Samsung HD501LJ HDD - öppna upp och radera säkert

Permalänk
Medlem

Samsung HD501LJ HDD - öppna upp och radera säkert

Hårddisken har legat i en låda sen 2012. Jag skulle vilja se innehållet innan rensning och skrotning.

1.Finns det några risker att min nuvarande dator påverkas negativt?
2.Vilka kablar behöver jag?
3.Hur kopplar jag till min dator?
4.Notera pins är böjda, men jag ska väl bara använda uttaget till höger? (SATA)
5. Rekommenderade åtgärder enligt er år 2020?

Det jag googlat mig fram är
1.
2. SATA kabel
3.
4.
5.Koppla in HDD
Boota till UEFI, kontrollera SSD är nr 1.
Boota normalt
Formatera HDD. <--- killdisk/nåt program

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Visa 1. Endast tillfälligt
2. Du behöver SATA datakabel och strömkabel
3. Sata kabeln till Sata-port på moderkortet och SAta-kontakten. Strömkbeln till nätaggregatet och strömkiontakten till höger.
4. Böjda pins kan göra att disken inte kan startas.
5. Boota från en USB-sticka med linux. För ändamålet rekommenderar jag SystemRescueCD.
Kolla vad som finns på disken och kopiera det du vill spara. Sedan rensar du disken med dd.
Kör först kommandot: lsblk, som listar blockenheter. Sedan kör du kommandot: dd if=/dev/zero of=dev/sdX bs= 116M. Ersätt sdX med diskens namn som du fick av lsblk. Viktigt att du anger rätt disk för data som skrivits över med dd går inte att återställa.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

1. Det finns alltid risker om man har tillräckligt med fantasi, men att bara koppla in en disk är normalt riskfritt.
2. Du behöver som sagt en SATA-kabel samt en ledig SATA-strömkabel från nätaggregatet.
3. SATA-kabel mellan lilla L-kontakten på disken och en SATA-port på moderkortet, och SATA-strömkabel från nätagget till stora L-kontakten på disken.
4. 8-pin kontakten är jumper-pinnar och är bara där som en kvarleva från föregångaren till SATA, det är inget du behöver eller ska använda. Se till att pinnarna inte nuddar varandra, om de gör det så kan du bara böja dem med t.ex. en skruvmejsel tills de inte gör det.
5. Att bara skriva över disken en gång är tillräckligt för att göra det omöjligt att återställa data, så du kan t.ex. använda "One Pass Zeros"-metoden i KillDisk. Det finns andra metoder som skriver över disken flera gånger med olika data, men det är egentligen onödigt och tar bara längre tid.

Permalänk
Medlem

vill du inte rota i din dator - köp en diskdocka liknande https://www.komplett.se/product/857233/datorutrustning/lagrin... och kör över USB3.

Disksdocka med en plats (börja bli sällsynta) är att föredra framför de med plats för 2 diskar - de med dubbla är mer instabila och kan dumma sig medans de med bara en plats är mer stabila när man skriver och läser hårt mot disken.

Deltaco liknande https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings... är sådan som kan krångla, går slött och tom. korrupera data (vid sin egna kopieringsfunktion mellan tex SSD-diskar - har egen erfarenhet av det. - men kör man mellan docka och dator via USB3 så verkar det gå utan korruption av data, men kan stalla i 30s perioder innan OS gör bus-reset på USB-bussen och det kommer igång igen)

Skall man köpa en sådan för att det är lätt att köpa över disk - använd B-sloten när du skriver och läser mycket mot disken så kanske det inte blir så många USB-bus reset i alla fall, medans A-sloten kan vara för jäklig - speciellt om du kör med 2 diskar samtidigt (ger två volymer i din dator)

Det är jmicron-chip i sistnämnda och dessa är ökända för att vara buggiga... problemet är att de varianter som fungerar bra och driftsäkert, försvinner (som netonnets https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss... - fanns också under andra 'brands' med samma utseende, köp om du ser denna 'stuk' av diskdocka - den har en annan chipset som fungerar mycket bättre än jmicron-chip-seten i många av just nu dagens tillgängliga diskdockor) medans de som är sämre och mer buggiga, verka hamna i 'alla' modeller i marknaden helt plötligt - obs. detta hänger på använda SATA/USB-chip inne i diskdockan - inte hur den ser ut utseendemässigt - tyvärr - och det går knappt att läsa ut i förväg innan köp utan först när det är köpt och plugga in i en linuxdator och ser vad det är för chipset som rapporteras i dmesg...

För att läsa ut data och skriva över alla sektorer på en mekanisk Hårddisk så duger diskdockor - men skall du köra gamla ATA-kommandon som att hantera (S)ATA-passord så måste den vara inkopplad till en SATA-kabel och moderkort då inte alla ATA-kommandon kan köras över USB.