Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Fast blir det någon skillnad egentligen? Någon är skitsnabb och lyckas beställa tre olika kort, bestämmer sig för att den bara vill ha ett av korten och avbokar de andra två som sedan går till nästa person på tur. A.k.a spelade ingen roll om alla bara beställde ett kort var eller 100 kort var om de bara tänker ha ett av korten för alla får dem ändå i den tur de beställde.

Med tanke på vilket kaos som uppkom så förstår du säkert att detta är en ganska ineffektiv och självisk metod. Dessutom lär det krävas otroligt mycket administrativt arbete för kundtjänst hos respektive företag när de ska behandla alla återköp vilket lär leda till att de flesta får sina kort ännu senare än beräknat. Jag ska själv inte ha något kort så jag lämnar denna diskussionen här. Det är i grund och botten Nvidias fel som mer eller mindre gör en papperslansering. Hade det funnits tillräckligt många kort vid lansering så hade inte detta fenomen uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tycker det är allmänt fult av er som beställt 2-3 kort. De gav oss andra en mindre chans. Va ska ni göra? Vill ni vara först med att uppdatera era specs i signaturen eller köra SLI?

Pinsamt.

Man beställer ju några stycken och behåller det som kommer först. Resten avbokas. Fast du kanske tänker på dom som beställde när det fanns i lager..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Songless:

Med tanke på vilket kaos som uppkom så förstår du säkert att detta är en ganska ineffektiv och självisk metod. Dessutom lär det krävas otroligt mycket administrativt arbete för kundtjänst hos respektive företag när de ska behandla alla återköp vilket lär leda till att de flesta får sina kort ännu senare än beräknat. Jag ska själv inte ha något kort så jag lämnar denna diskussionen här. Det är i grund och botten Nvidias fel som mer eller mindre gör en papperslansering. Hade det funnits tillräckligt många kort vid lansering så hade inte detta fenomen uppstått.

Det här verkar inte gå in i folks huvuden. Man blåser upp en fiktiv efterfrågan x3, sedan får det sitta människor på andra sidan för att reda ut 1000-tals returärenden.
Nä, tar det banan, får bestämma sig efter resultat på 6000-serien nått ut. Why rush när man är så nära en helhetsbild.
Det klart bästa scenariot är ju att 6000-serien ligger så bra till att Nvidia blir tvugna att sänka MSRP på befintlig kortpark. Haha, ser det framför mig hur det kokar i skallen på de som beställt tre kort och de sjunker i värde med 1500sek/kort.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

netonets kort vad hände där ? var det någon som lyckades att få ett eller hade de inte ens några ?

Bäste kund,

Vi kontaktar dig gällande din order som innehåller Geforce RTX 3080 TUF Gaming 10G art nr 1014354. Produkten som du har beställt är en förhandsbokningsvara och finns för tillfället inte på vårt lager. Vi har beställt produkten från vår leverantör men vi har inte fått något bekräftat leveransdatum än.

Din beställning är fortfarande aktiv hos oss och när din order lämnar vårt lager kommer du även att få en leveransbekräftelse.

Vi återkommer till dig inom 5 arbetsdagar per mejl med fortsatt uppdatering angående din order.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej jag förstår inte det heller. Butthurt eller fattiga människor antagligen.
Jag beställde två kort, från två olika återförsäljare, för att öka chanserna att jag får ett.
Kommer så klart lämna tillbaks det ena.

De som är desperata kan ju vänta på sådana "använda" kort på inet. etc. Där har ni chansen att skaffa ett kort så småningom...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Vissa gör det säkert av annan anledning, kolla blocket.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_3080_...

Sedan verkar denna ha fått en version som är upp till x2 mot 2080 Ti Tror nog denna missade att man menade 2080 och inte TI modellen.

Men som någon skrev så är det inte olagligt. Jag förstår folk som klickade på fler i hopp om att någon är snabbare än den andra. Förhoppningsvis lägger dem ut dessa kort här på SWEC till inköpspris så fler blir glada

Nä det är inte olagligt att sitta kvar på sitt säte när Olga 98 år med stor möda kliver ombord på en fullsmockad buss heller.

Permalänk

vilken fantasivärld lever den j.... som säljer ett 3080 för 15k på blocket ahahahah

https://www.blocket.se/annons/skane/msi_geforce_rtx_3080_vent...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det här verkar inte gå in i folks huvuden. Man blåser upp en fiktiv efterfrågan x3, sedan får det sitta människor på andra sidan för att reda ut 1000-tals returärenden.
Nä, tar det banan, får bestämma sig efter resultat på 6000-serien nått ut. Why rush när man är så nära en helhetsbild.
Det klart bästa scenariot är ju att 6000-serien ligger så bra till att Nvidia blir tvugna att sänka MSRP på befintlig kortpark. Haha, ser det framför mig hur det kokar i skallen på de som beställt tre kort och de sjunker i värde med 1500sek/kort.

