Dumt att vattenkyla ett Palit-kort?

Permalänk
Medlem

Dumt att vattenkyla ett Palit-kort?

Tjena! jag lyckades beställa ett Palit RTX 3080 och tänker vattenkyla det. Nu fick jag dock lite kalla fötter då jag hört att Palit, Zotac och Gainward är NONO med att plocka bort kylaren. Är jag onödigt paranoid eller ska jag vänta på EWGA?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha garanti kvar så köp ett färdigmonterat.
Annars är det vara köra på (så länge du hittar ett vattenblock som passar).

Permalänk
Medlem

Vad är det sol skulle göra det "farligt" att sätta dit vattenblock på palit korten? 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Vill du ha garanti kvar får du ju välja en tillverkare som tillåter att man demonterar kylaren i sina garantivillkor. Reklamationsrätten gäller ju dock fortfarande i tre år då det till skillnad från garanti inte är något frivilligt utan lagstadgat. Är ju bara du själv som kan avgöra hur du mycket du värderar garantin.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

vad jag har lyckats läsa mig till nyligen så är det fortfarande bara EVGA som officiellt stödjer vattenkylning. MSI och nvidia gör tydligen det också men har inte själv hittat det på ett mer officiellt sätt, snarare folk som säger att de fick hjälp eller supporten som säger.

vad jag förstär är gigabyte och asus hit and miss, man får hoppas på att få hjälp. känns ganska oacceptabelt tycker jag.

vet ej om palit tyvärr, så lite offtopic, men kanske kan vara hjälpsamt för någon ändå.

Permalänk
Medlem

Det blev ändå kaos vid beställning så jag skulle få kortet i november visade det sig. Jag avbeställde och inväntar EVGA eller färdigmonterat block

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Det blev ändå kaos vid beställning så jag skulle få kortet i november visade det sig. Jag avbeställde och inväntar EVGA eller färdigmonterat block

lycka till! jag är tyvärr helt inriktad på antingen EVGA XC3 eller FE då det är de enda som får plats i mitt chassi med både luft och vatten med hur min loop är uppsatt och varken nvidia eller evgas webbutiker tar emot förbeställningar, så det är inte helt lätt. får försöka plocka när de kommer in i lager helt enkelt, om inte hemsidan kraschar eller alla blir uppköpta på en sekund. inet och dustin har evga-korten men för rejäla ockerpriser, tänker mig att någon i ledet plockade åt sig lite extra med evgas kort. jag har öppnat lite andra butiker också. amazon, caseking osv.

Permalänk
Medlem

@versions: Är det på grund av tjockleken du måste köra på EVGA XC3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@versions: Är det på grund av tjockleken du måste köra på EVGA XC3?

längden. har ett 570x med en radiator i fronten med pump/res sittandes på.

finns några kort som har kort PCB som skulle passa, men skulle ej passa med de enorma luftkylarna på. finns inget större utbud på block just nu och jag vill helst inte sitta med kortet. dessutom är jag nyfiken på att testa hur jag upplever ljudnivån på ett luftkylt kort, det var många år sedan nu.

Permalänk
Medlem

@versions: Det var tight! Är det ett Define C?

Permalänk
Medlem

Skillnaden i praktiken är klart om tillverkaren tillåter att man tar bort kylaren. Dränker du kortet i vatten så är det nog svårt med garantin oavsett. Att förstöra kortet genom att byta kylaren anser jag som har mycket erfarenhet vara väldigt liten. Att man klantar till det och får vatten över kortet är dock lätt hänt om man är ny på öppna loopar. Men inte ens genom att typ nästan dränka korten har jag lyckats ta död på dom Dom är inte så ömtåliga som dom ser ut.

