Permalänk
Avstängd

Kylning för Threadripper?

Hej! Köpte nyligen en 3990X och upplevde att den är väldigt varm med min Asus rog Ryujjin 360. (Idle 55-67)

Kollade lite på först på Enermax TR4 Kylare men såg dom hade jätte mycket problem sina enheter.

Såg att även Cooler Master har en AIO för TR4 (https://www.webhallen.com/se/product/318615-Cooler-Master-Mas...) Så tänkte kolla om dessa är bra så det inte är samma pump och delar som Enermax använder.

Annars tar jag gärna emot rekommendationer hur ni kyler era Threadripper 3000.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Ligger du på 55-67°C utan någon relevant belastning är problemet inte att kylaren är lite för klen utan någonting annat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Ligger du på 55-67°C utan någon relevant belastning är problemet inte att kylaren är lite för klen utan någonting annat.

@twit
Vad skulle det vara? Har bra luftflöde i chassit med 3 Noctua 140 MM iPPC i fronten och en 140MM som utblås. Samt utblås på radiatorn med dom tre noctua iPPC som ingick.

Körde en halvtimmes stresstest på CPUn med dörren öppen och de va kallt som en iglo här inne och processorn låg som mest på 80 blanka, men kunde gå upp på 83 som max. Mitt Asus GTX 1080Ti låg på 19 grader, visserliga Idle så luftflödet är det inget fel på.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite snabbt och 35-40°C verkar vara ett vanligt spann för temperaturer i idle, utan att ha särskilt extravagant kylning. Ligger du då 20-25°C högre är något knas.
Även dina temperaturer vid stresstest ligger jämförelsevis högt.

Har du inte överklockat, processorn inte klockar ner ordentligt eller har någon mjukvara som liogger och tjuvkör verkar det rimligt att anta att någonting inte är som det skall med hur din kylare fungerar eller hur den är monterad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Jag kollade runt lite snabbt och 35-40°C verkar vara ett vanligt spann för temperaturer i idle, utan att ha särskilt extravagant kylning. Ligger du då 20-25°C högre är något knas.
Även dina temperaturer vid stresstest ligger jämförelsevis högt.

Har du inte överklockat, processorn inte klockar ner ordentligt eller har någon mjukvara som liogger och tjuvkör verkar det rimligt att anta att någonting inte är som det skall med hur din kylare fungerar eller hur den är monterad.

Skumt, har haft av den två gånger och bytt kylpasta, kör ingen klocka på den. Måste vara något fel på AIOn isåfall... Men jag är inte helt nöjd med AIOn ändå så köper den Cooler Master TR4 kylaren istället

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

If you are checking with Coretemp make sure you put - 27 on Adjust offset, otherwise the temperature reading indicates wrong.
To be sure, check on the Amd software utility.
As a reference, i used a EK XE 240 mm with no name pump and reservoir and XSPC waterblock, was barelly hitting 60 degrees in load.