LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du skrev ju B9s så jag antog vi pratade om samma modell..

Hmm. Ja jag undrar om det kan ha att göra med att b9 i själva verket ska vara en bx. Har för mig att jag läst om det. Men är som sagt osäker. Bx verkar ju inte ens gå att köpa så att.

Permalänk

Är lite nyfiken på att få höra om 2020 års strypning av HDMI 2.1 (40Mbps) faktiskt har någon verklig betydelse, nu när vi snart har lite nya grafikkort? Eller är det så (som jag har uppfattat det tidigare i tråden) att panelen ändå inte har stöd för 12-bitars färgdjup (4:4:4) och att det inte har någon betydelse i praktiken för PC-spelande? Vad säger ni?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SmirreKatt:

Är lite nyfiken på att få höra om 2020 års strypning av HDMI 2.1 (40Mbps) faktiskt har någon verklig betydelse, nu när vi snart har lite nya grafikkort? Eller är det så (som jag har uppfattat det tidigare i tråden) att panelen ändå inte har stöd för 12-bitars färgdjup (4:4:4) och att det inte har någon betydelse i praktiken för PC-spelande? Vad säger ni?

Vad jag minns landade vi i att panelen i grund och botten är analog, så det där med bitar är lite som det är. Men, 10-bitars kommer sannolikt räcka till det allra mesta. Utmaningen har varit att till exempel Nvidia envisats med att inte erbjuda 10-bit 4:4:4 i kontrollpanelen om jag minns rätt, därför fanns det en oro att det helt enkelt inte skulle vara valbart. Men, fattar jag rätt så är det grönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Vad jag minns landade vi i att panelen i grund och botten är analog, så det där med bitar är lite som det är. Men, 10-bitars kommer sannolikt räcka till det allra mesta. Utmaningen har varit att till exempel Nvidia envisats med att inte erbjuda 10-bit 4:4:4 i kontrollpanelen om jag minns rätt, därför fanns det en oro att det helt enkelt inte skulle vara valbart. Men, fattar jag rätt så är det grönt.

"The good news keep rolling in for owner of LG CX..." Ja, jag uppfattar det på samma sätt som du, och då har jag nog förstått det rätt. Det låter ju som att han även tror att PS5 kommer att ha samma stöd. Tackar!!

Ja, jag har nog inte några argument kvar för att hålla kvar i min gamla lysrörsbelysta-LCD... Det blir ju bara löjligt att peka på avsaknaden av DTS-stöd tror jag, haha!!
Blir väl till att se hur BF-prissänkningarna ser ut på de olika modellerna och storlekarna.

Permalänk
Relik 📜

Kan uppdatera så här några månader senare. Mina mörka fält och bandingen har blivit bättre, men långt ifrån bra - jag hoppas på allt jämnare bild med tiden. Har accepterat det och är ändå nöjd att jag inte gav mig in i panellotteriet med massa returer.

Däremot tycker jag åter det är värt att vara tydlig runt att OLED inte är en perfekt teknik. Det framhålls ofta lite så, blir väldigt polariserat mot LCD i form av "perfekt" vs "sämst". Near blacks på OLED ÄR problematiskt, deal with it.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan uppdatera så här några månader senare. Mina mörka fält och bandingen har blivit bättre, men långt ifrån bra - jag hoppas på allt jämnare bild med tiden. Har accepterat det och är ändå nöjd att jag inte gav mig in i panellotteriet med massa returer.

Däremot tycker jag åter det är värt att vara tydlig runt att OLED inte är en perfekt teknik. Det framhålls ofta lite så, blir väldigt polariserat mot LCD i form av "perfekt" vs "sämst". Near blacks på OLED ÄR problematiskt, deal with it.

Borde man inte kunna profilera bort vissa delar iaf om man kör via dator? Ta en bild/kalibrera i varje primärfärg och mappa en tabell med offsets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad jag minns landade vi i att panelen i grund och botten är analog, så det där med bitar är lite som det är. Men, 10-bitars kommer sannolikt räcka till det allra mesta. Utmaningen har varit att till exempel Nvidia envisats med att inte erbjuda 10-bit 4:4:4 i kontrollpanelen om jag minns rätt, därför fanns det en oro att det helt enkelt inte skulle vara valbart. Men, fattar jag rätt så är det grönt.

En liten uppdatering på 10bit.
Det är väldigt grönt

Om det är någon skillnad mot 12bit ska jag inte svara på, har ingen aning om vad jag ska leta efter.
Fungerar väldigt bra dock!

