Rykte - Apple A14 Firestorm och Arm Cortex X1

Permalänk
Medlem

Vad gäller spel så är det ju mestadels grafikprestanda som är boven och där spelar väl inte processorns språk speciellt stor roll, ett hypotetiskt ARM64 system med externt grafikkort lär ha ungefär samma grafikprestanda som motsvarande x86-64 system. Samtidigt kanske det finns många saker som man skulle kunna göra i spel som inte görs pga nuvarande snabbhet i processorer, vem vet..?

Permalänk
Citat:

AnandTech brukar också testa SPECInt/SPECfp, det är benchmarks designade för servers. De ger i princip exakt samma relativ prestanda mellan Apples Axx och x86. Problemet är rätt mycket att iOS är så pass låst att ingen riktigt insett hur snabba Apples CPUer blivit, vi lär se det först nu när MacBook serien blir utrustade med "Apple silicon".

A13 är nästan ikapp 3900X/9900K, med förväntat lyft i A14 så är man ikapp. Notera att staplar till högre är absolut prestanda, de till vänster är perf/W (där saknas 3900X/9900K, hade varit kul att se ändå...)

Det jag förvånas över i de här tabellerna är att ingen verkar se* hur väl Huawei/HiSilicon presterar i detta sammanhang. De har en lägre prestanda, absolut, men sett till energieffektivitet ligger de väldigt högt. Huawei har gissningsvis prioriterat batteritid över absolut prestanda i Kirin 990, men om man hade skalat upp 990 till samma effekt som A13 ser det, för mig, ut som att den borde prestera ganska väl? Det är naturligtvis inte bara att slänga på några watt här och där och tänka sig att allt skalar linjärt därefter, men om man kan uppnå den energieffektiviteten med ARMs A76 redan idag, borde en uppskalad variant kunna prestera i paritet?

*Jo, Anandtech har kommenterat på hög energieffektivitet i sina tester, men eftersom 990 har lägre absolut CPU- och GPU-prestanda pratas det inte lika mycket om den.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ddaniel91:

Det jag förvånas över i de här tabellerna är att ingen verkar se* hur väl Huawei/HiSilicon presterar i detta sammanhang. De har en lägre prestanda, absolut, men sett till energieffektivitet ligger de väldigt högt. Huawei har gissningsvis prioriterat batteritid över absolut prestanda i Kirin 990, men om man hade skalat upp 990 till samma effekt som A13 ser det, för mig, ut som att den borde prestera ganska väl? Det är naturligtvis inte bara att slänga på några watt här och där och tänka sig att allt skalar linjärt därefter, men om man kan uppnå den energieffektiviteten med ARMs A76 redan idag, borde en uppskalad variant kunna prestera i paritet?

*Jo, Anandtech har kommenterat på hög energieffektivitet i sina tester, men eftersom 990 har lägre absolut CPU- och GPU-prestanda pratas det inte lika mycket om den.

Arm har hela tiden haft lika bra eller bättre perf/W än Apple om man kikar på saker som använder CPUn under längre tid. Problemet är lite att enheter som telefoner, paddor och ultratunna datorer primärt används interaktivt, där är Apple bättre p.g.a. högre absolut prestanda som dels ger en bättre upplevelse, dels ofta förbättrar perf/W då enheter snabbare kan gå i dvala.

Arm har också haft billigare kretsar. Även Cortex X1 som är rätt mycket en "Apple big-core design", där man till viss del offrat perf/W för högre absolut perf, så lyckas Arm implementera sin krets med förvånansvärt få transistorer.

Tar man bort L3$ (halva kretsytan hos Zen2 är ju L3$) är Apples A13 Lightning kärnor storleksmässigt likvärdig med Zen2 när de jämförs på samma TSMC 7 nm. Cortex X1 förväntas ta ungefär halva den kretsytan, vilket ändå är en 50 % ökning över dagens Cortex A77 som tar ungefär 1/3 av Lightning/Zen2.

Kirin 990 använder just Cortex A77, med ~1/3 så många transistorer är det inte så konstigt att den är effektiv. Dock klockas Cortex A77 högre än A13 Lightning, så en hel del av potentiella perf/W vinsten ryker nog där.

Här är Cortex A78 rätt spännande, den må bara ha ~7 % högre IPC över Cortex A77. Men Cortex A78 tar ~4 % mindre kretsytan än A77! Vid samma 1 W effektbudget ska A78 prestera ~20 % bättre än A77 enligt Arm (dock inte helt äpplen mot äpplen då man jämför A77 på TSMC 7nm och A78 på 5 nm, ISO-process lär man ligga närmare de 4 % som skiljer i transistorbudget).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med dig, men utgår samtidigt att firmorna som valt denna lösning har lagt mer tid och energi på att identifiera bästa lösningen framför mitt "internetgissande".