Precis. De erkänner rakt ut vilka egoister dem är och kan själva inte se problemet med det.

Dock har jag svårt att se någon sänkning av priser. 2000-serien har inte droppat nämnvärt i pris trots lanseringen av 3000-serien och AMD brukar i regel inte kunna matcha Nvidias prestanda såpass bra att man behöver sänka sina priser. Man kan ju alltid drömma vidare dock som vid varje ny lansering. 🙄

Permalänk

@Songless: A man's gotta dream, right?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

vilken fantasivärld lever den j.... som säljer ett 3080 för 15k på blocket ahahahah

https://www.blocket.se/annons/skane/msi_geforce_rtx_3080_vent...

Undrar om det är en tillfällighet att kortet säljs i Skåne? 🤔😄

Tycker förövrigt att det där borde vara olagligt. Köpa ett kort bara för att dagen efter lägga ut det för dubbla priset. Folk har verkligen ingen skam i kroppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Nä det är inte olagligt att sitta kvar på sitt säte när Olga 98 år med stor möda kliver ombord på en fullsmockad buss heller.

Kan se framför mig de svavelosande krönikorna Aftonbladets mest sub-70 hatande skribent skulle skriva. Dels att ingen ger plats för Olga 98 och än mindre inte tömmer bussen så Olga 98 får åka med tom buss för att minska smittorisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@Danne_485: A man's gotta dream, right?

Helt klart är det så. 😌 Riktigt hypad på vad framtiden har att erbjuda. Dock känns det lite som att denna generations hårdvara hamnar lite mellan stolarna. Inget nytt spel går att spela i 4K 120 hz. DDR5 är hyfsat snart på ingång. PCIe 4.0 och fördelarna med det är bara i startgroparna. Raytracing verkar fortfarande vara hyfsat tungrott osv. Jag tror det är först nästa generation som man verkligen kommer börja närma sig något av en hyfsad sweetspot där man inte behöver uppgradera på en stund. Då har nog även HDMI 2.1 mognat till sig lite och vi kommer få ta del av det nya gpu/ssd samarbetet som kommer revolutionera laddningstider och övrig inläsning av grafik. Spännande indeed. 🙂

Permalänk
Skrivet av Songless:

Helt klart är det så. 😌 Riktigt hypad på vad framtiden har att erbjuda. Dock känns det lite som att denna generations hårdvara hamnar lite mellan stolarna. Inget nytt spel går att spela i 4K 120 hz. DDR5 är hyfsat snart på ingång. PCIe 4.0 och fördelarna med det är bara i startgroparna. Raytracing verkar fortfarande vara hyfsat tungrott osv. Jag tror det är först nästa generation som man verkligen kommer börja närma sig något av en hyfsad sweetspot där man inte behöver uppgradera på en stund. Då har nog även HDMI 2.1 mognat till sig lite och vi kommer få ta del av det nya gpu/ssd samarbetet som kommer revolutionera laddningstider och övrig inläsning av grafik. Spännande indeed. 🙂

Så sant, tror ny CPU-plattform får ske tidigast efter Intels nysläpp 2021, för att se hur Zen3-kontringen ser ut. Samma som med 6000serien grafik. Känns dumt att kasta ~10k på något som kommer att prestera som 5k inom ett år. Brukar hålla rätt låga inköpspriser på mina komponenter och märker ofta att det faktiskt funkar över förväntan om man pillar ned någon inställning här och där. Att lägga 5k på en GPU vart tredje-4e år sliter långt mindre i plånboken än 10k plus varje år för att alltid ha det senaste. de där extra 20 fps kostar på i längden... : )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Kan se framför mig de svavelosande krönikorna Aftonbladets mest sub-70 hatande skribent skulle skriva. Dels att ingen ger plats för Olga 98 och än mindre inte tömmer bussen så Olga 98 får åka med tom buss för att minska smittorisken.

Jag har ingen aning om vilka slags blaskor du brukar läsa så jag vet inte riktigt vad jag skall svara dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har ingen aning om vilka slags blaskor du brukar läsa så jag vet inte riktigt vad jag skall svara dig.

Mest jag som spann vidare på scenariot du beskrev i ditt exempel, inget som behövde något svar bör nog påpekas.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Mest jag som spann vidare på scenariot du beskrev i ditt exempel, inget som behövde något svar bör nog påpekas.

