Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Är det inte skillnad på "msrp" och "introduktionspris"? Trodde i min enfald att 7825:- var msrp (rekommenderat pris) och att sedan de olika tillverkarna var fria att gå över detta vid tillverkning av mer exklusiva lösningar, men att målet bör vara någon basmodell till det priset. Som det ser ut nu så tycks det som att "snikvarianterna" endast säljs till nära msrp en begränsad period och sedan kommer bli dyrare om någon månad. Borde då rimligen inte msrp vara högre (8500:- eller mer?) med en stor fet text om begränsat och rabatterat introduktionspris?

Permalänk
Medlem

Kollade snabbt på Inet och kan konstatera att 10/14 kort kostar ca 9000:- och uppåt. Är detta det korrekta priset vi får leva med tro? Pris/prestanda var inte så hysteriskt bra iaf då. Bättre än 20-serien men det lever ju definitivt inte upp till den smått absurda hypen.

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande köpa Asus TUF för samma som FE, och MSI och Gigabyte etc. har kort för bara några hundralappar mer.

Kommer kanske att gå upp, men om man är 100% säker på att man vill ha en, så finns det fortfarande. (inte i lager, men man kan beställa ändå för det priset)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Precis det här jag själv frågade om i forumet.

För rekommenderat pris hade jag köpt ett kort, men i lugn och ro om några månader. Inte till nått stressat introduktionspris med nån hypelansering med obefintlig tillgång.

Får vänta och se vad som händer med priserna och om AMD kan kontra med nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

@Mezzlock: Jag tror inte det är återförsäljarna som är problemet, de är rakt i händerna på NVIDIA eller i händerna på partnertillverkarna.
NVIDIA styr och ställer precis hur de vill vilket inte är bra.

Jag undrar om inte en uppstyckning av NVIDIA vore bra för att gynna konkurrens. Möjligen att AMD kan komma med något men de känns som de är minst ett halv steg bakom hela tiden.

Ja det kanske inte var helt rättvist att skriva återförsäljarna av mig. Det är väl för mycket att hoppas på en riktigt lyckad lansering från AMD nu (som förövrigt gjorde samma sak med Vega 56/64..)

Permalänk
Medlem

En fantastiskt enkel början är ju att helt enkelt skriva längst ner i varje annons nuvarande svenskt pris, och utgå från det.

Att man som recensent ens utgår från MSRP är bara löjligt, det har vi vetat i många år att det inte stämmer, speciellt inte i Sverige.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi hade inte all info förrän igår och igår hade jag inte tid att skriva så därför gjorde jag det nu.

Hade vi gjort det i förväg hade det mer varit ”så här kan det bli”. Nu idag kan jag ju istället skjuta skarpa skott.

Då borde ni genast editera och reflektera over detta i era tester. Då får ni community cred.
Tyvärr handlar det om att många siter inte törs.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@UndaC
Vad händer med alla osålda kort från förra generationen är det ÅF som få ta hela smällen själv?
Ingen vill ju idag köpa t.ex. ett 2080Ti för +13000Kr

Den sista idioten är inte född, men det kan inte vara kul att sitta på ett kort för 13k som idag har en prestanda värt ca7k

Permalänk
Medlem

Sen får man komma ihåg att de flesta inte läser recensioner för att hitta priset, man vill se prestanda, kylning, jämfört med andra kort, tidigare generationer, drivrutinstöd (i de fall det är tillämpligt, hur funkar detta kort i Ubuntu exempelvis?), hårdvarukodning av film bätte/sämre/svåranvänt, OpenCL, med mera. Ofta sätts ju inga betyg. Vad säger 8.7 liksom? Eller vänta, priset gick upp, nu blir betyget bara 8.3.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En fantastiskt enkel början är ju att helt enkelt skriva längst ner i varje annons nuvarande svenskt pris, och utgå från det.

Att man som recensent ens utgår från MSRP är bara löjligt, det har vi vetat i många år att det inte stämmer, speciellt inte i Sverige.

Det finns dock kort för MSRP här i Sverige. Bara för Asus Strix etc kostar mer, betyder inte att MSRP inte stämmer. Som jag sa tidigare, alla som 100% vet/visste att man vill ha en 3080, har kunnat köpa t.ex. Asus TUF för MSRP.

Sverige är inte något undantag här, det är 700 dollar utan moms, det gäller för alla. Lägger man till moms så hamnar vi på ugnefär 7700kr. Asus TUF kostar 7825kr. Inte precis något anmärkningsbar skillnad där. Och du kan fortfarande köpa det för just det priset vid denna tidpunkt om man vill.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen fult gjort! Dock inte enbart Nvidia som gjort detta. Detsamma gjorde AMD när Vega introducerades. Ett lägre lanseringspris i fåtal exemplar för att recensioner ska låta bättre.. Tråkigt!

