Vilken router istället för Telenors Technicolor 799 Xtream ?

Permalänk

Vilken router istället för Telenors Technicolor 799 Xtream ?

Hej

Vilken router kan man ha istället för Telenors Technicolor 799 Xtream ?

Den nya måste ha alla funktioner som den gamla.
Vill inte brygga.
Får dåligt Wifi av den gamla.

Priset och fabrikat är oväsentligt, bara routern är bra och är en total ersättning av den gamla.

Bra om den funkar bättre med linux då jag bara kör Manjaro på min pc.

Permalänk
Medlem

Om problemet du vill lösa är "dåligt Wifi" är det snarare en accesspunkt (eller flera) du behöver.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om problemet du vill lösa är "dåligt Wifi" är det snarare en accesspunkt (eller flera) du behöver.

Är det samma som en repeater ?
För jag har Telenors repeater, men wifi blir inte bättre för det.

Permalänk
Medlem

Hur stort hus/lägenhet har du? Våningsplan? Och vart står routern idag i relation till vart du önskar ha bra Wi-Fi?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Är det samma som en repeater ?
För jag har Telenors repeater, men wifi blir inte bättre för det.

Nej, en repeater förlänger signalen och sänker hastigheten. En repeater bör undvikas.

En accesspunkt ska ha nätverkskabel (och drivs ofta med den, så man slipper strömkabel) och används när man vill få bra signalstyrka och hastighet för WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Använder du IP-TV eller fast telefoni från Telia via din Technicolor? I så fall kommer det krävas en hel del för att få det att fungera med annan router.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Hur stort hus/lägenhet har du? Våningsplan? Och vart står routern idag i relation till vart du önskar ha bra Wi-Fi?

4rumslägenhet på ca 90kvm. 1 våning.
Routern står i hallen.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Använder du IP-TV eller fast telefoni från Telia via din Technicolor? I så fall kommer det krävas en hel del för att få det att fungera med annan router.

Vet inte vad du menar med iptv. Kör med ethernetkabel från fiberuttag till routern, sen från routern till tvdekodern från Telenor och tvn till wifi vid behov.
Telenor är också min isp.

Har fast telefoni från Telenor kopplad till routern.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Använder du IP-TV eller fast telefoni från Telia via din Technicolor? I så fall kommer det krävas en hel del för att få det att fungera med annan router.

Är det ett problem med telefonin ?
Går inte den att koppla in i en ny router som den gamla ?

Kanske ingen bra idé att byta ut routern, då den är insyltad i alla Telenors tjänster plus att Telenor inte ger nån support på nån annan router.

Permalänk
Medlem

Vi har Telia Öppen Fiber, och IPTV för oss går direkt från ett uttag på mediakonverteraren. Hur ser det ut hos dig?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vi har Telia Öppen Fiber, och IPTV för oss går direkt från ett uttag på mediakonverteraren. Hur ser det ut hos dig?

Är ett fiberuttag från Telenor i väggen, som jag kopplar in routern i med en ethernetkabel.
Har 1000gb i uttaget (har kopplat in min pc i uttaget direkt utan router och mätt upp hastigheten till ca 1000gb). Men efter routern sjunker wifi-hastigheten drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Är ett fiberuttag från Telenor i väggen, som jag kopplar in routern i med en ethernetkabel.

Ok, så det måste gå via deras "router" alltså? Tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Är ett fiberuttag från Telenor i väggen, som jag kopplar in routern i med en ethernetkabel.
Har 1000gb i uttaget (har kopplat in min pc i uttaget direkt utan router och mätt upp hastigheten till ca 1000gb). Men efter routern sjunker wifi-hastigheten drastiskt.

Skrivet av m4gnify:

Ok, så det måste gå via deras "router" alltså? Tråkigt!

Låter ju tvärtom, som att det skulle gå fint med vilken som helst om inte ip-tv eller ip-telefoni används.