Permalänk
Medlem

Läge att återgå till att vid lansering av denna typ så kan man bara köpa kortet på plats i butik över disk, och 1 per person?

Kan ju då bli problem för butiker som bara är nätbaserade men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Läge att återgå till att vid lansering av denna typ så kan man bara köpa kortet på plats i butik över disk, och 1 per person?

Kan ju då bli problem för butiker som bara är nätbaserade men...

Införa legitimationskrav med typ BankID och stenhårt köra ett kort per person på releasedagen annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De som är desperata kan ju vänta på sådana "använda" kort på inet. etc. Där har ni chansen att skaffa ett kort så småningom...

Desperata? De kort som kommer i retur kommer inte listas överhuvudtaget. Det kommer i kön på dem som har en väntande beställning. Om det är lagligt att göra så eller ej vet jag inte men...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pettson88:

Införa legitimationskrav med typ BankID och stenhårt köra ett kort per person på releasedagen annars?

Detta är faktiskt inte en dum ide. Betalar man med faktura så kommer man ändå behöva legitimera sig trots allt.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Bra idé men att försvåra för de som har kompisar med Bank-ID så kan man lika gärna ha kontroll på kontokortsnr med. Går alltid att komma runt men ju svårare ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta är faktiskt inte en dum ide. Betalar man med faktura så kommer man ändå behöva legitimera sig trots allt.

Skrivet av JonkenPonken:

Bra idé men att försvåra för de som har kompisar med Bank-ID så kan man lika gärna ha kontroll på kontokortsnr med. Går alltid att komma runt men ju svårare ju bättre.

Tror inte det finns varken intresse eller resurser att implementera det, men jag hade inte haft något emot det - precis som det är en fri marknad (vad nu det faktiskt innebär i praktiken) så är det ingen rättighet att som köpare kunna köpa hur många som helst av vad som helst när som helst och hur som helst heller.

Kortbegränsningar känns likvärdigt - varje person kan ju ha flera kort också.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Tror inte det finns varken intresse eller resurser att implementera det, men jag hade inte haft något emot det - precis som det är en fri marknad (vad nu det faktiskt innebär i praktiken) så är det ingen rättighet att som köpare kunna köpa hur många som helst av vad som helst när som helst och hur som helst heller.

Kortbegränsningar känns likvärdigt - varje person kan ju ha flera kort också.

Då kan man även kräva ID-kollen.

Men visst har du rätt, lär aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Står samma för mig fast med ett Zotac. Vet inte hur man ska tolka den 1-2 dagar statusen då vissa andra verkar få sina kort om några månader, iofs från andra butiker.

Idag

Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
324085 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

>ThatFeelingWhen....

>Hela din kropp fylls med adrenalin när gudakejasaren Huang uppenbarar 3000-serien och priserna 500, 700 och 1500$.
>Den sista biten av livsglädjen lämnar din kropp när du missar den sista 3080n som är ett par hundra dollar högre än MSPR; du börjar snabbt inse att allt var ett lögn från början...

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Idag

Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
324085 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Står så för mig med, hoppas vi inte väntar allt för länge..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Något jag skulle vilja se att ni testade var videoencoding, t.ex. x265 och AV1 (om det finns.)

Permalänk
Avstängd

Förstår inte riktigt varför folk väljer att köpa från Inet, Webhallen när i stort sätt alla som köper 3080 vid release hänger på Sweclockers.

Varje gång det är en stor release så är det Komplett som gäller; dom har alltid flest kort, och folk nämner aldrig denna butik i sånna här samband.

Dessutom har dom ett robotlager som sköter allt vilket känns mycket bättre än att anställda på andra företag plockar kort innan dom kommer ut.

Fick mitt kort idag innan lunch och ska snart installera det, vilken helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Förstår inte riktigt varför folk väljer att köpa från Inet, Webhallen när i stort sätt alla som köper 3080 vid release hänger på Sweclockers.

Varje gång det är en stor release så är det Komplett som gäller; dom har alltid flest kort, och folk nämner aldrig denna butik i sånna här samband.

Dessutom har dom ett robotlager som sköter allt vilket känns mycket bättre än att anställda på andra företag plockar kort innan dom kommer ut.

Fick mitt kort idag innan lunch och ska snart installera det, vilken helg!

Komplett tjuvstartade ju och hade sålt slut alla kort kl15.00

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Komplett tjuvstartade ju och hade sålt slut alla kort kl15.00

Absolut inte, det fanns massvis med kort vid kl 15:20. Kompletts sida krashade knappt, hade vänner som lugnt beställde senare än mig och valde specifikt istället för att ta första bästa.

Men ja, dom smygstartade exakt 14:55.