Permalänk
Medlem

Liknelsen gick kanske inte fram
I dagligt tal brukar industri vara synonymt med verkstadsindustri (uppfattar jag det som?) men industri är ju egentligen ett suffix på all ekonomisk verksamhet som skapar något (läkemedel, bilar, råvaror osv).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liknelsen gick kanske inte fram
I dagligt tal brukar industri vara synonymt med verkstadsindustri (uppfattar jag det som?) men industri är ju egentligen ett suffix på all ekonomisk verksamhet som skapar något (läkemedel, bilar, råvaror osv).

Nej jag misstolkade liknelsen ganska grovt 😅

Mekanisk verkstad kanske är en bättre benämning, självklart är industri en väldigt bred kategori.
Har två CNC maskiner och kör underhållsjobb och legotillverkning.

Hjälper även till med ändring av befintliga verktyg och förhoppningsvis kan jag även erbjuda lite reverse engineering längre fram med hjälp av fotogrammetriskanning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

SweClockers mest intressanta diskussion!

Vi kanske kan diskutera vad som är vad av ingående och utgående moms istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vi kanske kan diskutera vad som är vad av ingående och utgående moms istället?

Låter som en plan!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Dags för årets lönesamtal imorgon.

Alltid lika givande när man ska diskutera med sig själv också (svårt att motivera en högre lön för sig själv), och inte bara våra anställda.

Permalänk
Medlem

Titel: Tekniker
Bransch: IT/Telecom
Lön: 20000, höjning till 21000 efter provanställning
Ålder: 21
Utbildning: IT på Gymnasiet, samt 2år IT-säkerhet på YH
Erfarenhet: Ingen förutom LIA under YH
Region: Dalarna

Får ändå säga att jag är halvnöjd, grymt trevlig kollegor, mycket lärorikt, dock hade väl lönen kunnat varit bättre. Men efter 4 månader som arbetslös och alldeles för många jobb sökta så blir man nästa smickrad av att någon vill anställa en

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Är det en vanlig lön i dalarna inom telekom? För det känns som en ganska kass ingångslön med 2 års utbilding från YH som är starkt relaterat till det du jobbar med.

Permalänk
Medlem

@Ketric: Satans bra fråga, men tror just min lön är av den lägre skalan. Dock är min arbetsplats av den mindre modellen. Är bara glad att jag kom ut i arbetslivet, då ett lägre betalt jobb med as sköna kollegor är bättre än inget

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddglutt:

Titel: Tekniker
Bransch: IT/Telecom
Lön: 20000, höjning till 21000 efter provanställning
Ålder: 21
Utbildning: IT på Gymnasiet, samt 2år IT-säkerhet på YH
Erfarenhet: Ingen förutom LIA under YH
Region: Dalarna

Får ändå säga att jag är halvnöjd, grymt trevlig kollegor, mycket lärorikt, dock hade väl lönen kunnat varit bättre. Men efter 4 månader som arbetslös och alldeles för många jobb sökta så blir man nästa smickrad av att någon vill anställa en

Så du får ut typ 15600? Låter väldigt lågt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Brutto 31 000kr
Netto ~ 24 000kr

Yrkestitel: Nyexaminerad läkare
Yrkesutbildning: 5,5 år på Karolinska Institutet

Därtill tillkommer jourpengar men 70% av den extra ersättningen blir betald i form av jourkomp (dvs du kan vara ledig en dag å få betalt för dagen, istället för att få dubbelt betalt).

Nästan steg förhoppningsvis AT-läkare till våren, då är ingångslön cirka 35 000kr med ett litet tillägg efter 12 samt 18 månader. Klagar inte, även om jag jobbat och jobbar hårt! Inte supermycket just nu (men inte dåligt heller), men blir ju betydligt bättre efter varje steg.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Netto: 23 000 sek
Kostnad räkningar: 7500 sek/mån

Ut i handen: 15 500 sek

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

@Vzano: Som @anon42512 var inne på tidigare, kan någon moderator kanske uppdatera första inlägget till att reflektera att tråden primärt handlar om vilken brutto-lön man får för vilket arbete man utför, med syfte att få insikt i vad man kan tjäna i olika yrken. Inte netto, inte skatt, inte investeringar, inte utgifter, .. inte lösa siffror utan ankytning till vad man gjorde för att förtjäna inkomsten.. plus i kanten för arbetsort, senioritet, övrigt ersättningspaket, etc som påverkar ens brutto-lön för arbetet man utför.

Folk kommer fortsätta posta som @mAster9 här ovan, men då kan man bara referera till TS och slippa sidospår.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av gibbon_:

@Vzano: Som @Loxus var inne på tidigare, kan någon moderator kanske uppdatera första inlägget till att reflektera att tråden primärt handlar om vilken brutto-lön man får för vilket arbete man utför, med syfte att få insikt i vad man kan tjäna i olika yrken. Inte netto, inte skatt, inte investeringar, inte utgifter, .. inte lösa siffror utan ankytning till vad man gjorde för att förtjäna inkomsten.. plus i kanten för arbetsort, senioritet, övrigt ersättningspaket, etc som påverkar ens brutto-lön för arbetet man utför.

Folk kommer fortsätta posta som @mAster9 här ovan, men då kan man bara referera till TS och slippa sidospår.