Teoretiskt så skulle du kunna köra följande om ovanstående uppfylls. Tar gärna input från andra dock.
https://www.inet.se/produkt/x139796/ubiquiti-edgerouter-4 och två https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Nästan samma setup som jag kör iallafall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Är ett fiberuttag från Telenor i väggen, som jag kopplar in routern i med en ethernetkabel.

Har du bara ett LAN-uttag (ingen mediaomvandlare någon annanstans i lägenheten) så behöver du en tjänstefördelare från fibernätet eller en egen switch för att slippa köra Telenors router. Om du kör en egen switch behöver du möjligtvis konfigurerar VLAN.

Telefoni kan du inte få i annat än en router från Telenor, så den måste behållas i det syftet.

Skrivet av Karl-Otto:

Men efter routern sjunker wifi-hastigheten drastiskt.

Det är så WiFi fungerar, precis som du inte får 450 Mbit/s i telefonen över mobilnätet.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ok, så det måste gå via deras "router" alltså? Tråkigt!

Nej, det "måste" inte gå via Telenors router. Men är tydligen bäst om det gör det.
Jag kan ha en annan router om jag vill.
Men Telenor ger ingen support då och fast telefoni kommer inte fungera.
Som sagt, insyltad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du bara ett LAN-uttag (ingen mediaomvandlare någon annanstans i lägenheten) så behöver du en tjänstefördelare från fibernätet eller en egen switch för att slippa köra Telenors router. Om du kör en egen switch behöver du möjligtvis konfigurerar VLAN.

Telefoni kan du inte få i annat än en router från Telenor, så den måste behållas i det syftet.

Det är så WiFi fungerar, precis som du inte får 450 Mbit/s i telefonen över mobilnätet.

Ok. Tråkigt att höra, då den fasta telefonin från Telenor är viktig i mitt hushåll och måste behållas.

Kör också en cisco IP-telefon som en extra nödtelefon i hallen. Med särskilt ip-telefon abonnemang från annan ip-telefon leverantör (ej Telenor).

Permalänk

Så, jag tror att routerbyte är uteslutet.
Bättre då att försöka se på andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Ok. Tråkigt att höra, då den fasta telefonin från Telenor är viktig i mitt hushåll och måste behållas.

Du kan säkert skaffa tjänstefördelare eller ställa in en egen switch som fungerar med egen router, IPTV och Telenors router.

Utan att vi vet fibernätet kommer vi inte kunna säga något om det däremot!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan säkert skaffa tjänstefördelare eller ställa in en egen switch som fungerar med egen router, IPTV och Telenors router.

Utan att vi vet fibernätet kommer vi inte kunna säga något om det däremot!

Ok. Låter ju uppmuntrande iaf.

Tjänstefördelare eller egen switch låter som en lösning.
Men vad behöver Ni veta om fibernätet ?
Det är Telenors fibernät, före detta BBB-nät.

Vad är skillnaden på en tjänstefördelare och en switch och måste en tjänstefördelare vara från Telenor eller funkar vilken som ?

Läste denna förklaring på Telenor:

Vad är en tjänstefördelare?
En tjänstefördelare kallas ibland för switch, mediaomvandlare eller fiberkonverterare. Det är den apparat som används för att du ska kunna koppla in bredband eller tv via fiber om du bor i en bostad med öppet nät.
Det är fastighetsägaren eller stadsnätet som tillhandahåller din tjänstefördelare, ofta finns den redan installerad i din bostad.

Ingen tjänstefördelare är iaf installerad i min bostad/lägenhet.
Är bara ett fiberuttag i väggen i hallen sidan om ytterdörren där det kommer ut 1000gb internet.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man få en tjänstefördelare från fibernätet, jag vet inte om du har migrerat till ett öppet nät eller inte. Om inte kanske du behöver Telenors router som tjänstefördelare och då behöver du brygga en port på routern.

När man bara har LAN-uttag brukar det skickas ut en tjänstefördelare automatiskt om man beställer TV och internet från olika leverantörer

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ibland kan man få en tjänstefördelare från fibernätet, jag vet inte om du har migrerat till ett öppet nät eller inte. Om inte kanske du behöver Telenors router som tjänstefördelare och då behöver du brygga en port på routern.

