Tjänstebil och vad det faktiskt kostar, leasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Inga elbilar med andra ord 🙁 .. eftersom de är dyrare än 7.5pbb.

De har ju sänkta förmånsvärden (än så länge) eftersom man vill öka andelen elbilar, så elbil är sannolikt mer lönsamt att ha som personalbil jämfört med om man skulle skaffa den privat. Bensin/Dieselbilar är det ingen större poäng i att ha som personalbil numer om man går över 7.5PBB.

Finns en anledning till att ”alla” egenföretagare brummar runt i teslor.

Permalänk
Medlem

Följer tråden med intresse. Är precis som ts helt förvirrad när de kommer till begreppen kring tjänstebil etc.

I mitt företag så kan man ta ut personalbil, och det är precis som de flesta skrivit kostnadsneutralt för företaget. Jag vill dock ta ut en bil där bruttolöneavdraget inte överstiger 5k i månaden. Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Är det priset på bilen som avgör hur stor bruttolöneavdraget blir? Jag vill gärna ha en bmw, kanske x5 eller 520 men jag tror bruttolöneavdraget kommer ligga på strax över 10k. Vilket är ganska högt 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Är det priset på bilen som avgör hur stor bruttolöneavdraget blir? Jag vill gärna ha en bmw, kanske x5 eller 520 men jag tror bruttolöneavdraget kommer ligga på strax över 10k. Vilket är ganska högt 🤔

Det är just när det är länge kvar som lägre pensionavsättning straffar sig mest (ränta på ränta effekten).

Du bör kunna få info från HR/personalhandboken exakt vad som gäller i företaget du arbetar på. (det skiljer sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Följer tråden med intresse. Är precis som ts helt förvirrad när de kommer till begreppen kring tjänstebil etc.

I mitt företag så kan man ta ut personalbil, och det är precis som de flesta skrivit kostnadsneutralt för företaget. Jag vill dock ta ut en bil där bruttolöneavdraget inte överstiger 5k i månaden. Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Jag skulle dock vilja hävda att om de beräknar pensionsavsättning efter bruttolöneavdrag så är det inte längre kostnadsneutralt, eftersom företaget spar pengar på att betala ut lägre pension.

Ska det vara kostnadsneutralt ska de endera avsätta pension före bruttoavdrag, alternativt ska de minska bruttoavdraget motsvarande "pensionsförlusten" (men som nämndes i inlägget ovan är det en mycket dålig idé, gå inte med på lägre pension, framförallt inte vid relativt unga år!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle dock vilja hävda att om de beräknar pensionsavsättning efter bruttolöneavdrag så är det inte längre kostnadsneutralt, eftersom företaget spar pengar på att betala ut lägre pension.

Ska det vara kostnadsneutralt ska de endera avsätta pension före bruttoavdrag, alternativt ska de minska bruttoavdraget motsvarande "pensionsförlusten" (men som nämndes i inlägget ovan är det en mycket dålig idé, gå inte med på lägre pension, framförallt inte vid relativt unga år!).

Alla tjänstepensionsavtal jag har sett är av typen x% upp till bruttolön nivå y och z% på bruttolön över y. Så sänks bruttolönen så sänks tjänstepensionsinbetalningen. Men jag håller med dig, det borde ingå i kalkylen precis som minskad arbetsgivaravgift. Sen om det gör det är en annan femma. Tror enda ”lönsamma” personalbilen numer är nettolöneavdrag om man hittar en bil med lågt förmånsvärde och inte kan finansiera bilen billigt själv. (d.v.s. utan vanligt billån)

Vanlig nivå för tjänstepension brukar vara 4.5% upp till 7.5 PBB (501.000) och 30% på nivån över. Så ligger man över och bruttolönen sänks blir det ändå en del man går miste om.