hur svårt är det att byta fiberkonverter själv?

Permalänk
Medlem

hur svårt är det att byta fiberkonverter själv?

Hej jag har funderat på att byta min fiberkonverter den nuvarande är så gammal så dan klarar bara 100/100 som max.
Men dom vill ha ca 6500kr för att komma och byta den jag har nu.
Så hur svårt kan det vara att byta den själv har googlat lite och det finns ganska många olika.
Men inga av dom kommer nära den prislappen.

Det här är konvertern jag har just nu

Någon som kanske har någon rekommendation av vad jag skulle behöva köpa om jag skulle byta den själv.
så som jag förstår så är fiber "kablarna" kopplade till 1310nm singlemode uplink port när jag kollar på
http://www.kustband.se/upload/articlefile/2/519872/CPS200Inst...

Permalänk
Medlem

Normalfallet är att du inte äger utrustningen och inte får byta ut den på egen hand över huvud taget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Normalfallet är att du inte äger utrustningen och inte får byta ut den över huvud taget.

Borde inte normalfallet vara att han måste spara den gamla? Det är ju ingen skillnad från att byta en medföljaden router eller så?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga, köp en unifi usg pro eller liknande, sätt i motsvarande SFP i den (1310 i detta fall). Dock vill du ju gärna ha reda på hur stark den ska vara (så du inte sätter i en som går flera mil fast det bara skulle vara någon km eller tvärtom )
Klart

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: mycket möjligt men den satt här när jag köpte huset ( borde inte jag äga den då efter som jag inte hyr något?).
Så länge jag har kvar det gamla och installerar in den igen om jag skulle sälja huset i framtiden

Permalänk
Medlem

I vårat hus så har vi en visuellt identisk fiberswitch, dock så är det bara "en" fiber som går in, din verkar ha "två" kablar.

Prata med din fiberleverantör om de har begagnade eller nya switchar.
Vi fick byta helt själva utan strul.
Koppla ur fiberkablen från switchen, sen koppla in den nya i sina hål.
Plug&Play.
Notera att det är riktigt viktigt att inte titta in i kablen när den är inkopplad, och även att inte vidröra glaset i sig, inga snäva vinklar osv.

Wexnet,
pris för ny switch: 1100kr, beg. 850kr.
1000/1000.

Vi fick dock erbjudande att få en gammal fiberswitch med 100/100 gratis då det användes för att hitta felet i nätverket.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Inte säkert att du kommer upp i högre hastighet och att det fungerar. Man måste uppdatera SFP i fibernoden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

Hej jag har funderat på att byta min fiberkonverter den nuvarande är så gammal så dan klarar bara 100/100 som max.
Men dom vill ha ca 6500kr för att komma och byta den jag har nu.
Så hur svårt kan det vara att byta den själv har googlat lite och det finns ganska många olika.
Men inga av dom kommer nära den prislappen.

Det här är konvertern jag har just nu
https://i.imgur.com/DAj63AG.jpg
https://i.imgur.com/s2KK8At.jpg
https://i.imgur.com/La6Pi7h.jpg

Någon som kanske har någon rekommendation av vad jag skulle behöva köpa om jag skulle byta den själv.
så som jag förstår så är fiber "kablarna" kopplade till 1310nm singlemode uplink port när jag kollar på
http://www.kustband.se/upload/articlefile/2/519872/CPS200Inst...

Vad är det du vill uppnå med bytet? Du kommer imte kunna komma över 100Mbit bara för du byter konverter. Sitter en 100Mbit SFP i andra änden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

@LemonIllusion: mycket möjligt men den satt här när jag köpte huset ( borde inte jag äga den då efter som jag inte hyr något?).
Så länge jag har kvar det gamla och installerar in den igen om jag skulle sälja huset i framtiden

Inte säkert, du äger inte elmätaren eller vattenmätaren heller t ex även om de sitter i huset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Som svar på din fråga, köp en unifi usg pro eller liknande, sätt i motsvarande SFP i den (1310 i detta fall). Dock vill du ju gärna ha reda på hur stark den ska vara (så du inte sätter i en som går flera mil fast det bara skulle vara någon km eller tvärtom )
Klart

har du någon länk där jag skulle kunna köpa dom? unifi usg pro värkar lite overkill för privat person
kollade lite på tlx https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l eller https://www.dustinhome.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp
med https://www.dustinhome.se/product/5011125652/sfp-sandarmottag... eller https://www.dustinhome.se/product/5011007213/tl-sm311ls skulle det funka?
hur får jag reda på hur många km / mil jag behöver? spelar det någon större roll om jag köper en som klarar längre en vad jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

har du någon länk där jag skulle kunna köpa dom? unifi usg pro värkar lite overkill för privat person
kollade lite på tlx https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l eller https://www.dustinhome.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp
med https://www.dustinhome.se/product/5011125652/sfp-sandarmottag... eller https://www.dustinhome.se/product/5011007213/tl-sm311ls skulle det funka?
hur får jag reda på hur många km / mil jag behöver? spelar det någon större roll om jag köper en som klarar längre en vad jag behöver?

