Permalänk
Medlem

Begagnat grafikkort under 5000 kr

Oh boy! Here I go gaming again.

Har satt ihop nedanstående grund för en gamingrigg. Tanken är att köpa ett begagnat grafikkort (mer prestanda för pengarna?).

Jag undrar därför vilka modeller jag bör kolla efter för 4000-5000 kr som passar min setup. Är det några modeller jag bör undvika? Eller har ni förslag på prisvärda nya kort*?

Om jag förstår rätt från andra trådar så kommer det nytt processorsläpp i början av oktober, och när väl 3080-grafikkorten börjar levereras så kan det ju dyka upp en hel del äldre kort på andrahandsmarknaden.

Men jag tänkte att det är bra att veta vad man ska spana efter, så kan man slå till i mitten av oktober.

https://komponentkoll.se/bygg/WxRnk

Kom gärna med andra kommentarer på de komponenter jag valt.

*EDIT: Alternativet är väl att köpa ett ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming nytt. Inget knuss.

Permalänk
Medlem

Du bör få en 1TB A2000 för under 1200 nu förtiden, SSD kanske man kan satsa lite mer på om man råkar få tag på en high-end gpu, annars är det en kompetent dator.

2080 Ti, 2080 / super och 2070 Super är väl kort som ligger i din prisklass begagnat eller t.o.m under.
kanske kan du få tag på ett Ti om du passar på precis när 3090 släpps, annars har ju hetsen lagt sig lite
på begagnatmarknaden då alla inte kan få tag på 3080 direkt.

AMD's nya processorer kommer ju också att släppas i oktober,
det kommer säkert påverka priset på 3800x / 3700x mest och ge möjligheten att få bättre prestanda än 3600x för några hundralappar genom att köpa det senaste.

Permalänk

Varför inte ett nytt 5700xt eller ett 2070s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du bör få en 1TB A2000 för under 1200 nu förtiden, SSD kanske man kan satsa lite mer på om man råkar få tag på en high-end gpu, annars är det en kompetent dator.

2080 Ti, 2080 / super och 2070 Super är väl kort som ligger i din prisklass begagnat eller t.o.m under.
kanske kan du få tag på ett Ti om du passar på precis när 3090 släpps, annars har ju hetsen lagt sig lite
på begagnatmarknaden då alla inte kan få tag på 3080 direkt.

AMD's nya processorer kommer ju också att släppas i oktober,
det kommer säkert påverka priset på 3800x / 3700x mest och ge möjligheten att få bättre prestanda än 3600x för några hundralappar genom att köpa det senaste.

Stort tack, precis den här typen av info jag sökte! 2080 Ti hade ju varit fantastiskt om man lyckades lösa. Och en 3700x hade ju inte skadat heller.

Skrivet av Rubberduckrof:

Varför inte ett nytt 5700xt eller ett 2070s?

Bra input! Får kolla på dem, om jag inte hittar begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Bra input! Får kolla på dem, om jag inte hittar begagnat.

Kan tipsa om att kika på fyndvaror på t.ex. NetOnNet. Jag köpte mitt Sapphire 5700XT Pulse där förut som funkade felfritt. Hittade ett Nitro+ där nu när jag kikade för billigare än nypris som kanske kan vara något? https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Kan tipsa om att kika på fyndvaror på t.ex. NetOnNet. Jag köpte mitt Sapphire 5700XT Pulse där förut som funkade felfritt. Hittade ett Nitro+ där nu när jag kikade för billigare än nypris som kanske kan vara något? https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Tack! Tänkte även hålla span efter CPU från fyndhörna. Såg att webbhallen hade haft några nyligen. Men det krävs väl lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Tack! Tänkte även hålla span efter CPU från fyndhörna. Såg att webbhallen hade haft några nyligen. Men det krävs väl lite tur.

Tänk bara på att det kan vara snabba puckar som gäller för fyndvaror

Permalänk
Medlem

RTX 3070 kommer ju gå för 5625 kr så att köpa ett begagnat grafikkort för 4000-5000 hade jag aldrig gjort. Kanske max 2700-3000 kr för ett riktigt kapabelt kort i RTX 2000-serien.

https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...

Denna här ger dig 3 + 2 års garanti. Ett begagnat kommer i nästan alla fall egentligen med obrukbar garanti om inte tillverkaren eller återförsäljaren är snäll eller har vänliga villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

RTX 3070 kommer ju gå för 5625 kr så att köpa ett begagnat grafikkort för 4000-5000 hade jag aldrig gjort. Kanske max 2700-3000 kr för ett riktigt kapabelt kort i RTX 2000-serien.

https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...

