Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@Ibymafayhas: det var nyheter för mig att Nordea ordnar tillbaka källskatten så snabbt. Är det något löfte från Nordea eller? Låter intressant om det är så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Blomkungen:

@Ibymafayhas: det var nyheter för mig att Nordea ordnar tillbaka källskatten så snabbt. Är det något löfte från Nordea eller? Låter intressant om det är så.

Sex veckor var det, inte två, men snabba är de. För egen del rör det sig om så lite pengar så orkar inte skapa ett extra konto men kör man mycket utländska aktier med utdelning så har Nordea en klar fördel (förutom att de har lägst courtage).

Jag har frågat kundtjänst på Nordea angående detta och fått följande svar:

- "Hej, ja, det stämmer att skatten betalas tillbaka inom 6 veckor. Utdelningar på utländska aktier i försäkringen belastas med utländsk källskatt. Nordea Liv & Pension begär i sin tur avdrag för denna förutsatt att det finns ett skatteavtal med landet där aktien har sitt säte. För att man som kund ej skall behöva vänta så sätter Nordea Liv & Pension åter den utländska källskatten enligt dubbelbeskattningsavtalet inom ca 6 veckor. Man kan alltså säga att Nordea Liv & Pension ligger ute med pengar och att det är anledningen till att återbetalning kan ske relativt snabbt".

https://kollpakontot.blogspot.com/2020/05/aterbetalning-av-ut...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

När jag har småpengar, då köper jag guld. När jag har storpengar, då köper jag lägenheter/fastigheter(för de riktigt stora). Har en lägenhet med hyresgäst som jag sparat till hittils. Pensionsförsäkringar, börsen etc med FIAT pengar skiter jag i. Hokus pokus och en massa monopolpengar i mina ögon...

Skrivet av Olegh:

så därför tar jag hellre risken att inte vara investerad [på fondmarknaden, d

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@Ibymafayhas: låter bra, hade varit kul att testköra Nordeas app lite. Kan bli ett byte till Nordea då utländska utdelningsaktier kan ha sin fördel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Yasko:

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Fast riktigt så svartvitt är det inte om man frågar mig. Covid är fortfarande högst aktuell med allt vad det innebär plus att vi har potentiella bubblor till höger och vänster som kan spricka.

Jag har investerat nästintill alla mina pengar men jag har full förståelse för de som har en stor portion av dem på tt vanligt sparkonto.

Att köpa bostäder är ju bra (om man bara ser till sig själv) men problemet är väl att hitta en förening som tillåter andrahandsuthyrning under längre perioder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Yasko:

När jag har småpengar, då köper jag guld. När jag har storpengar, då köper jag lägenheter/fastigheter(för de riktigt stora). Har en lägenhet med hyresgäst som jag sparat till hittils. Pensionsförsäkringar, börsen etc med FIAT pengar skiter jag i. Hokus pokus och en massa monopolpengar i mina ögon...

Inte för att vara negativ men att köpa aktier och fonder grundar sig på att företagen under värdepappret tjänar pengar. Att köpa guld grundar sig helt på förhoppningen att någon annan vill betala mer för guldet än vad man själv gjorde. Det är i mina ögon hokus pokus.

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av Tdoll:

Fast riktigt så svartvitt är det inte om man frågar mig. Covid är fortfarande högst aktuell med allt vad det innebär plus att vi har potentiella bubblor till höger och vänster som kan spricka.

Jag har investerat nästintill alla mina pengar men jag har full förståelse för de som har en stor portion av dem på tt vanligt sparkonto.

Att köpa bostäder är ju bra (om man bara ser till sig själv) men problemet är väl att hitta en förening som tillåter andrahandsuthyrning under längre perioder.

Det kan vara mycket intressant med lägenheter med äganderätt. Där kan du göra lite som du själv vill.

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Savage_Gray:

Det kan vara mycket intressant med lägenheter med äganderätt. Där kan du göra lite som du själv vill.

Det finns så pass få lägenheter med äganderätt att SCB inte ens tar med dem i sin statistik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ibymafayhas:

Bilden som du länkar beskriver verkligheten väldigt enkelt tycker jag

ISK = KF om du inte har underskott av kapital och källskatten är <15%. Då 50%+ av befolkning har lån på hus / lägenhet åtminstone någon period i livet så är det lika bra att göra det lätt för sig från början.

Nordea är väl bäst här och ordnar så du får tillbaka din källskatt på KF inom sex veckor, medan onlinebankerna tar 2-3 år att ordna samma sak. För ISK får du vänta till deklaration är klar för att få tillbaka dina pengar för föregående år.

Underskott av kapital = större förluster än vinster enkelt beskrivet
I kapital räknas ränta (både som du betalar och får genom sparande) samt försäljning av aktier / fonder. Med låga skatten på ISK och att de flesta har större bolån än sparande så är det nog att betrakta som normalt att ha underskott av kapital som medelsvensson.

Ok, då förstår jag. 👍 Blir att skaffa KF, men frågan är om man orkar skaffa Nordea eller om man bara ska köra vidare på Avanza 🤔

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Ibymafayhas:

Bilden som du länkar beskriver verkligheten väldigt enkelt tycker jag

ISK = KF om du inte har underskott av kapital och källskatten är <15%. Då 50%+ av befolkning har lån på hus / lägenhet åtminstone någon period i livet så är det lika bra att göra det lätt för sig från början.

Nordea är väl bäst här och ordnar så du får tillbaka din källskatt på KF inom sex veckor, medan onlinebankerna tar 2-3 år att ordna samma sak. För ISK får du vänta till deklaration är klar för att få tillbaka dina pengar för föregående år.

Underskott av kapital = större förluster än vinster enkelt beskrivet
I kapital räknas ränta (både som du betalar och får genom sparande) samt försäljning av aktier / fonder. Med låga skatten på ISK och att de flesta har större bolån än sparande så är det nog att betrakta som normalt att ha underskott av kapital som medelsvensson.

Hur är deras utbud på aktier? Bättre/sämre än Avanza/Nordnet då det gäller utländska aktier? Går det att köpa onoterade aktier utanför OMX via internet eller måste man göra telefonorder för det?

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Locos:

Hur är deras utbud på aktier? Bättre/sämre än Avanza/Nordnet då det gäller utländska aktier? Går det att köpa onoterade aktier utanför OMX via internet eller måste man göra telefonorder för det?

Om aktierna är onoterade så finns det ju ingen handelsplats, rimligen kräver det att du själv hittar en köpare/säljare. Eller syftar du på aktier noterade på andra listor än OMX Stockholm, t ex First north, alternativa listan etc?

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin