Samsung SSD 980 Pro över PCI Express 4.0 får läckta hastigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den som använder datorhårdvara yrkesmässigt har å andra sidan helt andra resurser att köpa grejer för jämfört med en privatperson som ska betala med skattade pengar, så om de behöver byta ut den efter 2-3 år så är det nog inte hela världen. Sen kan man alltid hitta på ett scenario som en lagringsenhet inte är lämpad för, men det är inte lika med proffsbruk, lika lite som att använda ”Pro” i ett modellnamn är lika med att det plötsligt inte är en konsumentenhet.

Visst. Det du förbiser är att Samsung har sålt PRO-modeller i många år nu, och de har alltid varit MLC, och därför alltid varit mycket väl anpassade för proffsbruk där tung belastning hör till vardagen. Priset har också alltid varit betydligt högre än motsvarande EVO, men man har fått vad man betalat för. Det har m.a.o. rimmat väl med marknadsföringen. Detta upphör fr.o.m. nu, och det är det jag opponerar mig emot, först och främst.

Vad de gör här är att lansera nästa generation PRO, som förvisso har bättre IOPS och läsprestanda tack vare PCIe 4, men i allt övrigt är sämre än förra generationen. Hur i hela friden kan man tycka att det är okej? Hade det stått 980 EVO på stickan, fine, då hade det mest varit ett "meh" och livet hade gått vidare.

Det här handlar helt uppenbart om segmentering. Jag kan lova att Samsung kommer släppa en "riktig" PRO i deras Enterprise-segment, med en löjligt mycket högre prislapp. Dags att leta efter en ny hovleverantör, uppenbarligen.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Större än min OS-SSD på 128GB iallafall

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tvivlar på att det är en speciellt stor andel av alla PCs idag som inte har SSD alls. Du får tänka på att PC-plattformen haft ett försprång på ca 10 år med SSD. Att Microsoft (eller någon annan) skulle fortsätta strypa utvecklingen för att en PC eventuellt är för dåligt utrustad tror jag inte på, utan det blir snarare alla eftersläntrare som kommer kunna spela allt färre AAA-titlar framöver utan att uppgradera sin primärlagring.

Håller inte med om det, tror nog att det är en rätt så stor andel.

Så vad för SSD skall då vara minimikrav? SATA-3Gb, SATA-6Gb, NVME? Vilka hastigheter? Om vad skall då detta ge för nya möjligheter?

Tillverkare av AAA-titlar vill även de nå ut till så många kunder som möjligt och ett krav på SSD eller allt för höga krav på den kommer att minska kundunderlaget, kommer ju inte vara som med grafikkort där det bara är att dra ner på reglagen om man inte har ett som är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här handlar helt uppenbart om segmentering. Jag kan lova att Samsung kommer släppa en "riktig" PRO i deras Enterprise-segment, med en löjligt mycket högre prislapp.

Det tror jag också. Någonstans kommer varje tillverkare att försöka göra sina produkter billigare utan att tumma för mycket på kvaliteten, och detta tror jag är ett försök att se om marknaden accepterar en produkt som är bättre på vissa områden samtidigt som den gör avkall på andra.

Nu går vi dessutom alltmer in i tidsåldern för datacenter, och jag tror snarare att fler och fler tunga tillämpningar kommer flyttas över dit snarare än att vi kommer se ”små Enterprise-enheter” för SOHO-bruk eller motsvarande.

Ska dock bli intressant att se hur Samsungs produkter utvecklas framöver. I dagsläget känns det som att de har ganska få konkurrenter på premiumsegmentet för hemanvändare, och även om det verkar komma en och annan uppstickare så bygger få upp ett gott rykte över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Håller inte med om det, tror nog att det är en rätt så stor andel.

Så vad för SSD skall då vara minimikrav? SATA-3Gb, SATA-6Gb, NVME? Vilka hastigheter? Om vad skall då detta ge för nya möjligheter?

Tillverkare av AAA-titlar vill även de nå ut till så många kunder som möjligt och ett krav på SSD eller allt för höga krav på den kommer att minska kundunderlaget, kommer ju inte vara som med grafikkort där det bara är att dra ner på reglagen om man inte har ett som är tillräckligt bra.

