Postnord har "slarvat bort" mitt RTX 3080

Permalänk
Medlem

Postnord har "slarvat bort" mitt RTX 3080

Hej alla,

Postnord har lyckats bli av med mitt MSI RTX 3080 Gaming X kort. Skulle varit framme i måndags, men fortfarande inget.

Kontaktade PostNord igår flera gånger som kom med flera olika svar. Senast jag såg var att det var i Härryda, (jag bor i Göteborg) och att det lastades för utkörning natten till måndag.

Fått höra allt ifrån att det kan ta lite tid, till att mitt ombud borde ha det, till att alla paketen i korgen som den låg i fortfarande inte levererats. Oavsett så är kortet borta och får inga klara svar. Även vänt mig till mitt ombud som kikade igenom sitt lager, och där var det inte heller.

Vet att det pratats om stölder av personal, men vill inte riktigt gå så långt ännu, trots att det är rätt typiskt att ett såpass eftertraktat kort som RTX 3080 bara försvinner sådär i tomma intet.

Är det någon som har liknande erfarenheter med Postnord? Hur går jag tillväga med Proshop (där jag beställde kortet)? Har en faktura som ligger och tickar.

Oerhört frustrerande. Jag kommer dessutom förmodligen inte få något nytt kort på ett bra tag, då jag inte ställt mig i kö för ett nytt. Senast jag kollade var det vid nyårsskiftet det skulle gå att få tag på vissa modeller (t.ex. TUF OC)

Tackar för alla svar

Permalänk
Medlem

Du får nog vända dig till affären som du köpte kortet av, det är de som har ingått avtal med Postnord.

Permalänk

Du får nog vänta ett par dagar, sen förlustanmäla hos Postnord, dom har ju fetkoll på om du hämtat ut det så har du inte det så är det bara för dom att fixa. Har du Twitter? ligg på lite via DM till @postnordsverige

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Det dyker med största sannolikhet upp.

Hur skulle de på postnord veta att det ligger ett 3080 i kartongen? Det har väl ett ytteremballage?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kontakta proshop och hör om de kan göra något? Var på posten hela tiden och be dom undersöka detta mer grundligt än att komma med till synes slumpmässiga svar som att ditt ombud borde ha det, dom ska VETA att ombudet har det.

Har du rejäl otur var det någon på posten som vet vad det var och ligger snart på blocket...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hör av dig till företaget som ställt ut fakturan, det är dom som kommer jaga dig om du inte förklarar läget.
Dom kommer kunna skjuta upp betalningen i ett par veckor i väntan på utredning.
När postnord och proshop strulat klart och du har fått din vara så kan du betala.

Permalänk
Medlem

be ditt ombud söka efter ditt kolli-id i avancerad sökning. Där kan de se referensnumret för hela buren/säcken.
Om inget annat paket har registrerats så är buren på vift och du kommer med största sannolikhet få kortet, är det så att ditt kort är det enda / en av få som inte registrerats så gör en förlustanmälan direkt., då är det inte lönt sitta vänta.

Permalänk
Inaktiv

Ang, fakturan om det är Klarna så kan du logga in där och pausa fakturan om du inte får kortet.

Permalänk

Det jag gjort när paket försvunnit (senast en Dell XPS 15 för nästan 30k) var att kontakta Postnord, och då kommer dom ”tvinga” ombudet att inventera hela sitt paketlager. Troligen ligger ditt grafikkort hos ombudet men att dom missat att scanna det innan det hamnade på hyllan, därför ser det inte ut som att dom har det.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att det ibland kan ta några dagar extra som mottagaren inte får någon egentlig förklaring till att det blir så. Man får förmoda att den gigantiska mängden försändelser emellanåt drabbas av olika störningar.

Man ska alltid reklamera förseningar och förlutser av försändelser till PostNord så de kan förbättra verksamheten. Görs här: https://www.postnord.se/kontakta-oss/reklamera

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!

Det där med att kolla efter hela buren/säcken är en väldigt bra idé!

Likaså höra av mig till Proshop och förklara läget.

Permalänk
Medlem

är kortet försäkrat under transport? isf finns nog en tidsgräns för leverans eller annan mätbar gräns där ersättning betalas ut. Annars lär inte Postnord ersätta dig och jag tror inte Proshop ansvarar för postnords leveranser heller. Jag skulle kolla med proshop om dom försäkrar sina leveranser.

Jag har tyvärr varit i bråk med Proshop tidigare och fått otroligt dåligt bemötande, där dom dels skickade en "ny" CPU med fingeravtryck på och vägrade skicka en ny trots att jag kunde bevisa att dom tagit emot returen eftersom "dom inte kunde hitta den".