Naturligtvis. Min poäng var bara att problemet har en massa olika komponenter, och vad som konstituerar optimum är rimligen väldigt situationsberoende. Mobiltelefoner är ju i princip alltid igång och byter sändartorn, WiFi-accesspunkter, är beredda att göra Face-id, pratar med 1378st annonseringsföretag... Att ha extremt strömsnåla CPUer som sköter sånt kontinuerligt låter vettigt. Men - hur många? Hur klena? Hur sköts byte till de starkare kärnorna, hur skalbara är de olika kärnorna i drivspänning? Hur beror det av kretsdesign och litografisk process? Hur snabbt kan kretsarna starta upp respektive gå ner i vila, hur väl stöds det av OS:et?

Frågorna är enormt många. Trösten här ligger väl i att det också verkar rimligt att optimum är relativt flackt, dvs det spelar kanske inte så oherrans stor roll om man väljer den ena eller andra approachen så länge man faktiskt försöker göra vettiga val. Dessutom kommer små skillnader att domineras fullständigt av effekten som krävs för att driva skärmarna.

Permalänk
Medlem

Men det verkar ju lite för bra för att vara sant egentligen. Om man kan få prestanda som mäter sig med desktop processorer, varför gör man inte allt möjligt för att bara dumpa x86 och byta till ARM asap? Vi är ju i en klimatkris dessutom så att ha oerhört mycket strömsnålare maskiner måste ju vara av hög prio?

Kan någon lätt förklara det här för mig? Klart att allt skulle behöva anpassas efter ARM. Och bortsett från att äldre hårdvara skulle behöva emuleras. Varför satsar man inte på att få allt att fungera native på ARM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Men det verkar ju lite för bra för att vara sant egentligen. Om man kan få prestanda som mäter sig med desktop processorer, varför gör man inte allt möjligt för att bara dumpa x86 och byta till ARM asap? Vi är ju i en klimatkris dessutom så att ha oerhört mycket strömsnålare maskiner måste ju vara av hög prio?

Kan någon lätt förklara det här för mig? Klart att allt skulle behöva anpassas efter ARM. Och bortsett från att äldre hårdvara skulle behöva emuleras. Varför satsar man inte på att få allt att fungera native på ARM?

Inte p.g.a. klimatkrisen (tillverka nya saker tycker greta&co är dåligt! ) men det är klart det kommer, dock har vi all legacy att dras med och ett Microsoft som bara gjort halvhjärtade försök än så länge med Windows-on-Arm och det är egentligen först nu vi är i skärningspunkten där Arm kommer börja köra ifrån x86. (och x86 är en mogen produkt i sin produkcykel (övermogen), så att skrämma upp den till mer prestanda blir svårare och svårare i varje itteration)

Apple är först ut och kommer byta i alla produktlinjer och se till att all deras mjukvara är native. Andra kommer följa efter, eftersom de har sett att det finns vinster i form av prestanda, energieffektivitet o.s.v. Sen har vi förstås även Amazon (AWS) som har sin satsning på Graviton, Fujitsu med Fukagu o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte p.g.a. klimatkrisen (tillverka nya saker tycker greta&co är dåligt! ) men det är klart det kommer, dock har vi all legacy att dras med och ett Microsoft som bara gjort halvhjärtade försök än så länge med Windows-on-Arm och det är egentligen först nu vi är i skärningspunkten där Arm kommer börja köra ifrån x86. (och x86 är en mogen produkt i sin produkcykel (övermogen), så att skrämma upp den till mer prestanda blir svårare och svårare i varje itteration)

Apple är först ut och kommer byta i alla produktlinjer och se till att all deras mjukvara är native. Andra kommer följa efter, eftersom de har sett att det finns vinster i form av prestanda, energieffektivitet o.s.v. Sen har vi förstås även Amazon (AWS) som har sin satsning på Graviton, Fujitsu med Fukagu o.s.v.

Jag trodde redan att ARM hade börjat bli populär. Tydligen inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till en konsol från nVidia eller Apple, kanske mha Valve?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Varför satsar man inte på att få allt att fungera native på ARM?

Som nämnts handlar det mycket om Windows och att det tidigare inte funnits någon större anledning att byta till ARM på vanliga datorer. Apple visar här en fördelarna med att de styr både sin hårdvara och mjukvara med järnhand, de kan bara bestämma sig för att gå över ARM och så får alla följa efter.

