2 lägenheter - en fiberbox + heltäckande WIFI?

Permalänk

2 lägenheter - en fiberbox + heltäckande WIFI?

Hej,

Först och främst. Tack för att du tar dig tid att läsa och eventuellt svara i tråden!
Jag är mycket tacksam för all input!

"Hur passar din post inne i smarta hem då?"

Jag vill uppnå ett så "smart" hem som möjligt utan att kompromissa mitt privatliv,
alltså, noll kameror eller "lyssnande" utrustning. Jag har redan införskaffat
ett Philips Hue lampor till kök, toalett samt vardagsrum och mitt kreativa utrymme,
eller "kontor" för vissa. Ska senare utöka med rullgardiner, etc. Men för att göra
detta alls så måste jag ha ett befintligt nätverk. Detta finns inte idag.

"Vad är din målsättning?"

Jag vill uppnå en utmärkt WIFI signal genom hela huset samt ha möjligheten
att koppla olika stationära enheter via kabel (ex. PC, PS4, TV osv)
Bör man använda ett sk. Mesh nätverk och lösa fler LAN portar med en switch
från valfri Mesh /extension / router? Hur skulle du göra?

"Vad är det för typ av byggnad som det ska installeras i då?"

Mycket gammalt 2 vånings magasinshus med väggar och tak i tjockt massivt trä.
Endast nybygget är byggt med "modern" bygg-teknik, förutom mellanväggen i
nybygget (LGH 2 Markerat med gul färg - mitt sektionen),den är också av
15cm tjockt massivt trä plus väggpanel - 21 cm tjockt totalt då kanske.

"Har du nån ritning på bygget?"

Permalänk
Medlem

Mesh ska man ju undvika så mycket som möjligt. För att få bra WiFi så ska du använda WiFi så lite som möjligt och då är definitivt inte mesh det du ska satsa på.

Det finns helt enkelt bara en bra lösning och det är att dra kabel så mycket som möjligt och sen se till så du täcker upp områdena du behöver WiFi till via access-punkter.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett nätverk eller två? Vill du att respektive LGH ska äga sin egen utrustning? Vad ska det vara för anslutning i det gemensamma utrymmet?

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Mesh ska man ju undvika så mycket som möjligt. För att få bra
WiFi så ska du använda WiFi så lite som möjligt och då är
definitivt inte mesh det du ska satsa på.

Det finns helt enkelt bara en bra lösning och det är att dra kabel så mycket som möjligt och sen se till så du täcker upp områdena du behöver WiFi till via access-punkter.

Tack för ditt intresse och svar!
Var skulle du sätta upp access-punkter i LGH 2, om det var det enda som skulle täckas med Wifi?

Skrivet av jocke92:

Vill du ha ett nätverk eller två? Vill du att respektive LGH ska äga sin egen utrustning? Vad ska det vara för anslutning i det gemensamma utrymmet?

Tack för din input och intresse!

Om det går att lösa med två olika nätverk...dvs: 1 per lgh och samtidigt
använda en enda fiberbox så vore väl det kanske optimalt.
I det gemensamma utrymmet skulle man antagligen använda det som
får bäst täckning eftersom Mesh inte verkar vara något optimalt att
använda.

Har du något förslag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Om det går att lösa med två olika nätverk...dvs: 1 per lgh och samtidigt
använda en enda fiberbox så vore väl det kanske optimalt.
I det gemensamma utrymmet skulle man antagligen använda det som
får bäst täckning eftersom Mesh inte verkar vara något optimalt att
använda.

Har du något förslag ?

Jag tänker mer på "..kompromissa mitt privatliv" som du skriver i ditt första inlägg om du vill låta in de som bor i andra lägenheten i ditt nätverk eller tvärt om. Antingen behöver du täckning från båda nätverken dit, eller ett eget nät där.

Ofta får man fler än en IP-adress från sin leverantör, men det måste du kolla upp. Du måste även kolla med stadsnätet så att det är sk. free seating på fiberkonverteraren och att portarna inte är öronmärkta för tex data, tv och telefoni. Då kan du koppla flera routrar till din fiberkonverterare.

Ett annat alternativ är att bygga nätverket med Ubiquitys prylar. Då kan du skapa två helt skilda nätverk i samma hårdvara, men det krävs lite mer arbete och kunskap för att få till det.

