Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Vad kostar ett Geforce RTX 3080? Är det 7 825 eller är det snarare 9 000 kronor och varför är detta ens en fråga?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Go helg!
+1

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Intressant och välskriven kritisk reflektion. Tack för inlägget.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Välskrivet och samtidigt lite tragiskt, deprimerade och bedrövligt på en och samma gå-å-å-ång.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Väl skrivet och ja jag håller med, tillverkarna kommer säkert fortsätta komma undan med det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst denna artikeln så noga men själv när jag först såg Nvidias rekommenderade pris på korten så tänkte jag automatiskt detta är begränsat till endast Nvidias FE kort via Nvidias sida i väldigt begränsade mängder. Förväntade mig att återförsäljares 3:e parterns kort inte kommer riktigt komma ner på den nivån, oberoende av tillgång av kort och efterfrågan.

Så man får slåss om dilemmat utöva sin F5 spam teknik/inprogrammerat "köp-bot" för att komma åt Nvidias kort och riskera att få vänta betydligt längre förrän du lyckas få tag på korten eller så betala lite till för att få ett 3:e parters kort för lite dyrare peng. Nu tycks ju alla kort vara slutsålda men även en tid framöver kommer Nvidias egna tillverkade kort vara en väldigt sällsynt varelse som kommer vara slutsålt så fort det kommer fler i lager på hemsidan, de vill inte ens sälja alltför många kort till det priset.

Jag fruktar litegrann inför 3070 lanseringen, ska bli svårt att få tag i ett 3070 kort från Nvidias sida, svårare än att få tag på de bästa BF dealen, där vet man ju iallafall tidpunkt när produkterna blir tillgängliga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bra skriven krönika, men den borde ju vara skriven INNAN releasen. Nu innehåller ju den vad alla andra har sagt i två veckor. Rör om lite i grytan, våga vara ordentligt kritiska likt gamersnexus, kalla en spade för en spade. Visst blir det en del repressalier (stavning?) från tillverkare, men ni vinner i längden på det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Bra skriven krönika, men den borde ju vara skriven INNAN releasen. Nu innehåller ju den vad alla andra har sagt i två veckor. Rör om lite i grytan, våga vara ordentligt kritiska likt gamersnexus, kalla en spade för en spade. Visst blir det en del repressalier (stavning?) från tillverkare, men ni vinner i längden på det.

Handlar nog om att det är lättare att reflektera över vad som har hänt eller händer, än vad som kan komma att hända, så uppfattade jag det i alla fall

Permalänk
Medlem

Ja, intressant. På andra varor, på en mättare marknad, är det tvärtom. Vår tvättmaskin har ett rek pris på ca 10000, de flesta som har den i lager säljer för ca 7000, vi fick den på kampanj för 5000.

Introduktionspris kan man ha. Men rekommenderat pris, om sådant ska uppges, måste vara rimligt att kunna följa.

Annars måste recensioner ta höjd för detta, och göra jämförelser mot billigare kort mer relevanta.

Någonstans får man fråga sig, ska man försöka vara journalist eller influencer? Svår fråga i ekonomiskt beska förhållanden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket kring lanseringar som är spel för galleriet och det är väntat, men just detta är så fult att kanske EU's marknadsdomstol kunde bli intresserad en dag. Man kan ju alltid hoppas...

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att uppdatera den färska recensionen av RTX3080 med en disclaimer och ändrad köprekommendation pgs att priset är felaktigt, även prata med kollegor i branschen att göra samma sak. Enda språket företagen förstår, något som kan ha synlig negativ påverkan på deras image.

Om detta inte synliggörs (menar själva delen att lansera en produkt till introduktionspris men lura alla att det är ett permanent pris) kommer detta otyg bara eskalera.

Edit: Typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu har jag inte läst denna artikeln så noga men själv när jag först såg Nvidias rekommenderade pris på korten så tänkte jag automatiskt detta är begränsat till endast Nvidias FE kort via Nvidias sida i väldigt begränsade mängder. Förväntade mig att återförsäljares 3:e parterns kort inte kommer riktigt komma ner på den nivån, oberoende av tillgång av kort och efterfrågan.

Så man får slåss om dilemmat utöva sin F5 spam teknik/inprogrammerat "köp-bot" för att komma åt Nvidias kort och riskera att få vänta betydligt längre förrän du lyckas få tag på korten eller så betala lite till för att få ett 3:e parters kort för lite dyrare peng. Nu tycks ju alla kort vara slutsålda men även en tid framöver kommer Nvidias egna tillverkade kort vara en väldigt sällsynt varelse som kommer vara slutsålt så fort det kommer fler i lager på hemsidan, de vill inte ens sälja alltför många kort till det priset.

