Fördelar med att vara Gift och ha barn?

Permalänk
Medlem

Fördelar med att vara Gift och ha barn?

Hej!

Jag har alltid hört att det finns fördelar med att vara gift om man ska ha barn/har barn ihop.
Vad är detta för fördelar/nackdelar? att vara gift, eller folk som stannar som sambos och har barn utan att vara gifta,
vad är egentligen skillnaden?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Man slipper leva i synd

Största fördelen är nog att det är mer reglerat vad som händer om ena parten dör eller om man skiljer sig/avslutar förhållandet.

Permalänk
Medlem

Kräver ju mindre pappersarbete vad gäller testamenten, försäkringar osv. Även med testamente blir ju processen om en person dör enklare ifall man är gifta.

Permalänk
Medlem

@sINsen: Jag vet att mina föräldrar gifte sig kort innan min far gick bort för att undvika strul med arv och sånna grejer. Är inte mer insatt i det och jag var liten när det hände.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag har alltid hört att det finns fördelar med att vara gift om man ska ha barn/har barn ihop.
Vad är detta för fördelar/nackdelar? att vara gift, eller folk som stannar som sambos och har barn utan att vara gifta,
vad är egentligen skillnaden?

Det vanligaste är väl arvsregler. Sambo ärver inte av varandra utan samboavtal. Faderskapspresumtion är en annan där i gifta par utgår man från att mannen är pappa. Underlättar enormt om man tänkt adoptera. Kan inte precis allt. Kommer dock tydligt ihåg hur min lärare på juristprogrammet sa att ska man ha barn så bör man kraftigt överväga att gifta sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiftypants:

Det vanligaste är väl arvsregler. Sambo ärver inte av varandra utan samboavtal.

Är detta verkligen en stor deal då? Är man inte gifta så har ju den kvarlevande maken/makan rätt till hälften av allt gemensamt (bostad, bank-konton etc) enligt sambolagen, och barnen ärver andra hälften, jämfört med om man ä gift och hela arvet går till kvarlevande makan/maken.

Att barnen ärver halva huset är väl inte så farligt? Är de dessutom minderåringa så är ju ändå den kvarlevande vårdnadshavare och förvaltare.

Är ju inte så att arvet bara försvinner för man inte gift sig

Permalänk
Medlem

Lär ju finnas tillräckligt många som lever så för att det skall finnas "standardformulär" hos juriser som pysslar med det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är detta verkligen en stor deal då? Är man inte gifta så har ju den kvarlevande maken/makan rätt till hälften av allt gemensamt (bostad, bank-konton etc) enligt sambolagen, och barnen ärver andra hälften, jämfört med om man ä gift och hela arvet går till kvarlevande makan/maken.

Att barnen ärver halva huset är väl inte så farligt? Är de dessutom minderåringa så är ju ändå den kvarlevande vårdnadshavare och förvaltare.

Vanlig missuppfattning. Är barnen omyndiga så utses en förmyndare som förvaltar deras arv. Sambon har alltså INTE tillgång till arvet öht i det läget. Säg då att man bodde i ett hus som man ägde hälften var av. Barnen ärver halva huset. Förmyndare utses, kan t.ex. bli föräldrarna till den som gick bort. De blir bittra för att deras barn har dött (man vet _aldrig_ hur folk reagerar i den situationen även om man har en bra relation idag). ...mitt i allt tvingas man sälja huset för att förmyndaren hellre har arvet i reda pengar på banken.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är detta verkligen en stor deal då? Är man inte gifta så har ju den kvarlevande maken/makan rätt till hälften av allt gemensamt (bostad, bank-konton etc) enligt sambolagen, och barnen ärver andra hälften, jämfört med om man ä gift och hela arvet går till kvarlevande makan/maken.

Att barnen ärver halva huset är väl inte så farligt? Är de dessutom minderåringa så är ju ändå den kvarlevande vårdnadshavare och förvaltare.

Är ju inte så att arvet bara försvinner för man inte gift sig

Är man gift så får den efterlevande förvärva kvarlåtenskapen tills den tidpunkt då den efterlevande själv dör. Det vill säga göra lite vad man vill med det som maken lämnade efter sig. Särkullbarn ärver om föräldern gift om sig på en gång medan gemensamma barn (bröstarvingar) får vänta tills båda föräldrarna gått bort. Detta underlättar om man vill göra massa finansiella beslut efter maken gått bort och gör att den efterlevande har en helt annan ekonomisk trygghet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Vanlig missuppfattning. Är barnen omyndiga så utses en förmyndare som förvaltar deras arv. Sambon har alltså INTE tillgång till arvet öht i det läget. Säg då att man bodde i ett hus som man ägde hälften var av. Barnen ärver halva huset. Förmyndare utses, kan t.ex. bli föräldrarna till den som gick bort. De blir bittra för att deras barn har dött (man vet _aldrig_ hur folk reagerar i den situationen även om man har en bra relation idag). ...mitt i allt tvingas man sälja huset för att förmyndaren hellre har arvet i reda pengar på banken.

