Hur bra klarar APPLE TV 4K av steamstreaming?

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar APPLE TV 4K av steamstreaming?

Hej

Står i valet mellan Nvidia sheild PRO eller apple TV 4K.

Jag vill spela via steamlink appen på tvn i vardagsummet där det står en 4k tv.
Vilken av dessa kommer hantera att köra i 4k upplösning eller i alla fall 1440p?

Min steamlink idag går inte över 1080p.

Om vi bortser från Gamestream från nvidia.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv

Alla? Det är bara en stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Alla? Det är bara en stream.

ja fast om den ska skala upp till 4k på tv från 1440p från datorn så hanteras de väl ganska olika prestandamässigt?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

ja fast om den ska skala upp till 4k på tv från 1440p från datorn så hanteras de väl ganska olika prestandamässigt?

Jaha du menar så, jag kan bara prata om det lilla jag har gjort och då har de inte varit några problem iaf.

720,1080p och 2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jaha du menar så, jag kan bara prata om det lilla jag har gjort och då har de inte varit några problem iaf.

720,1080p och 2k

Ok tack för input och jag utgår från att du har Appel TV med tanke på bilden

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Ok tack för input och jag utgår från att du har Appel TV med tanke på bilden

Japp har testat alla upplösningar från stream från datorn, youtube osv. Och allt ser bra ut

Permalänk
Medlem

Vad är det för prestanda du undrar över? Återigen så är det en stream. Det enda som spelar roll är prestandan på din dator och prestandan på ditt nätverk. Det är ingen prestandaskillnad mellan Apple TV 4K och Nvidia Shield Pro när det gäller att streama spel lokalt via ditt egna nätverk.

Generellt så ska du välja en Apple TV 4K om du enbart använder Apple-produkter och är fast i Apples ekosystem, annars en Nvidia Shield.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det för prestanda du undrar över? Återigen så är det en stream. Det enda som spelar roll är prestandan på din dator och prestandan på ditt nätverk. Det är ingen prestandaskillnad mellan Apple TV 4K och Nvidia Shield Pro när det gäller att streama spel lokalt via ditt egna nätverk.

Generellt så ska du välja en Apple TV 4K om du enbart använder Apple-produkter och är fast i Apples ekosystem, annars en Nvidia Shield.

Gammal tråd men, spelar inte mottagarklientens hårdvara också roll? Tänker för att den ska ju avkoda så snabbt som möjligt också. Som du nämner så är det kanske ingen skillnad på avkodningslatency mellan en ATV och en Shield. Men om man ska jämföra ATV med tex att ha Steamlink installerad på en Sony Google TV, så måste det väl vara någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Gammal tråd men, spelar inte mottagarklientens hårdvara också roll? Tänker för att den ska ju avkoda så snabbt som möjligt också. Som du nämner så är det kanske ingen skillnad på avkodningslatency mellan en ATV och en Shield. Men om man ska jämföra ATV med tex att ha Steamlink installerad på en Sony Google TV, så måste det väl vara någon skillnad?

Så kan det säkert vara. Tråden gällde specifikt Nvidia Shield och Apple TV, vilka är dom två med bäst prestanda på marknaden. Eventuellt kan det vara skillnad på en Apple TV och appen på TV:n, men vad jag har förstått så ska det fungera utmärkt oavsett om man har en Raspberry Pi eller Steamlink-appen till Samsungs egna OS eller något annat egentligen.

Men absolut, några krav finns ju, men riktigt var gränsen går vet jag inte. Kanske någonstans där enheten inte längre har stöd för hårdvaruavkodning av 4K-material?

Visa signatur

press nu1mlock