Ska köpa min första gaming pc! Behöver vägledning i djungeln!

Permalänk
Medlem

Ska köpa min första gaming pc! Behöver vägledning i djungeln!

Hej!
Jag är på jakt efter att köpa en Gaming PC i år!
När jag gjort research så märker jag snabbt vilken djungel det blir, och jag letar nu efter lite vägledning i mitt ärende.
Jag äger alltså ingen PC just nu som jag ska uppgradera ifrån. Men jag har monitor/mus/tangentbord.

I denna djungel så pendlar jag mellan:

1. Att bygga helt själv.
2. Låta webbhallen/inet bygga för att ej råka sabba något.
3. Köpa en färdigbyggd dator (för att få bättre garanti etc).

Min budget: 8000-8500kr ink moms.
Värt att nämna är att jag har tillgång till Windows 10 Education som OS.

Jag har inga krav att kunna spela med bra fps i 1440p. 1080p duger helt klart för mig!
Spelet jag spelar mest är World of Warcraft. Och köper huvudsakligen datorn för nya expansionen!

Färdigbyggda PC's jag kollat på är:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
https://www.webhallen.com/se/product/321670-Lenovo-Legion-T5-... (Denna precis över budget så jag räknar med den ändå)
https://www.webhallen.com/se/product/322058-HP-Pavilion-TP01-...

Jag är lite skakis för att bygga datorn helt själv. Dels för att problem kan uppstå och för att jag är rädd att garantier inte håller etc.
Vägled mig gärna och kom med åsikter hur jag ska gå tillväga i min köpesprocess.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Pcjanne: Med din budget så tycker jag det är värt tiden att bygga själv, ta gärna hjälp av en kompis eller någon här på Sweclockers för en kopp kaffe. kika i den här tråden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är både kul, enkelt och lärorikt att bygga sin egen dator. Det finns väldigt få saker som kan gå fel om du spenderar en timme eller två och läser igenom någon vettig guide. Du kommer dessutom i 99 fall av 100 få betydligt mer prestanda ur en egenbyggd datorn jmf med motsvarande färdigt paket. En annan fördel är att det i framtiden är betydligt enklare att uppgradera enskilda komponenter.

Permalänk
Medlem

Skaffa något basic ESD-skydd och bygg själv på ditt träbord så kan inget går fel om du är noga! Du lär dig massa saker och det är roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

Jag är lite skakis för att bygga datorn helt själv. Dels för att problem kan uppstå och för att jag är rädd att garantier inte håller etc.

Jag förstår din rädsla! Satte själv ihop min första dator för typ en vecka sedan, jag var livrädd att något skulle paja. Köpte en ESD-matta och armband för att öka min trygghet lite, trots att ingen jag känner någonsin använt sig av sådana saker.
Jag krånglade som fan med att få dit CPU-kylaren, svetten rann och jag var orolig att jag skulle bryta av processorn eller moderkortet på mitten när jag försökte skruva fast den. Skar mig på kylflänsarna och kladdade blod över hela kylaren innan jag upptäckte att jag blödde, men jag fick till slut dit den. Sedan svor jag när vissa kablar skulle sättas i trånga utrymmen, hela tiden orolig att jag hade pajat processorn när jag satte dit kylaren. Blir till slut klar med allting, fläktar och hårddiskar på plats. Kopplar datorn till skärm osv, stoppar in strömkontakten och trycker på powerknappen. Den startar inte. 5 sekunders förtvivlan, sen kom jag på att det kanske är switchen bak på nätagget som är av, och det var den. Slår på den och försöker starta datorn igen. BAM! Den startade och allt fungerade perfekt! Tillfredsställelsen av att ha satt ihop den själv var fantastisk. Ursäkta min långa historia, men jag tycker verkligen att du borde prova på att bygga själv, kan jag så kan du

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=CDUZRNp4pxg

Säga vad man vill om jayztwocent men den här videon är rätt bra för dom som är rädd inför sitt första bygge. Det ska mycket till för att nåt ska gå sönder!