Windows-världen är mer heterogen, där finns ingen som ensam kan bestämma att alla ska gå över till ARM utan marknaden måste övertygas. Det är mycket möjligt att det i själva verket blir Apple som skyndar på övergången till ARM även i Windows-världen när deras nästa generation datorer demonstrerar fördelarna med det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av johanandersson:

Backa fem år och folk skulle ha skratta om man sa: Arm-baserad superdator!
Nu leder ett ARM64-baserat system den TOP500 lista du länkar.

Arm är lite halvkomplicerat då man i praktiken har tre separata ISA

  • T32: används primärt i mikrokontrollers, Arms Cortex M serie använder T32

  • A32: detta är det nog de flesta tänker på när man säger "Arm", d.v.s. 32-bitars Arm som har sina rötter i 80-talet. Dessa har aldrig kunnat konkurrera med x86 i absolut prestanda

  • A64: lanserades så sent som 2011(!), detta är vad alla high-end Arm:ar använder. A64 står inte i relation till A32 som x86 står till x86_64. Likt de flesta ISA är x86_64 är utökning av x86, A64 är binärt en helt ny ISA och inte en utökning av A32. A64 innehåller flera detaljer som gör det lättare att bygga riktigt högpresterande kretsar (A32 är en smärre katastrof ur just den synpunkten)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hoppas detta leder till en konsol från nVidia eller Apple, kanske mha Valve?

Ska Apple börja sälja processorer till Nvidia eller Valve? Nvidia har ju precis förhandlat om att få köpa ARM och de har redan släppt flera konsoler (Shield, Nintendo Switch) men hur är nyheter om Apples processorer kopplade till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Helt otroligt om detta stämmer.

RIP Intel.

Gäller x86 generellt och inte bara Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska Apple börja sälja processorer till Nvidia eller Valve? Nvidia har ju precis förhandlat om att få köpa ARM och de har redan släppt flera konsoler (Shield, Nintendo Switch) men hur är nyheter om Apples processorer kopplade till det?

Sannolikt inte, men andra än Apple tillverkar Arm-baserade CPU:er. Nyheterna är väl mest kopplade till att Apple är längst fram för tillfället och "alla" inser att Arm-baserade CPU:er kommer vara next-big-thing även utanför Apple-sfären vad gäller datorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Sannolikt inte, men andra än Apple tillverkar Arm-baserade CPU:er. Nyheterna är väl mest kopplade till att Apple är längst fram för tillfället och "alla" inser att Arm-baserade CPU:er kommer vara next-big-thing även utanför Apple-sfären vad gäller datorer.

Finns i.o.f.s. ett rykte att Intels Golden Cove ska ge ett rejält IPC lyft, pratas om ~50 % högre än Skylake.

Tror inte Apple kommer har speciellt stora bekymmer att migrera till ARM64, man verkar ju fått med sig de stora drakarna så många av de för MacOS riktigt viktiga programmen kommer finnas i ARM64 variant direkt eller kort efter introduktion.

Jämför det med hur Microsoft skött Windows-on-ARM64, inte ens deras eget MS Office finns i ARM64 version än (vilket säger en del där MS Office för MacOS ska finnas för ARM64 dag#1).

Tänkte själv skaffa en Surface Pro X, men vid lansering insåg man hur mycket det mer verkar vara en beta för Microsoft själva än något annat. Saker som WSL2, Visual Studio Code och flera andra saker har först nu (nästan ett år efter Surface Pro X släpptes) börjat hitta ut i ARM64 version, vissa är bara beta och andra "är på gång".

Windows världen sitter fast rejält i x86, där lär det inte ske något byte innan man riktigt kommit till slutsatsen att man måste byta, t.ex. om MacOS börjar kapa åt sig lite väl stor marknad. Skräcken för x86-gängen är ju att det nu kommer gå bedriva native ARM64 utveckling direkt på sitt desktop OS, det kommer än mer snabba på optimering av progamvara för t.ex. NEON (ARMs motsvarighet till SSE/AVX) och portning av programvara till ARM64. Möjliggör också enklare testning av ARM64 binärer som är avsedda för ARM64-baserad datacenter system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undra vad som händer med Intel och AMD om X86 tappar fotfästet gentemot.
Kommer att skapa egna ARM baserade processorer på fråga eller nån annan arkitektur?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns i.o.f.s. ett rykte att Intels Golden Cove ska ge ett rejält IPC lyft, pratas om ~50 % högre än Skylake.

Ja, kan bli intressant, vi får väl se om intel lyckas dra upp en levande kanin ur hatten!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska Apple börja sälja processorer till Nvidia eller Valve? Nvidia har ju precis förhandlat om att få köpa ARM och de har redan släppt flera konsoler (Shield, Nintendo Switch) men hur är nyheter om Apples processorer kopplade till det?

