Måste dra ur kontakten innan start datorskärm

Permalänk
Medlem

Måste dra ur kontakten innan start datorskärm

Halloj,

Jag har ett lite märkligt (för mig) problem med min datorskärm BenQ XR3501 35".
För ett tag sedan så ville den ej starta en morgon, efter att jag drog ur elkontakten och väntade ca 5s så gick den
att slå igång, sedan dessa behöver jag göra detta varje gång jag ska använda den.
Lite smått irriterande och jag förstår ej varför.
Något snett med det fristående nätagget misstänker jag att det kan vara?

Någon som varit med om något liknande? Är det ny skärm som gäller eller kan jag eventuellt försöka hitta reservdel?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack, ska kika på detta och se hur det ser ut med min DP kabel, verkar lite konstigt om BenQ skulle skicka med en felaktig sådan då jag fortfarande använder original kabeln ur lådan men man vet aldrig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@SypherZ: Det skickas med felaktigt kopplade kablar med många skärmar även idag. Sedan kan problem uppstå därför att kabeln blivit sämre med tiden, oxidering, glapp etc.

Permalänk
Inaktiv

@SypherZ:
Jag hade/fick samma problem (efter ett tag): bytte (medskickade) DP-kablar* (till riktiga): funkat som en klocka efter det.

(se tråden som laxpudding länkade för hur du kan kontrollera dina kablar (om du har mätinstrument hemma))

*) Har multiskärm rigg, därav plural: f.ö. medföljande kablar till alla skärmarna var usliga