Nu har ju inte detta hänt riktigt än heller, så man får hoppa ett par år in i framtiden. Faktum är ändå att allt färre verkar ha något större lagringsbehov tack vare bredband och olika streamingtjänster, så hårddiskar hos konsumenter är nog en försvinnande företeelse på det hela taget. Sen kan man ju även fråga sig hur lågt hårddisktillverkare kan gå i pris när en 2 TB-enhet kostar under 700 kr inkl. moms i butik idag.

Valfri SSD är uppåt 100 gånger snabbare än en hårddisk sett till accesstid på det minsta datablocket, och ännu mer vid större överföringar. Det är inte nödvändigtvis hög bandbredd som behövs när man har kort accesstid heller.

Sen är det ju som du säger att det blir svårt att göra ett reglage för sämre lagringsteknik, samtidigt har vi klarat att gå ifrån många andra ålderdomliga lagringsteknologier, så varför skulle det inte gå nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tvivlar på att det är en speciellt stor andel av alla PCs idag som inte har SSD alls. Du får tänka på att PC-plattformen haft ett försprång på ca 10 år med SSD. Att Microsoft (eller någon annan) skulle fortsätta strypa utvecklingen för att en PC eventuellt är för dåligt utrustad tror jag inte på, utan det blir snarare alla eftersläntrare som kommer kunna spela allt färre AAA-titlar framöver utan att uppgradera sin primärlagring.

Du förstår inte (ursäkta). Men det spelar ingen roll hur stort försprång PC har med SSD och snabbare diskar i allmänhet. Spelen måste ändå fungera på en sketen 5400rpm-disk i flera år till.. Du kan ju designa/bygga helt andra världar när du enbart har en SUPERsnabb enhet att utgå ifrån. Speldesignen kan göras helt annorlunda när du vet att exakt ALLA sitter med exakt lika snabb hårdvara.

Problemet på PC är ju att spelen ska kunna skalas både upp och ner (vilket såklart är bra!). Men på sistone har ju speldesign egentligen bromsats mycket just pga konsolerna med sina långsamma diskar (och delvis långsam CPU).

Det ska bli intressant att se vissa PS5-spel om ett par år. Detta lär ju så småningom tricklas ner (upp?) till PC också. Men problemet där kommer ändå alltid vara att utveckling/design bromsas av den lägsta hårdvaran (och det är ju ytterst få procent som sitter med monsterdatorer som vissa av oss gör). För att inte tala om upplösning på skärmen.. Fortfarande sitter en majoritet av PC-gamers med 1080p-skärmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och annat än laddningstider så kommer du inte få se det, skulle spel designas om bara för att man annan utrustning? Korridorer i fps:er som finns om man bara kör på hd (där då dessa används för ladda in nästa segment)? OCh för laddningstider så räcker det ju idag som sagt med en SATA SSD.

Nu är jag inte helt klar på om den nya xboxen kommer med något liknande, men funktionen kommer ju inte användas till spel som också kommer att komma till PC eller Switch:en, och då även kanske inte till spel som även kommer till xboxen. Så kanske bara PS5-exklusiva spel och inte alla av dessa...

Exakt, så är det. Exklusiva spelen kommer vara de som utnyttjar det bäst. Tredjeparts-spel har ju nackdelen att de fortfarande måste designas utifrån de andra plattformarna också.

Sony har ju dock alltid varit galet bra på att utnyttja hårdvaran i deras exklusiva titlar (eller ja, deras utvecklare). The Last of Us II är tamefan det snyggaste jag kört, i flera kategorier, och detta på urgammal hårdvara. Senaste God of War är också ett spel man dreglar Niagarafall till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Du förstår inte (ursäkta). Men det spelar ingen roll hur stort försprång PC har med SSD och snabbare diskar i allmänhet. Spelen måste ändå fungera på en sketen 5400rpm-disk i flera år till.. Du kan ju designa/bygga helt andra världar när du enbart har en SUPERsnabb enhet att utgå ifrån. Speldesignen kan göras helt annorlunda när du vet att exakt ALLA sitter med exakt lika snabb hårdvara.

Sorry, men jag är två nivåer djupare.