Apple har AppleTV och Apple Arcade, med så låg energiförbrukning som deras kisel har kan de äntligen lansera Pippin 2, de är dock lite svaga på spelsidan, Apple Arcade har ju inte blivit den succé de hoppats på, där kommer Valve in som saknar en hårdvarupartner för sin Steam Box (pipe dream, pun intended).

nVivida har ju Shield men den har medioker prestanda, med en ARM-CPU kan de lägga en stor energibudget för GPU, inte heller de har en särskilt stor framgång med mjukvara och skulle behöva en partner, precis som Playstation föddes i Sony när Nintendo avbröt planerna på Nintendo Playstation kanske nVidia känner att det går att bygga något nytt betydligt mer kraftfullt än vad relativt hårdvarukonservativa Nintendo är villiga att göra.

Valve saknar ju som sagt en hårdvaruplattform efter att Steam Machines totalfloppade (ganska likt Pippin i den bemärkelsen att den dog innan den ens börjat säljas).

ARM öppnar upp för en helt annan strömbudget för GPU, en konsolplattform (speciellt en ny sådan) har inga legacykrav. Switch i all är men det är en extremt svag plattform ur prestandaperspektiv, det behövs lite muskler för att konkurrera med Sony/Microsoft som dessutom båda sourcar från samma tillverkare (AMD).

Mitt svar förutsatte ju att man var insatt i lite konsolhistoria och dessutom hade en stor kärlek till formatet. Extremt tight hårdvaruaccess jämfört med Linux/Windows är nödvändigt för spel i toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Gäller x86 generellt och inte bara Intel

Det finns nog plats för x86 eller snarare AMD64 på marknaden ganska många år till. Ryktet om dess död är kraftigt överdrivet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Apple har AppleTV och Apple Arcade, med så låg energiförbrukning som deras kisel har kan de äntligen lansera Pippin 2, de är dock lite svaga på spelsidan, Apple Arcade har ju inte blivit den succé de hoppats på, där kommer Valve in som saknar en hårdvarupartner för sin Steam Box (pipe dream, pun intended).

nVivida har ju Shield men den har medioker prestanda, med en ARM-CPU kan de lägga en stor energibudget för GPU, inte heller de har en särskilt stor framgång med mjukvara och skulle behöva en partner, precis som Playstation föddes i Sony när Nintendo avbröt planerna på Nintendo Playstation kanske nVidia känner att det går att bygga något nytt betydligt mer kraftfullt än vad relativt hårdvarukonservativa Nintendo är villiga att göra.

Valve saknar ju som sagt en hårdvaruplattform efter att Steam Machines totalfloppade (ganska likt Pippin i den bemärkelsen att den dog innan den ens börjat säljas).

ARM öppnar upp för en helt annan strömbudget för GPU, en konsolplattform (speciellt en ny sådan) har inga legacykrav. Switch i all är men det är en extremt svag plattform ur prestandaperspektiv, det behövs lite muskler för att konkurrera med Sony/Microsoft som dessutom båda sourcar från samma tillverkare (AMD).

Mitt svar förutsatte ju att man var insatt i lite konsolhistoria och dessutom hade en stor kärlek till formatet. Extremt tight hårdvaruaccess jämfört med Linux/Windows är nödvändigt för spel i toppklass.

Jag vet ganska mycket om konsoler och deras hårdvara... jag trodde dock tråden handlade främst om Apples framsteg kring deras ARM-prestanda. Ser man till Coretex-X1 så kan den vara intressant, och sen kommer säkert i någon ny shield vad det lider, men jag såg alltså inte kopplingen till Apple här. Jag har inte läst att Apple skulle vara sugna på att börja sälja CPUer, det var därför jag svarade dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns säkert en hel del pengar att tjäna här, ifall Nvidia ARM-baserade HPC system lyckas bryta x86-64 dominansen i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har en Surface Book 2 med i7-processor som får 1134 / 2725 i Geekbench 5. Har även en stationär dator med generation 3 (japp 10 år gammal nu) i7-processor (i7-930) som får 704 / 2468 (och då tog jag en överklockad version då jag själv klockat den lite). Har inte själv benchmarkat men kollar man i deras browser ligger de ungefär där. De har båda SSD och 16gb ram.

Det jag inte förstår är att min desktop egentligen springer varv runt min Surface Book 2. Den har inte en chans i rent upplevd prestanda. Jobbar som mjukvaruutvecklare och har igång VM, kompilerar etc. och skillnaden är väldigt märkbar. Min desktop flyter som attan och kan ta sig an vad som helst utan problem. Har provat TF2 på båda maskinerna och även här flyger min desktop förbi. Båda har ändå likvärdiga GPU:er.