Du kan inte byta endast i din ände! Det måste bytas i NODen också, alltså din närmsta kopplingspunkt. Fördel om du läser svaren du får om du vill ha hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

I vårat hus så har vi en visuellt identisk fiberswitch, dock så är det bara "en" fiber som går in, din verkar ha "två" kablar.

Prata med din fiberleverantör om de har begagnade eller nya switchar.
Vi fick byta helt själva utan strul.
Koppla ur fiberkablen från switchen, sen koppla in den nya i sina hål.
Plug&Play.
Notera att det är riktigt viktigt att inte titta in i kablen när den är inkopplad, och även att inte vidröra glaset i sig, inga snäva vinklar osv.

Wexnet,
pris för ny switch: 1100kr, beg. 850kr.
1000/1000.

Vi fick dock erbjudande att få en gammal fiberswitch med 100/100 gratis då det användes för att hitta felet i nätverket.

hmm enligt https://bredbandskartan.se/ så är det Mälarenergi AB som är nät ägare dvs Fibra's stats nät och när jag frågade dom så ville dom ha nästan 7000kr för att byta den frågade dock inte om jag kunde för köpa en begagnad av dom och byta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Du kan inte byta endast i din ände! Det måste bytas i NODen också, alltså din närmsta kopplingspunkt. Fördel om du läser svaren du får om du vill ha hjälp

hmm med tanke på att nästan alla nätverks leverantörer erbjuder över 100/100 så borde kopplings punkten klara högre? eller är jag helt ute och cyklar? jag villa uppgradera till över 100 / 100 från någon ISP kör med bredband2 just nu och deras uppkoppling är väldigt ostabil på sistone så om jag kunde uppgradera fiber switchen när jag ändå var i farten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

hmm med tanke på att nästan alla nätverks leverantörer erbjuder över 100/100 så borde kopplings punkten klara högre? eller är jag helt ute och cyklar? jag villa uppgradera till över 100 / 100 från någon ISP kör med bredband2 just nu och deras uppkoppling är väldigt ostabil på sistone så om jag kunde uppgradera fiber switchen när jag ändå var i farten

Ja kopplingspunkten har nog den kapaciteten. Men din fiber sitter kopplad med 2st likadan SFPer i vardera ände. Byter du hos dig bara så får du inte länk. Jobbat som fibertekniker ett antal år och det är så här det fungerar.

Så din nätägare måste byta sfp i noden om du ska få mer än 100/100.

Stavning
Permalänk
Medlem

Vissa fibernätsägare, har krav på att du bara får använda vissa "CPE:er" som dom kallades när jag jobbade lite med detta. Dvs man måste köpa dom enheter som nätägaren själv tillhandahåller om det ska fungera. Detta säkerställdes exempelvis via specifika handshakes med enheten, så när jag bytte åt kund var jag tvungen att ringa in så att en tekniker fick byta uppgifter för att det skulle hoppa igång. Behöver inte vara så i ditt nät men kan vara så. En ny CPE kostade där cirka 1500kr för kunden men då ingick installation så 6500kr låter dyrt. Sen är det även så som någon skrivit att SFP:n i noden troligtvis måste bytas till en Gigabit istället för 100/100, det sker dock oftast när du byter abonnemang hos din leverantör och dom ger nätägaren i uppgift att byta ut SFP:n till en gigabit, det brukar inte medföra merkostnad för dig men som sagt olika nätägare kan ha egna policys och rutiner.

Har du fått en skriftlig offert på vad dom gör för dessa 6500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

hmm med tanke på att nästan alla nätverks leverantörer erbjuder över 100/100 så borde kopplings punkten klara högre? eller är jag helt ute och cyklar? jag villa uppgradera till över 100 / 100 från någon ISP kör med bredband2 just nu och deras uppkoppling är väldigt ostabil på sistone så om jag kunde uppgradera fiber switchen när jag ändå var i farten

Nej, dom byts oftast individuellt vid behov då det medför en merkostnad. 100/100 var generellt väldigt gångbart när dessa nät byggdes upp. Om din uppkoppling börjat bli dålig så kan det i sig behöva tittas på kan vara många andra faktorer som orsakar problemen som denna åtgärd inte löser.