Dock fungerar VRR rätt uselt som Emil pekade ut här #18610473
Har ingen anledning att tro att det inte löser sig så småningom, det fungerade ju utmärkt med Turing kort, och HDMI 2.1 med VRR är väldigt nytt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@emilakered: Har du kunnat köra något flerkanaligare än PCM 2.0 i spel från PC. Jag har inte lyckats till min QR96 (eARC uppdaterad). Man kan välja mellan stereo, 5.1, 7.1 och ATMOS i Aktivitetsfältet men på YouTube låter allt annat än stereo onaturligt. Netflix (LOSSY ATMOS), ja då måste jag ställa om till ATMOS även på PC.

One more thing... LG: s media app YouTube är ur synk men från PC är det i synk. Nvidia 2000 serien har inte HDMI 2.1 men ändå får jag Dolby HD och DTS X från PC genom Kodi. Gissar på att Nvidia har slått på vissa 2.1 funktioner,

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

En liten uppdatering på 10bit.
Det är väldigt grönt

Fint!
Är detta med 3080 antar jag?
Har du provat med något annat äldre grafikkort? (nyfiken på om Nvidia låst upp detta även för äldre grafikkort)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att byta upp mig till en LG oled cx 55" när black friday kommer. Och jag har idag en samsung från 2009 så de är dags att byta. Jag kommer att se mest på film och serier på tv. Min fråga är om det är vanligt med inbränning i displayen,? Behöver jag vara orolig för det?

Permalänk
Avstängd

Har ingen möjlighet att alls slå på VRR (Alternativet finns inte) under -> Graphic Settings, eller nvidia inställningar.

Har en LG CX48 samt ett 3080. Vissa pratar om att det ska blinka, men jag får ingen möjlighet att ens dra igång funktionen.

Har testat omformaterat dator, har nyaste drivrutiner osv.

Hur har ni aktiverat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adsstal:

Jag kommer att byta upp mig till en LG oled cx 55" när black friday kommer. Och jag har idag en samsung från 2009 så de är dags att byta. Jag kommer att se mest på film och serier på tv. Min fråga är om det är vanligt med inbränning i displayen,? Behöver jag vara orolig för det?

Enkelt sagt är det nej, men vid extrem användning kan det börja visa sig lite efter flera år. Sitter du och spelar exakt samma spel i många timmar varje dag i flera år så kommer spelets ui ge dig skuggor efter tillräckligt (väldigt) lång tid där vissa partier kan tapp ljusstyrka i vissa färger.

Jag skulle inte vara det minsta orolig om du inte ser dig tillhöra denna extrema kategori

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av medbor:

Borde man inte kunna profilera bort vissa delar iaf om man kör via dator? Ta en bild/kalibrera i varje primärfärg och mappa en tabell med offsets?

Mja, det är nog väldigt svårt att profilera bort fälten på det sättet. Behövs ju någon form av helt custom-mask på mer eller mindre pixelnivå, och som samtidigt bara ska kicka vid vissa förutsättningar.

Skrivet av MaxieTheHatter:

En liten uppdatering på 10bit.
Det är väldigt grönt
https://i.imgur.com/Ys5Vc4g.png

Om det är någon skillnad mot 12bit ska jag inte svara på, har ingen aning om vad jag ska leta efter.
Fungerar väldigt bra dock!

Dock fungerar VRR rätt uselt som Emil pekade ut här #18610473
Har ingen anledning att tro att det inte löser sig så småningom, det fungerade ju utmärkt med Turing kort, och HDMI 2.1 med VRR är väldigt nytt.

Ja, det är inga problem som du säger! Däremot pratas det en del om att 4:4:4 downsamplas till 4:2:2 internt i TV:n av okänd anledning, något jag tyvärr inte kan titta närmare på då jag inte har kvar kortet. @Logixx har pratat om det, vet jag!

Och ja, VRR är helt trasigt. Även för (vissa?) G-Sync Compatible-skärmar o jag fattar rätt.

Skrivet av yrfhar:

@emilakered: Har du kunnat köra något flerkanaligare än PCM 2.0 i spel från PC. Jag har inte lyckats till min QR96 (eARC uppdaterad). Man kan välja mellan stereo, 5.1, 7.1 och ATMOS i Aktivitetsfältet men på YouTube låter allt annat än stereo onaturligt. Netflix (LOSSY ATMOS), ja då måste jag ställa om till ATMOS även på PC.