Tror det är viktiga läsa recesioner och välja ett kort med bra komponenter som inte har coil whine. För det är något som kommer märkas väldigt väl i en förhoppningsvis väldigt tyst vattenkyld burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@versions: Det var tight! Är det ett Define C?

nej ett corsair 570x. sitter en tunn 360 med fläktar i fronten och sedan en pump/res på den. funderat lite på om man kunde flytta pump/ressen på något vettigt sätt men verkar inte så, åtminstone inte utan att spendera en massa extra pengar, vilket inte känns värt det.

Permalänk
Medlem

ZOTAC har att du kan byta ut kylare på sina kort. Därför jag sitter och väntar på ett sådant och hoppas Kraken G12 passar. Vet inte hur Palit har, men många har ju Warranty void märken på skruvarna annars.

Eftersom 3080 är nytt skulle jag testköra ett tag utan vatten, sedan när det ser bra ut utan rapporter om att kort går sönder (2080Ti) så byter man då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

ZOTAC har att du kan byta ut kylare på sina kort. Därför jag sitter och väntar på ett sådant och hoppas Kraken G12 passar. Vet inte hur Palit har, men många har ju Warranty void märken på skruvarna annars.

Eftersom 3080 är nytt skulle jag testköra ett tag utan vatten, sedan när det ser bra ut utan rapporter om att kort går sönder (2080Ti) så byter man då.

var läste du det? här är lite jag hittade när jag kikade.

4. ZOTAC reserves the right to void the warranty

The warranty does not extend to defects that are caused by non-compliance with operating instructions, improper use, inappropriate operating conditions, overload or modifications of the product.

In particular, the warranty will be null and void if

- the product has been modified and/or willfully damaged in any way; or

- the serial number has been altered, defaced or removed; or

- the GPU cooler fan has been removed or replaced.

https://www.zotac.com/dk/page/product-warranty-policy

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5tul3y/psa_replacing...

här är en som fick igenom kortet, men verkar mer handla om att de inte upptäckte att han hade tagit bort den. känns ganska osäkert.
https://www.overclockers.co.uk/forums/posts/30626999/

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

var läste du det? här är lite jag hittade när jag kikade.

4. ZOTAC reserves the right to void the warranty

The warranty does not extend to defects that are caused by non-compliance with operating instructions, improper use, inappropriate operating conditions, overload or modifications of the product.

In particular, the warranty will be null and void if

- the product has been modified and/or willfully damaged in any way; or

- the serial number has been altered, defaced or removed; or

- the GPU cooler fan has been removed or replaced.

https://www.zotac.com/dk/page/product-warranty-policy

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5tul3y/psa_replacing...

här är en som fick igenom kortet, men verkar mer handla om att de inte upptäckte att han hade tagit bort den. känns ganska osäkert.
https://www.overclockers.co.uk/forums/posts/30626999/

De har med det för att kunna neka ifall de upptäcker att du gjort något dumt. Men här skriver de att man får ta bort om man är försiktig : https://forums.tomshardware.com/threads/does-asus-msi-gigabyt...

Har aldrig haft ZOTAC, eller problem med ett grafikkort. Så får väl se om de nekar mig om förhoppningsvis massa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De har med det för att kunna neka ifall de upptäcker att du gjort något dumt. Men här skriver de att man får ta bort om man är försiktig : https://forums.tomshardware.com/threads/does-asus-msi-gigabyt...

Har aldrig haft ZOTAC, eller problem med ett grafikkort. Så får väl se om de nekar mig om förhoppningsvis massa år.

tack får länken! lite gammalt så får hoppas att det inte är något de har ändrat sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tack får länken! lite gammalt så får hoppas att det inte är något de har ändrat sig om.

Jo, men de verkar riktigt sjyssta med garanti vad jag sett, de ändrade ju till 3+2 inför 3000-serien. En annan sak är att de har inga Warranty Void klistermärken på skruvarna när jag kollade recension för dem. Och tror jag såg något ifrån 2018 om att man fick ta av kylare för att byta kylpasta etc. Samt att det inte är lagligt att neka folk att ta bort och köra annat så länge man inte skadar kortet (gäller i så fall alla märken).