Fläktar får spel på 67 grader

Permalänk

Fläktar får spel på 67 grader

Jag vet inte vad jag ska göra åt det här problemet. Jag har ett ASUS 2080 TI Rog strix OC.

Jag har haft detta kort i 1 år nu och har aldrig haft problem innan. Men till felet det är såhär att när kortet når 67 grader så åker fläktarna upp i 100% i ett par sekunder och sen slutar d i ett par sekunder och sen går det om och om så fort den peakar på 67 grader. Det låter förjävligt och är irriterande.

Jag har provat skapa egna fan curves med GPU tweak II och msi afterburner men den ignorerar mina settings och spelar ingen roll vad jag sätter det på. Fläktarna får spel på 67 grader ändå.

Vad kan jag göra?

fixar ordval /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Jag vet inte vad jag ska göra åt det här problemet. Jag har ett ASUS 2080 TI Rog strix OC.

Jag har haft detta kort i 1 år nu och har aldrig haft problem innan. Men till felet det är såhär att när kortet når 67 grader så åker fläktarna upp i 100% i ett par sekunder och sen slutar d i ett par sekunder och sen går det om och om så fort den peakar på 67 grader. Det låter förjävligt och är irriterande.

Jag har provat skapa egna fan curves med GPU tweak II och msi afterburner men den ignorerar mina settings och spelar ingen roll vad jag sätter det på. Fläktarna får spel på 67 grader ändå.

Vad kan jag göra?

Kolla om det är fullknökat med damm i kylflänsen. Dammsug kortet i så fall. (Funkar bra med vanlig dammsugare oavsett vad som sägs av alla andra att dammsugare är skadliga).

Dammet gör att kylningen sabbas. Det är vad jag kan komma på har fått ditt kort att gå varmt. Kan också vara drivrutinerna, alternativt att du nyligen börjat hårdköra grafikintensiva spel.

Kolla om du hittar nyare drivrutiner, alternativt som felsökning, återgå till gamla drivrutiner och kolla om kortet blir tystare. Då kan du utesluta hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Prova också med Q-bios switchen och se om den beter sig likadan?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

Hade aldrig använt en vanligt dammsugare. Risken finns som sagt att du skadar dina komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kolla om det är fullknökat med damm i kylflänsen. Dammsug kortet i så fall. (Funkar bra med vanlig dammsugare oavsett vad som sägs av alla andra att dammsugare är skadliga).

Dammet gör att kylningen sabbas. Det är vad jag kan komma på har fått ditt kort att gå varmt. Kan också vara drivrutinerna, alternativt att du nyligen börjat hårdköra grafikintensiva spel.

Kolla om du hittar nyare drivrutiner, alternativt som felsökning, återgå till gamla drivrutiner och kolla om kortet blir tystare. Då kan du utesluta hårdvarufel.

När du damsuger så skapar dampartiklarna Statisk elektricitet i röret och kan sedan skicka stötar till komponenter i datorn och skada dom.

"static electricity can actually damage your hardware. With as little as 5volts, integrated circuits can be damaged instantly, or suffer delayed failure where the circuits’ lifespan is severely reduced. Delayed failure can happen without you even noticing, and it can take weeks or even months for the device to die."

https://www.pcpartguide.com/can-static-electricity-damage-pc-...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kolla om det är fullknökat med damm i kylflänsen. Dammsug kortet i så fall. (Funkar bra med vanlig dammsugare oavsett vad som sägs av alla andra att dammsugare är skadliga).

Dammet gör att kylningen sabbas. Det är vad jag kan komma på har fått ditt kort att gå varmt. Kan också vara drivrutinerna, alternativt att du nyligen börjat hårdköra grafikintensiva spel.

Kolla om du hittar nyare drivrutiner, alternativt som felsökning, återgå till gamla drivrutiner och kolla om kortet blir tystare. Då kan du utesluta hårdvarufel.

Det var den dummaste kommentaren jag läst på denna sidan .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Kan vi komma tillbaka till min fråga?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jo jag läste den där igår, men nu går det ju inte att lämna tillbaka? Har ju haft kortet i över 1 år. Men man har väl garanti kanske ^^Har ju funkat felfritt tills nu men ja :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Jo jag läste den där igår, men nu går det ju inte att lämna tillbaka? Har ju haft kortet i över 1 år. Men man har väl garanti kanske ^^Har ju funkat felfritt tills nu men ja :/

Men jag tror Asus har 36månader på sina grafikkort, men du får ta det med Asus istället för att gå via butiken där du köpte kortet.
Värt att kolla upp i allafall.

edit ; jag har 2 år hos elgiganten såg jag på mitt 2070, så kolla hur lång garanti du har hos butiken där du införskaffade kortet, om det verkligen var ett år

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Får fläktarna svårt att koncentrera sig vid 67 grader?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Mitt kort är precis likadant! Jag kör mitt kort helt stock nu, kunde inte ens köra en högre powerlimit på kortet. Men det verkar ha löst fläktproblemet.