PC kommer aldrig någonsin nå till konsolvärldens "en modell", därför är det helt meningslöst att försöka jobba från samma strategi. Det är dessutom knappast gamers som legat efter med att skaffa snabba lagringsenheter eller annan ny teknik. PC-världen har, och kommer alltid ha, trösklar som man måste över om man ska vara med. Den slutgiltiga övergången sker inte förrän det blir ett tydligt krav på att man behöver uppgradera.

Utöver detta så kommer knappast alla utvecklare att kasta ut alla befintliga resurser och börja från noll med att skriva nya spelmotorer som kan dra nytta av lägre latenser och ökad bandbredd från primärlagringen, utan det är ytterligare en kurva som kommer fördröja det hela innan ens konsolerna drar nytta av det.

Om ungefär tre timmar så får vi dessutom se om NVCache är en grej på nya GeForce-serien, och om det fungerar som spekulerats på diverse sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Märklig release detta. I o m att de frångår MLC försvinner ju hela vitsen med att välja en PRO-enhet, dvs att man har konsekvent skrivhastighet över tid. TLC är ju helt beroende av sin cache för att uppnå bra skrivhastigheter, och när den cachen fylls går det ofantligt mycket långsammare.
Dessutom, max 1TB med TLC? Det förstår jag verkligen inte.

Som sagt, märkligt. Får se vad testerna utvisar, men det här ser ut som ett misstag. Hoppas jag har fel, börjar bli dags att uppgradera min 960 Pro nu.

Jag gissar att 980 Evo kommer att köra med QLC, så i jämförelse med det kan man se 980 Pro som just "pro".

980-serien blir alltså "dubbelt så snabb" (PCI-E 4), "hälften så tålig" (halverad TBW) och när SLC-cachen tar slut vid skrivning så blir det väldigt slött.

Personligen tycker jag att 980 Pro är en besvikelse, och bara 1TB som maxkapacitet är alldeles för lite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag gissar att 980 Evo kommer att köra med QLC, så i jämförelse med det kan man se 980 Pro som just "pro".

980-serien blir alltså "dubbelt så snabb" (PCI-E 4), "hälften så tålig" (halverad TBW) och när SLC-cachen tar slut vid skrivning så blir det väldigt slött.

Personligen tycker jag att 980 Pro är en besvikelse, och bara 1TB som maxkapacitet är alldeles för lite.

Damn skulle inte förvåna mig om du har rätt.. dystert!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag gissar att 980 Evo kommer att köra med QLC, så i jämförelse med det kan man se 980 Pro som just "pro".

980-serien blir alltså "dubbelt så snabb" (PCI-E 4), "hälften så tålig" (halverad TBW) och när SLC-cachen tar slut vid skrivning så blir det väldigt slött.

Personligen tycker jag att 980 Pro är en besvikelse, och bara 1TB som maxkapacitet är alldeles för lite.

Någon på Samsung måste ha blandat ihop Evo och Pro. Stor besvikelse, speciellt när man ändå väntat på Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Visst. Det du förbiser är att Samsung har sålt PRO-modeller i många år nu, och de har alltid varit MLC, och därför alltid varit mycket väl anpassade för proffsbruk där tung belastning hör till vardagen. Priset har också alltid varit betydligt högre än motsvarande EVO, men man har fått vad man betalat för. Det har m.a.o. rimmat väl med marknadsföringen. Detta upphör fr.o.m. nu, och det är det jag opponerar mig emot, först och främst.

Vad de gör här är att lansera nästa generation PRO, som förvisso har bättre IOPS och läsprestanda tack vare PCIe 4, men i allt övrigt är sämre än förra generationen. Hur i hela friden kan man tycka att det är okej? Hade det stått 980 EVO på stickan, fine, då hade det mest varit ett "meh" och livet hade gått vidare.

Det här handlar helt uppenbart om segmentering. Jag kan lova att Samsung kommer släppa en "riktig" PRO i deras Enterprise-segment, med en löjligt mycket högre prislapp. Dags att leta efter en ny hovleverantör, uppenbarligen.

Pro-modellerna är för "prosumers", de riktiga proffsmodellerna är t.ex. PM983, PM1735, PM1725b. Finns i storlekar upp till 15.36TB

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Pro-modellerna är för "prosumers", de riktiga proffsmodellerna är t.ex. PM983, PM1735, PM1725b. Finns i storlekar upp till 15.36TB

Ordklyveri. Prosumer, proffs, PRO-medlem..