Hur stor är byggnaden? Du har layouten men inga mått. Det ser ut som en rätt öppen planlösning och det gynnar wifi

Permalänk
Medlem

Som jocke92 nämnde så är det inga mått med på planskissen. Dock baserat på dörrar och trappor så ser det ju inte så stort ut så en AP borde räcka. Trä kan dock begränsa trådlösa signaler en del, framförallt om det är 21cm tjockt. För bäst täckning så skulle ju en i mitten, kanske i taket på öppningen mellan rummen vara klart bäst. Dock förmodar jag att det kanske inte är estetiskt det bästa stället för en

Tror det enklaste är helt enkelt att prova sätta en i ena hörnet av lägeneheten och sen testa från andra hörnet om det är tillräckligt bra.

Permalänk

Dra en nätverkskabel från "fiberswitchen" till en plats lite mer centralt i huset där ni vill dra vidare resten av alla kablar från och installera en poe-switch.

Dra vidare kablar till där ni vill ha AP's och installera eventuella nätverksuttag i andra rum, dela upp så lägenheterna sitter på olika nät om du vill separera det osv i switchen.

Permalänk

Tack för alla svar!

Nu har det ju gått ungefär ett år sedan jag gjorde tråden och tyvärr har det blivit så att
jag inte har möjlighet att bo i den lägenheten längre. Jag hoppas att min fråga har kunnat
gynna någon av de över 1000 visningar som har besökt tråden.

Tyvärr är problemet det samma här i den gamla bostaden. Vi har två våningar och på den
övre våningen är det mycket dåligt Wifi.

Det är så att vi har en fiberswitch hemma som vi inte kan köpa en extra ip-adress till
så därför kan vi inte enkelt koppla in en extra router på övervåningen för att få bättre
Wifi.

Jag fick ett tips där det behövs en router som är kopplad mot fiberswitchen som sedan
delar vidare nätverket. Då skulle möjligheten finnas att koppla ytterligare två routrar
mot den första routern så sätter man nätverken på dessa.

Jag har två st routrar i nuläget. En på första våning (Linksys WRT-1900AC) och den
andra; (ASUS AC3100) Vi har en 100/100 uppkoppling och kan tänkas att uppgradera
den till en 1000/100 i framtiden.

Min fråga är då
Vilken router skulle vara tillräcklig för att användas som fördelare av nätverket? Vill helst
slippa att spendera flera tusen, igen. Den behöver ju inte ha trådlösa egenskaper. Bara
att den är enkel att konfigurera!

Bifogar visuellt hjälpmedel ifall någon skulle behöva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Nu har det ju gått ungefär ett år sedan jag gjorde tråden och tyvärr har det blivit så att
jag inte har möjlighet att bo i den lägenheten längre. Jag hoppas att min fråga har kunnat
gynna någon av de över 1000 visningar som har besökt tråden.

Tyvärr är problemet det samma här i den gamla bostaden. Vi har två våningar och på den
övre våningen är det mycket dåligt Wifi.

Det är så att vi har en fiberswitch hemma som vi inte kan köpa en extra ip-adress till
så därför kan vi inte enkelt koppla in en extra router på övervåningen för att få bättre
Wifi.

--
Min fråga är då
Vilken router skulle vara tillräcklig för att användas som fördelare av nätverket? Vill helst
slippa att spendera flera tusen, igen. Den behöver ju inte ha trådlösa egenskaper. Bara
att den är enkel att konfigurera!

Bifogar visuellt hjälpmedel ifall någon skulle behöva det.
{ data-uri }

Om du INTE ska ha WiFi, använd switch istället billigare och enklare.
Alltså efter första routern.
eller missförstod jag dig?

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta den ena routern vid fiberswitchen. Den andra routern kan du göra i AP-läge, Asus brukar ha den inställningen vilket gör konfigurationen enkel

Permalänk
Medlem

Har inte stött på något fibernät som inte ger minst två publika IP-adresser. Så du sätter en switch vid mediaomvandlaren om du vill ha två publika.

Alla routrar du hittar i handeln kan användas som accesspunkter hur som helst, bara dra kabel till första.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du kan ju sätta den ena routern vid fiberswitchen. Den andra routern kan du göra i AP-läge, Asus brukar ha den inställningen vilket gör konfigurationen enkel

AP läge! Då letar jag efter en bra switch med AP.

