Asus, skillnad på TUF modell och STRIX?

Permalänk
Medlem

Undra om vi kommer se folk som köper icke-OC och slänger in OC bios denna generation? De kan ha stoppat detta, men det kan fungera också. Vad tror ni andra?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Undra om vi kommer se folk som köper icke-OC och slänger in OC bios denna generation? De kan ha stoppat detta, men det kan fungera också. Vad tror ni andra?

Kan tänka mig att det beror på om det dyker upp versioner av nvflash som låter en flasha en icke-matchande vbios. Är nog tveksamt om de lagt in några andra skydd mot detta.

Det fina med att kortet har dubbla vbios är ju att man kan testa flasha den ena och sedan växla till den andra om den nya versionen inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Lite ny info kring Strix modellen med clockspeeds etc:

"The boost clock of the RTX 3080 graphics card from ASUS is 1935 MHz, the highest clock speed of all RTX 3080 models so far."

https://videocardz.com/newz/asus-rog-strix-geforce-rtx-3080-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

30-seriens TUF har fläktkåpa i aluminium och en tjock bakplåt. Utöver det 16 faser som matar GPU. Det har dock inte så mycket RGB, för den som bryr sig om sånt.

Der8auer plockar ner kortet i denna video och analyserar uppbyggnaden m.m.

Jag hade definitivt köpt detta även om det kostade 9090 kr eftersom man får en extremt kompetent kylare utan massa plastaskit samt ett påkostat custom-PCB mot att man slipper massa RGB-julgranar. Tyvärr verkar många inte greppa att de får betala för RGB-julgranarna på ett eller annat sätt, antingen genom högre prislapp -- eller ännu värre -- genom att man snålar in på någon annan aspekt på kortet.

Permalänk
Medlem

Nu när TUF har fått passiv kylning samt tre tysta fläktar ser jag ingen poäng med Strix såtillvida du vill rgb bling-bling samt extra 2 fps överclkock för 2000 kr extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Lite ny info kring Strix modellen med clockspeeds etc:

"The boost clock of the RTX 3080 graphics card from ASUS is 1935 MHz, the highest clock speed of all RTX 3080 models so far."

https://videocardz.com/newz/asus-rog-strix-geforce-rtx-3080-o...

Egentligen spelar den angivna boost-frekvensen inte så mycket roll eftersom majoriteten av korten kommer boosta högre ändå. Saker som max power target är betydligt mer intressant. Den gränsen verkar dock också ligga hyfsat högt. Om de korten inte har högre binnade GPU:er kommer det inte leda till speciellt stora ökningar i prestanda dock då frekvensen inte skalar så bra efter 375W på korten vi sett hittills.

Skrivet av Yasko:

Nu när TUF har fått passiv kylning samt tre tysta fläktar ser jag ingen poäng med Strix såtillvida du vill rgb bling-bling samt extra 2 fps överclkock för 2000 kr extra...

Nej, det är faktiskt lite förvånande att de gjorde TUF-korten så bra denna gång. Visst, nuvarande priser är temporära men det gäller ju även en rad av de andra korten. Att priset hamnar i ungefär samma nivå som MSI Gaming X Trio är ju egentligen ganska rimligt sett till byggkvalitet, även om jag ogillar detta fulspel från Nvidia med temporärt sänka priser i början bara för att göra recensionerna missvisande. Där ska SweClockers (samt Webhallen och Proshop) förövrigt ha en eloge för att de påpekar detta. Man ser inte mycket nämnas om det i andra recensioner, trots att tidigare rykten sagt att det förmodligen är mer av en global grej och inget som bara gäller oss här i Sverige. Visst, butikerna har också ett egenintresse av att driva försäljningen genom att påpeka detta, men de är samtidigt väldigt transparenta med vad som gäller vilket även gynnar konsumenten.