Jag fruktar litegrann inför 3070 lanseringen, ska bli svårt att få tag i ett 3070 kort från Nvidias sida, svårare än att få tag på de bästa BF dealen då då vet man ju iallafall tidpunkt när produkterna blir tillgängliga.

Tror inte alla visste till 100% att detta skulle ske utan var nog försiktigt optimistiska. Men nu efteråt kan man verkligen verkligen reflektera i att detta är EXAKT så Nvidia alltid gjort de senate åren. Ful bait-switch metodologi.

Jag tycker iafall det är bra att mer och mer tillkännager denna denna metod och att det var faktiskt det som skedde igår oavsett vad nvidia skyller på att dom blev slutsålda. De fanns knappt inget saldo från början.

Jag är inte beredd på att lägga 8-9-10k för en 3080 mera. Intropriset var jag OK med men nu, nej.
Funderar på om detta kommer ske med 3070 oxå, och det rekommenderade priset kommer öka till runt 7-8k och ligga i rest-order tills vidare.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Väl skrivet och ja jag håller med, tillverkarna kommer säkert fortsätta komma undan med det.

Ja tyvärr. Och då måste man ju fråga sig varför detta fungerar?

Jag tänker att det handlar om en hierarki av ansvar. Förenklat kan man beskriva det som att vi högst upp har producenten av varan. Chansen att dom kommer ändra sig av moraliska/etiska skäl ter sig dock obefintliga så dom kan vi nog glömma. Dom vill ha pengar och för att få in detta är det kutym att snedda lite både i marknadsföring och prissättning.

Efter detta har vi recensenterna. Deras uppdrag är att kritiskt granska produkten både som direkt produkt men även att titta på kringliggande saker som hör till produkten. Exempelvis marknadsföring och prissättning. I praktiken borde här alla recensenter (i mitt tycke) recensera rtx 3080 utifrån den faktiska prissättningen för kortet. Inte lockpriset. Detta då man vet redan innan att lockpriset gäller en månad och sedan är det ett helt annat pris i kanske 23 månader (om varans livslängd beräknas till 24 månader). Att recensera en produkt utifrån en månads lockpris (eller på en vara som i praktiken är näst intill omöjlig att få tag på) borde man direkt som kritisk recensent välja bort i mitt tycke. Recensenterna har makt. Mycket makt. Idag används dom oftast som en beräknad del av producenternas marknadsföring än en kritisk motkraft kan jag tycka.

Sedan har vi konsumenterna. Röstar vi med plånboken kan vi ändra allt. Precis allt. Meeeen, då de flesta av oss är som dumma får när det kommer till konsumtion (mig inräknat såklart) kommer detta troligtvis aldrig att ske. Vi sväljer marknadsföringen med hull och hår, får för oss att vi gör bra, genomtänkta och rationella köp när vi i själva verket sitter i händerna (eller djupt i fickorna?) på dom som bestämmer spelreglerna. Vi vill ju också ha en del av kakan. Kosta vad de kosta vill.......

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning över en tråkig utveckling.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

FE kort för FE pris eller så kan det kvitta.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

2000 serien var ett utmärkt exempel på detta . 2080 ti hade ett fantasipris på 999 dollar och 2080 ett fantasipris på 699 dollar . Tror Ampere kommer vara samma om inte AMD kan kontra och vi får ett priskrig . Det tråkiga är att folk skyllde dom höga priserna på Turing på Svenska återförsäljare för inte kan ens favorit bolag göra fel . Men man kan titta omsättning kontra vinst för och se att priserna faktiskt är i botten .Ni som tror att AMD inte skulle syssla med samma om dom haft samma läge som Nvidia tänk om det handlar om vinst per investerad krona och inget annat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ja det det ju ut som många 3080 kort ligger runt 9000kr. Det är ju ca 17% över Nvidias rekommenderade pris på 699$

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Helt galet att det får lov att få till så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, intressant. På andra varor, på en mättare marknad, är det tvärtom. Vår tvättmaskin har ett rek pris på ca 10000, de flesta som har den i lager säljer för ca 7000, vi fick den på kampanj för 5000.

Introduktionspris kan man ha. Men rekommenderat pris, om sådant ska uppges, måste vara rimligt att kunna följa.

Annars måste recensioner ta höjd för detta, och göra jämförelser mot billigare kort mer relevanta.

Någonstans får man fråga sig, ska man försöka vara journalist eller influencer? Svår fråga i ekonomiskt beska förhållanden.

Ja bilhandlare har ju satt det i system också! "Alltså bara för att jag är så himla rysligt snäll ska jag faktiskt ge dig en rabatt på 10000 kr!!
Nä ok, berätta inte för min chef, det här priset blir egentligen lite för lågt... men du får 15000 kr rabatt!!!"

