Permalänk
Medlem

SSO till .Net Core i docker

Hej,

Håller på att lära mig docker med .net core och undrar vilken teknik jag ska använda som loginsystem? bör vara SSO som fungerar inom flera containers. Har en microservice struktur.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken nivå av säkerhet behöver du och vilka delar har åtkomst till internet etc? Antar att du kör kubernertes?

Permalänk
Medlem

@medbor: Tja, nej kör inte kubernetes. Bör jag göra det? Är bara ett mindre projekt jag håller på med. Har tänkt bygga ett gränssnitt i razor och ett i react. Både dom ska sedan kommunicera med ett fristående web api

Permalänk
Medlem

I min värld är containers och microservices synonymt med k8s, men alla har olika smak

Bästa säkerheten man kan ha är ju certifikat för både klient och server, men lösenord/token duger ofta fint

Vanligen skulle jag ha en inloggnings-tjänst som de andra får köra redirect till om inte deras token är giltigt och fråga efter ett nytt. SAML är en fin standard, men kanske lite overkill för en lek-och-lär setup

Permalänk
Medlem

@medbor: Okey, kom på att jag förmodligen missuppfattat SSO eftersom jag bara kör en tjänst. Så kommer förmodligen inte behöva det. Men funderar på att kolla djupare på k8s eftersom många efterfrågar denna teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexso:

@medbor: Okey, kom på att jag förmodligen missuppfattat SSO eftersom jag bara kör en tjänst. Så kommer förmodligen inte behöva det. Men funderar på att kolla djupare på k8s eftersom många efterfrågar denna teknik

Bra introduktion:
https://github.com/sennerholm/craft-kubernetes-workshop

Men det behövs ett kluster först. Var ett tag sedan jag höll på med grunderna senast