Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Medlem

Inga titlar som lockar mig personligen. Såg mest ut att vara fantasy och hack 'n slash. Blir att avvakta om det blir någon konsol ö.h.t.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur Ps5 blev dyrare än Xbox i Sverige, när båda har samma pris i dollar? Nu är dock priserna tagna från två olika butiker och båda butikerna har tagit bort priserna verkar det som. Men Elgiganten hade lagt ut XsX för 5595:- och Mediamarkt hade lagt ut Ps5 för 6290:-. Det är ändå 695:- skillnad i priset, på något som egentligen ska kosta lika mycket.

Och på tal om att spelen blir dyrare denna generation. Visst det suger. Men spel har kostat lika mycket senaste 15-20 åren. Det är ett under att dom inte höjt priserna tidigare, Spel kostar mer och mer att utveckla och inflationen av ekonomin under dom senaste 15-20 åren har påverkat hur mycket vinst en studio gör på ett spel. Tänk bara hur jäkla mycket lönerna har gått upp på så många år.

Edit: Såg att MM har sänkt sitt pris till 5990:-

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy’s såg häftigt ut. Men om priset på spelen blir så dyra.... Ja då lockar Xbox Game Pass mycket.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade inte räknat med billigare än 6000kr så en liten trevlig överraskning blev det ändå 😁🎉

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker att det är jävlat skit när jag ser på priset? Jag hade hellre sett en RIKTIGT bra konsoll för 10 000 eller mer..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Nasso

Tänkte just på det här med koder, om man kan köpa ett spel via Webhallen och få en kod att aktivera. Liknande som man kan göra på Steam.

Men vi får väl vänta och se då.

Det kommer säkert att finnas något i stil med vad som funnits till PS3 och PS4. Men du kommer ju inte undan Sonys egna butik tyvärr.

Men vi får se som fu säger.

Permalänk
Skrivet av SilenceLotto:

Hogwarts Legacy’s såg häftigt ut. Men om priset på spelen blir så dyra.... Ja då lockar Xbox Game Pass mycket.

Det verkar även komma till xbox one ps4, de nya xboxarna samt pc. Skrolla ner på hemsidan.
https://hogwartslegacy.warnerbrosgames.com/

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Är det bara jag som tänker att det är jävlat skit när jag ser på priset? Jag hade hellre sett en RIKTIGT bra konsoll för 10 000 eller mer..

Vad är skit? Hårdvaran i Ps5 är fruktansvärt bra, med tanke på priset! Försök att bygga en pc med samma specs och se vad du får betala. Och när det kommer till priset, så är det till för att fler ska ha råd att köpa den såklart. Dom skulle tappa fruktansvärt mycket på försäljningen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vad brukar prisskillnaderna på spel vara om man jämför fysisk vs digitalt? Vid lansering antar jag att priserna är rätt lika, men efter några år så blir det ju några hundringar i prisskillnad eller?
Så man skulle ju behöva köpa typ 5-6 spel för att spara in prisskillnaden mellan digital-versionen och skiv-versionen?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vad brukar prisskillnaderna på spel vara om man jämför fysisk vs digitalt? Vid lansering antar jag att priserna är rätt lika, men efter några år så blir det ju några hundringar i prisskillnad eller?
Så man skulle ju behöva köpa typ 5-6 spel för att spara in prisskillnaden mellan digital-versionen och skiv-versionen?

Nya spel på ps4 brukar kosta 599 fysiskt och 699-749 i playstation store, dock är det inte helt ovanligt att spel hamnar på någon sorts rea i ps store efter 2-3 månader där de faktiskt är billigare än de fysiska spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Vad är skit? Hårdvaran i Ps5 är fruktansvärt bra, med tanke på priset! Försök att bygga en pc med samma specs och se vad du får betala. Och när det kommer till priset, så är det till för att fler ska ha råd att köpa den såklart. Dom skulle tappa fruktansvärt mycket på försäljningen.

Jag har inte påstått att det är skit, jag tänker mer på hur mycket bättre den SKULLE kunna vara..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mistahh @Tyvar1 då var en Pulse 3D Wireless beställd! De blev inte så dyra som jag hade väntat mig, trodde faktiskt att de skulle hamna närmare 2000 kr än 1000 kr. Får ändå säga att 1290 kr är helt ok pris för hörlurar som kommer fungera bra med Tempest Engine.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag har inte påstått att det är skit, jag tänker mer på hur mycket bättre den SKULLE kunna vara..

"jävlat skit när jag ser på priset?"

Vet inte hur man ska tolka det där annars? Men då kan man säga. Tänk om den skulle kosta 25.000:- tänk vad bra den skulle vara då. Det är ju meningen att så många som möjligt ska ha råd och få så bra prestanda som går för dom pengarna.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

CDON verkar vara live med priset 5990:-, frågan är om Webhallen, Inet och Elgiganten kör samma pris?

https://b2c.cdon.se/spel/playstation-5-47458513?utm_source=pr...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

CDON verkar vara live med priset 5990:-, frågan är om Webhallen, Inet och Elgiganten kör samma pris?

https://b2c.cdon.se/spel/playstation-5-47458513?utm_source=pr...

Och 2 papp för en handkontroll...
https://b2c.cdon.se/spel/playstation-5-dualsense-controller-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Fast det stämmer inte, finns från 799:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334714

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Nya spel på ps4 brukar kosta 599 fysiskt och 699-749 i playstation store, dock är det inte helt ovanligt att spel hamnar på någon sorts rea i ps store efter 2-3 månader där de faktiskt är billigare än de fysiska spelen.