Gjorde en snabb sökning och fick upp sambolagendirekt.se samt någon annan juridiksida, och på båda stod det att sambolagen gäller alla konton båda har disponerat och haft tillgång till, varvid jag skrev gemensamma konton.

Har den som avlider någon privat sparande så tillfaller det ju arvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag har alltid hört att det finns fördelar med att vara gift om man ska ha barn/har barn ihop.
Vad är detta för fördelar/nackdelar? att vara gift, eller folk som stannar som sambos och har barn utan att vara gifta,
vad är egentligen skillnaden?

+ gifta:
”Allt” är reglerat (arvsregler, skilsmässa o.s.v.) i samma stund man gifter sig.
- gifta:
Försörjningsplikt (den andre kan slå dank, du måste ändå försörja den andre ).
Tar längre tid att dela på sig, betänketid sex månader om man har gemensamma barn.

+ sambo
Behöver inte dela med sig av sina saker/pengar när man går skilda vägar.
Går fort att gå skilda vägar, bara att flytta.
- sambo
Även med testamente o.s.v., så är skyddet av den andre mindre än om man är gift

Har man barn så är det rekommenderat att man är gifta av goda anledningar, man måste inte göra storslagna religösa varianten, går att göra på fem minuter på rådhuset i träskor också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det finns vissa skillnader när det gäller arv, men man måste inte gifta sig, det går alldeles utmärkt att skriva samboavtal istället. Har arbetspolare som löst det på det viset (och de har för övrigt inte heller döpt sina ungar, för det är inte heller något som "måste" göras).

Skrivet av Mindfighter:

+ sambo
Behöver inte dela med sig av sina saker/pengar när man går skilda vägar.
Går fort att gå skilda vägar, bara att flytta.

Så vitt jag vet är det inte så. Allt man anses ha inköpt gemensamt efter att sambolagen har trätt i kraft (vilket väl sker automatiskt efter 6 månaders samboende om jag minns rätt) måste man dela på vid uppbrott, 50/50. Det tillkom i samband med skärpning av sambolagen, men jag minns inte exakt när det var.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet är det inte så. Allt man anses ha inköpt gemensamt efter att sambolagen har trätt i kraft (vilket väl sker automatiskt efter 6 månaders samboende om jag minns rätt) måste man dela på vid uppbrott, 50/50. Det tillkom i samband med skärpning av sambolagen, men jag minns inte exakt när det var.

Det du pratar om är samboegendom. Det som förvärvats till det gemensamma anses vara samboegendom. Annars är det enskild egendom. Är man gift så räknas allting som giftorättsgods såvida det inte uttryckligen är enskild egendom. Något förenklat.

Permalänk
Medlem

Jag läser alla inlägg, och jag förstår ju att det är en fördel om man har barn, då mycket då sköter sig själv jämemot om man inte är gifta.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet är det inte så. Allt man anses ha inköpt gemensamt efter att sambolagen har trätt i kraft (vilket väl sker automatiskt efter 6 månaders samboende om jag minns rätt) måste man dela på vid uppbrott, 50/50. Det tillkom i samband med skärpning av sambolagen, men jag minns inte exakt när det var.

Nja, gemensamt införskaffat boende och bohag ja, d.v.s. möbler, kastruller, tallrikar o.s.v. Köper man t.ex. en bil så är det en person som står som ägare på bilen och då är det samäganderätten (säkert det du tänker på som skärpningen) som gäller, d.v.s. kan du _bevisa_ att du betalat en viss del så har du rätt till denna andel o.s.v., men det förstår du då att allt genast blir bökigare och särskilt i ett läge där man hatar varandra (worst-case scenario).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

(och de har för övrigt inte heller döpt sina ungar, för det är inte heller något som "måste" göras).

Dop är en religös handling, så klart man inte måste det om man inte är religös.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Finns flera studier som säger att man lever längre som gift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det du pratar om är samboegendom. Det som förvärvats till det gemensamma anses vara samboegendom. Annars är det enskild egendom. Är man gift så räknas allting som giftorättsgods såvida det inte uttryckligen är enskild egendom. Något förenklat.

Skrivet av Mindfighter:

Nja, gemensamt införskaffat boende och bohag ja, d.v.s. möbler, kastruller, tallrikar o.s.v. Köper man t.ex. en bil så är det en person som står som ägare på bilen och då är det samäganderätten (säkert det du tänker på som skärpningen) som gäller, d.v.s. kan du _bevisa_ att du betalat en viss del så har du rätt till denna andel o.s.v., men det förstår du då att allt genast blir bökigare och särskilt i ett läge där man hatar varandra (worst-case scenario).

Ok, tackar till er båda för förtydligandet, det hade jag uppenbarligen lyckats glömma!

Skrivet av Mindfighter:

Dop är en religös handling, så klart man inte måste det om man inte är religös.

Precis, men det är inte ovanligt att folk tror att man måste döpa ungen för att ge den ett namn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Finns flera studier som säger att man lever längre som gift.