One more thing... LG: s media app YouTube är ur synk men från PC är det i synk. Nvidia 2000 serien har inte HDMI 2.1 men ändå får jag Dolby HD och DTS X från PC genom Kodi. Gissar på att Nvidia har slått på vissa 2.1 funktioner,

Har haft sjuka problem med PCM i allmänhet, att få en "stabil" signal från PC. Inte ens med stereo får jag det bra, utan krävs typ ren tur för det ska rulla - annars kommer och går ljudet varje sekund. Verkar vara rena mjukvarubuggar. För mig till min soundbar (Sony HT-ST5000 låter Atmos dock bra, så jag kör på det. Samma rent krasst för DTS, det avkodas i mjukvara och packas om till Atmos av PC:n. Verkar gå finfint.

Skrivet av jamalya:

Har ingen möjlighet att alls slå på VRR (Alternativet finns inte) under -> Graphic Settings, eller nvidia inställningar.

Har en LG CX48 samt ett 3080. Vissa pratar om att det ska blinka, men jag får ingen möjlighet att ens dra igång funktionen.

Har testat omformaterat dator, har nyaste drivrutiner osv.

Hur har ni aktiverat det?

Det heter helt enkelt G-Sync i drivrutinen. I TV:n ska du ha Instant Game Response påslaget för HDMI-porten du försöker använda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

....
Har haft sjuka problem med PCM i allmänhet, att få en "stabil" signal från PC. Inte ens med stereo får jag det bra, utan krävs typ ren tur för det ska rulla - annars kommer och går ljudet varje sekund....

Nu har jag LG C9 och Samsung QR96 men hos mig fungerar ljudet perfekt. Enda smolken är att subben på QR96 är enormt tam jämfört med min Samsung HW-K960. Har testat bägge i samma rum och särskilt med en film som bjuder på ATMOS. Synd att HW-K960 övergavs av Samsung support med en hel del HDMI buggar kvar att fixa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Känns ju skönt att man inte är ensam med problemet gällande subsampling vid 4K120hz 4:4:4 8-10bit.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iwem9k/the_lg_oled_c...

Tråkigt också att G-sync inte lirar ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enkelt sagt är det nej, men vid extrem användning kan det börja visa sig lite efter flera år. Sitter du och spelar exakt samma spel i många timmar varje dag i flera år så kommer spelets ui ge dig skuggor efter tillräckligt (väldigt) lång tid där vissa partier kan tapp ljusstyrka i vissa färger.

Jag skulle inte vara det minsta orolig om du inte ser dig tillhöra denna extrema kategori

Okej, vad bra. Då behöver jag inte vara orolig för det. Så nu är det bara att invänta bra priser. Och tack för svaret.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av yrfhar:

Nu har jag LG C9 och Samsung QR96 men hos mig fungerar ljudet perfekt. Enda smolken är att subben på QR96 är enormt tam jämfört med min Samsung HW-K960. Har testat bägge i samma rum och särskilt med en film som bjuder på ATMOS. Synd att HW-K960 övergavs av Samsung support med en hel del HDMI buggar kvar att fixa.

Det är något med just PC och TV:n. Har inga problem att köra PCM från UHD-spelaren via TV:n till soundbar etc. Tror just soundbar:en är oskyldig här, utan får samma problem även utan den / utan eARC med inbyggda högtalarna...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Postar här också då det verkar finnas ett gäng aktiva oled användare i denna tråd. Jag har ett 3080 som är kopplad till en C9 oled. Trots att båda har hdmi 2.1 och jag har en hdmi 2.1 kabel upplever jag massor med problem. 120hz/4k/g-sync ger alltid en svart skärm när jag går in i spel. Detta gäller också flera spel med 4k/60/g-sync som också kan förvandla skärmen till en grötig massa av färg. Upplever någon liknande problem eller har hittat en inställning i nv kontrollpanelen som fungerar på de flesta spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Postar här också då det verkar finnas ett gäng aktiva oled användare i denna tråd. Jag har ett 3080 som är kopplad till en C9 oled. Trots att båda har hdmi 2.1 och jag har en hdmi 2.1 kabel upplever jag massor med problem. 120hz/4k/g-sync ger alltid en svart skärm när jag går in i spel. Detta gäller också flera spel med 4k/60/g-sync som också kan förvandla skärmen till en grötig massa av färg. Upplever någon liknande problem eller har hittat en inställning i nv kontrollpanelen som fungerar på de flesta spel?