Jag förstår ju också att min desktop aldrig behöver throttla och har en jäkla massa fördelar gentemot en 13" laptop. Men Geekbench 5 skulle ju isåfall indikera att skillnaden inte borde vara så stor och till och med till fördel för min Surface Book 2, men så är absolut inte fallet. Därför ställer jag mig ändå lite lätt frågande till det som benchmark för reel prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som Yoshman skrev ovan är inte Geekbench så katastrofalt längre. Det är ett test som gynnas mycket av en hög turbofrekvens, men det är väl OK om det är den typen av prestanda man är ute efter.

Två olika processorer som kommer sitta i två helt olika uppbyggda OS.
Så långe hårdvaran håller en relativ prestanda så är enheten, mjukvaran A och O.

Jag menar sitter vi och jämför benchmark mellan Mac och Windows-datorer? Nej, för det är irrelevant.
Vi koller som bäst direkt på generation av hårdvara vid jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Har en Surface Book 2 med i7-processor som får 1134 / 2725 i Geekbench 5. Har även en stationär dator med generation 3 (japp 10 år gammal nu) i7-processor (i7-930) som får 704 / 2468 (och då tog jag en överklockad version då jag själv klockat den lite). Har inte själv benchmarkat men kollar man i deras browser ligger de ungefär där. De har båda SSD och 16gb ram.

Det jag inte förstår är att min desktop egentligen springer varv runt min Surface Book 2. Den har inte en chans i rent upplevd prestanda. Jobbar som mjukvaruutvecklare och har igång VM, kompilerar etc. och skillnaden är väldigt märkbar. Min desktop flyter som attan och kan ta sig an vad som helst utan problem. Har provat TF2 på båda maskinerna och även här flyger min desktop förbi. Båda har ändå likvärdiga GPU:er.

Jag förstår ju också att min desktop aldrig behöver throttla och har en jäkla massa fördelar gentemot en 13" laptop. Men Geekbench 5 skulle ju isåfall indikera att skillnaden inte borde vara så stor och till och med till fördel för min Surface Book 2, men så är absolut inte fallet. Därför ställer jag mig ändå lite lätt frågande till det som benchmark för reel prestanda?

Det skulle jag gissa har att göra med prestanda över tid jämfört med kort belastning. Där har du antagligen den stora skillnaden. En runda geekbench körs framförallt inom turbo-perioden och när datorn inte redan ör varm eller har andra laster körandes. Om du körde geekbench medan du exporterade en video eller något annat skulle du se ett annat resultat tror jag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettor:

Har en Surface Book 2 med i7-processor som får 1134 / 2725 i Geekbench 5. Har även en stationär dator med generation 3 (japp 10 år gammal nu) i7-processor (i7-930) som får 704 / 2468 (och då tog jag en överklockad version då jag själv klockat den lite). Har inte själv benchmarkat men kollar man i deras browser ligger de ungefär där. De har båda SSD och 16gb ram.

Det jag inte förstår är att min desktop egentligen springer varv runt min Surface Book 2. Den har inte en chans i rent upplevd prestanda. Jobbar som mjukvaruutvecklare och har igång VM, kompilerar etc. och skillnaden är väldigt märkbar. Min desktop flyter som attan och kan ta sig an vad som helst utan problem. Har provat TF2 på båda maskinerna och även här flyger min desktop förbi. Båda har ändå likvärdiga GPU:er.

Jag förstår ju också att min desktop aldrig behöver throttla och har en jäkla massa fördelar gentemot en 13" laptop. Men Geekbench 5 skulle ju isåfall indikera att skillnaden inte borde vara så stor och till och med till fördel för min Surface Book 2, men så är absolut inte fallet. Därför ställer jag mig ändå lite lätt frågande till det som benchmark för reel prestanda?

Geekbench är specifikt designat för att testa peak-prestanda. Är därför enklast att se GB5 som ett test för prestanda-per-kärna, inte ens bärbara trottlar speciellt mycket när bara en kärna är lastad.

Multitrådtesterna i GB5 är inte helt värdelösa, men man måste inse vad de faktiskt mäter för att de ska kunna användas på något vettigt sätt. Då GB specifikt testar race-to-sleep blir resultatet: prestanda om värme och TDP inte sätter några begränsningar.

Detta syns väldigt bra om man tittar på hur AMD 4800U (8C/16T med maxboost på 4,2 GHz, TDP mellan 12-25 W) står sig mot 3700X (8C/16 maxboost 4,4 GHz med 65 W TDP).

Jämför man hur dessa presterar relativt varandra i Cinebench (som är en batch-workload som pågår relativt länge) och GB5 (race-to-sleep interaktiv last) så visar båda dessa benchmarks väldigt snarlika resultat när man kör på en enda CPU-tråd.