Skrivet av Petterk:

Har inte stött på något fibernät som inte ger minst två publika IP-adresser.

Vi kunde inte få två publika IP-adresser från Bahnhof i våran situation iallafall.

Skrivet av Petterk:

Så du sätter en switch vid mediaomvandlaren om du vill ha två publika.
Alla routrar du hittar i handeln kan användas som accesspunkter hur som helst, bara dra kabel till första.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Vi kunde inte få två publika IP-adresser från Bahnhof i våran situation iallafall.

Är det ett öppet nät är det möjligt att du får en CGNAT-adress på ena. Den publika är ju låst mot MAC. I öppna nät är det KO som hanterar DHCP, så brukar vara minst två enheter. Så där kan man nog välja vilken lösning man vill ha.

Permalänk

Har jag förstått detta rätt nu?
Vi hade tänkt att använda oss av denna router som "Router 1", alltså utdelaren.

Se bild nedan för beskrivning.

EDIT :

Jag har förstått att det inte fungerar med denna lösning nedan om
'Router 1' är inställd med AP (Access Point) läge.

Hur skulle du gjort istället?

Förtydligande åtgärder.
Permalänk
Medlem

Har du två IP-adresser?

Ersätt första enheten med en switch om du har en bredbandsport som kan kopplas till flera enheter.

En router skulle kunna ha publik och andra en CGNAT-adress om det inte är så att Bahnhof låser till en router. Detta är enkelt att testa, allt du behöver är en switch och två datorer eller en dator och en spelkonsol eller något annat du kan köra ethernet i. Testa innan du köper något.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du två IP-adresser?

Ersätt första enheten med en switch om du har en bredbandsport som kan kopplas till flera enheter.

En router skulle kunna ha publik och andra en CGNAT-adress om det inte är så att Bahnhof låser till en router. Detta är enkelt att testa, allt du behöver är en switch och två datorer eller en dator och en spelkonsol eller något annat du kan köra ethernet i. Testa innan du köper något.

Är det som så att hela vår nuvarande konfiguration kommer att bli annorlunda (enheter får nya ip:n etc) ifall jag testar att ta loss routern och göra som du föreslog för att testa och sedan återansluta nuvarande router igen?

Nuvarande routersetup:

  • 1x Netgear router direktinkopplad till bostadsswitchen

  • LAN1 Bottenvåning - Till en switch som delar ut till olika enheter, tex. Skrivare och PC.

  • LAN2 Övervåning - Till en switch som tar anslutningar till olika uttag i alla övervåningens rum.
    Sedan i TV rummet på övervåning så finns ytterligare en switch som går till alla olika enheter i mediemöbeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Är det som så att hela vår nuvarande konfiguration kommer att bli annorlunda (enheter får nya ip:n etc) ifall jag testar att ta loss routern och göra som du föreslog för att testa och sedan återansluta nuvarande router igen?

Nuvarande routersetup:

  • 1x Netgear router direktinkopplad till bostadsswitchen

  • LAN1 Bottenvåning - Till en switch som delar ut till olika enheter, tex. Skrivare och PC.

  • LAN2 Övervåning - Till en switch som tar anslutningar till olika uttag i alla övervåningens rum.
    Sedan i TV rummet på övervåning så finns ytterligare en switch som går till alla olika enheter i mediemöbeln.

Ställer du in den första routern som accesspunkt kommer enheterna som ansluter sig dit sno alla IP-adresser och du kommer inte ha någon fungerande internetförbindelse.

Du har en port för bredband, i de flesta fibernät får man 2-4 IP-adresser (publika eller privata/CGNAT). Om du inte vill ha en router som hanterar portforwarding till bägge våningarna behöver du ha möjlighet att ansluta två routrar till mediaomvandlaren. Testa detta genom att ansluta t.ex. två datorer till mediaomvandlarens bredbandsport genom t.ex. en switch, innan du vet är det inte värt att tänka mer på.

Är det okej om du har en router med publik IP och en med CGNAT?

Tar du loss din router riskerar du att den får en ny IP-adress när den återansluts, spelar det någon roll, har du en publik idag?

