5-56 "Mångsidig vätska" som smörj på musfötter

Permalänk
Medlem

5-56 "Mångsidig vätska" som smörj på musfötter

Som ganska nybliven hemmafixare har jag ådragit mig en hel del nya verktyg och annat som jag inte använt förut. En av dessa är "5-56", en oljeliknande substans på sprayburk som till synes har fördelen att den smörjer ytor och löser fett på samma gång. Jag fick idén att smörja musfötterna och hela undersidan på min då nästan orubbliga Corsair-mus med denna lösning, och efter nästan en vecka glider den fortfarande betydligt bättre än innan, och detta på en tygmatta också! Det enda jag gjorde var att spraya på en bunt hushållspapper, gnugga och sedan noga torka bort allt överflöd med torrt papper.

Nån som har testat nåt liknande, kanske med WD-40 eller ännu någon annan vätska?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Silikonspray är bättre också från CRC

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

5-56 hjälper visserligen mot allt, inklusive getingar - åtminstone om man kombinerar med en tändare, luktar gott och funkar som deodorant. Oslagbart för att ta bort grankåda. Men som nämnts ovan, silikon-, eller teflonbaserade smörjmedel är heller inte dumt. Kladdar mindre, glider ännu bättre. Finns även i torrare varianter.

https://www.youtube.com/watch?v=VA-vowJ9M4o

https://open.spotify.com/track/5TkKBBclh56mhviewQlHwF?si=-yWm...

WD-40 luktar apa, så det är inget alternativ till 5-56

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Silikonspray är bättre också från CRC

Jodå, det är halt, men man bör observera att det har en tendens att krypa och kunna hamna lite överallt. Jag försökte med en del andra saker först, men det var det enda som jag slutgiltigt fick tyst på rattstångsgenomföringen på min förra bil. Innan så förde den liv så fort det blev kallt ute, vilket var oerhört enerverande.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jodå, det är halt, men man bör observera att det har en tendens att krypa och kunna hamna lite överallt. Jag försökte med en del andra saker först, men det var det enda som jag slutgiltigt fick tyst på rattstångsgenomföringen på min förra bil. Innan så förde den liv så fort det blev kallt ute, vilket var oerhört enerverande.

beställde en sådan istället

https://www.maxgaming.se/sv/mouse-skates/arc-2-mouse-skates-t...

Permalänk
Medlem

5-56/WD40 löser upp lim väldigt bra så är inget jag skulle använt på en mus där glidytorna är limmade (dvs alla möss så vitt jag vet).
Dom funkar hjälpligt till det mesta men det enda dom är bra till är rengöring/limuplösare, rostlösning är dom inte dåliga på (bättre än cocacola i alla fall) men inte direkt bra heller (finns bättre rostlösare).

Smörjning med dom är nåt man bör undvika i alla fall om det är nåt som är/var smort med olja/fett då oljan/fettet löses upp och försvinner och efter nån dag/dagar är man tillbaks till sämre än innan man smorde med 5-56/WD40.

För smörjning så funkar ATF olja (automatlådeolja) oerhört mycket bättre, motorolja är även det miltals bättre men ATF är tunnare och tar sig in bättre än motorolja.
Tex jag hade en dörr som gnällde o smorde med 5-56/WD40 i stort sett varje månad då det kom tillbaks efter 2-4 veckor.
I 5+ år höll jag på sen provade jag ATF 2-3 droppar på varje gångjärn och det har varit tyst i 15+ år nu (tror mig märka av en viss skillnad!).

ATF är även skonsam mot gummi vilket motorolja INTE är (torkar ut gummit och det blir hårt).
Nackdelen är att ATF kan vara aggressivt mot gula metaller (brons/mässing/osv) men det handlar om väldigt lite och är bara nåt o tänka på om det handlar om ett lager i en motor.

Så skaffa en oljekanna + en flaska ATF för priset av 2-3st 5-56/WD40 som även kommer att räcka tiotusentals gånger längre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

"WD-40" is abbreviated from the term "Water Displacement, 40th formula"

WD40 och 5-56 har sina applikationer, men det är knappast några smörjmedel.

Vill man ha ett universalsmörjmedel som funkar till det mesta och lite till i hemmet så rekommenderar jag CRC Multilube (80-100 kr/burk beroende på var man köper den) för allt som inte tål petroleum, samt Master HTO 230 från Swedol (112 kr inkl. moms) för allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

5-56/WD40 löser upp lim väldigt bra så är inget jag skulle använt på en mus där glidytorna är limmade (dvs alla möss så vitt jag vet).
Dom funkar hjälpligt till det mesta men det enda dom är bra till är rengöring/limuplösare, rostlösning är dom inte dåliga på (bättre än cocacola i alla fall) men inte direkt bra heller (finns bättre rostlösare).

Smörjning med dom är nåt man bör undvika i alla fall om det är nåt som är/var smort med olja/fett då oljan/fettet löses upp och försvinner och efter nån dag/dagar är man tillbaks till sämre än innan man smorde med 5-56/WD40.

För smörjning så funkar ATF olja (automatlådeolja) oerhört mycket bättre, motorolja är även det miltals bättre men ATF är tunnare och tar sig in bättre än motorolja.
Tex jag hade en dörr som gnällde o smorde med 5-56/WD40 i stort sett varje månad då det kom tillbaks efter 2-4 veckor.
I 5+ år höll jag på sen provade jag ATF 2-3 droppar på varje gångjärn och det har varit tyst i 15+ år nu (tror mig märka av en viss skillnad!).

ATF är även skonsam mot gummi vilket motorolja INTE är (torkar ut gummit och det blir hårt).
Nackdelen är att ATF kan vara aggressivt mot gula metaller (brons/mässing/osv) men det handlar om väldigt lite och är bara nåt o tänka på om det handlar om ett lager i en motor.

Så skaffa en oljekanna + en flaska ATF för priset av 2-3st 5-56/WD40 som även kommer att räcka tiotusentals gånger längre.

Tack för alla fina tipsen! Kommer ha nytta av infon i den här tråden långt utöver området datamöss.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta sprayet, klabbar inte på samma sätt som silikonspray:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/torrt-smorjm...