Jag tror att denna fördel uppnås även om man lever under äktenskapsliknande förhållanden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Lär ju finnas tillräckligt många som lever så för att det skall finnas "standardformulär" hos juriser som pysslar med det.

Nu har vi inga barn men levt som sambos i drygt 20 år och för ett år sen så tog vi oss till en jurist och skrev ett testamente och då vi inte hade några krångliga krav direkt så tog det säkerligen juristen 20 minuter att ändra på standardformuläret och skriva ihop våra papper förutom de två mötena på ca 1,5h ihop. Kostade ändå drygt 6000kr för att få det gjort så jurister har bra timpenning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En fördel för tjejer är ju att dom blir höga på oxytocin när dom har småbarn vilket får dom att må bra.

Permalänk

1. Gifta sig är billigare än samboavtal, många kommuner tar inget för att gifta sig borgligt.

2. En annan fördel är om man är utomlands och ska göra saker, t.ex. söka visum, uppehållstillstånd så förutsätts många gånger att man är gift. Kan även vara andra saker som att hyra bostad etc.

3. Som tidigare nämnts om du får barn och är gift så antas du vara pappan, medan socialen annars måste göra en faderskapsprövning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är detta verkligen en stor deal då? Är man inte gifta så har ju den kvarlevande maken/makan rätt till hälften av allt gemensamt (bostad, bank-konton etc) enligt sambolagen, och barnen ärver andra hälften, jämfört med om man ä gift och hela arvet går till kvarlevande makan/maken.

Att barnen ärver halva huset är väl inte så farligt? Är de dessutom minderåringa så är ju ändå den kvarlevande vårdnadshavare och förvaltare.

Är ju inte så att arvet bara försvinner för man inte gift sig

Ska göra dig lite ledsen nu men nä du blir inte förvaltare för barnen om ni är sambo kommunen utser en för barnens bäst vilket kan bli att den tycker att om ni har hus så ska det sälja så dom kan få pengar som ska sättas på konto som ska investera för deras framtid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har man inte gemensamma barn tyckte jag det lät betydligt bättre att inte gifta sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Ska göra dig lite ledsen nu men nä du blir inte förvaltare för barnen om ni är sambo kommunen utser en för barnens bäst vilket kan bli att den tycker att om ni har hus så ska det sälja så dom kan få pengar som ska sättas på konto som ska investera för deras framtid.

Känns ju som att det rimligen borde vara vanligast att det är vårdnadshavaren som blir förvaltare? Om de nu inte anses direkt olämpliga av någon anledning? Att nån random kommun-vald snubbe får för sig att barnens bästa är att göra dem bostanslösa låter ju verkligen kasst och hoppas det inte går till så i några verkliga fall.

Har oavsett inga barn så inget jag behöver grubbla över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Känns ju som att det rimligen borde vara vanligast att det är vårdnadshavaren som blir förvaltare? Om de nu inte anses direkt olämpliga av någon anledning? Att nån random kommun-vald snubbe får för sig att barnens bästa är att göra dem bostanslösa låter ju verkligen kasst och hoppas det inte går till så i några verkliga fall.

Har oavsett inga barn så inget jag behöver grubbla över

Enligt 9 kap 1 § föräldrabalken gäller som huvudregel att den som är under 18 år är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än vad som gäller enligt lagen eller enligt villkor vid förvärv genom exempelvis testamente. Har ni gemensam vårdnad om erat barn innebär det att ni är barnets förmyndare enligt 10 kap 2 § 1 stycket Föräldrabalken (FB). Om den ena vårdnadshavaren dör ska den efterlevande vårdnadshavaren ha ensam vårdnad om barnet enligt 6 kap 9 § FB, vilket innebär att den efterlevande även blir ensam förmyndare enligt 10 kap 2 § 2 stycket FB. Enligt 13 kap 1 § FB bestämmer förmyndare hur tillgångar som står under deras förvaltning skall användas eller placeras om inte annat följer av lag. Alla förmyndare står under överförmyndarnämndens tillsyn, se 16 kap 1 § FB. Det finns en överförmyndarnämnd i varje kommun.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

"vilket innebär att den efterlevande även blir ensam förmyndare"

Alltså är den kvarvarande föräldern förmyndare och har "kontrollen" över barnens arv.
Jag har för mig att det är viktigare att gifta sig eller skriva avtal om man har gemensamt köpt boende och inga barn, eller barn från tidigare förhållande.
Då finns det en utomstående part som ärver och det kan det bli jobbigare om den vill sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

1. Gifta sig är billigare än samboavtal, många kommuner tar inget för att gifta sig borgligt.

2. En annan fördel är om man är utomlands och ska göra saker, t.ex. söka visum, uppehållstillstånd så förutsätts många gånger att man är gift. Kan även vara andra saker som att hyra bostad etc.

3. Som tidigare nämnts om du får barn och är gift så antas du vara pappan, medan socialen annars måste göra en faderskapsprövning.

Ett kyrkligt bröllop kostar heller ingenting, om EN av parterna är medlem i svenska kyrkan.

Det är bara allt onödigt runtomkring som kostar.