Permalänk

Tre routers låter krångligt. Ha en Ubiquiti Edgerouter X SFP och dela upp nätverket i 2 olika VLAN. Sen en poe-switch/poe-injector och en accesspunkt på "varje sida". Varför ska man ha fler än en publik ip-adress? Det finns i stort sett aldrig på hemabonnemang .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi har liknande som @peterholm1 säger hemma. Då vi är 2 familjer på ett nätverk.
Vårt nätverk är fiberomvandlare -> Ubiquiti USG -> Acess point. På USG har jag ställt in 2 olika nätverk som tilldelas olika ip adresser genom VLAN. Går även ställa in olika nätverksgrupper (ifall man vill begränsa hastigheten på en grupp). Finns video på hur man ställer in allt på youtube och tar inte mer än 15 minuter.
Sen beroende på täckning så är det bara att lägga till fler AP tills det är tillräckligt bra.
Inte det billigaste lösningen men går att spara på switch genom att strunta i deras POE switch och köra en billig netgear och använda deras injektor ifall man har lite utrymme där man kan gömma undan dessa.

Edit: Acess point är att fördra ifall man har möjlighet att dra kablar, mycket bättre än mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Vi har liknande som @peterholm1 säger hemma. Då vi är 2 familjer på ett nätverk.
Vårt nätverk är fiberomvandlare -> Ubiquiti USG -> Acess point. På USG har jag ställt in 2 olika nätverk som tilldelas olika ip adresser genom VLAN. Går även ställa in olika nätverksgrupper (ifall man vill begränsa hastigheten på en grupp). Finns video på hur man ställer in allt på youtube och tar inte mer än 15 minuter.
Sen beroende på täckning så är det bara att lägga till fler AP tills det är tillräckligt bra.
Inte det billigaste lösningen men går att spara på switch genom att strunta i deras POE switch och köra en billig netgear och använda deras injektor ifall man har lite utrymme där man kan gömma undan dessa.

Tror inte syftet är att han vill logga/föra statistik över nätet, så någon halvprofessionell router behövs inte.

För övrigt är det väldigt vanligt med flera publika IPs om du sitter med en internetleverantör som ger dig publik IP som standard. I TS fall kan han nog som bäst hoppas på en publik och en privat CGNAT:ad. Fördelen med det är att man slipper fixa med regler åt den CGNAT:ade inneboende. Han kan troligen byta leverantör också och på så sätt få två eller fyra publika IP-adresser.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror inte syftet är att han vill logga/föra statistik över nätet, så någon halvprofessionell router behövs inte.

En edgerouter X kostar 700kr så... en SFP ligger på 800-1000kr....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

En edgerouter X kostar 700kr så... en SFP ligger på 800-1000kr....

Har inte pratat om pris, tror inte TS vill sätta sig in i att skapa VLAN och dylikt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har inte pratat om pris, tror inte TS vill sätta sig in i att skapa VLAN och dylikt.

Det framkommer inte, utan hen var intresserad av en lösning, då är VLAN bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det framkommer inte, utan hen var intresserad av en lösning, då är VLAN bäst.

Med en edgerouter behöver man inte krångla till det med vlan. Det är bara att göra lan 1 till ett nätverk och lan 2 till ett annat. Eventuellt en brandväggsregel för att blockera kommunikation mellan dem. Vlan har man man man vill köra flera nätverk i samma kabel eller i switchar. Men då är det även accesspunkter i varje lägenhet som gäller istället för routrar.

Till TS om du har en medieomvandlare så kopplar du båda routrarna till den. Annars sätter du en switch. Har du en router du vill återanvända får du stänga av lite saker. Det går att koppla så som du ritat, men det blir en dubbel-NAT och då fungerar inte portforwards och vissa andra tjänster gillar inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Med en edgerouter behöver man inte krångla till det med vlan. Det är bara att göra lan 1 till ett nätverk och lan 2 till ett annat. Eventuellt en brandväggsregel för att blockera kommunikation mellan dem. Vlan har man man man vill köra flera nätverk i samma kabel eller i switchar. Men då är det även accesspunkter i varje lägenhet som gäller istället för routrar.

Till TS om du har en medieomvandlare så kopplar du båda routrarna till den. Annars sätter du en switch. Har du en router du vill återanvända får du stänga av lite saker. Det går att koppla så som du ritat, men det blir en dubbel-NAT och då fungerar inte portforwards och vissa andra tjänster gillar inte det heller.

