Skrivet av Nekrol:
@UndaC: Ja, det skulle röra sig om ungefär $1015. Skulle röra sig om en höjning på ungefär 15%. Vilket betyder att kortet kommer gå för ungefär $762 i USA, en höjning på 9%
Går inte det ihop lite med hur korttillverkares vinstmarginaler? Vet att jag läste någonstans att AIBs har ungeför 15-20% i gross margin.
Men samtidigt så har man ju alltid vetat vad korten egentligen kommer att gå för? EVGAs XC3 kort går väl för ungefär 9000. Så det är ju inte som att Nvidia och tillverkarna har döljt något.
Denna gång såldes ju i alla fall något för MSRP. Förra generationen så fanns det väl inte ett enda kort i närheten? Vet att jag gav ungefär $1600 i dollarvärde för mitt 2080ti som skulle ha en MSRP på $1248 här i Sverige.
Har försökt googla mig fram hur branschen fungerar flera gånger, men det finns fan inga vettiga källor.
Köper de sina kort direkt från Nvidia? Eller fungerar det så att Nvidia tar en del av försäljningen?
Jo det är lite rörigt och varje lansering är lite annorlunda jämfört med den förra (vilket i sig gör det än svårare att hålla reda på vad som händer förstås).
Ibland rör det sig absolut bara om mer påkostade modeller där en tredjepartstillverkare ökat priset. Svårare att påstå det samma om denna lansering.
Diskrepansen nu är ju att MSRP är tidsbegränsat. I en månad eller tills man sålt x antal av korten gäller MSRP, sen kommer alla kort gå upp i pris.
Det hade inte varit några konstigheter alls i min bok om man var helt öppen med det: "Inledningsvis för att fira vår lansering kommer vi att sälja korten för pris x, efter en månad höjs priserna". Men istället är det spel bakom stängda dörrar i princip och det krävs grävande oavsett om man är kund eller redaktör för att förstå vad som egentligen gäller.
Eller om man vill ta den extrema TL;DR-versionen: om alla kort kommer att kosta cirka 9000 kr från och med mitten av oktober och sedan ligga kvar där den överskådliga framtiden var det då en sanning att MSRP var 7825? jag skulle säga at best ett "mjaeeeh".
Angående hur branschen funkar så beror det lite på vilka du menar med "de" i din fråga.
Kedjan brukar se ut ungefär såhär:
Kretstillverkaren säljer antingen 1: kompletta referenskort (PCB, kylning, GPU och RAM), 2: referensdesign (PCB+GPU och ofta RAM men inte alltid),3: GPU och RAM eller 4: bara en lös GPU till tredjepartstillverkarna.
Vilken vinstmarginal de har mot tredjepartstillverkarna vet jag faktiskt inte riktigt (tittar man på brutto kommer väl det ser enormt ut men räknar man netto not so much).
Tredjepartstillverknas smäller på ett klistermärke i fall 1 eller kompletterar designen så att det blir en fullständig produkt i fall 2 ,3 och 4. Beroende på vilket alternativ ovan så har tredjepartstillverkarna olika mycket påverkan på produktens slutpris. I fall 1 har de nästan ingen påverkan och i fall 4 stor påverkan.
Tredjepartstillverkarna slänger på sin bruttovinstmarginal (jag vet inte hur mycket men jag anar att det ligger i regionen 15% eller mer) och säljer kortet antingen via en distributör (som lägger på 1-3 %) eller direkt till återförsäljarna. Återförsäljarna i sin tur lägger på en bruttovinstmarginal om cirka 5-15 procent på det.
Men kedjan tar inte slut där.
Kretstillverkarna pratar också direkt med återförsäljarna och kan t.ex. säga "under februari kommer ni att få 50 dollar för alla kort ni säljer med krets X".
De kan också göra det samma med tredjepartstillverkarna förstås, varje kort de säljer med en viss krets rabatteras med X dollar under en viss period och tredjepartstillverkarna passar vidare rabatten till återförsäljarna och distributörerna.
Ibland blir det en kombo: rabatt på nyköps ges till tredjepartstillverkarna medan rabatt på befintligt lager ges direkt till återförsäljarna osv.
Att ha i åtanke där är att inte alla tredjepartstillverkare eller återförsäljare behandlas lika. Mindre återförsäljare har i regel ingen direktkontakt med kretstillverkare eller ens tredjepartstillverkare utan köper sina kort från distributörer, de kan ofta bli helt utan eventuella kampanjer osv då.
Ibland är tredjepartstillverkarna helt medvetna om att kretstillverkarna pratar direkt med återförsäljare om att sänka priser, ibland är de inte det och förvirring uppstår. Framförallt runt lanseringar så brukar det vara väldigt mycket hemlighetsmakeri, det är inte ovanligt att tredjepartstillverkare och/eller återförsäljare köper produkter för ett alldeles för dyrt pris för att sedan i sista sekund bli krediterade mellanskillnaden ner till det riktiga priset, allt för att trolla bort konkurrensen osv.
Utöver det har ju de flesta olika partnerprogram där de olika stegen i trappan belönas med bonusar för x antal sålda kort (ofta relativt små summor per kort men säljer man tusentals så blir det pengar av det). Dessa pengar i sin tur används inte helt sällan för att subventionera prissänkningar på produkterna (vilket då i regel sker helt på återförsäljarnas bevåg).
Vad det gäller MSRP har i regel kretstillverkaren ett MSRP - oftast bara en fantasisiffra som inga/få kort kommer att kosta i verkligheten (eller som sagt på senare tid: bara kommer existera en begränsad tid eller för en begränsad volym). Sedan har tredjepartstillverkarna sina MSRP för deras specifika produkter. (Inte helt sällan är det lite bråk där, då kretstillverkarna såklart vill att alla ska sälja deras produkter så billigt som möjligt även om det innebär att vinstekvantionen inte längre är rimlig).
Och i slutändan har återförsäljarna sitt påslag att ha i åtanke. Där är ofta MSRP satt så pass lågt att det handlar inte om att ÅF har fri lejd att prissätta, i alla steg ovan dem har priser utlovats ut i branschen så det faktiska spelrum som finns är minimalt.
I andra branscher används MSRP för att hålla uppe priserna, t.ex. HiFi-utrustning, vitvaror osv. I komponentbranschen används de i regel för att hålla priserna nere, i alla fall ur kretstillverkarnas synvinkel.
Ett annat knep kan vara att kretstillverkarna säger till tredjepartstillverkarna att "sälj era första 10000 produkter till +/- 0 vinst så lovar vi er att ni kommer att få riktigt många GPUer, vägrar ni så stryper vi tillgången och säljer GPUerna till någon annan". Då kanske den första batchen kort kan nå MSRP t.ex. och tredjepartstillverkarna köper dealen för då säkrar de tillgång till fler kort till senare när de börjar säljas till ordinariepris. osv. osv.
Det finns många varianter på temat.
Men i stora drag: det är en ganska komplex kedja men kungen av kedjan är definitivt kretstillverkarna. Resten är "marionetter" och agerar efter de förutsättningar de får "uppifrån".
T.ex. de olika aktörernas påslag/marginal är i stort sett oförändrat i kedjan över tid och priserna man ser i handeln blir bara en direkt effekt av priserna kretstillverkarna sätter till att börja med.
Puh, hoppas det gör det lite tydligare?