDDn, eller om det kanske är bättre att slopa den och välja 1 TB-modellen av SSDn istället. Lite mindre lagring totalt, men snabbare och ljudlöst.

Permalänk

Tack som fan för snabb hjälp! Vi kommer nog köpa nya RAM känns fan så mkt enklare. Blir nog dessutom bort med hårddisken och istället byta ut moderkortet för att kunna maxa SSDn.

Permalänk
Medlem

Byt upp er till 10400F och samma moderkort med H410 istället.
=> Snabbare, uppgraderingsbar och PCIe 3.0 för ynka 200 kr extra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaosetsmamma:

Blir nog dessutom bort med hårddisken och istället skaffa ett moderkort med fler PCIe 2.0 x2 M.2-portar för att maxa SSDn.

Inte riktigt, ni behöver ett moderkort med en PCIe 3.0 x4 M.2-port Jag skulle då rekommendera valfritt B365-moderkort om ni vill behålla processorn ni valt, det är en mycket bättre utrustad styrkrets jämfört med H310. De flesta såna moderkort borde ha "vanliga" M.2-portar och finns för liknande priser.

Eller alternativt välja en 10400F med tillhörande B460-moderkort istället (eller H410, men jag tycker det brukar vara värt att lägga på några kronor för ett B-moderkort). Det blir aningen dyrare, men den har HyperThreading vilket gör den lite mer framtidssäker.