Borra hål i vägg för kablar, hur göra det snyggt?

Permalänk

Borra hål i vägg för kablar, hur göra det snyggt?

Hej!

Jo, jag föddes med tummarna mitt i händerna och är extremt dålig på sånthär.
Jag har ett arbetsrum där jag har min stora dator + router + VR.
Nu vill jag dra kablar från arbetsrummet in till vardagsrummet där jag har min nya TV.

Jag vill koppla in ethernet-kabel + hdmi till TV´n.
Jag vill även dra en aktiv USB-kabel in i vardagsrummet och slutligen VR-kablarna (hdmi + USB3)

Så totalt 5st halvtjocka kablar genom ett hål i väggen är tanken.

Hur gör jag det här på bästa snyggaste sättet? Jag vill ju inte att dom ska spruta ut som en blomsterbukett från väggen direkt.
Finns det något plasthölje man köper för sånthär?

Hur skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem

Om du har en vind ovanför dig är det ju bra att dra den genom vinden.

Permalänk
Medlem

Finns genomföringar till detta, lite som en vanlig eldosa i väggen men genomgående och snyggare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SundanceKid:

Hej!

Jo, jag föddes med tummarna mitt i händerna och är extremt dålig på sånthär.
Jag har ett arbetsrum där jag har min stora dator + router + VR.
Nu vill jag dra kablar från arbetsrummet in till vardagsrummet där jag har min nya TV.

Jag vill koppla in ethernet-kabel + hdmi till TV´n.
Jag vill även dra en aktiv USB-kabel in i vardagsrummet och slutligen VR-kablarna (hdmi + USB3)

Så totalt 5st halvtjocka kablar genom ett hål i väggen är tanken.

Hur gör jag det här på bästa snyggaste sättet? Jag vill ju inte att dom ska spruta ut som en blomsterbukett från väggen direkt.
Finns det något plasthölje man köper för sånthär?

Hur skulle ni gjort?

Hur stor åverkan är du beredd på att göra i väggarna?

Första är att tänka på var du är beredd att göra hål och täcka igen. T.ex. skära hur gips och täcka igen, spackla, måla. Kablar bör dras i plaströr. Vet inte vad som gäller för lågström, det är antagligen inte rekommenderat att dra kablar fria i väggen.

Du behöver funderat lite över var du går in och sen var du kommer ut och hur du sen skall kunna komma åt att lägga ett plaströr. När de är på plats så kan du sedan peta igenom alla kablar som krävs.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid använt utanpåliggande kabellister som finns i en mängd storlekar och som är vita, den dan man tar bort kablar eller flyttar så finns de bara några små hål där jag spikat fast listen men man kan ju tejpa också om man har betongvägg.
Jag drog allt efter taket i min lägenhet, just nu har jag USB och internet kabel ut till vardagsrummet.

Störs inte av att man ser lister och kablar lite här och var så länge dom sitter fast på väggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Jag har alltid använt utanpåliggande kabellister som finns i en mängd storlekar och som är vita, den dan man tar bort kablar eller flyttar så finns de bara några små hål där jag spikat fast listen men man kan ju tejpa också om man har betongvägg.
Jag drog allt efter taket i min lägenhet, just nu har jag USB och internet kabel ut till vardagsrummet.

Störs inte av att man ser lister och kablar lite här och var så länge dom sitter fast på väggen.

Inte OP men blev lite nyfiken på hur det ser ut. Har du lust att visa bilder?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det går att borra utan du behöver använda en hålsåg för det lär behövas ett ganska stort hål eller så borra och sedan sticksåga det till passande storlek.
För att få det snyggt sätter du en utanpåliggande dosa över hålet på respektive sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Framgår inte vad det är för typ av vägg.
Trä/gips, betong?

Permalänk
Medlem

Verkar inte vettigt med ett så stort hål. Jag skulle nöja mej med en ethernetkabel och sedan en switch efter denna. Allt det andra får lösas på annat sätt. Kanske Chromcast?

Permalänk
Medlem

Kan du göra en skiss på hur du har tänkt... var väggarna är vilket material dom är osv..

Permalänk
Medlem

bäst blir ju ifall du kan skarva sladdarna, att borra igenom tjockleken på en HDMIkabel kan bli stort,

Permalänk
Medlem

Jag har borrat upp lagom stort hål för en nätverkskabel bakom golvlisten. Gick att mosa kabeln lite så listen sitter snyggt på plats😁

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om det är vägg i vägg mellan rummen kan du dra direkt, är det betong är det lite mer jobb men fortfarande görligt. Om det inte är vägg i vägg kan du fundera på att gömma kablarna bakom golvlistor men ju mer kablar destå svårare.

Om det inte är vägg i vägg och du har öppen yta i våningen över (vinden) kanman göra som många gjort dra kablarna upp till en switch och sedan ner till vilket rum som helst. Detta kräver dock trä stomar och är en aning pilligt (finns en hel del guides för detta online)

Men till din fråga, det finns anslutningsplattor för alla möjliga kombinationer. Om det inte finns helt för var du behöver kan du ha flera brevid varandra. Bas plattan finns i 1,2,3,4... anslutingsgrupper och sedan finns det specifica plattor för olika saker, t.ex. surround, ethernet, hdmi, tele, etc. etc.

Permalänk
Medlem

Kabelgenomföringar för bord skulle kunna fungera förutsatt att du kan borra nog stort.
Bäst är ju om du har trä eller gips, då är det ju en barnlek med en hålsåg på en borrmaskin eller skruvdragar.

https://www.clasohlson.com/se/Kabelgenomf%C3%B6ring-f%C3%B6r-...

Sätt en sådan på vardera sida, dra loss locket på dom och för igenom kablarna. Sen trycker du dit locket och vrider det sidleds till dess att kablarna trycks ihop och hålet blir så litet som möjligt. Finns som vita eller svarta.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Tusen tack för alla svar i tråden jag själv glömde bort lite!

Borrning kändes...lite svettigt för mig, så det jag gjorde var att koppla ur power-led från datorn och hittade faktiskt det perfekta hörnet bakom en dörr i vardagsrummet att ställa datorn på.

Tillbaka till mitt skrivbord drog jag en hdmi + en aktiv usv2 (för tangentbord och bluetooth) och en aktiv USB 3 till mitt ljud (xonar essence 3)

Så nu sitter jag här i ett knäpptyst sovrum och skriver!

Återigen Tack alla!