Om man däremot använder alla CPU-trådar ser man att peak-prestanda och långvarig kapacitet inte är lika hos dessa. 4800U kommer trottla ner till strax över 2 GHz i Cinebench då det inte går att köra 8C/16T snabbare på det TDP-utrymme som finns.

Även GB5 ser en viss mån av throttling i MT-testerna, dock inte i närheten samma nivå som i Cinebench eller andra saker som lastar alla kärnor under längre tid.

Samma sak gäller Arm i kontext av telefoner, det är visst mått av throttling när alla kärnor är aktiva.

Amazon har ju en plattform baserad på Arm N1, som i praktiken är en Cortex A76 med stöd för upp till 128 kärnor i samma krets. TDP utrymmet är långt högre än för en telefon, Amazon valde ändå att lägga sig rätt lågt då deras servers ska tydligen dra strax under 100 W vid full last (2,5 GHz oavsett om en eller alla kärnor är lastade, så där är det faktiskt noll throttling by design).

Bl.a. Phoronix har testat Amazons Arm. Observera att Cortex X1 har ~50 % högre prestanda vid samma frekvens som Cortex A76 medan Apple A13 har ~80 % högre!

m6g är Amazons Arm64 baserade Graviton 2.
a1 är Amazons Graviton 1, baserad på samma Cortex A72 som också används i RPi4. Arm har gjort en del framsteg de senaste åren...

Det visar om något ännu större fördel för Arm64 än vad GB5 gör. Och igår lär den kallduschen ha blivit ännu några snäpp obekvämare. Arm lanserade Neoverse V1, server-varianten av Cortex X1 med ~50 % högre prestanda per kärna än Neoverse N1 som används ovan.

En GPU i en bärbar kan sällan jämföras med en GPU i stationär, framförallt kan inte modeller som GTX1660 och liknande jämföras. De är väsentligt långsamma i en bärbar då modellerna har rejält nedskruvad TDP. Vidare är det inte alls osannolikt att diskar throttlar i en bärbar, framförallt om man har en stark CPU. Hade inte problem med SSD-trottling i tidigare laptops med SATA-SSD, men nuvarande bärbar med i7-8665U (maxfrekvens på hela 4,8 GHz) kan definitivt få disken (NVMe) att throttla om man bygger stora Docker-images, länkar stora projekt etc.

Skrivet av leafbranch:

Två olika processorer som kommer sitta i två helt olika uppbyggda OS.
Så långe hårdvaran håller en relativ prestanda så är enheten, mjukvaran A och O.

Jag menar sitter vi och jämför benchmark mellan Mac och Windows-datorer? Nej, för det är irrelevant.
Vi koller som bäst direkt på generation av hårdvara vid jämförelse.

iOS och MacOS är faktiskt betydligt mer lika varandra än man kan tro. De kör samma OS-kärna, de delar alla grundläggande bibliotek (är bara vissa bibliotek relaterade till UI som är olika), de delar samma utvecklingsvektyg. Den sista punkten är väldigt viktig för att Apple övergång ska gå smidigt.

Historisk har det blivit en hel del jobb att byta CPU-arkitektur då man stöter på problem med att kod som kompilerar med den gamla kompilatorn inte gör det med den nya. Apple använder en teknik som kallas LLVM, en av de riktigt innovativa delarna där är hård separation mellan front-end, det som tar C, C++, Swift, Metal etc och spottar ut ett mellanformat kallat LLVM-IR. LLVM-IR är exakt samma oavsett om man tänker köra på x86, Arm64, RISC-V eller vad det nu må vara.

Detta tar bort alla tidigare problem med att kod inte ens kompilerar, det är ju samma kompilatorn oavsett om man bygger för x86 eller Arm64. Kvar är sedan back-end som tar LLVM-IR (d.v.s. vilket programspråk man startade med är irrelevant för back-end) och spottar ur sig maskinkod för den CPU man tänker använda.

För GB5 blir detta extra relevant. Är ju samma kompilatorn och om man ställer t.ex. Ipad mot kommande MBP med Apple silicon, även samma back-end som används här. GB5 använder väldigt få OS-funktioner, i princip används bara minnesallokering samt synkroniseringprimitiver för MT-testerna. I fallet iOS och MacOS är det ju samma systembibliotek och samma OS-kärna, d.v.s. inga problem att jämföra!

Mellan Windows, Linux och iOS/MacOS/Android finns skillnad i kompilatorn. Tror man använder MSVC++ för Windows, GCC används för Linux och LLVM används för resten. Jämför man samma CPU skiljer det en hel del (<=10 %) i GB4 mellan OS, men det är väldigt liten skillnad (några enstaka procent) mellan olika OS i GB5.