Jag inväntar RDNA 2 då jag tror de kommer näppa Nvidia på näsan vad gäller pris/prestanda. Jag har ingen brådska, så att invänta och se vad båda lägren har innan köp är det bästa. Får väl se om Nvidia rushar ut med "Super" eller Ti kort efter att AMD visar sin hand.

Hoppas på exempelvis ett RX 6800 med 3080-prestanda och 16GB VRAM för 6500kr eller liknande. Då blir det ett sånt kort

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av marcusOCZ:

Då borde ni genast editera och reflektera over detta i era tester. Då får ni community cred.
Tyvärr handlar det om att många siter inte törs.

Hej, som vi har skrivit ett par gånger:
Founders kostar de facto 7825 och därför ändras inte det betyget.
Tredjepartskortet vi recenserade igår bedöms utifrån dess ordinariepris på 9090 kr och inte det marknadsförda priset 7990.

Om det visar sig vara fuffens med founders och de försvinner, ökar i pris etc så kommer vi absolut ändra vårt omdöme och vi kommer också att vidta åtgärder inför framtiden. Men det har gått 48 timmar sedan lansering, trots att det är "smoke and mirrors" i spel här är det för tidigt att ropa varg ännu när det kommer till specifikt Founders.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Nej det är inte samma sak.
I el och vvs branschen fins det återförsäljare som erbjuder sig att sälja för 400% över det rekommenderade priset och ge 80% rabbat. Dvs hantverkaren köper för det rekommenderade priset. Detta används för att lura kunder att betala överpris för saker. Det är dock ganska få återförsäljare som gör detta, och de riktar sig framförallt till hantverkare och inte till vanliga konsumenter. Tex ahlsell erbjuder detta.

Kunderna får ingen vetskap om det rekomenderade priset, och det gäller inte ett fåtal utan så gott som alla, thats it.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, tackar! Låter verkligen helgalet.

Skrivet av Nefrums:

Nej det är inte samma sak.
I el och vvs branschen fins det återförsäljare som erbjuder sig att sälja för 400% över det rekommenderade priset och ge 80% rabbat. Dvs hantverkaren köper för det rekommenderade priset. Detta används för att lura kunder att betala överpris för saker. Det är dock ganska få återförsäljare som gör detta, och de riktar sig framförallt till hantverkare och inte till vanliga konsumenter. Tex ahlsell erbjuder detta.

Ah, det förklarar Ahlsells sinnessjukt höga priser på alla varor jag någonsin kollat hos dem, som privatperson då alltså. Just därför har jag aldrig köpt något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förresten, har det inte tillkommit någon EU-lag för att just förhindra lockpriser ganska nyligt, eller blandar jag ihop det med Frankrike (som verkar ha väldigt konsumentvänliga lagar)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Nej det är inte samma sak.
I el och vvs branschen fins det återförsäljare som erbjuder sig att sälja för 400% över det rekommenderade priset och ge 80% rabbat. Dvs hantverkaren köper för det rekommenderade priset. Detta används för att lura kunder att betala överpris för saker. Det är dock ganska få återförsäljare som gör detta, och de riktar sig framförallt till hantverkare och inte till vanliga konsumenter. Tex ahlsell erbjuder detta.

Detta är ju i stort sätt för att man inte vill ha att göra med privatpersoner (för dom är krångliga idioter som ställer frågor, köper fel och returnerar, allt tar en massa tid). Men samtidigt vill man ha butiker öppna. Smart lösning! Yrkesfolk kommer in, handlar det dom behöver via faktura på existerande kund och vet vad dom vill ha.

Så det är inte direkt att lura folk. Mer att avskräcka dom. Och det fungerar... se på @backfeed ovan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bra artikel, tummen upp!

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS

Permalänk
Medlem

Jag upplevde detta först när jag skulle kolla på 1000 serien och sen var samma med alla efter det.
Innan vad jag minns har det inte varit så men jag kanske kommer ihåg fel

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mezzlock:

Ja det kanske inte var helt rättvist att skriva återförsäljarna av mig. Det är väl för mycket att hoppas på en riktigt lyckad lansering från AMD nu (som förövrigt gjorde samma sak med Vega 56/64..)

Ett ytterligare problem med Vega var att miners sög upp korten, vi får hoppas att vi slipper sådant vad gäller 3080.
Det fanns miningföretag som chatrade transportplan för att flyga laster med grafikkort till Ostasien, kort som de dammsugit marknaden på.

