Måste jag byta PCIe kabeln?

Permalänk

Måste jag byta PCIe kabeln?

Hej

Jag har köpt ett 3080 kort idag. Jag insåg nu att min PCIe kabel har endast 1 st. 8 pin anslutning. Då kortet har 2 st. 8 pins anslutningar innebär det att jag måste byta ut kabeln? Nätagget är på 850W så på så sätt är det lugnt.

Permalänk

Ja, eller använda en till 8-pin.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? tror jag aldrig sett ett nätagg på 750w+ som bara har en 8 pins, om det inte är riktigt gammalt typ 10 år eller så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: COUGAR BXM850 850W 80Plus Bronze Semi-Modular. Han som byggde det tog bara 1 st. 8 pin kabel för att kortet som följde med krävde bara det. Har dock reservkablar med 2st 8 pin anslutningar

Permalänk

@ggustavsson: https://sharkgaming.se/white-shark-megalodon Valde ett skittkort detta datorpaket för att jag väntade på att 3080 skulle släppas. Blev bra på det viset

Permalänk
Medlem

Är det så att nätaggregatet är modulärt och du bara har en kabel? Försök leta upp en till i sådana fall. Brukar gå att få tag på både nytt och begagnat för mer populära nätaggregatsmodeller.

Jag skulle avråda dig att använda en adapter. 8-pin PCI-E-kontakten har 3 12 V-ledare. Beroende på den exakta varianten av 8-pin-kontakten kan dessa hantera 9 A per ledare eller mer. Detta ger dig totalt 324 W för hela kontakten, vilket är exakt vad en basmodell av 3080 drar. De flesta tredjepartsmodeller lär dra mer, och alla modeller drar betydligt mer om du överklockar.

Själv skulle jag inte vara bekväm med att köra en kontakt precis på gränsen, men valet är upp till dig.

Permalänk

Ja jag fick med ett hop av kablar. Tack för ditt tips. Precis vad jag sökte efter

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BullzeyeBane:

@ggustavsson: COUGAR BXM850 850W 80Plus Bronze Semi-Modular. Han som byggde det tog bara 1 st. 8 pin kabel för att kortet som följde med krävde bara det. Har dock reservkablar med 2st 8 pin anslutningar

Kommer aldrig förstå varför folk snålar in några hundralappar på nätagget och samtidigt köper grafikkort och övriga komponenter för hur många tusen som helst. Särskilt när man kan ha ett bra nätagg i tio år, medan valfritt grafikkort är utdaterat efter tre. Tycker Corsair RMx är det självklara valet för en dator av 3080-kaliber.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Köpte ett färdigt paket till ett bra pris när jag valde det billigaste grafikkortet. Det var inte ett medvetet snålande från min sida, bara okunskap. Nästa köp blir säkert bättre

Permalänk
Medlem

@Alling: Nu är väl COUGAR inte i topp kanske, men är inte heller ett skräpmärke, hur som finns 5 st 6+2 PCIe kontakter med agget..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

förlåt för offtopic, men kommer ihåg mitt cougar 700w modular bronze som brann upp när jag körde 2st GTX 465 som var flashat till gtx 470 och 950MHz. de korten drog ström så ini hvete.

Permalänk

@TMG: Öppnade upp burken och såg att det finns gott om extra PCIe anslutningar i PSUn och jag fick även med extrakablar så jag kopplar in en extrakabel utan problem. Tack för din expertis, själv är man lite tappad när det kommer till dom här tekniska bitarna men framförallt vill jag vara noggrann så det blir rätt

Permalänk

@ggustavsson: Jag fick med extrakablar och öppnade upp burken för att kika på agget. Det blir inga som helst problem att koppla in en extrakabel bara. Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullzeyeBane:

@TMG: Öppnade upp burken och såg att det finns gott om extra PCIe anslutningar i PSUn och jag fick även med extrakablar så jag kopplar in en extrakabel utan problem. Tack för din expertis, själv är man lite tappad när det kommer till dom här tekniska bitarna men framförallt vill jag vara noggrann så det blir rätt

Trevligt!

Se till att spara alla kablar och skruvar om du inte redan hade tänkt göra det. Det är rätt så vanligt att man behöver dem i framtiden om man uppgraderar någonting och då är det mycket lättare att ha sparat dem.