Permalänk
Medlem

Hmm låter som jag får kontakta fibra igen och se vad som säger nätverks ägaren borde väl veta hur det är kopplat i fiber noden att ha någon komma hit och koppla om 2 "sladdar" borde ju inte gå på över 5000kr när hårdvaran på min sida bara går på ca 1200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

har du någon länk där jag skulle kunna köpa dom? unifi usg pro värkar lite overkill för privat person
kollade lite på tlx https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l eller https://www.dustinhome.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp
med https://www.dustinhome.se/product/5011125652/sfp-sandarmottag... eller https://www.dustinhome.se/product/5011007213/tl-sm311ls skulle det funka?
hur får jag reda på hur många km / mil jag behöver? spelar det någon större roll om jag köper en som klarar längre en vad jag behöver?

Rent tekniskt så skulle det fungera fint i detta fall.
Det är ju skillnad om du beställer en lina och Telenor eller någon ställer dit en fullfjädrad övervakad router, då ringer de med lite tur efter ett tag och undrar vad du pyssar med.
Känner inte till något sätt att få fram styrkan i lasern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Ja kopplingspunkten har nog den kapaciteten. Men din fiber sitter kopplad med 2st likadan SFPer i vardera ände. Byter du hos dig bara så får du inte länk. Jobbat som fibertekniker ett antal år och det är så här det fungerar.

Så din nätägare måste byta sfp i noden om du ska få mer än 100/100.

Beror ju på om han är begränsad virtuellt hos ISP:n och/eller fysiskt. Det kan sitta SFP i båda ändar som klarar 1 Gb redan.

@Kirah65: Ta ut hela SFP modulen ur din medieomvandlare (UTAN att dra ut de två fiberkablarna om det går, annars dra ut kablarna utan att röra ändarna, dra ut modulen och sätt tillbaka kablarna med SFP:n ute för att skydda ändarna!) och kolla vad det står på modulen, skriv ner märke/modell och allt annat du kan hitta. Stoppa sedan tillbaka den!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Beror ju på om han är begränsad virtuellt hos ISP:n och/eller fysiskt. Det kan sitta SFP i båda ändar som klarar 1 Gb redan.

@Kirah65: Ta ut hela SFP modulen ur din medieomvandlare (UTAN att dra ut de två fiberkablarna!!!) och kolla vad det står på modulen, skriv ner märke/modell och allt annat du kan hitta. Stoppa sedan tillbaka den!

Han har en 100/10 converter. Så kan inte vara 1000 sfp i den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Han har en 100/10 converter. Så kan inte vara 1000 sfp i den..

Sant. Såg det nu:
http://www.kustband.se/upload/articlefile/2/519872/CPS200Inst...

Där står det i klartext.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Beställ en snabbare tjänst om det går och felanmäl när det inte fungerar, du äger med stor sannolikhet inte omvandlaren utan den tillhör nätägaren.
Att bytet kanske blir dyrt kan bero på att du åker på att bekosta en switch i noden men det är hursomhelst avtalet med nätägaren som hanterar sådana här frågor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beställ en snabbare tjänst om det går och felanmäl när det inte fungerar, du äger med stor sannolikhet inte omvandlaren utan den tillhör nätägaren.
Att bytet kanske blir dyrt kan bero på att du åker på att bekosta en switch i noden men det är hursomhelst avtalet med nätägaren som hanterar sådana här frågor.

I nätet jag tillhör äger alla sin egen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturn5:

I nätet jag tillhör äger alla sin egen.

Det låter som en dålig ide om det inte är så att nån administrerar det centralt, det innebär ju stor risk för skador om nån skulle ansluta fel utrustning till fibern, vem ansvarar i så fall för kostnaderna för att reparera det ?
Jag är med i en fiberförening där vi äger allt utom just de aktiva delarna i ändarna på fibern, de ansvarar nätoperatören för så att det koordineras och blir kompatibla delar där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som en dålig ide om det inte är så att nån administrerar det centralt, det innebär ju stor risk för skador om nån skulle ansluta fel utrustning till fibern, vem ansvarar i så fall för kostnaderna för att reparera det ?
Jag är med i en fiberförening där vi äger allt utom just de aktiva delarna i ändarna på fibern, de ansvarar nätoperatören för så att det koordineras och blir kompatibla delar där.