Jag har förtydligat frågeställningen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Titel: Design Director
Bransch: Konsult
Lön: 95000/månad, samt lite bonusar på ungefär 150k/år
Ålder: 35
Utbildning: Masters
Erfarenhet: Jobbat utomlands i ungefär 10 år och precis flyttat tebaxs till Sverige
Region: Malmö

Permalänk
Medlem

Yrke: Workplace & Print manager
Lön: 38 000:-/månaden
Erfarenhet: 4 år inom IT
Förmåner: 5000:-/år friskvård, 30 dagar semester, 2 klämdagar / år samt julklappsledighet
Ålder: 32
Ort: Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sivan:

Yrke: Workplace & Print manager
Lön: 38 000:-/månaden
Erfarenhet: 4 år inom IT
Förmåner: 5000:-/mån friskvård, 30 dagar semester, 2 klämdagar / år samt julklappsledighet
Ålder: 32
Ort: Stockholm

5000kr/MÅNAD(?) i friskvård? Hur gör man ens av med det?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

5000kr/MÅNAD(?) i friskvård? Hur gör man ens av med det?

Räcker med massage 1/vecka så är det klart
Men det rimliga brukar vara per år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoL_:

5000kr/MÅNAD(?) i friskvård? Hur gör man ens av med det?

Ska vi gissa på felskrivning då 5000 kr/år är max enligt skatteverket?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska vi gissa på felskrivning då 5000 kr/år är max enligt skatteverket?

I annat fall blir man förmånsbeskattad på hela beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Räcker med massage 1/vecka så är det klart
Men det rimliga brukar vara per år.

Skrivet av Lagerlöf:

Ska vi gissa på felskrivning då 5000 kr/år är max enligt skatteverket?

Det var väl det jag tänkte 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Ja självklart menar jag per år

Permalänk

258 Norska + 50 i skift

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Yrke: Renhållningsarbetare (Sopbilschaufför)
Lön: 33 000:-/månad + ca 60000 extra per år pga inkörningar vid röda dagar.
Erfarenhet: strax över 1 år inom renhållning / 8 år som yrkeschaufför totalt
Förmåner: Fullstort gym på jobbet, friskvård 2000kr per år, bra privat sjukvård via jobbet, väldigt fria arbetstider
Ålder: 36
Ort: Gävle

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

258 Norska + 50 i skift

kronor i timmen? tusentals kronor per år?

Permalänk

Ser många elektriker och snickare under 25k brutto. trodde dessa yrken genererade 30-35k brutto som standard ??

Trodde jag tjänade lågt,
Är 28år
Nätverkstekniker 4år erfarnhet, med tele bakrund och fiber.
tjänar 29k varav 1200kr är skattefria för rese ersättning till jobbet.
får ut ca 24k i snitt.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av joakim99:

kronor i timmen? tusentals kronor per år?

kronor i timmen.. 308 alltså eftyersom jag enbart jobbar skifttid dvs 15-03 ena veckan sen fri nästa , vad jag har i månaden vetefan men brukar ha ut 35.000 efter skatt , är cnc operatör för övrigt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerveZ:

Titel: Design Director
Bransch: Konsult
Lön: 95000/månad, samt lite bonusar på ungefär 150k/år
Ålder: 35
Utbildning: Masters
Erfarenhet: Jobbat utomlands i ungefär 10 år och precis flyttat tebaxs till Sverige
Region: Malmö

Vad mer exakt gör en Design Director och vad skiljer det från en Creative Director?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad mer exakt gör en Design Director och vad skiljer det från en Creative Director?

Jobbar med kunder ofta i större och längre projekt för att stödja och guida design team. Strategi ofta på väldigt senior nivå med våra kunder. Hjälpa dem ta rätt beslut om deras framtid. (T.ex. hur ser framtiden ut för autonoma bilar och vad ska vår kunds roll vara i detta)

Creative director skulle jag säga håller mer ansvaret för att vad som görs är tillräckligt innovativt/estetiskt medan jag sitter på det holistiska/strategiska.

Men det skiftar mycket beroende på vilket uppdrag. Ibland kodar jag lite, jobbar i Figma med UX/UI etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så du får ut typ 15600? Låter väldigt lågt tycker jag.

Ja det är väl inte dröm lönen direkt Men man tar vad man får och ser det mer som en fördel inför nästa jobb i framtiden, många jobb som finns på marknaden så vill arbetsgivaren att man ska ha 1-3år på nacken men personliga erfarenheter är att många inte vill tar chansen/risken att lära upp en när man är nyexaminerad om det inte är ett särsvårt område att anställa inom.

Dock är det värt att nämna att jag arbetar en stor del med saker jag aldrig fått utbildning inom och det var ingen direkt kunskapsintervju för att få jobbet heller.

Nog skulle jag säkert kunnat få ett mer välbetalt jobb på annan ort om jag inte haft intervju skräck som gör att all kunskap försvinner ur skallen

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Yrke Senior Production Operator med UH-verksam i pilot och utvecklingsverksamhet.
Utbildning IT-EL på gymnasiet enbart därefter säkert 2 terminer utbildningar via jobb inom diverse som process/el-styr/mikrobiologi
Lön: 32 000:-/månad brutto 23-24 netto på 35,5h/v dagtid.
Erfarenhet: 8 år inom läkemedelsindustrin som operatör, laboratorieingenjör mm.
Förmåner: Gym ink fri tillgång till sporthall, friskvård 2500kr per år, bonus 2 ggr/år, styr mina arbetstider själv efter projekt. Betalda läkarbesök/medicin etc.
Ålder: 27
Ort: Uppsala

Har dock snittat cirka 20-40h i övertid varje vecka sen i Maj pga Corona.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1