GB5 är en riktigt bra benchmark förutsatt att man inser vad den mäter, d.v.s. peak-prestanda på ett sätt som får framförallt bärbara x86 system att prestera väldigt högt i MT-testerna. Både Intels och AMDs U-serie modeller drar ~50 W i peak, men de kan bara göra det under några sekunder. Desktop och även dagens Arm kretsar har inte alls sådan stor skillnad mellan peak-effekt och effekten de kan hålla långvarigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Grym information, tack!

Hade det inte varit vettigt om GB5 även då hade ett benchmark för prestanda över tid som faktiskt försöker throttla hårdvaran till och med? Förstår att det kanske mest indikerar hur bra värmehantering, TDP osv. en laptop / desktop har men likväl så hade testet varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

@Yoshman: Grym information, tack!

Hade det inte varit vettigt om GB5 även då hade ett benchmark för prestanda över tid som faktiskt försöker throttla hårdvaran till och med? Förstår att det kanske mest indikerar hur bra värmehantering, TDP osv. en laptop / desktop har men likväl så hade testet varit intressant.

Det hade varit ett både intressant och relevant test. Men det testar inte egentligen processorn, utan miljön som den är monterad i.
Som Yoshman var inne på, man måste förstå vad Geekbench vill mäta. Benchmarket mäter ju inte heller effekt, så prestanda/W som i flera sammanhang är det allra intressantaste mäts inte alls.

(Och om man vill mäta kylningens effektivitet, måste man inte rimligen då också mäta ljudvolym osv?)

Det jag saknar mest i Geekbench är mått på minnessystemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

Undra vad som händer med Intel och AMD om X86 tappar fotfästet gentemot.
Kommer att skapa egna ARM baserade processorer på fråga eller nån annan arkitektur?

AMD har i vart fall hållit på med att utveckla ARM64 cpuer med Opteron A1100, de har inte sagt att ARM projektet är nedlagt så man kan spekulera i att de åtminstone har nån gubbe som håller på med ARM i nån välgömd hörna nånstans
https://www.amd.com/en/amd-opteron-a1100

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Det hade varit ett både intressant och relevant test. Men det testar inte egentligen processorn, utan miljön som den är monterad i.
Som Yoshman var inne på, man måste förstå vad Geekbench vill mäta. Benchmarket mäter ju inte heller effekt, så prestanda/W som i flera sammanhang är det allra intressantaste mäts inte alls.

(Och om man vill mäta kylningens effektivitet, måste man inte rimligen då också mäta ljudvolym osv?)

Det jag saknar mest i Geekbench är mått på minnessystemet.

Är väl ingen benchmark som i sig mäter effekt, men går alltid att räkna ut perf/W i vilken benchmark som helst bara man mäter mängden energi det tar att köra det man testar. Precis detta har gjorts med GB5, föga oväntat ligger ARM64 plattformarna lite högre där.

Orsaken att jag trycker på att man ska se GB4/5 primärt som tester för enkeltrådprestanda är att dagens CPUer, även laptop x86 (men börjar fallera där), fixar att hålla nära maximal frekvens under lång tid så länge bara en eller någon enstaka kärna är lastad. Så ST-testerna i GB5 blir då en väldigt bra måttstock då man testar "riktiga" program/bibliotek och man har en väldigt stor bredd. Cinebench fallerar ju kraftigt på sista delen, där testar man ett väldigt specifikt fall, ett fall som är relativt avvikande samt idag utförs långt snabbare på GPU.

MT-testerna i GB är däremot lurigare att tolka, framförallt på laptop x86 då de har enormt stor skillnad på peak-frekvens och den frekvens de faktiskt kan hålla mer än några sekunder. Race-to-sleep fall som använder alla CPU-trådar är väldigt ovanliga, vilket än mer gör MT-testerna luriga.

På uppsidan kan ändå påpekas att GB5 MT resultaten stämmer rätt väl överens med t.ex. SPECint/SPECfp-rate vilket ge vink om att för servers och desktops där peak-frekvens och långvarig frekvens är lika eller i alla fall snarlik kan man använda GB5. Styrkan hos GB5 är att man lyckas hitta en mix av tester som ger en bred bild av CPU-prestanda. GB3 och tidigare var raka motsatsen, de var horribla på just detta och att många fortfarande är så kritiska till GB visar bara: man får bara en chans att göra ett första intryck!

