Permalänk
Medlem

Link speed 100mbps

Hej alla, jag har lite av ett huvudbry just nu och jag tror mig veta vad som är problemet men ville ändå kolla med proffsen på forumet..

Jag har bekymmer med att mitt nätverkskort sänker hastigheten till 100Mbps istället för 1.0Gbps, jag har 500/500 fiber så detta blir en flaskhals för mig. Inga andra datorer i nätverket har detta problem.

Jag har testat byta nätverkskabel flera gånger och varje gång jag byter kabel får jag tillbaka 1.0Gbps men efter ett tag (ca 24h) så sänks det till 100Mbps tills jag byter kabel igen. Det är helt nya kablar och dom fungerar felfritt i andra datorer. Jag börjar ana att det är mitt integrerade nätverkskort som strular av någon anledning, jag har testat uppdatera drivrutinerna osv. men det gör ingen skillnad. Behöver jag köpa ett nytt nätverkskort? Kan det vara så mysko?

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat, är det direkt in i väggen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Hur är nätverkskortet konfigurerat? Antar att du kör Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milioris:

Hej alla, jag har lite av ett huvudbry just nu och jag tror mig veta vad som är problemet men ville ändå kolla med proffsen på forumet..

Jag har bekymmer med att mitt nätverkskort sänker hastigheten till 100Mbps istället för 1.0Gbps, jag har 500/500 fiber så detta blir en flaskhals för mig. Inga andra datorer i nätverket har detta problem.

Jag har testat byta nätverkskabel flera gånger och varje gång jag byter kabel får jag tillbaka 1.0Gbps men efter ett tag (ca 24h) så sänks det till 100Mbps tills jag byter kabel igen. Det är helt nya kablar och dom fungerar felfritt i andra datorer. Jag börjar ana att det är mitt integrerade nätverkskort som strular av någon anledning, jag har testat uppdatera drivrutinerna osv. men det gör ingen skillnad. Behöver jag köpa ett nytt nätverkskort? Kan det vara så mysko?

Spelar det någon roll att du *byter* nätverkskabel? Jag får känslan att det som spelar roll är att du kopplar ur/i så att autonegotieringen görs om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Fiber->Switch->Router->Switch->Dator

Andra datorer i samma koppling fungerar bättre.

Skrivet av pekinganka:

Hur är nätverkskortet konfigurerat? Antar att du kör Windows 10?

Ja win 10, Auto negotiation.

Skrivet av evil penguin:

Spelar det någon roll att du *byter* nätverkskabel? Jag får känslan att det som spelar roll är att du kopplar ur/i så att autonegotieringen görs om.

Ja det fungerar ju men jag får ju byta kabel varje dag, det är ju inte hållbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Spelar det någon roll att du *byter* nätverkskabel? Jag får känslan att det som spelar roll är att du kopplar ur/i så att autonegotieringen görs om.

Skulle också gissa på kabeln i första hand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av milioris:

@Ferrat: Fiber->Switch->Router->Switch->Dator

Andra datorer i samma koppling fungerar bättre.

Ja win 10, Auto negotiation.

Ja det fungerar ju men jag får ju byta kabel varje dag, det är ju inte hållbart.

Hur många byter du mellan? Vad klarar de för standard; CAT5, CAT5E eller CAT6?

Permalänk
Medlem

@pekinganka: Alla jag testat är CAT6

Permalänk
Skrivet av milioris:

@pekinganka: Alla jag testat är CAT6

Bra. Vad ansluter du datorn till?

Permalänk
Medlem

@pekinganka: En Netgear GS105 Switch

Permalänk
Medlem

Du kan testa med annan switch först om du inte vill byta moderkort eller köra nätverkskort i datorn.

Permalänk
Medlem

Börja med att ta reda på om switchen sänker porten till 100mbit eller om det är datorn, du kan ju prova byta från auto negotiation till 1GBP/S full duplex, får den inte gigabitlänk då kommer du märka att du inte får internet alls. Kolla i switchens GUI om du kommer åt det, eller prova annan switch om det finns möjlighet?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Börja med att ta reda på om switchen sänker porten till 100mbit eller om det är datorn, du kan ju prova byta från auto negotiation till 1GBP/S full duplex, får den inte gigabitlänk då kommer du märka att du inte får internet alls. Kolla i switchens GUI om du kommer åt det, eller prova annan switch om det finns möjlighet?

Men hur kommer det sig att en annan dator inte har detta problem i samma switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milioris:

Men hur kommer det sig att en annan dator inte har detta problem i samma switch?

