Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, i praktiken är det så - om du har lagt en beställning och den gått igenom kan inte försäljaren justera priset uppåt på den befintliga beställningen utan att du tydligt godkänner det (det ska också i så fall tydligt framgå, enl. Marknadsföringslagen och Prisinformationslagen, att priset kan komma att påverkas och ändras innan leverans - som exempel sker det ibland när man handlar mat på nätet och köper en vara med pris per vikt, och vikten inte kan beräknas exakt vid beställningstillfället). Däremot kan de annullera ordern om de på grund av omöjlighet eller oskälighet inte kan leverera varan till avtalat pris.

Avtal är i regel bindande när de ingås (vid beställningstillfället enl. Lag (2005:59), om du inte bara bokat för upphämtning i butik d.v.s., då du inte anses ha ingått avtalet förrän du faktiskt gör köpet i butiken), och bl.a. Konsumentköplagen gör det besvärligt för en näringsidkare gentemot en konsument att jämka i avtal.

Sen finns det en del spännande scenarier med ond tro och uppenbarligen oskäliga priser o.s.v. - men även om nVidia satt ett häpnadsväckande lågt pris är det inget som näringsidkare blivit lurade av, och framförallt kan inte ansvaret ligga på konsument. ^^
Om det står "priset gäller endast första batchen", alt. "till och med datum X" är det fortfarande näringsidkarens ansvar att se till att du får rätt pris i det avtal ni ingår. En sådan formulering kan dock vara grund för att de inte skulle kunna leverera till utsatt pris och bryta avtalet/annullera ordern. Gäller även reakampanjer i stil med "gäller så länge lagret räcker".

TL;DR - ÅF är bundna av avtalet ni ingått, och så länge det inte är oskäligt kan du vänta dig det priset. Om det är oskäligt annullerar de ordern. (Nej, jag är inte uttråkad klockan 6 på morgonen en lördag.)

Tack. Nu har jag förvisso beställt för upphämtning i butik men det borde ju inte göra någon skillnad när ordern är bekräftad.

Permalänk
Medlem

@Vorlon:
Inte total avsågning. Bara på skoj..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Gamers Nexus har rippat mitt kommande Gigabyte kort i sin live-sändning. Ska jag avbeställa?

Nu slutade jag kolla ungefär när han började testa Gigabyte-kortet men det verkar ju knappt vara någon skillnad mellan korten. Det är väl bara frågan om hur tyst och effektiv kylaren är. Annars var väl EVGA bäst som gick att skrämma upp till ~7% över ett FE, som i sig går att överklocka lite. Då har EVGA ett effekttak på 420W.

De här korten verkar vara så maxade de kan vara och överklockning får effektuttaget att skena.

Permalänk
Medlem

Fick leveransbekräftelse av Nvidia nu! Jag satt och uppdaterade deras sida med start 15.00 och kl 17.11 lyckades jag få ett kort i korgen men kom inte vidare till kassan, provade då med 3 olika webbläsare och kom efter mycket långt väntan vidare och kunde lägga beställning med Firefox.

Permalänk
Medlem

Har nu avbrutit min förbokning(ar), känns som det är lika bra att vänta in 20GB versionen då jag har funderingar på att gå upp i upplösning senare.
De korten verkar ju inte vara allt för avlägset med tanke på de flertalet läckor som vi har haft..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

FE-korten från Nvidia måste iaf redans ha funnits i Sverige vid launch då jag kan se detta via spårningslänken:

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC:
Jag fundera

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tänker inte ens försöka på ett 3080.
Nu är jag istället nyfiken på hur långt mina förbeställningar på Playstation 5 från 30 juni kommer räcka. Undras om man får det vid release, före jul eller typ nästa år?
När playstation 4 kom så hade webhallen så många förbeställningar så det tog väl ett halvår för dem att komma ikapp och det var lättare att köpa ett på mediamarkt utan bokning. Hoppas det blir bättre med PS5an
Sorry för off-topic

Permalänk
Medlem

@e3henri: Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för ps5 tyvärr.

Permalänk
Medlem

Skrivit på annan tråd på Swec
"Jag kommer avbeställa mitt order för en Gigabyte 3080 Eagle på Webhallen
Jag är glad med mitt 2080ti. Näst kommande månader blir intressant. Har sätt en skärmdump för Gigabyte 3080 kort med 20gb. Kommer spara pengar till detta."

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Skrivit på annan tråd på Swec
"Jag kommer avbeställa mitt order för en Gigabyte 3080 Eagle på Webhallen
Jag är glad med mitt 2080ti. Näst kommande månader blir intressant. Har sätt en skärmdump för Gigabyte 3080 kort med 20gb. Kommer spara pengar till detta."

Lycka till när dessa släpps, förvånar mig inte om vi hamnar i samma situation igen.

Permalänk
Medlem

@lakabaka: Kan skaffa mig ett bott!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

@e3henri: Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för ps5 tyvärr.

