Min tanke på speldator ~9k, rimligt?

Permalänk
Medlem

Min tanke på speldator ~9k, rimligt?

Hallihallå!

Tittar på att köpa mig en ny dator, budget ca 8-9k om jag kommer undan med det. Jag vill ha en stadig spel- och allrounddator, för typ Path of Exile, Grim Dawn och andra enklare spel - inte jättehöga krav alltså. Ska jag spela något saftigare är jag också okej med att inte ha tyngsta grafikinställningarna heller.

Ett mATX-chassi vore nice av utrymmesskäl. Trådlösa anslutningar på moderkortet efterfrågar jag också, så jag slipper instickskort. Extra processorkylare, är det värt att köpa till eller duger den som följer med?

Är följande paket vettigt efter ovan beskrivning?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14178564

Skärm behöver jag också, och har kikat lite på denna.

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Synpunkter och råd mottages tacksamt, om jag kan få lika mycket prestanda för mindre eller mer prestanda för inte mycket mer pengar är jag öppen för andra förslag också. Ha en fin helg allihop!

Hade råkat välja fel chassi, skulle vara mATX.
Permalänk
Medlem

@Diael: Välj 3600MHz RAM istället, finns för 719:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Tack! Några andra kommentarer?

Permalänk
Medlem

@Diael: Ändrä till en ryzen 5 3600 för du kommer få hög bottleneck med en 3600x och 1660.

Permalänk
Medlem

@Yegor: Vad är det som gör 3600 bättre än 3600X?

Permalänk
Medlem

3600x är snabbare med lite mer strömförbrukning.
3600 är ofta mer prisvärd om man får den för under 2000.

Till det priset så tycker jag du kan satsa på 3600x när du får den från fyndhörnan. Det följer även med en lite bättre fläkt än den som kommer med 3600.

Ett annat alternativ är att köpa en 3600 för 2000 och lägga 350 kr på en större cpu fläkt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diael:

@Fenrisulvfan: Tack! Några andra kommentarer?

Jag tycker det ser bra ut i övrigt, kanske vill du ha ett chassi med hönsnät i fronten för bättre kylning, men då kommer det iofs inte vara lika tyst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Om jag läser rätt så skulle jag behöva överklocka för att det ska vara någon poäng med 3600hz RAM, för moderkortet stödjer bara 3200hz som standard. Stämmer det? Har inte överklockat RAM förut, är det knixigt eller går det ganska lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diael:

@Fenrisulvfan: Om jag läser rätt så skulle jag behöva överklocka för att det ska vara någon poäng med 3600hz RAM, för moderkortet stödjer bara 3200hz som standard. Stämmer det? Har inte överklockat RAM förut, är det knixigt eller går det ganska lätt?

Att överklocka ram är inte speciellt svårt, om jag inte minns fel är det bara volt och hz'en som behöver ändras. Finns säkert några guider online, jag skulle också lägga till en 2 tb hårddisk. 1 TB tar snabbt snabbare än man tror, särskilt med vissa spel *host host* Warzone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diael:

@Fenrisulvfan: Om jag läser rätt så skulle jag behöva överklocka för att det ska vara någon poäng med 3600hz RAM, för moderkortet stödjer bara 3200hz som standard. Stämmer det? Har inte överklockat RAM förut, är det knixigt eller går det ganska lätt?

Du behöver inte "överklocka". Bara aktivera dcop i bios.

Man kan väl säga att det är en överklockningsprofil. Bara att aktivera så är det klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Ah dåså. Innan jag bestämmer mig helt, vad säger vi om valuta för pengarna för det jag har plockat ut ovan vs om jag skulle köpa det här paketet? https://www.inet.se/produkt/v100970/acer-nitro-gamingpaket-ips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diael:

Ah dåså. Innan jag bestämmer mig helt, vad säger vi om valuta för pengarna för det jag har plockat ut ovan vs om jag skulle köpa det här paketet? https://www.inet.se/produkt/v100970/acer-nitro-gamingpaket-ips

Ingen aning om datorns kvalité, ljudnivå etc. men en Intel 10400F och ett 2060 kommer prestera mycket bättre än en 3600x och ett 1660 super.

Permalänk
Medlem

@Nygards: Känns väl som att det kan vara risk för att man har snålat på övriga delar av datorn när det är 2060 och senaste generationens Intel för det priset?

Permalänk
Medlem

@Diael: Ja det skulle jag ändå säga. Nätagget verkar vara 500W Gold vilket jag skulle säga är bra för en färdigbyggd dator. Den presterar ju ganska rejält mycket bättre så hade sagt att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Den färdigbyggda är definitivt prisvärd, men det går att få samma prestanda för en något billigare peng om man shoppar runt på flera sidor. Byggde ihop denna på prisjakt som landar på 10933 kr om man räknar med de butiker som har i lager och räknar in frakt. Då ingår även skärmen.

https://imgur.com/sbPXD8G (Lyckades inte länka direkt till listan så fick bli en screenshot)

Då får du allt som den färdigbyggda har, inkl tex trådlösa anslutningar som du nämnde, men även ett bättre chassi än det färdigbyggda. Den enda fläkten i Acers oventilerade chassi ser ut att få det rätt tufft att skyffla runt luften. Cooler Masters Q300L kan också vara ett bra alternativ till det jag inkluderade, men då får du endast en medföljande fläkt, och är kanske inte lika stilrent heller.