Men jag kan inte köra någon överklockning alls på kortet längre utan att få artefakter. Kunde åtminstone ha en liten oc när kortet va nytt. Men det tog inte lång tid innan det började strula.

Men jag vet inte om det är något som man kan returnera för ens. I övrigt funkar ju kortet bra, så har liksom inte ens forskat i det hela.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Får fläktarna svårt att koncentrera sig vid 67 grader?

Vad menar du? Fläktarna går till 3500 rpm i 2 sek går ner i 2 sek går tillbaka igen och så gör den hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Vad menar du? Fläktarna går till 3500 rpm i 2 sek går ner i 2 sek går tillbaka igen och så gör den hela tiden.

han syftade på ordet "damp"

Permalänk

Tråden kan stängas. Har löst problemet det visade sig vara ett mjukvarufel och inte gpun i sig. Jag avinstallerade msi afterburner och gpu tweak II och provade köra afterburner ensam utan resultat.

Installerade gpu tweak II ensamt och ändrade i fan kurvorna och nu ligger mina fläktar på max 1800 RPM och 61 grader oftast runt 58-59. Så detta är jätteskumt men nu funkar det lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Tråden kan stängas. Har löst problemet det visade sig vara ett mjukvarufel och inte gpun i sig. Jag avinstallerade msi afterburner och gpu tweak II och provade köra afterburner ensam utan resultat.

Installerade gpu tweak II ensamt och ändrade i fan kurvorna och nu ligger mina fläktar på max 1800 RPM och 61 grader oftast runt 58-59. Så detta är jätteskumt men nu funkar det lol

Men har du någon form av oc på kortet då? Som sagt mitt funkar helt stock. Men ökar jag power limit, så får kortet damp.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Men har du någon form av oc på kortet då? Som sagt mitt funkar helt stock. Men ökar jag power limit, så får kortet damp.

Nej har inte testat OC ännu. Men mitt funka inte ens på stock innan. Jag kan testa och se hur OC beter sig.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Men har du någon form av oc på kortet då? Som sagt mitt funkar helt stock. Men ökar jag power limit, så får kortet damp.

Testat OC mode och lagt power limit på 115% funkar alldeles utmärkt nu. Jag är förvirrrad helt ärligt men måste hänt nägot med mjukvaran som fuckade ur mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Testat OC mode och lagt power limit på 115% funkar alldeles utmärkt nu. Jag är förvirrrad helt ärligt men måste hänt nägot med mjukvaran som fuckade ur mitt kort.

min gissning är att det var gpu tweak och msi afterburner som inte lirade bra ihop.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@pr0pheten85: Damp betyder inte att fläktar snurrar snabbare än önskvärt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

@pr0pheten85: Damp betyder inte att fläktar snurrar snabbare än önskvärt.

Fast om du läser mitt inlägg så står det att fläktarna går upp i 100%. Så ja man behövde inte tolka sin egna uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det var den dummaste kommentaren jag läst på denna sidan .

På vilket sätt anser du detta?
Vad skulle varit dumt?

Klart att igendammade kylfläktar gör kortet varmare och därför jobbar fläktarna hårdare.
Nya drivrutiner kan orsaka att kortet blir varmare.

Är det dumt att felsöka menar du? Är det dumt att avlägsna isolerande damm?
Intressant att höra vad det du tycker är så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

När du damsuger så skapar dampartiklarna Statisk elektricitet i röret och kan sedan skicka stötar till komponenter i datorn och skada dom.

"static electricity can actually damage your hardware. With as little as 5volts, integrated circuits can be damaged instantly, or suffer delayed failure where the circuits’ lifespan is severely reduced. Delayed failure can happen without you even noticing, and it can take weeks or even months for the device to die."

https://www.pcpartguide.com/can-static-electricity-damage-pc-...

Har dammsugit mina burkar i snart 40 år, har inte råkat ut för ett endaste problem än.
Det där att dammsugning skulle vara skadligt är en "urban legend". Givetvis är man försiktig när man dammsuger! Antar att säljarna av tryckluft på burk ligger bakom en hel del av myten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

På vilket sätt anser du detta?
Vad skulle varit dumt?

Klart att igendammade kylfläktar gör kortet varmare och därför jobbar fläktarna hårdare.
Nya drivrutiner kan orsaka att kortet blir varmare.

Är det dumt att felsöka menar du? Är det dumt att avlägsna isolerande damm?
Intressant att höra vad det du tycker är så dumt.

Du vet ju själv vad det var . Varit medlem på denna sidan i 10 år och Citat ? Dammsug kortet i så fall. (Funkar bra med vanlig dammsugare..... Ärligt talat sluta .. Bara sluta

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har dammsugit mina burkar i snart 40 år, har inte råkat ut för ett endaste problem än.
Det där att dammsugning skulle vara skadligt är en "urban legend". Givetvis är man försiktig när man dammsuger! Antar att säljarna av tryckluft på burk ligger bakom en hel del av myten..