Att börja ifrågasätta varför andra enheter fungerar som väntat känns inte som rätt väg att försöka felsöka...

Om något är det kanske en indikation att det är fel på datorn snarare än switchen, eller bara den switchporten, eller något. Men vem vet....

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

kan det vara någon energisparfunktion som inte funkar som det är tänkt kanske?
om du stökar runt i egenskaperna kanske du hittar något. Annars kan du väl sätta gb istället för auto negotiation?

Permalänk
Hedersmedlem

Du använder det inbyggda nätverket på moderkortet? Vilket moderkort har du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milioris:

Men hur kommer det sig att en annan dator inte har detta problem i samma switch?

Spelar det någon som helst roll? Både datorn eller switchen kan växla ner till 100 Mbit/s vid olika signalkvalitet. Du har inte utrustning för att ta reda på vilket. Kan fungera fint med en annan switch, med en annan port eller inte – du vet inte fören du testar. Vill du veta vilka kombinationer som fungerar eller inte fungerar får du testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milioris:

Men hur kommer det sig att en annan dator inte har detta problem i samma switch?

Om ditt nätverkskort får för sig att det ska köra i 100mbit/s av någon anledning så har ju det antingen med switchen eller nätverkskortet i datorn att göra. I detta fallet funkar det med dator 1 men inte dator 2, då kanske det är dator 2's nätverkskort som ställer ner det, så prova forca det i 1gbps och se vad som händer?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Är du säker på att koret klarar mer än 100?

Permalänk
Medlem

Om du inte har några patchpaneler och uttag mellan och du har uppdaterat drivrutinerna finns det inte mycket att göra. Kan vara något kompatibilitetsproblem mellan switch och datorn. Så nytt nätverkskort eller switch säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Är du säker på att koret klarar mer än 100?

Ja det har fungerat tidigare.

Skrivet av kheldan:

Om ditt nätverkskort får för sig att det ska köra i 100mbit/s av någon anledning så har ju det antingen med switchen eller nätverkskortet i datorn att göra. I detta fallet funkar det med dator 1 men inte dator 2, då kanske det är dator 2's nätverkskort som ställer ner det, så prova forca det i 1gbps och se vad som händer?

Forca fungerar inte, får ingen kontakt då.

Skrivet av Petterk:

Spelar det någon som helst roll? Både datorn eller switchen kan växla ner till 100 Mbit/s vid olika signalkvalitet. Du har inte utrustning för att ta reda på vilket. Kan fungera fint med en annan switch, med en annan port eller inte – du vet inte fören du testar. Vill du veta vilka kombinationer som fungerar eller inte fungerar får du testa.

Ingen annan port fungerar, får samma problem med en annan switch.

Skrivet av Hothep:

kan det vara någon energisparfunktion som inte funkar som det är tänkt kanske?
om du stökar runt i egenskaperna kanske du hittar något. Annars kan du väl sätta gb istället för auto negotiation?

Sätter jag gb så får inte nätverkskortet någon kontakt alls.

Skrivet av giplet:

Du använder det inbyggda nätverket på moderkortet? Vilket moderkort har du?

ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151

Skrivet av jocke92:

Om du inte har några patchpaneler och uttag mellan och du har uppdaterat drivrutinerna finns det inte mycket att göra. Kan vara något kompatibilitetsproblem mellan switch och datorn. Så nytt nätverkskort eller switch säger jag

Ja det är väl helt enkelt så. Aldrig varit med om detta problem dock. Får testa byta nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Nytt nätverkskort kommer fixa problemet. Hårdvara kan gå sönder eller prestera sämre med åldern.

Asus har nog tre års garanti dock.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja det låter ju mest vettigt, jag ska testa byta ut det och se om det blir bättre

Permalänk
Rekordmedlem

Du nämner ingen routermodell eller har jag missat det för du har väl en router före datorn och inte bara en switch ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du nämner ingen routermodell eller har jag missat det för du har väl en router före datorn och inte bara en switch ?

Deco M9 mesh har jag inkopplat också..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milioris:

Deco M9 mesh har jag inkopplat också..

Ok, har du provat att byta plats på kablarna för att kolla om det är ett kabelproblem som flyttas med kabeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja, jag har bytt port, kabel, etc. etc. Ingen skillnad. Jag har haft detta problem länge men ingen annan dator i nätverket har haft detta problem någonsin. Det måste vara nätverkskortet, jag har beställt ett nytt. Får se om det avhjälper problemet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis bytt nätverkskort och nu är det 1.0Gbps, vi får väl se om det håller i sig.