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ja det det ju ut som många 3080 kort ligger runt 9000kr. Det är ju ca 17% över Nvidias rekommenderade pris på 699$

Det roliga är ju också att alla som är baserade på referenskretskortet ligger över det rekommenderade priset, medan partnertillverkarna med egen design är billigare

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det konstiga med detta är att tex i rör och elbranschen är det tvärtom.
Låt säga att ett rekomenderat pris på en produkt är 1695kr.
Hantverkaren har sen 80 procents rabatt på detta och säljer ut till kund för 495kr.
Frågar då min bror varför han inte tar ut detta pris(1695) emot kund.
Svaret som följer är då att det gör ingen, då det inte är möjligt att få ut rekomenderat pris av kund.
Otroligt nog verkar detta vara precis tvärtom i databranchen, hmm........ undrar vad detta kan bero på.
Finns det inga marginaler så sätt då för fan ett rimligt rekomenderat pris eller vad tycker ni andra.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, ser gärna mer såna här reflektioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det konstiga med detta är att tex i rör och elbranschen är det tvärtom.
Låt säga att ett rekomenderat pris på en produkt är 1695kr.
Hantverkaren har sen 80 procents rabatt på detta och säljer ut till kund för 495kr.
Frågar då min bror varför han inte tar ut detta pris(1695) emot kund.
Svaret som följer är då att det gör ingen, då det inte är möjligt att få ut rekomenderat pris av kund.
Otroligt nog verkar detta vara precis tvärtom i databranchen, hmm........ undrar vad detta kan bero på.
Finns det inga marginaler så sätt då för fan ett rimligt rekomenderat pris eller vad tycker ni andra.

Marginalerna på material i hantverksyrken är skyhöga. Datorkomponenter, några få procent..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Ett förslag är att uppdatera den färska recensionen av RTX3080 med en disclaimer och ändrad köprekommendation pgs att priset är felaktigt, även prata med kollegor i branschen att göra samma sak. Enda språket företagen förstår, något som kan ha synlig negativ påverkan på deras image.

Om detta inte synliggörs (menar själva delen att lansera en produkt till introduktionspris men lura alla att det är ett permanent pris) kommer detta otyg bara eskalera.

Edit: Typo

Håller med. Recensioner bör omgående uppdateras utifrån priser som den stora massan av konsumenter måste hosta upp istället för begränsade lockpriser. Kan hända att betyget kvarstår men detta medvetna sätt att vilseleda konsumenter är grisigt.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är nyttigt. Det här kommer fortsätta vara ett vanligt fenomen när vissa, giriga, aktörer erhåller en dominerande ställning på marknaden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag att en stor orsak till den utvecklingen också ligger hos teknikmedia i dagens läge. Eller rättare sagt så ligger väl felet hos oss konsumenter...

Alla ska läsa recensionerna direkt. Ingen vill vänta. Tittar man på youtube så kom recensionerna upp där inom minuter från att det var möjligt, dagen före korten "kom till försäljning". Resultatet blev att ingen kunde kontrollera priserna eller tillgängligheten, och sen gick konsumenterna ut och köpte allt de kunde hitta, vilket inte var mycket. Skulle media ha väntat en vecka och gjort sina reviews när de själva kunde köpa korten så skulle det ha sett annorlunda ut.

Som med så mycket annat i världen behöver vi komma ifrån det här med instant gratification och tillgänglighet 24/7.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@UndaC
Jag tycker ni borde fundera på att göra om er bedömning om utmärkelsen baserat på ett mer korrekt pris när vi väl vet var det landar.

edit: såg nu att CaoZ var först på bollen #18611858

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av brackemannen:

Det konstiga med detta är att tex i rör och elbranschen är det tvärtom.
Låt säga att ett rekomenderat pris på en produkt är 1695kr.
Hantverkaren har sen 80 procents rabatt på detta och säljer ut till kund för 495kr.
Frågar då min bror varför han inte tar ut detta pris(1695) emot kund.
Svaret som följer är då att det gör ingen, då det inte är möjligt att få ut rekomenderat pris av kund.
Otroligt nog verkar detta vara precis tvärtom i databranchen, hmm........ undrar vad detta kan bero på.
Finns det inga marginaler så sätt då för fan ett rimligt rekomenderat pris eller vad tycker ni andra.

Det används av hantverkare, för att pungslå de som beställer ett jobb, hantverkaren köper in för 495 och fakturerar för 1695 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

@UndaC
Jag tycker ni borde fundera på att göra om er bedömning om utmärkelsen baserat på ett mer korrekt pris när vi väl vet var det landar.

Eller hur! Även om betyget hade varit detsamma med faktiskt pris som ursprungspris så är det ett vidrigt beteende från återförsäljarna enligt mig. Hypa upp en produkt och ha en papperslansering där listpriset blir klart lägre än vad huvuddelen av konsumenterna faktiskt måste betala. Dåligt.