Så din dator har aldig gått sönder under 40år ? Och ifall den har det hur vet du vad orsaken var ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Så din dator har aldig gått sönder under 40år ? Och ifall den har det hur vet du vad orsaken var ?

Mekaniska delar som fläktar som gett upp på grund av ålder, ett åsknedslag, HDD som mött EOL etc. Men kör mina burkar förhållandevis länge, en av burkarna jobbar fortfarande på som server i en skrubb. Den är från 2006 tror jag, då jag skruvade ihop den. Funkar klockrent.

Att hålla hårdvaran dammfri så dammet inte orsakar värme, är väldigt viktigt för att kunna köra burkar länge. Kondensatorer (framför allt) får kortare livslängd pga. värme. Men vi snackar alltså flera år nu. Burkar som körs länge. Har aldrig varit med om (förutom åskan) att en burk har blivit obsolet pga. dammsugning. Snarare obsolet på grund av Moores lag.

Men å andra sidan dammsuger jag inte burkarna på samma sätt jag exempelvis dammsuger garagegolvet. Kan jämföras med "tandläkarnas slemsug" när jag dammsuger burkar. Dvs. försiktigt.

Igendammade kylflänsar gör att fläktarna börjar jobba "bananas". En gång per år är rätt lagom att dammsuga. Men TS problem var tydligen mjukvaran. TS hade överklockat. Inte jättekonstigt egentligen att fläktarna låter då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Så din dator har aldig gått sönder under 40år ? Och ifall den har det hur vet du vad orsaken var ?

Inte av något relaterat till dammsugning i alla fall. Har ännu inte dammsugit upp några RAM som fastnat i slangen i alla fall!

Har inga negativa erfarenheter alls gällande dammsugning. Eftersom åren är nära 40 nu med dammsugning, så måste jag säga att det varit lyckosamt hittills.

Men börjar bli lite OT från TS fråga. Då TS hittat sitt problem med felaktiga mjukvaror som han/hon överklockade med..

Dammiga kylflänsar gör att grafikkort och CPU går "varmare än de behöver". Har man också "bonusen" dammfilter monterade i chassiet bör man dammsuga dessa också. För bra luftflöde.

Dammsugs (filtren) oftast "utifrån", sätt dammsugaren på "mycket mindre än max" lämpligen.
Dammsugning av datorer ska man göra försiktigt, och som jag sa förut inte som när man dammsuger garagegolvet: Dammsugning av burkar kan jämföras med slemsugen som tandläkarna använder i patienternas käftar: Alltså med försiktighet och finess.

Det som dödar datorer i det långa loppet är dålig kylning. Och framförallt damm dödar datorer genom att överhettning orsakas. Damm orsakar också "heat-throttleing". Alltså att CPU/GPU blir för varma och går ner i effektivitet.

Nåja, du gör som du vill och efter ditt bästa förstånd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du vet ju själv vad det var . Varit medlem på denna sidan i 10 år och Citat ? Dammsug kortet i så fall. (Funkar bra med vanlig dammsugare..... Ärligt talat sluta .. Bara sluta

Sluta dammsuga? Nä. Då blir burkarna överhettade med tiden.
Jobbade i serverhall som tonåring på 80-talet. Servrarna dammsögs vid service.Vanlig Nilfisk-dammsugare. Hade varit löjligt att använda sprejflaskor med tryckluft där. Hade räckt till ett halvt rack i bästa fall. Så länge moderkortet är jordat är det inga problem med att dammsuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sluta dammsuga? Nä. Då blir burkarna överhettade med tiden.
Jobbade i serverhall som tonåring på 80-talet. Servrarna dammsögs vid service.Vanlig Nilfisk-dammsugare. Hade varit löjligt att använda sprejflaskor med tryckluft där. Hade räckt till ett halvt rack i bästa fall. Så länge moderkortet är jordat är det inga problem med att dammsuga.

Finns ett talesätt som passar in här . I bland är det bättre och vara tyst och folk tror man är dum än att prata och undanröja alla tvivel . Vi får hoppas du aldrig lämnat in något på garanti som du har dammsugit .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Finns ett talesätt som passar in här . I bland är det bättre och vara tyst och folk tror man är dum än att prata och undanröja alla tvivel . Vi får hoppas du aldrig lämnat in något på garanti som du har dammsugit .

Har inte hänt än på 40 år!

Edit: Dammsugaren är dock sällan tyst, den stör mer än en sprejburk tryckluft!
-Vik dig nu för erfarenheten; dammsugning skadar inte datorer!
(Enbart en urban legend. "Felktigt joniserade elektroner dras in i dammsugaren och kortsluter datorn så den går i söndör" eller vad struntpratet handlade om..)
Har inte hänt mig på 40 år.