Ok, tack!

Har mest köpt spel fysiskt några år efter release till PS4 och då är det ju en hel del billigare... köper dessutom inte speciellt mycket spel... har nog bara kanske 5-6 stycken tror jag... Sen är det ju skönt att inte behöva byta skiva och ha sig antar jag...

Står lite och väger mellan vilken av versionerna jag ska köpa nämligen. Borde kunna behålla PS4an om vi känner att en DVD/Bluray-spelare är viktigt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Fast det stämmer inte, finns från 799:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334714

Det var lite mer rimligt Känns rörigt med priserna än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

"jävlat skit när jag ser på priset?"

Vet inte hur man ska tolka det där annars? Men då kan man säga. Tänk om den skulle kosta 25.000:- tänk vad bra den skulle vara då. Det är ju meningen att så många som möjligt ska ha råd och få så bra prestanda som går för dom pengarna.

Du har lyckats klippa bort att jag "..tänker att det är skit..".. Det är inget jag påstått...

Regelbrott borttaget /Mod
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Jag undrar följande: Om jag köper PS5 med optisk läsare kommer jag då kunna plugga in en PS4-skiva t ex Bloodborne och det kommer funka direkt eller kommer jag behöva en PS5 update innan? Eller kommer man kunna regga sina spel och gå över till någon digital PS5-version av spelet?
Har inte sett någon info om hur bakåtkompabiliteten ska fungera i praktiken.

minns inte vart jag läste det igårkväll, men verkade som ett utvecklare hade hintat om att man skulle välja skivläsarmodellen av den anledningen, vet inte om det blir någon registrering så man får digitala utgåvan, eller om den helt emulerar ps4 desvärre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

Många priser är bara placeholders än så länge.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

Inget 3D Pulse headset idag @mistahh @Tyvar1 . Vi får hoppas på ett event för haptikfunktioner i Dual Sense och 3D-ljud med tillbehör inför lanseringen av PS5!

Ja hoppas! Skulle vara kul att få se lite mer information på tillbehören!

Skrivet av loevet:

@mistahh @Tyvar1 då var en Pulse 3D Wireless beställd! De blev inte så dyra som jag hade väntat mig, trodde faktiskt att de skulle hamna närmare 2000 kr än 1000 kr. Får ändå säga att 1290 kr är helt ok pris för hörlurar som kommer fungera bra med Tempest Engine.

Blev också riktigt förvånad över priset, trodde verkligen det skulle vara dyrare!

Vilken butik beställde du ifrån?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Du har lyckats klippa bort att jag "..tänker att det är skit..".. Det är inget jag påstått...

Men att du tänker att det är skit är väl samma sak?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: jag beställde hos Webbis, kostar 1290 kr där och jag har butiken 5 minuters gångavstånd från lägenheten, så det blir smidigt så Fick utskick från Komplett eftersom jag bevakar hörlurarna där, och deras pris är 1490 kr (fortfarande rimligt ändå).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Men att du tänker att det är skit är väl samma sak?

Vid första åsyn så tänker jag det, men det är ju öppet för ändring om jag väl läser detaljer.. Sen vad jag tänker och påstår är helt separata saker..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felix:

Vad brukar prisskillnaderna på spel vara om man jämför fysisk vs digitalt? Vid lansering antar jag att priserna är rätt lika, men efter några år så blir det ju några hundringar i prisskillnad eller?
Så man skulle ju behöva köpa typ 5-6 spel för att spara in prisskillnaden mellan digital-versionen och skiv-versionen?

Säg att du spelar och säljer vartannat pris kommer retail spel snabbt bli billigare. Modellen utan optisk läsare kommer bli dyrare, spelen du kan spela där kommer inte gå att sälja.

Viktigt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag sätter fingret i luften och säger 399 USD för Digital Edition, 499 USD för PS5! Lansering ... höftar med 20 november. Hoppas bara inte ryktena om svag tillgänglighet stämmer, då kanske jag bara får tag i ett ex (hemska tanke, jag vet).

I spelväg: Jag skulle väldigt gärna tro på ryktena om att Final Fantasy XVI presenteras ikväll. Lär handla om "vi gör det här spelet, det handlar typ om det här och kolla på amazeballs grafik. Det släpps: ja". Något jag gärna skulle se, som jag typ vet att jag inte kommer få se, är en teaser om Persona 6. Det nya Silent Hill som det tisslats och tasslats om skulle också sitta för jädra fint.

Och, när jag ändå drömmer, varför inte Final Fantasy IX Remake i Unreal effin' Engine 5? Lika sannolikt som jag jag träffas av miljonlotten i ansiktet när jag går utanför dörren, men jag är hellre drömmare än pessimist.

Det kändes som självklart att jag kommer hoppa på Xbox-tåget, för första gången, innan jag läste nyheten kring Final Fantasy och föll in i en memory lane från den fagra ungdomen när brorsan köpte PS2 med FF7. Hur förhåller sig FF serien numera story- och musikmässigt?
Jag är nog inte sådär jättemycket ute efter en grafisk upplevelse jämfört med hur en spelhistoria kan dra in en känslomässig berg- och dalbana.

I övrigt väger kanske tyngst numera vad man kan spela i co-op då det börjar bli dags att umgås med tv-spel med familjen istället för att nöta på datorstolen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Konsolgrävare

@loevet tack för tipset!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som vet ifall Sony sagt något om 1440p stöd? 😬