Det går inte att koppla så OCH ställa in routern som accesspunkt som sagt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Med en edgerouter behöver man inte krångla till det med vlan. Det är bara att göra lan 1 till ett nätverk och lan 2 till ett annat. Eventuellt en brandväggsregel för att blockera kommunikation mellan dem. Vlan har man man man vill köra flera nätverk i samma kabel eller i switchar. Men då är det även accesspunkter i varje lägenhet som gäller istället för routrar.

Till TS om du har en medieomvandlare så kopplar du båda routrarna till den. Annars sätter du en switch. Har du en router du vill återanvända får du stänga av lite saker. Det går att koppla så som du ritat, men det blir en dubbel-NAT och då fungerar inte portforwards och vissa andra tjänster gillar inte det heller.

Jag kan inte koppla båda routrarna direkt i vår medieomvandlare (enligt Bahnhof)
om jag förstått det rätt, eftersom det råder brist på IP adresser. När jag kontaktade dem direkt så
sa de också att detta inte är möjligt, men förklarade inte orsaken. Jag tror att jag skrivit detta
tidigare i tråden också. Jag är heller inte öppen till att byta leverantör eftersom jag gillar
Bahnhof och vad de står för.

Tack för att du förklarade varför min lösning som uppritad inte var optimal, då har jag lärt mig något.

Jag skulle förmodligen inte ha några problem med att ställa in en Ubiquit Edgerouter X (exempelvis)
om detta skulle lösa problemet, jag vet inte om det är så att jag behöver de extra säkerhetsåtgärder
som en Ubiquiti UniFi USG erbjuder? Är det något som är bra att ha i tätbebyggda områden eller om
man skulle reta upp någon hacker grupp? Annars bor vi väldigt glest.

Nu vill jag också be om ursäkt till samtliga deltagare i tråden eftersom jag inte direkt har
påstått att jag är öppen för olika lösningar på problemet och att jag är tekniskt lagd. Det enda jag
har problem med är att direkt förstå olika termer som snurrar till det för mig då jag inte har satt mig
in i det förrän jag vet vilken lösning som krävs för att eländet ska fungera optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Jag kan inte koppla båda routrarna direkt i vår medieomvandlare (enligt Bahnhof)
om jag förstått det rätt, eftersom det råder brist på IP adresser. När jag kontaktade dem direkt så
sa de också att detta inte är möjligt, men förklarade inte orsaken. Jag tror att jag skrivit detta
tidigare i tråden också. Jag är heller inte öppen till att byta leverantör eftersom jag gillar
Bahnhof och vad de står för.

Tack för att du förklarade varför min lösning som uppritad inte var optimal, då har jag lärt mig något.

Jag skulle förmodligen inte ha några problem med att ställa in en Ubiquit Edgerouter X (exempelvis)
om detta skulle lösa problemet, jag vet inte om det är så att jag behöver de extra säkerhetsåtgärder
som en Ubiquiti UniFi USG erbjuder? Är det något som är bra att ha i tätbebyggda områden eller om
man skulle reta upp någon hacker grupp? Annars bor vi väldigt glest.

Nu vill jag också be om ursäkt till samtliga deltagare i tråden eftersom jag inte direkt har
påstått att jag är öppen för olika lösningar på problemet och att jag är tekniskt lagd. Det enda jag
har problem med är att direkt förstå olika termer som snurrar till det för mig då jag inte har satt mig
in i det förrän jag vet vilken lösning som krävs för att eländet ska fungera optimalt.

Bahnhof delar ut en publik IP till en specifik enhet (du måste säga till vilken).

Bahnhof bör däremot dela ut flera privata IPs. Således bör det gå fint att köra två routrar, men ena kommer inte kunna öppna portar o.s.v. Det är som sagt bara att testa hur många privata IPs du får.

USG är för övrigt den enklare produkten.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

ena kommer inte kunna öppna portar o.s.v.

USG är för övrigt den enklare produkten.

Med öppna portar, menar du då att jag inte kan använda LAN portarna på
ena routern? Det är isåfall en dealbreaker.

USG enklare? Jag förstår. Tack för det! Jag har dock sett att det endast finns ett
LAN uttag på USG:n. Då måste jag alltså koppla in en extra Switch** in i det
uttaget av någon sort för att sedan dra vidare båda routrar?

**Eller, måste det vara en sk. "PoE Switch" och isåfall varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Jag kan inte koppla båda routrarna direkt i vår medieomvandlare (enligt Bahnhof)
om jag förstått det rätt, eftersom det råder brist på IP adresser. När jag kontaktade dem direkt så
sa de också att detta inte är möjligt, men förklarade inte orsaken. Jag tror att jag skrivit detta
tidigare i tråden också. Jag är heller inte öppen till att byta leverantör eftersom jag gillar
Bahnhof och vad de står för.