När man bara har LAN-uttag brukar det skickas ut en tjänstefördelare automatiskt om man beställer TV och internet från olika leverantörer

Hur bryggar man en port på Technicolor routern och varför skulle jag göra det ?
Vad ska jag sen göra med den porten ?

Jag har ju TV och internet från Telenor, så ingen annan leverantör är inblandad mer än på iptelefonin för min cisco iptelefon (kopplad till routern) där jag kör ett särskilt IP-telefon abonnemang.

Är nog inget öppet nät, utan Telenor äger fibern i mitt hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Hur bryggar man en port på Technicolor routern och varför skulle jag göra det ?
Vad ska jag sen göra med den porten ?

Jag har ju TV och internet från Telenor, så ingen annan leverantör är inblandad mer än på iptelefonin för min cisco iptelefon (kopplad till routern) där jag kör ett särskilt IP-telefon abonnemang.

Då kör du inte telefoni från Telenor och behöver således inte deras router.

Ganska troligt att Telenor kör VLAN för TVn, så du behöver veta vilket VLAN de kör för att kunna ställa in en egen switch eller för att kunna ställa in en port i routern som fungerar med TVn.

Resurser finns i forumet, t.ex. #18491335

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Då kör du inte telefoni från Telenor och behöver således inte deras router.

Ganska troligt att Telenor kör VLAN för TVn, så du behöver veta vilket VLAN de kör för att kunna ställa in en egen switch eller för att kunna ställa in en port i routern som fungerar med TVn.

Resurser finns i forumet, t.ex. #18491335

Haha, så förvirrat, jo jag kör telefoni från Telenor också med två vanliga bärbara telefoner, så därför behövs Technicolor routern. Cisco telefonen är bara en separat nödtelefon i hallen.

Vet ej om Telenor kör VLAN för TVn.
Ska fråga dem.
Tack för forumlänken, den verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Haha, så förvirrat, jo jag kör telefoni från Telenor också med två vanliga bärbara telefoner, så därför behövs Technicolor routern. Cisco telefonen är bara en separat nödtelefon i hallen.

Vet ej om Telenor kör VLAN för TVn.
Ska fråga dem.

Så blir det när man inte ger all information.

Du måste använda routern för Telenors telefoni. Om du kan brygga en port eller köra DMZ på en port kan du köra egen router för internet och din separata IP-telefon. Gör du det slipper du konfigurera en switch med VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Ok. Tråkigt att höra, då den fasta telefonin från Telenor är viktig i mitt hushåll och måste behållas.

Kör också en cisco IP-telefon som en extra nödtelefon i hallen. Med särskilt ip-telefon abonnemang från annan ip-telefon leverantör (ej Telenor).

Jag har också Cisco IP-telefoni numera efter jag bytte från Telia till Bahnhof. Men innan bytet, hade jag precis som du en "Technicolor", möjligt att det var en 799, minns inte i dagsläget.
Telia propsade på att den behövdes för IPTV. Det behövdes den inte alls för, random router funkade för IPTV. Dock satt "telefonin" fast i Techncoloren, då det trådade telenätet (inom huset) sköttes genom Technicoloren. (Uttag för RJ45).

Men skrotade Telia helt och hållet, Cisco-burken har också uttag för RJ45, som jag kopplade in där på "samma plats" som Technicoloren satt förut. Funkar klockrent.

Om du inte är uppbunden till Telenor, så kan du skrota Technicoloren helt. (Det är en rätt värdelös router). Själv kör jag en AX58U som fungerar riktigt bra. Har Bahnhof 1000. Samt en Cisco för en annan operatör jag kör IP-telefoni på. (En "rund liten burk" kopplad till nätverket om jag minns rätt att den är rund. Ligger under ett skrivbord och gör inget väsen av sig)

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att koppla in en switch direkt i fiberuttaget och sen två datorer. Får du två ip-adresser kan du köra två routers. Så kör vi på sommarstället med fiber då vi behövde ip-telefoni.