I övrigt är enda skillnaden att det är ett 5600x från AMD istället för RTX 2600, men från vad jag har sett är det lite billigare men presterar väldigt lika.

I slutändan skulle jag säga att den färdigbyggda är ett bra alternativ om du vill slippa krångel med flera beställningar och att bygga ihop datorn, men i övrigt får du mer prestanda per krona och större valmöjlighet om du plockar ihop eget och kollar runt och köper varje del där de är billigast.

Edit: Inet länk om du vill ha länk till produkterna (dock annan, något sämre kylare på grafikkort)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14179054

Permalänk
Medlem

@Hicken, @nygards: Tack för input och stort tack Hicken för nya listan! Min fråga nu är hur viktigt det är med högre klockhastigheter på RAM-minnet? Enligt INET verkar moderkortet du tog med på listan bara stödja 2933 MHz "minneshastighet" utan möjlighet att sätta det högre. Är det ett problem eller kommer jag inte märka det? Kan jag ha 3200 MHz RAM på ett sådant moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog byggt något sådant här.

Grafikkort kan du köpa begagnat, folk är ju som besatta utav 3070/80/90 nu så i princip alla kort paniksäljs löjligt billigt, du har integrerad grafik i CPU'n så datorn kan du bygga och använda tills att du hittar något kul.

Ang. minnet så är det inga konstigheter, även om ett moderkort bara supporterar vissa hastigheter "out of the box" så är det generellt auto-inställningarna, att manuellt justera till rätt minnesprofiler är typ två klick i BIOS.

Om du hellre bygger AMD så är en 3600/3600X inga fel.

Permalänk
Medlem

@Diael: Köp INTE den färdigbyggda! Djävulen sitter alltid i detaljerna som inte ges.
Inte ens Inet får veta specifikationerna på RAM vilket troligen gör det bökigt att utöka RAM exempelvis.
Här har du datorn dem säljer hopplockad:

Troligen har dessa delar bättre kvalitet än vad som är i Acer Nitro.
Hade jag plockat ihop ett paket för 9k hade det sett ut såhär:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Det var det jag misstänkte. Stort tack! Gällande ditt förslag, om jag kan tänka mig att gå upp lite i pris, hur mycket mer är "värt" att lägga på en bättre processor? Kommer jag tillräckligt långt bara på Ryzen 3 3100 eller är det värt att titta på en Ryzen 5 eller i5 10-serie?

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Hade tagit en annan SSD, M2 disken från kingston är t.ex. betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diael:

@Fenrisulvfan: Det var det jag misstänkte. Stort tack! Gällande ditt förslag, om jag kan tänka mig att gå upp lite i pris, hur mycket mer är "värt" att lägga på en bättre processor? Kommer jag tillräckligt långt bara på Ryzen 3 3100 eller är det värt att titta på en Ryzen 5 eller i5 10-serie?

Ja en 3600 eller 10600k är värt det i sig, kruxet är att det är svårt att motivera uppgradering till Zen 3 eller Intels 11-serie då, så det kan vara lika bra att satsa på en 10700k eller 3700X direkt, framförallt eftersom det kommer sitta 8-kärniga CPU i konsollerna.

När jag tittar i min spåkula ser jag 3600 & 3700X sjunka i pris kort efter Zen 3 släpps, men jag kan ha fel.

Skrivet av Mortal1ty:

@Fenrisulvfan: Hade tagit en annan SSD, M2 disken från kingston är t.ex. betydligt snabbare.

Ja, det är den, men jag försökte att inte överstiga 9k och en SATA SSD duger, 1TB disken från kingston är dock mest prisvärd för 1129:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Ja jag tänkte ta precis den Kingston-disken. Men kanske ska vänta några veckor och se hur prisläget utvecklar sig, och om det inte går ner nämnvärt kan jag köra på en 3300X, annars blir det kanske att slå till på 3700X.

Jag har kikat lite på begagnade grafikkort men inte hittat så mycket. Är jag för sent ute eller har de inte börjat säljas än? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@Diael: 3300X är kanon om du kan hitta den i lager
Begagnade grafikkort har nog inte tagit fart än, det är få som har fått tag i ett 3080 än.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Då försöker jag ha lite is i magen så länge och väntar på att begagnade börjar komma igång mer!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat på nya ryzen serien eller så hade jag köpt begagnat.
Tycker allt verkar lite dyrt nu när så mycket nytt kommer.
Jag skulle inte ha köpt nu.

Men om du måste köpa, så är detta mitt förslag:

https://komponentkoll.se/bygg/FDPXC

Jag kör operativ + program på C disk 250GB.
Sen kör jag en D disk 500GB med alla spel + tunga program.
Då slipper jag installera om alla spel när jag ominstallerar PC. Därav en 250GB disk i bygget.

Permalänk
Medlem

Tack igen allesammans för hjälpen, jag tror jag landar i något åt det här hållet (fast eventuellt med ett begagnat kort), eller en 3700X om priset går ner mycket. Vi får se hur läget utvecklar sig kommande veckor. Ha en fortsatt fin lördag, ni är stjärnor som ställer upp och ger så bra råd

https://www.inet.se/datorbygge/b1186224/datorbygge