Värt att köpa en Extern Gaming Hårddisk?

Permalänk

Värt att köpa en Extern Gaming Hårddisk?

Hej har några Externa hårddiskar jag tidigare ibland installerat en del spel på men då har bland annat en extern SSD hårddisk på 128 gb men nu fick jag upp en reklam på Sweclockers om en Extern Gaming hårddisk. Som alltså är gjord för gaming vilket verkar smidigt då jag inte är så mycket för att hålla på och skriva i datorer osv mer än nödvändigt. Den ska dessutom fungera till konsol. Är det någon som har den? Då min nuvarande 512 GB SSD börjar bli full nämligen och det är en märkesdator och har inte lust att skruva isär den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176302

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Permalänk
Medlem

Vill du inte pilla i datorn så har du väl inget bättre val

Permalänk

Frågan är om dessa är bra? Ingen som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig SATA SSD istället. Du kommer att få mycket högre prestanda.

Du behöver inte skruva isär något inne i datorn! Allt du ska göra är att öppna plåtsidan och plugga in två stycken kablar till hårddisken.

Det är enkelt och något som vi kan guida dig igenom om du är osäker.

Skillnaden är
140 MB/sek USB disken
540 MB/sek SATA SSD

Dom skriver Gaming för att locka till sig köp men den är underlägsen en vanlig disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej har några Externa hårddiskar jag tidigare ibland installerat en del spel på men då har bland annat en extern SSD hårddisk på 128 gb men nu fick jag upp en reklam på Sweclockers om en Extern Gaming hårddisk. Som alltså är gjord för gaming vilket verkar smidigt då jag inte är så mycket för att hålla på och skriva i datorer osv mer än nödvändigt. Den ska dessutom fungera till konsol. Är det någon som har den? Då min nuvarande 512 GB SSD börjar bli full nämligen och det är en märkesdator och har inte lust att skruva isär den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176302

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Den där disken är inte anpassad för spel

Och nej om datorn inte har sata och power framdraget är det inte bara att öppna sidan och sätta in en vanlig ssd.
Det är däremot inte svårt.

Men det där är ingen gaming disk. En vanlig HDD som de säger att inte bara pc utan ps och xbox fattar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Den där disken är inte anpassad för spel

Och nej om datorn inte har sata och power framdraget är det inte bara att öppna sidan och sätta in en vanlig ssd.
Det är däremot inte svårt.

Men det där är ingen gaming disk. En vanlig HDD som de säger att inte bara pc utan ps och xbox fattar.

Får de verkligen göra så? Den marknadsförs ju som en extern gaming hårddisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskGaming:

Får de verkligen göra så? Den marknadsförs ju som en extern gaming hårddisk?

Det går att använda vilken disk som helst till gaming, så det finns nästan helt säkert inget "förbud" att marknadsföra disken på det sättet. Däremot betyder det inte automatiskt att det är det bästa alternativet. I detta fall är det mycket bättre att installera en sata-disk (Om du har möjligheten att göra detta). Jag tror att tanken med disken är om man har ett steam library som man tar mellan flera datorer, en stationär och en bärbar t.ex, ja då kan det vara smidigt att disken är extern så att man kan byta dator lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Får de verkligen göra så? Den marknadsförs ju som en extern gaming hårddisk?

Vet faktiskt inte. Om man kopplar in den till en PS så är det inte så mycket man kan lägga på den förutom Spel.
Så finns säkert någon klausul. Den går att använda som så ja..
Lite som med gaming möss och tangentbord. Gaming möss som inte ens klarar av att rita en rak linje i mspaint finns ju. =( Jag har dessvärre en, sådan köpte på rea för några år sedan. Vet varför de reade ut den nu. Fungerar ok i Execl så ja för bra för att hamna på återvinningen i alla fall.

Edit2:
@anon265474
Tanken med steam libary tänkte jag inte på. Går ju ganska bra att bara verifiera filerna om man t.ex. sitter på 4G snarare än att tanka ner alla spel igen. Inget jag skulle rekommendera men alltid ett alternativ.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.