Tack för att du förklarade varför min lösning som uppritad inte var optimal, då har jag lärt mig något.

Jag skulle förmodligen inte ha några problem med att ställa in en Ubiquit Edgerouter X (exempelvis)
om detta skulle lösa problemet, jag vet inte om det är så att jag behöver de extra säkerhetsåtgärder
som en Ubiquiti UniFi USG erbjuder? Är det något som är bra att ha i tätbebyggda områden eller om
man skulle reta upp någon hacker grupp? Annars bor vi väldigt glest.

Nu vill jag också be om ursäkt till samtliga deltagare i tråden eftersom jag inte direkt har
påstått att jag är öppen för olika lösningar på problemet och att jag är tekniskt lagd. Det enda jag
har problem med är att direkt förstå olika termer som snurrar till det för mig då jag inte har satt mig
in i det förrän jag vet vilken lösning som krävs för att eländet ska fungera optimalt.

Är det en eller två lägenheter? Har läst igenom hela tråden nu och tycker det är otydligt då situationen ändrats.

Spelar ingen roll om du väljer edgerouter eller usg för säkerheten säger jag. Spelar heller ingen roll var man bor, internet finns i hela världen och man utsätts för samma risker oavsett. Fördelen med edgerouter är att man inte behöver unify controler mjukvaran på datorn.

Skrivet av famicomdisk:

Med öppna portar, menar du då att jag inte kan använda LAN portarna på
ena routern? Det är isåfall en dealbreaker.

USG enklare? Jag förstår. Tack för det! Jag har dock sett att det endast finns ett
LAN uttag på USG:n. Då måste jag alltså koppla in en extra Switch** in i det
uttaget av någon sort för att sedan dra vidare båda routrar?

**Eller, måste det vara en sk. "PoE Switch" och isåfall varför?

Med öppna portar syftas till det som kallas portforwarding om man har NAS eller server hemma främst. Sedan kan vissa spel vara kinkiga om man inte har publik IP.

POE switch har du för att driva accesspunkter och kameror med ström över nätverkskabeln. Tror USG har två uttag för lan som kan vara olika nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Med öppna portar, menar du då att jag inte kan använda LAN portarna på
ena routern? Det är isåfall en dealbreaker.

USG enklare? Jag förstår. Tack för det! Jag har dock sett att det endast finns ett
LAN uttag på USG:n. Då måste jag alltså koppla in en extra Switch** in i det
uttaget av någon sort för att sedan dra vidare båda routrar?

**Eller, måste det vara en sk. "PoE Switch" och isåfall varför?

Skrivet av jocke92:

Är det en eller två lägenheter? Har läst igenom hela tråden nu och tycker det är otydligt då situationen ändrats.

Spelar ingen roll om du väljer edgerouter eller usg för säkerheten säger jag. Spelar heller ingen roll var man bor, internet finns i hela världen och man utsätts för samma risker oavsett. Fördelen med edgerouter är att man inte behöver unify controler mjukvaran på datorn.

Med öppna portar syftas till det som kallas portforwarding om man har NAS eller server hemma främst. Sedan kan vissa spel vara kinkiga om man inte har publik IP.

POE switch har du för att driva accesspunkter och kameror med ström över nätverkskabeln. Tror USG har två uttag för lan som kan vara olika nätverk

Ubiquiti USG har tre ethernet-portar. Du kan nog mappa de lite hur du vill. I.a.f. om du tar till CLI.

USG är smidigt ihop med UniFi APs om man kör UniFi Network Controller på en dedikerad maskin eller en Cloud Key. För något som bara är att koppla in och ställa in WiFi-lösen, nej då får du välja annat @famicomdisk.

Switchar verkar du redan ha. PoE-switch är bara smidigt om du ska köra många accesspunkter eller kameror, inte om du ska köra två-tre stycken. Köper du UniFi APs i single-pack så följer det med en injektor. Andra lösningar kommer köra en vanlig strömadapter.

@jocke92: Låter som det är en bostad med en inneboende.

För övrigt @famicomdisk – har du inte sagt till Bahnhof att din router ska ha publik IP så kör du en privat redan!