Installera spel på M2 eller SSD disk?

Permalänk

Installera spel på M2 eller SSD disk?

Tjenare.

tänkte bygga ihop en ny dator här framöver och ska använda en m2 disk till system och ssd för lagring, men vad är bäst att göra i detta läget? antingen kunna installera spel på m2 disken eller en ssd då m2 är markant mycket snabbare? blir i så fall 250 /500 gbg systemdisk eller 1/2 tb lagring beroende på hur de ska installeras. va tycker ni?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

tänkte bygga ihop en ny dator här framöver och ska använda en m2 disk till system och ssd för lagring, men vad är bäst att göra i detta läget? antingen kunna installera spel på m2 disken eller en ssd då m2 är markant mycket snabbare? blir i så fall 250 /500 gbg systemdisk eller 1/2 tb lagring beroende på hur de ska installeras. va tycker ni?

tack på förhand

M.2 är själva formfaktorn och är också en SSD.
Jag har precis byggt en ny dator och kör en 500GB nvme m.2-disk till OS och en 1TB nvme m.2-disk till spel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För måste vi tydliggöra skillnaden mellan M.2 och SATA.
Detta två är bara olika sätta att koppla in ett lagring medium, skillnaden är att med m.2 kan man köra NVME (vilket är det du troligen tänker på) vilket kan hantera data mycket snabbare än SATA.
M.2 kan även köra SATA protokollet och då är det ingen skillnad i hastighet mellan en 2.5" SATA SSD och en M.2 SATA SSD.

Mitt råd är därför att köra NVME (M.2 port) till din systemdisk och en vanlig SSD (storlek efter plånbok) till ditt spelbibliotek.
Skillnaden i hastighet mellan en NVME och SSD vid laddning av spel är försumbar i dagsläget, kan dock ändras med NVIDIA IO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

M.2 är själva formfaktorn och är också en SSD.
Jag har precis byggt en ny dator och kör en 500GB nvme m.2-disk till OS och en 1TB nvme m.2-disk till spel.

Skrivet av Widde:

För måste vi tydliggöra skillnaden mellan M.2 och SATA.
Detta två är bara olika sätta att koppla in ett lagring medium, skillnaden är att med m.2 kan man köra NVME (vilket är det du troligen tänker på) vilket kan hantera data mycket snabbare än SATA.
M.2 kan även köra SATA protokollet och då är det ingen skillnad i hastighet mellan en 2.5" SATA SSD och en M.2 SATA SSD.

Mitt råd är därför att köra NVME (M.2 port) till din systemdisk och en vanlig SSD (storlek efter plånbok) till ditt spelbibliotek.

Så ni har OS på m.2 och lämpar över allt annat på SATA... så ni nyttjar inte det fria lagringen ni har över på m.2an? T.ex. 512GB m.2 så finns det 450GB över till att installera spel och liknade efter själva OS, tänker jag.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på laddningstider mellan en Sata ssd och en pci-e nvme ssd är försumbar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Så ni har OS på m.2 och lämpar över allt annat på SATA... så ni nyttjar inte det fria lagringen ni har över på m.2an? T.ex. 512GB m.2 så finns det 450GB över till att installera spel och liknade efter själva OS, tänker jag.

Jag tänker inte så. Behöver jag installera om OS är det knutet till en disk och spel/program-disken behöver inte röras.
Att det är mycket utrymme kvar spelar mindre roll.

Jag är nöjd med min setup

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

tänkte bygga ihop en ny dator här framöver och ska använda en m2 disk till system och ssd för lagring, men vad är bäst att göra i detta läget? antingen kunna installera spel på m2 disken eller en ssd då m2 är markant mycket snabbare? blir i så fall 250 /500 gbg systemdisk eller 1/2 tb lagring beroende på hur de ska installeras. va tycker ni?

tack på förhand

installera spelen på m2 tills det blir fullt. sedan övergår du till ssd.

själv har jag 1-2 spel på datorn så allt får plats i m2.

har inte ens en ssd eller hdd. bara en m2

Permalänk
Medlem

Om du har en SSD som går på SATA så kör OS på den för ditt OS behöver inte mer och så använder du den snabbare M2 SSDn till spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Om du har en SSD som går på SATA så kör OS på den för ditt OS behöver inte mer och så använder du den snabbare M2 SSDn till spelen.

"Leave the OS on the NVMe. Everything interacts with the OS, so it is logical to have the OS on the fastest drive."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

"Leave the OS on the NVMe. Everything interacts with the OS, so it is logical to have the OS on the fastest drive."

Det har du rätt i. Tänkte mest på bandbredden men responstiden är faktiskt bra mycket snabbare på NVMe disken.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, spara pengarna och lägg de hellre på bättre GPU. Detta givet att du enbart är en casual PC user och inte någon video editor eller någon benchmark-människa. Kolla på dessa klippen så förstår du nog bättre
https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM&loop=0
https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&loop=0

Det beror nog också på formfaktor på ditt case, i mitt fall valde jag en itx och för att slippa kablarna så körde jag M.2 men körde SATA över NVME. Jag rekommenderar en 2TB 2,5" SSD om du för plats i chassit och inte stör dig av kablarna eller en M.2 SSD så har du för framtiden och lite till.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE