2080 Super, ska du uppgradera till 3080?

Permalänk
Medlem

2080 Super, ska du uppgradera till 3080?

Du som sitter på ett 2080 super, skall du uppgradera till 3080, eller skall du vänta på att det kanske kommer ett 3080Ti, eller kanske till och med nästa generation?

Permalänk
Medlem

@sINsen: 3070 Ti med 16GB vram som det ryktas om borde vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara 1080 ti, men tror jag personligen avvaktar till nästa generation, bara för RTX känns det lite onödig, och även om vissa spel som jag spelar hadde kunna haft bättre fps, så duger ändå dom flesta spelen som dom är, med den fps jag får. Spelar inte 4k, dock 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 2080 Super, väntar tills nästa gen och går all out 4k gaming troligen, kommer svida rejält att köpa nya skärma dock :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

@sINsen: 3070 Ti med 16GB vram som det ryktas om borde vara ett alternativ?

När exakt skulle ett 3070ti behöva 16gb-ram?

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Rykten som säger att 3070 kommer komma med 16gb vram

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 2080 super. Kommer köpa 3080 när/om det kommer super/ti versioner med mer vram. 10gb vram känns för lite för att uppgradera nu. Kör skyrim i vr och det maxar mitt vram på 2080 super

Permalänk
Medlem

Jag som sitter med ett 1080 Ti kommer att vänta och se vad AMD kan tänkas komma med, jag har inte behov av det bästa av det bästa (läs: 3080, 3090).

Tycker att man ska tänka två gånger när man uppgraderar mellan två generationer, att köpa något bara för att köpa det är dålig konsumtion som inte för något gott med sig.

Att köpa något för att man behöver det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

@ramlösa: Rykten som säger att 3070 kommer komma med 16gb vram

Och hästar kan flyga..

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Kolla på Sweclockers får du se att det var någon tillverkar som röjde den infon

Länk:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30434-gigabyte-rojer-geforc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Och hästar kan flyga..

Tja, vi får väl se vad nvidia släpper.

//C

Permalänk

Ja försökte iallafall.. nu får jag sitta på en liten laptop nån månad verka det som

Permalänk
Medlem

Jag väntar på RTX4080. Mitt 2080 super fungerar fortfarande tillräckligt bra för mig i 1440p

Permalänk
Medlem

Ja, jag hörde talas om ett 3080Ti förra veckan, och ska jag uppgradera så blir de nog ett sådant i så fall, men mitt 2080 super räcker gott för det jag gör.

Permalänk
Medlem

Sitter med 1080ti funkar hur bra som helst i 1440p men jag har kört 1440p skärmar i ca 7år så lite sugen på att testa 4k. Nackdelen är väl att det kanske kostar mer än det smakar.

3080ti/3090 kanske är det som är mest intressant för 4k dock

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa RTX 3080 FE men det var mer p.g.a. att jag "villhöver" ett - sitter idag med ett RTX 2080 FE som jag förbokade direkt från NVIDIA efter deras launch för ca två år sedan och detta fungerar väldigt bra än i dag för spel i 1440p (bl.a. Modern Warfare). Så för min del lär det nog inte bli något nytt grafikkort förrän NVIDIAs 4000-serie släpps.

Permalänk
Medlem

Var det någon med 2080s som beställde ett 3080 tro?

Permalänk

@sINsen:

jag gjorde.. mest för att jag har kommit upp i åren o har råd... gäller o leva livet medans man kan... som yngre hade jag inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@sINsen:

jag gjorde.. mest för att jag har kommit upp i åren o har råd... gäller o leva livet medans man kan... som yngre hade jag inte gjort det

Haha, det är rätt, man måste leva lite? Jag skulle vilja säga att jag är äldre nu, och teoretiskt har jag råd, så jag funderar på att göra en beställning Hur gammal är du, fick du hemett kort i tid eller får du vänta till oktober?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 2080s idag och väntar åtminstone till nästa generation före jag uppdaterar. Jag spelar i 1080p och byter när kortet inte längre klarar 144fps

Permalänk
Medlem

Tror folk som hoppas på ett 3080Ti kommer få vänta väääldigt länge eller hålla hårt i hatten att det inte kommer alls faktiskt.

Kollar man på läkta benchmarks från 3090 så snittar det 10% högre än 3080, d.v.s. inget spelrum för ett 3080Ti att passa in i segmentet utan att antingen bli för svagt o nära 3080 eller för starkt så det krockar med premium kortet 3090..

Det som isåfall skulle vara mer troligt är att vi ser samma behandling på 3000-serien som vi sett på 2000 serien, d.v.s om ett år kanske (+/-) så kommer ett 30XX Super som ersätter hela respektive high-end segment som vi ser idag, inkluderat 3090 då förhoppningsvis yields blivit bättre på Samsung's 8nm nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpisavu:

Jag har ett 2080s idag och väntar åtminstone till nästa generation före jag uppdaterar. Jag spelar i 1080p och byter när kortet inte längre klarar 144fps

Okej då förstår jag.. då kommer du nog klara dig länge, jag spelar i 1440p

Permalänk

@sINsen:

46.. men fick ej tag i kort i torsdags iallafall.. hoppas man inte hinner dö innan det anländer

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@sINsen:

46.. men fick ej tag i kort i torsdags iallafall.. hoppas man inte hinner dö innan det anländer

hahaha! Nej det får man ju hoppas! Vilket 3080 kort blev det?