Denna här ger dig 3 + 2 års garanti. Ett begagnat kommer i nästan alla fall egentligen med obrukbar garanti om inte tillverkaren eller återförsäljaren är snäll eller har vänliga villkor.

Bra synpunkt...

Men finns det något rimlig uppskattning om när 3070 kommer att gå att få tag på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimonUH:

Bra synpunkt...

Men finns det något rimlig uppskattning om när 3070 kommer att gå att få tag på?

15 oktober. Kan dock bli svårt att få tag i ett vid release.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Bra synpunkt...

Men finns det något rimlig uppskattning om när 3070 kommer att gå att få tag på?

Du får väl göra som 70% av de andra här: boka RTX 3070 på femton sidor, i alla varianter, så får du säkert ett. Nej, men förhoppningsvis är det inte lika stor efterfrågan på ett 3070. 3080 och 3090 är både ute tills dess. Det kan också leda till bättre priser på RTX 2000-serien nytt och begagnat, som det blev i samband med att 3080 släpptes.

AMD har jag dessvärre dålig koll på men de har nya grafikkort på gång med ju.

Jag värderar garanti väldigt högt. Det är klart man kan köpa begagnat men det är ofta överprisat.

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: Tror tyvärr att det kommer vara ännu större efterfrågan på 3070 då det hamnar i en mer rimlig prisklass enligt många hehe.

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Jag tycker inte det faktiskt. 5625 kr känns för mycket för det man får i relation till det man får för 7825 kr. 3080 är mer prisvärd med andra ord. Däremot om Nvidia släppt ett kort för runt 3500-4500 kr hade det varit betydligt mer intressant. Det är vad jag tänker.

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: Jo så kan det ju mycket väl vara också ... Vi får se 15 oktober

Permalänk
Medlem

2080 Ti alternativt 1080 Ti begagnat ger nog mest prestanda för pengarna. Fördelen med att köpa nytt är ju längre garantitid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

2080 Ti alternativt 1080 Ti begagnat ger nog mest prestanda för pengarna. Fördelen med att köpa nytt är ju längre garantitid.

Ja, när jag tittar på https://gpu.userbenchmark.com så utpresterar ju 1080 ti både 2080 och 2080 super. (inte minst MSI-varianten).

Finns det någon annan anledning att köpa 2080s? Kanske att garantin fortfarande gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Ja, när jag tittar på https://gpu.userbenchmark.com så utpresterar ju 1080 ti både 2080 och 2080 super. (inte minst MSI-varianten).

Finns det någon annan anledning att köpa 2080s? Kanske att garantin fortfarande gäller?

Ja garantin är ju ändå ett stort plus. Sen så verkar RTX 2080 och 1080ti gå för i stort sett samma pengar, iaf här på forumet vilket är obegripligt för mig. Gick ett RTX 2080 för 3K här i veckan, vilket är väldigt billigt.

Jag tror man får ställa sig frågan hur länge man är villig att vänta på en färdig burk. Går det att få tag på ett RTX 3070 så kommer det ju vara väldigt prisvärt, men i ärlighetens namn så är det inget jag skulle sätta min tillit till att få tag på i år. Beggade kort håller därför uppe priserna ganska bra igen och 2080ti verkar gå för runt 6K nu i regel och är ju ingen grym prestanda per krona sett till att de är beggade. Sen kommer ju även AMD släppa gpu'er nu i närtid och de har lovat att det inte ska bli någon papperslansering, vad det betyder återstår att se.

Har man möjligheten skulle jag försöka sitta lugnt i båten och försöka få tag på antingen ett nytt RTX 3070 eller nytt AMD i samma prisklass efter lansering, eller försöka få loss ett shysst kort beggat när folk betyder upp sig, men då till ett rimligt pris. Imo är de flesta beggade korten lite överprissatta just i studen vilket förmodligen är ett resultat av den dålia tillgången på RTX 3080.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Beggade kort håller därför uppe priserna ganska bra igen och 2080ti verkar gå för runt 6K nu i regel och är ju ingen grym prestanda per krona sett till att de är beggade.

Nej, håller med. Men bristen på 3000-serien blir ju problematisk, hur många månader ska man behöva vänta på att få game:a igen? Klar man kan vänta in den 29 oktober, men tror knappast det kommer lösa något för mig.

EDIT: Faan skiter i begagnat, galna priser ju nu.

Den rigg jag satt ihop ovan borde funka med ett 3070? När jag nu får tag i det ...