Permalänk
Medlem

Tack för alla uppmuntrande svar! <3 Då kommer egentligen min nästa och väldigt stora fråga:
Om jag bygger min dator själv. Vad är en bra build för min budget?

Permalänk
Medlem

Skulle försöka basera bygget kring ett geforce 1650 och ett amd ryzen 3600 (då får du även med kylare till CPU på köpet). Dom två komponenterna kostar ca 4000kr tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Skulle försöka basera bygget kring ett geforce 1650 och ett amd ryzen 3600 (då får du även med kylare till CPU på köpet). Dom två komponenterna kostar ca 4000kr tillsammans

Jag tweakade en build från en annan tråd: #18611507
Vad tror du om denna?

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på ett 3600 med 6 kärnor för ca 600kr mer.

Permalänk
Avstängd

Störts problemen med att bygga dator är att man monterar processorn åt rätt håll och inte böjer något. Det andra som kan kännas som att man knäcker moderkortet är att trycka i ram-minnet.

Om du sparar på ramminnet till 8GB så satsa på ett grafikkort med mint 8GB. Om man snålar på ramminnet och grafikkortsminnet tar minnet snabbt slut.

Windows är idag gigantiskt och lika så dagens spel. 500GB äts upp fort.

Ryzen 3000 gillar smabbt ramminne. Kostar några kronor mer men bra att satsa på. Kom också ihåg att ändra det i BIOS också...

Jag hade satsat på en Ryzen-processor med bra medföljande kylare. Då behövs inte extra kylare köpas. Kostar några hundralappar mer men AMDs medföljande kylare är faktiskt bra mot intels medföljande papperhållare.

Jag skulle säga vänta på RTX 3070 och AMDs nya Ryzen och Radeon-kort har kommit ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Windows är idag gigantiskt och lika så dagens spel. 500GB äts upp fort.

För att spara in pengar så tänkte jag starta med 500gb SSD, och sedan lägga till mer i framtiden.

Skrivet av Stank:

Ryzen 3000 gillar smabbt ramminne. Kostar några kronor mer men bra att satsa på. Kom också ihåg att ändra det i BIOS också...

Oki! Tror du inte 3200mhz räcker? Vad bör jag uppa till?

Skrivet av Stank:

Om du sparar på ramminnet till 8GB så satsa på ett grafikkort med mint 8GB. Om man snålar på ramminnet och grafikkortsminnet tar minnet snabbt slut.

Jag hade satsat på en Ryzen-processor med bra medföljande kylare. Då behövs inte extra kylare köpas. Kostar några hundralappar mer men AMDs medföljande kylare är faktiskt bra mot intels medföljande papperhållare.

Cool! Har du något förslag på en ny build overall? Uppgraderar jag samtliga delar så känns det som jag hamnar över min budget!

Skrivet av Stank:

Jag skulle säga vänta på RTX 3070 och AMDs nya Ryzen och Radeon-kort har kommit ut på marknaden.

Rtx 3070's pris kommer inte få plats i min budget tyvärr. Vet inte ang nya Ryzen och Radeon.

Permalänk
Avstängd

3200 med CL16 räcker mycket bra. Forskade och det var bra. lägre CL kostade minnerna nästan dubbelt.

Jag snålar inte på moderkort eller nätaggregat. Nätaggregat kan man ha kvar i åratal efter köp och billigt moderkort kan sakna funktioner. Med billigt nätaggregat så fungerar det bra i datorn men om du i framtiden vill ha en kraftigare CPU och GPU kan det vara på gränsen. Dyrare nätaggregat är också tystare. Kraftigare och då belastas mindre och då inte lika varma.