Ångande minnestester. GB4 hade faktiskt 3 deltester specifikt för att testa minneshastigheten. Dessa togs bort i GB5 då man konstaterade att rå minneshastighet har väldigt lite att göra med prestanda i den typ av arbetslaster man vill testa. Spel är väldigt mycket ett udda-fall sett till konsumentprogramvara i att påverkas av minneshastighet, de flesta programvaror vi kör på skrivbordet har nära nog noll skalning från RAM-hastighet. Implicit testas ändå RAM-hastighet i GB5 då vissa av de flyttalstunga deltesterna ser hyfsad skalning från RAM.

Skrivet av mrqaffe:

AMD har i vart fall hållit på med att utveckla ARM64 cpuer med Opteron A1100, de har inte sagt att ARM projektet är nedlagt så man kan spekulera i att de åtminstone har nån gubbe som håller på med ARM i nån välgömd hörna nånstans
https://www.amd.com/en/amd-opteron-a1100

Just Opteron A1100 hade inte AMD-designade CPUer, den använde sig av Cortex A57. Cortex A57 användes tyvärr av flera företag som försökte ta Arm till serverrummet, det var dömt att misslyckas då Cortex A57 i princip är en Cortex A15 med ARM64 stöd och Cortex A15 var den CPU-designad för mobiler och pekplattor...

När Jim Keller fortfarande jobbade för AMD pratade han ofta om K12. Initiala tanken med Zen-mikroarkitekturen var att göra både en x86, Ryzen/Epyc, men även en ARM64, K12. Båda skulle använda samma mikroarkitektur, samma "back-end".

Svårt att säga vad som ledde till vad, men K12-projektet dog/lades på is samtidigt som Keller lämnade. Sett flera rykten om att Keller och ledningen inte var överens om K12 spåret, K12 verkar ha varit Kellers favoritbäbis under den tiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Första resultat från Ipad Air 4

Möjligen kan vi ha fått första faktiska resultaten från Ipad Air 4 med A14. På CPU-sidan är det inte fullt lika bra som de tidiga läckta resultaten, däremot verkar GPU-resultaten vara bättre än tidigare indikationer.

Oavsett är Firestorm ett rent monster. Har börjar dyka upp en del resultat för i7-1165G6, Intels näst snabbaste Tiger Lake CPU. Den har högre prestanda per kärna än någon tidigare x86 CPU, ändå ser det ut som A14 slår den!

Sett till GB5 heltalspoäng per MHz når Firestorm precis dubbla prestanda jämfört med Zen 2, det är helt galet och borde rimligen resultera i helt fantastisk prestanda hos kommande Mac:ar.

För att sätta GPU-delens compute poäng på 12 571 i kontext ska det ställas mot Radeon RX Vega 11 (4800U) på 12 827 samt LP-Xe (i7-1165G7) på ~18 500.

Historiskt har 'X' varianten av Apples kretsar, t.ex. A12X, haft >= 100 % högre GPU-prestanda mot icke-X varianten. Svårt att se hur de kretsar som hamnar i MBP kommer vara mindre än minst lika snabba som A14X (som lär hitta in i Ipad Pro och eventuellt MBA), d.v.s. även Intels Xe lär tappa iGPU-prestandakronan till Apple innan året är slut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Möjligen kan vi ha fått första faktiska resultaten från Ipad Air 4 med A14. På CPU-sidan är det inte fullt lika bra som de tidiga läckta resultaten, däremot verkar GPU-resultaten vara bättre än tidigare indikationer.

Oavsett är Firestorm ett rent monster. Har börjar dyka upp en del resultat för i7-1165G6, Intels näst snabbaste Tiger Lake CPU. Den har högre prestanda per kärna än någon tidigare x86 CPU, ändå ser det ut som A14 slår den!
https://i.imgur.com/6CKJtIM.png

Sett till GB5 heltalspoäng per MHz når Firestorm precis dubbla prestanda jämfört med Zen 2, det är helt galet och borde rimligen resultera i helt fantastisk prestanda hos kommande Mac:ar.
https://i.imgur.com/ooYPEVe.png

För att sätta GPU-delens compute poäng på 12 571 i kontext ska det ställas mot Radeon RX Vega 11 (4800U) på 12 827 samt LP-Xe (i7-1165G7) på ~18 500.

Historiskt har 'X' varianten av Apples kretsar, t.ex. A12X, haft >= 100 % högre GPU-prestanda mot icke-X varianten. Svårt att se hur de kretsar som hamnar i MBP kommer vara mindre än minst lika snabba som A14X (som lär hitta in i Ipad Pro och eventuellt MBA), d.v.s. även Intels Xe lär tappa iGPU-prestandakronan till Apple innan året är slut.

Riktigt extrema siffror... kanske apple/ARM64 börjar närma sig liknande väggar med prestanda som x86 gjort senaste decenniumet? Jag menar någonstans måste ju även ARM64 sluta skala?