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Som sagt meddela Proshop snarast att paketet inte är i närheten av att komma fram och att fakturan måste parkeras till paketet antingen kommit fram eller förklarats helt förlorat.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett paket en gång som hade missats att registreras hos ombudet. Som tur var så va det en stor kaffemaskin, så jag frågade ombudet om de kunde kolla sina hyllor för den borde vara framme. Mycket riktigt så stod den hos ombudet. Kan vara värt att undersöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeboor:

Hej alla,

Postnord har lyckats bli av med mitt MSI RTX 3080 Gaming X kort. Skulle varit framme i måndags, men fortfarande inget.

Kontaktade PostNord igår flera gånger som kom med flera olika svar. Senast jag såg var att det var i Härryda, (jag bor i Göteborg) och att det lastades för utkörning natten till måndag.

Fått höra allt ifrån att det kan ta lite tid, till att mitt ombud borde ha det, till att alla paketen i korgen som den låg i fortfarande inte levererats. Oavsett så är kortet borta och får inga klara svar. Även vänt mig till mitt ombud som kikade igenom sitt lager, och där var det inte heller.

Vet att det pratats om stölder av personal, men vill inte riktigt gå så långt ännu, trots att det är rätt typiskt att ett såpass eftertraktat kort som RTX 3080 bara försvinner sådär i tomma intet.

Är det någon som har liknande erfarenheter med Postnord? Hur går jag tillväga med Proshop (där jag beställde kortet)? Har en faktura som ligger och tickar.

Oerhört frustrerande. Jag kommer dessutom förmodligen inte få något nytt kort på ett bra tag, då jag inte ställt mig i kö för ett nytt. Senast jag kollade var det vid nyårsskiftet det skulle gå att få tag på vissa modeller (t.ex. TUF OC)

Tackar för alla svar

Fyfan vad störande. Av alla paket så ska detta försvinna. Bor också i Göteborg och har märkt att detta hänt flera gånger på senare tid. Paket som fastnar efter "Göteborg BT" eller "Härryda" i sökningen. För mig har paketen alltid dykt upp efter 2-5 arbetsdagar så jag hoppas på detta för dig med. Du kan logga in på Klarna och förlänga tiden på fakturan utan extra kostnad. Ge det veckan ut i alla fall innan du reklamerar paketet.

Permalänk
Medlem

Så jag bad PostNord kolla upp dem andra paketen som låg under samma referensnummer, dvs samma korg. Det verkar som att inte alla av dem har registrerats ännu, så finns fortfarande visst hopp. Dem skulle också återigen be mitt ombud dubbelkolla.

Tack igen för alla svar so far, håller er uppdaterade

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för dig.

Bara som en "funny note". Jag beställde varor från Apotea i fredags. Blev lite sné att att det inte kom sms i måndags om att det anlänt till ombudet. Inget igår tisdag heller. Skulle ringa Apotea och posten igår tänkte jag men annat kom emellan.

Fick nu på morgonen sms om "Påminnelse" om att hämta ut paket från Apotea!? Hur nu det gått till, att få påminnelse på ett sms jag inte fått.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det dyker med största sannolikhet upp.

Hur skulle de på postnord veta att det ligger ett 3080 i kartongen? Det har väl ett ytteremballage?

Ingen garanti på det då ofta så är orginalkartongen "godkänd" för posthantering enligt säljaren från dem till dig och bara fraktsedeln klistrad direkt på kartongen.

Men ska du använda ångerrätten så är den inte godkännd för returen...

personligen fått både skärmar, datorchassin, hårddiskar, och grafikkort med bara fraktsedeln klistrad direkt på orginalkartongen från betydligt mer service minded butiker än Proshop

tror det ev var komplett som skickade mina 2 gtx 970 kort bara ihopbuntade med 2 pallband i orginalkartonger med ettiketten direkt på kartongen.

iom att det är Proshop så är det väl inte helt otroligt att den bara skickats med packsedeln direkt på grafikkortskartongen de är ju inte direkt kända för sin utomordentliga service.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Hoppas det löser sig för dig.

Bara som en "funny note". Jag beställde varor från Apotea i fredags. Blev lite sné att att det inte kom sms i måndags om att det anlänt till ombudet. Inget igår tisdag heller. Skulle ringa Apotea och posten igår tänkte jag men annat kom emellan.

Fick nu på morgonen sms om "Påminnelse" om att hämta ut paket från Apotea!? Hur nu det gått till, att få påminnelse på ett sms jag inte fått.

Jag har ett paket från italien påväg.

Igår fick jag 2 brev. Öppnar första, kan gå in på postnords hemsida och välja dag för leverans.

Öppnar nästa, påminnelse om att jag kan gå in och välja leveransdag.. Hur är det ens möjligt att få de två breven samma dag

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Alla paket som jag beställt detta år, som gått förbi Göteborgs BT, har försvunnit en stund efter detta. Paketen kommer fram till slut, men brukar inte få några uppdateringar alls efter paketen lämnat Göteborgs BT, förrän de anlänt till ombud.