AMD gjorde en fuling till med Vega, de gav ut en speciell drivrutin optimerad för mining, inte speciellt kul för gamers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Butik?

Permalänk
Medlem

MSI:s Eagle OC finns inte längre för 7825 kr. Vilket skämt, begränsar till ett antal bara. Webhallen har en informativ text om företagen och deras "introduktionspris"-modell.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Detta är ju i stort sätt för att man inte vill ha att göra med privatpersoner (för dom är krångliga idioter som ställer frågor, köper fel och returnerar, allt tar en massa tid). Men samtidigt vill man ha butiker öppna. Smart lösning! Yrkesfolk kommer in, handlar det dom behöver via faktura på existerande kund och vet vad dom vill ha.

Så det är inte direkt att lura folk. Mer att avskräcka dom. Och det fungerar... se på @backfeed ovan.

Du glömmer nämna att de fakturerar sina kunder fullt pris och stoppar rabatten i egen ficka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Streamdog:

Ja det är verkligen fult gjort! Dock inte enbart Nvidia som gjort detta. Detsamma gjorde AMD när Vega introducerades. Ett lägre lanseringspris i fåtal exemplar för att recensioner ska låta bättre.. Tråkigt!

Jag inväntar RDNA 2 då jag tror de kommer näppa Nvidia på näsan vad gäller pris/prestanda. Jag har ingen brådska, så att invänta och se vad båda lägren har innan köp är det bästa. Får väl se om Nvidia rushar ut med "Super" eller Ti kort efter att AMD visar sin hand.

Hoppas på exempelvis ett RX 6800 med 3080-prestanda och 16GB VRAM för 6500kr eller liknande. Då blir det ett sånt kort

Presterar Radeon 6800 som RTX3080 och om det har 16 GB minne lär det inte kosta 6500 kr.
Då räknar jag med runt 8000 kr.
AMD har inte ekonomi för ett priskrig med Nvidia.

Anta att Nvidia kommer med 3080 som har 20 GB minne, så kanske det får ett MSRP på 11000-12000 kr, finns ingen anledning för att AMD att lägga sig på lite mer än hälften.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Detta är ju i stort sätt för att man inte vill ha att göra med privatpersoner (för dom är krångliga idioter som ställer frågor, köper fel och returnerar, allt tar en massa tid). Men samtidigt vill man ha butiker öppna. Smart lösning! Yrkesfolk kommer in, handlar det dom behöver via faktura på existerande kund och vet vad dom vill ha.

Så det är inte direkt att lura folk. Mer att avskräcka dom. Och det fungerar... se på @backfeed ovan.

Privatpersoner kan inte handla där ändå, så det är inget bekymmer.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Kan bli en saga det här: "$699 kortet som helst hade velat vara ett $799 kort"

Nått att läsa för barnen på kvällen.

Permalänk
Medlem

Bra skrivit!

Kan vi få se Bulvan-utmärkelse från Sweclockers med? Produkter som lanseras billigt i liten begränsad upplaga får snällt stoltsera med en svart utmärkelse märkt bulvan 😅

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Minns när jag köpte mitt XFX 8800GTS 640MB i slutet av 2006, betalade 4500kr men sen sänkte dom priset innan kortet levererats så jag fick igen 500 spänn.

Snabbspolning till 2014 ungefär, köpte ett Nvidia 9800GTX för ganska prick 4000kr, några år efter det gick jag över helt till 17.3 tums gaming bärbara.

Byta grafikkort är dyrt idag i speciellt i övre prestanda segmentet men jämfört med en gaming bärbar är det fortfarande snorbilligt

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Snabbspolning till 2014 ungefär, köpte ett Nvidia 9800GTX för ganska prick 4000kr

Måste vara århundradets kap.
För säljaren.

Permalänk
Medlem

Ingen vinner på den här soppan, men om tillverkarna skulle rätta till det hela skulle reaktionen från konsumenterna bi fan vad dyrt det har bvivit, och sannorlikt är det då återförsäljarna som skulle få klä skott för dumheterna, och någon enstaka återförsäljare skulle förmodligen sälja med förlust och hoppas på merförsäljning "för att de är billigast", fler skulle följa efter, och sedan är vi tillbaka på ruta ett igen.

Den riktiga lösningen är såklart att tillverkarna får finna sig i att skära lite i sina marginaler istället, men det är ingen högoddsare att de skulle vara totalt ointresserade av det. I alla fall så som det ser ut nu när det bara finns 2 stycken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.