spam i google sökresultat / Alternativ till Google

Permalänk

spam i google sökresultat / Alternativ till Google

Jag har fått konstig spam i Googles sökresultat, det ser ut som falska varningar som rör påståenden man ser i så kallade "fake news" artiklar, och ser inte ut som sökresultat utan mer som den reklam jag redan lyckats blockera tidigare, med en röd knapp som jag inte vågar klicka på (Man ska naturligtvis aldrig klicka på sådana knappar!). Jag misstänker att jag har någon form av skadlig programvara installerad, men program som tar bort sådan skadlig kod kan inte hitta något. (Däremot ger den falsk-larm på alla Steam spel!) Jag vet att Google bröt mot GDPR, och jag spekulerar att någon hacker kan ha slängt upp något för att hämnas, för att få folk att tappa tilliten till Google Jag har försökt filtrera bort det med FoxReplace och uBlock Origin men det "botar" ju inte det faktum att skadlig kod kan ha nästlat sig in någonstans. Länken under detta låtsas leda till Google Support men jag inser att det är en fake. Detta händer bara om jag skriver vissa nyckelord (som rör söktermer jag sökt på extremt mycket under aug/sept) och har valt en en SVENSK server i VPN, och aldrig med något annat land som OVPN stödjer, och det uppstår oavsett webbläsare. Jag har kört med svensk server länge nu men jag kommer att ändra till ett annat land. Troligen skulle problemet dyka upp igen efter en stund. Men jag vill bli av med roten till orsaken så länge det inte är något med själva Googgle.se eller någon lokal "mellanserver" som kan ha blivit hackad. Jag kommer dessutom att undvika Google helt från och med nu. Jag gilar verkligen inge Google längre! Någon som vet bra alternativ? Jag vill kunna blockera vilka resultat som helst för hand då jag märkt att de här "Safe Search" inte alltid filtrerar bort resultat och vissa bilder ser jag personligen som motbjudande och vill filtrera. Jag använder Firefox / Windows 10. Säg till om jag ska ladda upp nån Hijack This-logg

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du fått in nåt "ful-plugin" till Firefox? Har sett andra som råkat få in det.
Hur ser det ut som du söker i en annan webläsare?

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Oj. The Wall of Text!

Ja, det finns flera alternativ till Google. DuckDuckGo och Startpage är bland de populäraste för icke self-hostingbruk. Startpage använder sig av Googles sökmotor (läs mer). Om man vill installera en sökmotor själv, så är Searx det enda alternativet som jag vet om.

Artiklar/webbsidor om integritetsäkra sökmotorer:
https://www.howtogeek.com/113513/5-alternative-search-engines...
https://restoreprivacy.com/private-search-engine/
https://www.privacytools.io/providers/search-engines/
https://www.geckoandfly.com/27371/privacy-search-engines-no-l...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag har fått konstig spam i Googles sökresultat, det ser ut som falska varningar som rör påståenden man ser i så kallade "fake news" artiklar, och ser inte ut som sökresultat utan mer som den reklam jag redan lyckats blockera tidigare, med en röd knapp som jag inte vågar klicka på (Man ska naturligtvis aldrig klicka på sådana knappar!). Jag misstänker att jag har någon form av skadlig programvara installerad, men program som tar bort sådan skadlig kod kan inte hitta något. (Däremot ger den falsk-larm på alla Steam spel!) Jag vet att Google bröt mot GDPR, och jag spekulerar att någon hacker kan ha slängt upp något för att hämnas, för att få folk att tappa tilliten till Google Jag har försökt filtrera bort det med FoxReplace och uBlock Origin men det "botar" ju inte det faktum att skadlig kod kan ha nästlat sig in någonstans. Länken under detta låtsas leda till Google Support men jag inser att det är en fake. Detta händer bara om jag skriver vissa nyckelord (som rör söktermer jag sökt på extremt mycket under aug/sept) och har valt en en SVENSK server i VPN, och aldrig med något annat land som OVPN stödjer, och det uppstår oavsett webbläsare. Jag har kört med svensk server länge nu men jag kommer att ändra till ett annat land. Troligen skulle problemet dyka upp igen efter en stund. Men jag vill bli av med roten till orsaken så länge det inte är något med själva Googgle.se eller någon lokal "mellanserver" som kan ha blivit hackad. Jag kommer dessutom att undvika Google helt från och med nu. Jag gilar verkligen inge Google längre! Någon som vet bra alternativ? Jag vill kunna blockera vilka resultat som helst för hand då jag märkt att de här "Safe Search" inte alltid filtrerar bort resultat och vissa bilder ser jag personligen som motbjudande och vill filtrera. Jag använder Firefox / Windows 10. Säg till om jag ska ladda upp nån Hijack This-logg

tips på program att söka med är malwarebytes / superantispyware. Har inte använt det senare på länge, kör malwarebytes själv. Uppdatera programmet du använder sök och rensa. Gå även igenom "lägg till ta bort program" och se där om du har något konstigt. Kan hända att du kan behöva boota upp i felsäkert läge och köra en skanning till.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du provat samma sökning på mobilen/surfplattan om möjligt?

Låter spontant som att problemet är kopplat till din lokala datormiljö.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera searx som @Airikr nämnde. det finns både redan befintliga instanser att välja mellan eller hosta din egen. det är en metasökmotor som hämtar resultat från flera olika sökmotorer, bland annat google, men utan integretetsproblematiken