PM-serien är Enterprise.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av firstofmay:

Att du kan skriva åtminstone 600 terabyte innan disken ger upp, borde räcka länge för en normalanvändare.

Nuvarande 970 Evo har en TBW om 600 för 1 TB modellen och det dubbla för 2 TB modellen.

Undrade de också, kollade mina diskar nu bara för att ha nått mätvärde.
8,8TB och 13,1TB på 2,5 år ungefär. Disken på 13,1TB har jag återanvänt från annat bygge därför den används lite mer antar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Även guru3d:
https://www.guru3d.com/articles-pages/samsung-980-pro-1tb-nvm...

Gillade sammanfattningen, det är bara i specifika fall man har nytta av hastigheten:
"Concluding

The Samsung 980 PRO series is an impressive drive, however, it managed to impress me less than the release of the 970 PRO. The focus for Samsung has been clear, reach a peak read speed of ~7 GB/sec and ~5 GB/for writes. You'll only hit these numbers in very specific workloads, mostly sustained and linear writes. Also if you want to copy at 5 GB/sec to the Pro, surely your host/client setup should be the same. So you'll be hardpressed to reach these numbers in a real-world scenario. When we look at trace performance and other write workloads, the performance still is terrific, but more in line with a premium PCIe gen 3.0 or 4.0 SSD. That is the reality. Ergo this is why I deem that endurance metric to be of such important value to the end-user. For servers, content creators, and video editors the peak values might be enticing, but here again, I might even opt a 970 PRO over the 980 PRO for just the sole reason being that doubled endurance TBW value. Yeah, I know, this is a bit of pandora's box to explain and justify. But I do hope my message gets across, Samsung should not have forfeited on TBW values this much for the PRO series, at least that is my humble opinion. I'll hush now. In the end, we think that the new 980 PRO is a superb series for high-end workstations and game PCs if priced right that is. It offers good and strong read/write values, plenty fast for any gamer. It does run hot under a hefty load so please do place it under a heatsink (most if not all new motherboards offer this at default). We did not notice any TLC write hole, meaning this thing can write full speed close to 5GB/s even with a 100 GB file. The 980 PRO series will offer loads of performance but behaves more normalized in complex workloads that are not sustained. Paired with a 5-year warranty or 600 TBW reached you should be safe regardless of my endurance remarks. It is an enthusiast-class NVMe SSD and currently the fastest kid on the block in specific workloads. The competition this year will get tough for Samsung though, we have seen Phison announce some really interesting stuff. In the end, all that completion will drive up performance at many levels, and lower cost. That's a good thing. "

Uthålligheten är ju ett minus

Nordichardware:
https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-980-pro-ribba...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett hur mycket man förlorar på att köra över PCIe 3.0. 2TB varianten ser ju ut som givet köp till PS5. Men eftersom de döpt om EVO till Pro undrar man ju om det kommer en Pro Plus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu när den här disken hamnade på lite rea på Dustin så blev det på något konstigt sätt så jag beställde en till kommande Ryzen 3 burken! Detta trots att jag egentligen är anti hur Samsung fuskat bort MLC för denna generation av PRO diskarna och jag ärligt talat egentligen inte behöver prestandan.

Men för priset den har på rean på 2350kr för 1TB så kostar den ju ändå ungefär samma som de andra tillgängliga PCI-E 4X diskarna (som verkar ha sina begränsningar) och bara några hundringar över PCI-E x3 970 EVO plus.
Från början funderade jag på 970 Evo utan plus som verkar gå att få tag på fortfarande för ett vettigare pris men samtidigt så visade tester på en del prestandaskillnad mellan plus och utan plus modellen så blev tveksam. Och det bär mig emot att köpa tex Kingston (rena fördomar - I know) eller något okänt och jag ville inte ha QLC.

Och för ungefär samma pris som den 850 PRO jag köpte till förra bygget så får jag dubbelt så mycket utrymme - och förstås klart mer prestandapotential då gamla var en SATA disk.

Konstigt hur man kan rationalisera dyra inköp!
Bara för det så rear de väl ut 970pro 1TB om några veckor ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.