Hjälp! Tvistlösning Tradera vid köp av 3600X
Hej! Köpte komponenter till en ny dator via Tradera (olika säljare) första försöket var med ett second hand mortar b450 och fick inte systemet att posta (fläktar och rgb på ram osv fungerade men ez debug på cpun lyste. Flashade även till senaste bios och dubbelkollade alla kopplingar samt clearade cmos genom att ta ut batteriet och använda en jumper.
Köpte sedan ett nytt asrock fatl1ty b450 som står att den är ryzen 3000-ready på lådan, exakt samma problem här. Den loopar omstarter men ingen bild. Är mitt första riktiga datorbygge men har rätt mycket teoretisk erfarenhet, men drar då slutsatsen att det är något fel på processorn. Känner ingen i närheten med en annan 3000-serie att testa (Uppsala om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa).
Med den långa introduktionen kommer vi till problemet i titeln, köpet av 3600X för 1600kr skedde genom Tradera och PayPal. Jag trodde att inom 30 dagar kan man skapa en tvist om varan inte motsvarar beskrivningen (som är ryzen 3600X i fint skick med kvitto). Säljaren var behjälplig först men efter andra moderkortsförsöket skriver han att han inte kan hjälpa mer, att köpskydd inte gäller för privat och att det är upp till mig att lösa allting. Att jag kan ringa Dustin och ge ordernummer för att försöka utnyttja garanti, men fick bara beställningsbenräftelsen och inget riktigt kvitto, för han menar att det var allt han fick och är Dustins "riktiga" kvitto. Han menar att den fungerade innan frakt, att det lika bra kan vara jag som hittat en billigare processor, förstört denna med flit och vill lämna tillbaka den.
Riktigt rörigt som ni hör. Tar tacksamt emot generella tips för själva bygget men framförallt med vad som gäller på Tradera och med hur man borde gå vidare för att lösa detta.
Tack på förhand!