Här är ett konstigt bygge. Ryzen 3300X med RTX 2070. Tog det för det är så billigt. Om du vill få ner priset så ett 1660-serienkort för 2500 kr.
Billig SSD som duger och som enkelt kan uppgraderas/kompletteras i framtiden. Billig SSD = saknar DRAM-minnet = överföringshastigheten till disken sjunker som en sten ganska fort. Samsung 860 EVO 500GB kostar 300 kr mer men klarar full överföringshastighet betydligt längre än budget-SSD-disken då dne har DRAM-minnet.
Moderkort har USB-C och Ethernet 2,5GHz och det saknade billigare moderkorten.
Kvalitativt nätaggregat som klarar framtida uppgradering.

https://www.inet.se/datorbygge/b1187258/datorbygge

Men AMD presenterar nya processorer om två veckor. Vänta och se vad dom presenterar? 3300X är bra budgetprocessor men begränsar då mjukvara idag ofta använder fler än 4 kärnor....... Senare i oktober presenterar AMD sina nya Radeon-grafikkort.

Nu är dum tid att köpa ny dator för allt nytt som släpps. Bra för dom som köpet begagnat....

Här är en modifierad (snålad) variant av systemet ovanför. Billigare grafikkort, moderkort och nätagg. Processor med två fler kärnor. 3600X-modellen som är lite högre klockad och har bättre processorkylare kostar 300 kr extra.

https://www.inet.se/datorbygge/b1187263/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Stank: Tack för ditt långa fina svar!
Jag är väldigt ivrig på att köpa ny dator. Men jag lyder ett av dina råd med att vänta tills släppet i Oktober!
Dina byggen känns super så jag utgår från de när jag väljer utifrån de nya delarna.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden lite igen. Har sett att det börja smyga fram rabatter nu på datorkomponenter i min prisklass.
@Stank: Jag har laborerat lite med de byggen som du länkade innan.
Den är lite över budget. Så kan inte gå högre än såhär tyvärr.

Är det här en bra build jag kan hålla mig till? Missade tyvärr Ryzen 5 3600 rean (tog slut på någon timme) igår. Så tänkte att jag ska vara mer på hugget nästa gång! Finns det något jag bör hålla utkik på?

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

Väcker denna tråden lite igen. Har sett att det börja smyga fram rabatter nu på datorkomponenter i min prisklass.
@Stank: Jag har laborerat lite med de byggen som du länkade innan.
Den är lite över budget. Så kan inte gå högre än såhär tyvärr.

Är det här en bra build jag kan hålla mig till? Missade tyvärr Ryzen 5 3600 rean (tog slut på någon timme) igår. Så tänkte att jag ska vara mer på hugget nästa gång! Finns det något jag bör hålla utkik på?
https://komponentkoll.se/bild/zhUpn.png

Bumpa disken till 1TB för 350-400:-. (100% mer utrymme, 50% dyrare)
En Ryzen 3 3100 är bättre pris/prestanda just nu, men Zen 3 släppet borde göra Ryzen 5 3600 billigare, alternativt kan du få en bättre 6-kärnig Zen 3 till ungefär samma pris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så skulle jag väntat 2 veckor med att köpa processor till AMDs event. Om du kan dvs. Nuvarande generation lär sjunka lite i pris och du kanske får nästa generation för ungefär samma peng. De andra komponenterna kan du ju köpa på rea under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bumpa disken till 1TB för 350-400:-. (100% mer utrymme, 50% dyrare)
En Ryzen 3 3100 är bättre pris/prestanda just nu, men Zen 3 släppet borde göra Ryzen 5 3600 billigare, alternativt kan du få en bättre 6-kärnig Zen 3 till ungefär samma pris.

Kollade på Ryzen 3 3100 först. Men tänkte att Ryzen 5 3600 var mer framtidssäkrande om jag ska uppgradera gpu i framtiden.
Tror också 3600 kommer sänkas i pris. Missade ju tyvärr elgigantens snabba rea de körde med igår (1690kr för Ryzen 5 3600).
Angående hårddisken: Du menar en HDD nu istället för SSD va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

Kollade på Ryzen 3 3100 först. Men tänkte att Ryzen 5 3600 var mer framtidssäkrande om jag ska uppgradera gpu i framtiden.
Tror också 3600 kommer sänkas i pris. Missade ju tyvärr elgigantens snabba rea de körde med igår (1690kr för Ryzen 5 3600).
Angående hårddisken: Du menar en HDD nu istället för SSD va?

Nej SSD 1TB för 1129:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.