Dvs:
Operatör router är kopplad via rj45 och sen till telefon
Router 2 är också kopplad via rj45 och sköter allt nätverk.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag har också Cisco IP-telefoni numera efter jag bytte från Telia till Bahnhof. Men innan bytet, hade jag precis som du en "Technicolor", möjligt att det var en 799, minns inte i dagsläget.
Telia propsade på att den behövdes för IPTV. Det behövdes den inte alls för, random router funkade för IPTV. Dock satt "telefonin" fast i Techncoloren, då det trådade telenätet (inom huset) sköttes genom Technicoloren. (Uttag för RJ45).

Men skrotade Telia helt och hållet, Cisco-burken har också uttag för RJ45, som jag kopplade in där på "samma plats" som Technicoloren satt förut. Funkar klockrent.

Om du inte är uppbunden till Telenor, så kan du skrota Technicoloren helt. (Det är en rätt värdelös router). Själv kör jag en AX58U som fungerar riktigt bra. Har Bahnhof 1000. Samt en Cisco för en annan operatör jag kör IP-telefoni på. (En "rund liten burk" kopplad till nätverket om jag minns rätt att den är rund. Ligger under ett skrivbord och gör inget väsen av sig)

TVn brukar fungera bäst om den får köra multicast. Kör den multicast tar den ingen av din bandbredd (förutsatt att du inte kör 1000 Mbit/s) heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TVn brukar fungera bäst om den får köra multicast. Kör den multicast tar den ingen av din bandbredd (förutsatt att du inte kör 1000 Mbit/s) heller.

Gick inte få 1000/1000 om man hade Telia och telias IPTV, max 500/500. (Antagligen för att IPTV behövde "bandbredden över 500). Har Bahnhof 1000/1000 (10000 gick tyvärr inte att få på min adress) och har bättre hastighet nu än med Telia, trots att IPTV går på "surf-bredbandet" eller hur man nu ska uttrycka saken. VOIP drar i princip ingen bandbredd alls, ligger under 1Mbit/s.

För att svara på TS fråga, borde TS fundera på annan operatör än Telenor. Bahnhof är jag riktigt nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Gick inte få 1000/1000 om man hade Telia och telias IPTV, max 500/500. (Antagligen för att IPTV behövde "bandbredden över 500). Har Bahnhof 1000/1000 (10000 gick tyvärr inte att få på min adress) och har bättre hastighet nu än med Telia, trots att IPTV går på "surf-bredbandet" eller hur man nu ska uttrycka saken. VOIP drar i princip ingen bandbredd alls, ligger under 1Mbit/s.

För att svara på TS fråga, borde TS fundera på annan operatör än Telenor. Bahnhof är jag riktigt nöjd med!

Har inte internetleverantören något fel med sin routing så bör du i princip få identisk hastighet oavsett leverantör så länge du jämför samma hastighet. I ett öppet nät provisioneras hastigheten på samma sätt oavsett leverantör. Brukar vara typ 50 Mbit/s som provisioneras till IPTV när de kör multicast.

Finns andra än Bahnhof som inte delar ut uppgifter i IPRED-mål

Kör man Telenor bör man av ren princip köra VPN eller räkna med att få hotbrev hemskickade (oavsett om man fildelar eller ej). Nu är ju inte dessa brev farliga i sig, men slöseri med rättsväsendets resurser när lagen inte ens används som tänkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för hastighet på WiFi?

Själv har jag en liknande setup från Telia. Jag har helt enkelt köpt mig en accesspunkt från Ubiquiti och satt upp mitt i bostaden och det ger bra täckning överallt. Du behöver dra en kabel fram till den. Men WiFi är som WiFi är. Du kan inte förvänta dig gigabithastighet över WiFi. Och ju längre du är från router/ap desto långsammare blir det. Därav att du ska försöka sätta ap'n centralt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!