Dom administreras centralt av nätägaren men jag bekostar den och om skador uppstår på den måste jag själv betala reparation eller utbyte, oavsett om det beror på att jag varit vårdslös eller om enheten går sönder efter garantitid tagit slut.
Om någon kund skulle ansluta någon annan enhet direkt mot fibernätet som är skadlig så finns ju inga frågetecken, kunden har gjort fel och får betala för sin vårdslöshet.
Jag förstår inte varför detta skulle vara så konstigt eller krångligt?
Det stora felet som orsakar frågan i denna tråd är trådskaparens nätägares orimligt höga avgift för att få sin omvandlare utbytt, i mitt nät kostar det bytet om det är knutet till att omvandlaren (CPE:n) inte kan ge mer än 100mb och man vill teckna om mer enbart 5-600kr, om du byter av andra anledning 1000kr och enbart om du vill ha en ny enhet och få den flyttad i fastigheten börjar fakturan närma sig 5000kr (detta beror oftast på att fibern troligtvis måste blåsas om ifrån brunn, inre installation göras och ny svetsning utföras, mycket jobb för dom pengarna.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturn5:

Dom administreras centralt av nätägaren men jag bekostar den och om skador uppstår på den måste jag själv betala reparation eller utbyte, oavsett om det beror på att jag varit vårdslös eller om enheten går sönder efter garantitid tagit slut.
Om någon kund skulle ansluta någon annan enhet direkt mot fibernätet som är skadlig så finns ju inga frågetecken, kunden har gjort fel och får betala för sin vårdslöshet.
Jag förstår inte varför detta skulle vara så konstigt eller krångligt?
Det stora felet som orsakar frågan i denna tråd är trådskaparens nätägares orimligt höga avgift för att få sin omvandlare utbytt, i mitt nät kostar det bytet om det är knutet till att omvandlaren (CPE:n) inte kan ge mer än 100mb och man vill teckna om mer enbart 5-600kr, om du byter av andra anledning 1000kr och enbart om du vill ha en ny enhet och få den flyttad i fastigheten börjar fakturan närma sig 5000kr (detta beror oftast på att fibern troligtvis måste blåsas om ifrån brunn, inre installation göras och ny svetsning utföras, mycket jobb för dom pengarna.)

Jag tror inte det handlar om en kostnad bara för byte utan innefattar en uppgradering av switchen i andra änden för att den idag har 100Mbit portar och TS vill ha en uppgradering utförd innan switchen egentligen skull ha bytts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Menar nätägaren att din högsta möjliga hastighet från tjänsteleverantör är 100 Mbit eller 1000 Mbit? Menar de att 100 Mbit är högsta möjliga får du nog leva med det tills vidare. Menar de att 1000 Mbit är högsta möjliga borde de byta utrustning utan kostnad, eller åtminstone till betydligt lägre kostnad än 6500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Menar nätägaren att din högsta möjliga hastighet från tjänsteleverantör är 100 Mbit eller 1000 Mbit? Menar de att 100 Mbit är högsta möjliga får du nog leva med det tills vidare. Menar de att 1000 Mbit är högsta möjliga borde de byta utrustning utan kostnad, eller åtminstone till betydligt lägre kostnad än 6500 kr.

när jag kollar på nätverks ägaren (Fibra) olika ISP som jag har möjlighet att välja upp till 1 Gbit/s men sen så står det på en ruta under

Det kan eventuellt gå ännu snabbare!

I fastigheten du bor kan det finns lägenheter som behöver uppgraderas för att kunna surfa fritt i 1000 Mbit/s. Om du är osäker på vad som gäller för dig – kontakta kundcenter på telefonnummer 0771 - 375 375 eller prata med din styrelse.

Har försökt att prata med styrelsen men dom kollar på mig som jag pratar kinesiska har skickat ett mail till dom för att se vad dom säger men efter som fibra äger stora delar av stadsnätet så har jag inte så många alternativ

Permalänk
Administrativ avgift

@Kirah65: I princip så ska det vara att du drar ur fiberparen som du har i SFP:en (Metallgrejen) och sen drar över Metallgrejen till andra konverteraren. Detta kräver då förstås att du har en Inteno eller dylikt som är confad korrekt.

Du behöver även rengöra fiberparen när du tar ut och i dom.

Du borde kunna köpa en edgerouter X SFP och sen bara ploppa över o confa, men det kräver ju förstås att din ISP vill leverera 1000 och att utrustningen på andra änden klarar det. Men vill du uppgradera din egna utrustning så byt till en edgerouter och sen en egen acesspunkt.

Mvh gammal fibertekniker

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Kirah65: Har du försökt beställa en tjänst >100Mbit/s och se vad som händer? Antar att de löser det åt dig eller informerar dig vad det kostar.