Gsync är för tillfället trasigt.
Jag har stängt av det helt i kontrollpanelen i väntan på en fix.

Inga bekymmer med blinkande skärm utan gsync.
48" CX kör jag på

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Taggen86: Nu finns det inget som heter "2.1-kabel" och kablar får inte säljas som versionsnummer. Så länge tillverkaren följer HDMI-licensen vill säga. Vem som helst kan kalla vad som helst för "2.1-kabel" ifall de struntar i licenser och avtal.

Den certifiering som gäller för att nå 48 Gbps över en HDMI-kabel är Ultra High Speed och kablar som är certifierade ska ha silverfärgad etikett med QR-kod och hologram så att äktheten kan intygas med mobiltelefon: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Poängen var att kabeln jag köpt påstår sig klara 48gbps och verkar göra det då jag kan få till 4k/120hz/4:4:4 i windows. Det är dock programvaran som är problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Taggen86: Verkar inte som någon TV med 40+ Gbps-kapacitet vill fungera med G-Sync aktiverat på RTX3080. Så stäng av det tills vidare.

Permalänk
Medlem

Ser att Elgiganten säljer 65 B9 nu för ca 16000, är det värt att gå upp till en sån från 65 B6, eller ska man hålla sig till BF och hoppas på en 65 CX?

Kommer bli mycket gaming på TV:n och en av skillnaderna jag läst är att CX har BFI på 120hz, men är det verkligen värt att punga ut 5000kr eller mer för tycker ni? Läste även att CX ser rätt bra ut direkt ur kartongen medans B9 verkar lite sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Taggen86: Nu finns det inget som heter "2.1-kabel" och kablar får inte säljas som versionsnummer. Så länge tillverkaren följer HDMI-licensen vill säga. Vem som helst kan kalla vad som helst för "2.1-kabel" ifall de struntar i licenser och avtal.

Den certifiering som gäller för att nå 48 Gbps över en HDMI-kabel är Ultra High Speed och kablar som är certifierade ska ha silverfärgad etikett med QR-kod och hologram så att äktheten kan intygas med mobiltelefon: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/hdmi-web-shared/public-web/static-images/UHS_Program_Identification_750w.png

Tekniskt sett är väl det där en datamatris på bilden och inte en QR-kod, men jag borde knappt nämna det känner jag

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett är väl det där en datamatris på bilden och inte en QR-kod, men jag borde knappt nämna det känner jag

Tror det har exakt noll betydelse i praktiken. Det beskrivs alldeles uppenbarligen som "QR code". Sedan kan du nog kalla det för annat. "Datamatris", "Kurt-börje" eller vad du nu vill. Mest att du gör dig själv lättare förstådd om du kallar det för "QR-kod" eftersom "datamatris" kan vara precis vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror det har exakt noll betydelse i praktiken. Det beskrivs alldeles uppenbarligen som "QR code". Sedan kan du nog kalla det för annat. "Datamatris", "Kurt-börje" eller vad du nu vill. Mest att du gör dig själv lättare förstådd om du kallar det för "QR-kod" eftersom "datamatris" kan vara precis vad som helst.

Så kan det gått vara men det är precis lika illa som att prata om en HDMI2.1-kabel. En QR-kod betyder precis en sak, den har sina ’ögon’ i tre hörn åtminstone, men även andra kända saker som helt enkelt måste vara med. I folkmun är det en annan sak, men då finns också versionskablar och andra felaktigheter, så du får välja vilken sida du vill stå på.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Data_Matrix

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: Jag brukar stå på den pragmatiska sidan. Själv tror jag väldigt få kommer att missförstå användningen av en HDMI-kabel baserat på vilken ISO-standard som används för etiketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@medbor: Jag brukar stå på den pragmatiska sidan. Själv tror jag väldigt få kommer att missförstå användningen av en HDMI-kabel baserat på vilken ISO-standard som används för etiketten.

Jag skulle nog säga samma sak om 2.1 vs 48 Gbit i så fall också, men ska försöka undvika onödiga diskussioner

(Edit: jag pratar såklart om i folkmun här... experter hittar andra anledningar än bandbredd att gilla 2.1)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har dykt upp en ny version av 65" som jag inte har sett innan, går under modellnamnet "LG OLED65B9SLA" alternativt "LG OLED65B9S" som ligger rätt bra till prismässigt. Någon som vet skillnaden mellan den och förra årets B9? CX har ju hoppat upp till 30' men har svårt och tro att den är dubbelt så bra som B9S