Dessutom så brukar det ta i snitt 2-3 dagar längre för varje leverans som kommer via det stället, trots att paket ofta kommer fram snabbare från andra ställen som har längre färdväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det dyker med största sannolikhet upp.

Hur skulle de på postnord veta att det ligger ett 3080 i kartongen? Det har väl ett ytteremballage?

Det finns ju en adresslapp på paketet som anger från vart det har skickats ifrån, visserligen lite långsökt men en person som vet vad Inet, komplett mm. levererar kan ju stjäla ett paket och hoppas på jackpot!?
Alternativet är ju att öppna och gå genom paketen, låter också långsökt och kanske omöjligt med PostNords rutiner?

Men med största sannolikhet så dyker det upp snart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wip3:

Det finns ju en adresslapp på paketet som anger från vart det har skickats ifrån, visserligen lite långsökt men en person som vet vad Inet, komplett mm. levererar kan ju stjäla ett paket och hoppas på jackpot!?
Alternativet är ju att öppna och gå genom paketen, låter också långsökt och kanske omöjligt med PostNords rutiner?

Men med största sannolikhet så dyker det upp snart!

Jag är inte så insatt, men spontant skulle jag nog tro att det är ovanligt att de stjäl paket och innehåll. Borde liksom uppdagas ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tjenare allihop!

Tack för alla tips, kortet hittade sig till sist fram.

Ombudet hade tydligen slarvat bort det, å missat att scanna det.

Hoppas någon annan kan lära sig av min otålighet och hitta denna tråd med dess tips

Må gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag hade ett paket en gång som hade missats att registreras hos ombudet. Som tur var så va det en stor kaffemaskin, så jag frågade ombudet om de kunde kolla sina hyllor för den borde vara framme. Mycket riktigt så stod den hos ombudet. Kan vara värt att undersöka.

Skrivet av Jeboor:

Tjenare allihop!

Tack för alla tips, kortet hittade sig till sist fram.

Ombudet hade tydligen slarvat bort det, å missat att scanna det.

Hoppas någon annan kan lära sig av min otålighet och hitta denna tråd med dess tips

Må gott!

Told u skönt att det kom till rätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeboor:

Tjenare allihop!

Tack för alla tips, kortet hittade sig till sist fram.

Ombudet hade tydligen slarvat bort det, å missat att scanna det.

Hoppas någon annan kan lära sig av min otålighet och hitta denna tråd med dess tips

Må gott!

Stor butik? Har aldrig haft det problemet här i min lilla håla

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

är kortet försäkrat under transport? isf finns nog en tidsgräns för leverans eller annan mätbar gräns där ersättning betalas ut. Annars lär inte Postnord ersätta dig och jag tror inte Proshop ansvarar för postnords leveranser heller. Jag skulle kolla med proshop om dom försäkrar sina leveranser.

Jag har tyvärr varit i bråk med Proshop tidigare och fått otroligt dåligt bemötande, där dom dels skickade en "ny" CPU med fingeravtryck på och vägrade skicka en ny trots att jag kunde bevisa att dom tagit emot returen eftersom "dom inte kunde hitta den".

Nu har det ju redan löst sig för TS, men jag vill ändå påtala att detta är fetfel!
Det är inte konsumenten som är ansvarig för produkten under transport. Så om försändelsen ska vara försäkrad eller inte är helt och hållet säljarens val (på vinst eller förlust).

Om paketet skulle komma bort eller gå sönder så är det avsändaren (säljaren) som ska/kan reklamera försändelsen, inte köparen. Säljaren är dessutom tvungen att skicka en ny produkt. Köparen ska gå skadefri.

Permalänk
Medlem

Postnord slarvade bort en svets för mig typ 0.6 kubik, värde över 20k. ganska uppenbart att det blev stulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har det ju redan löst sig för TS, men jag vill ändå påtala att detta är fetfel!
Det är inte konsumenten som är ansvarig för produkten under transport. Så om försändelsen ska vara försäkrad eller inte är helt och hållet säljarens val (på vinst eller förlust).

Om paketet skulle komma bort eller gå sönder så är det avsändaren (säljaren) som ska/kan reklamera försändelsen, inte köparen. Säljaren är dessutom tvungen att skicka en ny produkt. Köparen ska gå skadefri.

OK! I stand corrected. 🙂

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemmikkar:

Dåligt av Postnord.

Fast nu var det ju inte direkt postnords fel utan ombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemmikkar:

Dåligt av Postnord.

Fast det var ju inte postnord som slarvat bort det utan ombudet som inte skannat in det... kanske borde läsa tråden?