Fast den här gången har Webhallen faktiskt vett att skriva "Tillfälligt fullbokad". När PS4 släpptes hade man öppet bokningarna hela tiden vilket gav restlager på 10000-tals enheter (gissar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Har nu avbrutit min förbokning(ar), känns som det är lika bra att vänta in 20GB versionen då jag har funderingar på att gå upp i upplösning senare.
De korten verkar ju inte vara allt för avlägset med tanke på de flertalet läckor som vi har haft..

Det lär ju vara minst ett halvår bort. 2 GB minnesmoduler ska inte finnas förrän nästa år, och sen ska korten monteras och distribueras också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det lär ju vara minst ett halvår bort. 2 GB minnesmoduler ska inte finnas förrän nästa år, och sen ska korten monteras och distribueras också.

Vad jag förstår och har läst så kommer detta med 20st 1GB moduler. FE 3080 och 3090 använder väl samma PCB till och med? Känns som mer info lär komma strax efter AMD har presenterat RDNA2..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Vad jag förstår och har läst så kommer detta med 20st 1GB moduler. FE 3080 och 3090 använder väl samma PCB till och med? Känns som mer info lär komma strax efter AMD har presenterat RDNA2..

Kanske, men det låter orimligt med tanke på att 3090 har en dubbelsidig lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ph4st:

Fick leveransbekräftelse av Nvidia nu! Jag satt och uppdaterade deras sida med start 15.00 och kl 17.11 lyckades jag få ett kort i korgen men kom inte vidare till kassan, provade då med 3 olika webbläsare och kom efter mycket långt väntan vidare och kunde lägga beställning med Firefox.

https://i.imgur.com/VUT9DpI.png

Grattis och helvete med det. Jag inser att jag gav upp på FE-korten alldeles för tidigt och föll tillbaka till plan B, ett partnerkort från Inet, men där ligger jag så långt bak i kön att vi kommer ha landat på Mars innan jag får mitt TUF OC.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Oekonomiskt ja,
Men beroende på hur rdna2 presterar kanske de är tvungna att släppa dessa kort innan.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Att Elgiganten orkar hålla på, står att de har Webblager 100+ på alla 3080, men står också på ett annat ställe att leveranstiden är upp till 2 månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Att Elgiganten orkar hålla på, står att de har Webblager 100+ på alla 3080, men står också på ett annat ställe att leveranstiden är upp till 2 månader...

Ja, men det är ju helt enkelt för att deras lager är så vansinnigt jättelikt stort att det tar två månader att gå in i det, hitta ett kort, och sedan gå ut ur lagret, förstår du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Att Elgiganten orkar hålla på, står att de har Webblager 100+ på alla 3080, men står också på ett annat ställe att leveranstiden är upp till 2 månader...

Jo, på deras finska hemsida står det leveranstid minst 3månader på alla 3080, ganska grisigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Att Elgiganten orkar hålla på, står att de har Webblager 100+ på alla 3080, men står också på ett annat ställe att leveranstiden är upp till 2 månader...

Ja, tycker det är dåligt. På andra artiklar står det när den väntas komma i lager under bland annat köpknappen. På rtx 3080 står det i stället Webblager (100+). Det handlar ju bara om att luras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag kan absolut förstå att man kan störa sig på scalpers.

Men samtidigt om man köper aktier eller fonder hoppas man att de ska öka i värde, annars är det inte mycket mening i att investera.
Företag köper in produkter och tjänster för lägre pris och säljer för högre pris.
De är så de får lönsamhet och kan ha personal och lokaler osv.

Jag kan som sagt förstå om man stör sig på fenomenet, om man sett fram mot att köpa någonting och antingen inte får tag på det eller måste betala mer än man tänkt.

Men jag tycker ändå att det ska vara möjligt att tjäna pengar på andra sätt än timlön där ens inkomst är direkt knuten till antal timmar man lägger ner.

Jag tycker inte att det ska vara olagligt att vara smart.

Det är aldrig smart att vara dum.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Fick du kortet till det priset som stod utannonserat innan release eller var det några överraskningar? Fraktkostnad, VAT etc?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

@Naicro: Nej 7825 kr på pricken, fri frakt och inget krångel! Skickades från Ingram Micro i Stockholmsområdet, tror de får sina leveranser direkt från Digital River

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

@Naicro: Nej 7825 kr på pricken, fri frakt och inget krångel! Skickades från Ingram Micro i Stockholmsområdet, tror de får sina leveranser direkt från Digital River

Alright! Då polerar jag F5 knappen och inväntar Tack för svar!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Daemon85:

Att Elgiganten orkar hålla på, står att de har Webblager 100+ på alla 3080, men står också på ett annat ställe att leveranstiden är upp till 2 månader...

Jo såg de med. Tänkte först bara när ja kollade prisjakt. Fan fanns ju massa i lager nu.
Gick in man in på varje kort så var de elgiganten, 100+ i lager.
Grön bock = finns i lager.

Men sen på deras sida så stod de inkommande Jan 2021, ej bekräftat =/
Känns som de borde ändras till en orange för inkommande, samt att de borde inte visa att de har i lager.
De hoppas väl att någon råkar boka