Svenska återförsäljare får något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Bilar tillverkas efter beställning, det gör inte grafikkort.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Säger inte ryktena att man får 10% mer prestanda för 6000 kr mer?
Lär inte vara samma rusch som för 3080. Intressant att faktiskt höra absoluta antal, även om det är en uppskattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad var katastrofalt med lanseringen? Att korten tog slut?

Påminner mig lite om när man köper en ny bil.
Tillverkaren lovar att bilen ska dra 0.5l/milen blandad körning visade sig vara en sanning med modifikation. Fälgarna som var i reklamen ingick inte i priset utan kostade 22000kr extra, dessutom fick jag vänta 1,5månad på leverans av bilen.

Men vet inte alla om att aldrig lita 100% på en tillverkare vid detta laget?

Haha jag håller med dig. Det är en stor mängd mansbebisar som måste grina ut att dom inte var först att få ett 3080.

Tråkig attityd mot nvidia som, precis som många andra företag, drivs av människor som brinner för att utveckla och skapa dom bästa produkterna!

Att kunna få köpa detta kortet är en förmån i livet, knappast en rättighet. Bara sitta lugn och vänta nån månad

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av aholman:

Säger inte ryktena att man får 10% mer prestanda för 6000 kr mer?
Lär inte vara samma rusch som för 3080. Intressant att faktiskt höra absoluta antal, även om det är en uppskattning

Tror mig kommer bli rush på dessa kort också, folk som inte fick 3080 kommer försöka på dessa också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Är NDAn borta vid 15 idag så det blir recensioner? Ber om ursäkt om det skrivits tidigare då jag missat info om detta. 😟

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag är lite fundersam på hur de SKA hantera det? Bygga lager i ett halvår? Höja priserna så att bara de som verkligen vill ha har råd att köpa?

Tillverka flera per minut än vad de gjort idag! Inte under längre tid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns väll som att dom fuskar med att hålla tillgången artificiellt låg för att sen höja priset ordentligt. Alla som gör reviews på kortet har då gett dom goda rekommendationer för bra price/performance men för alla konsumenter blir det omöjligt att få tag i korten till utsatt pris... klassisk NVIDIA stil

Permalänk
Medlem

De har medvetet släppt få kort eftersom de går med förlust på dem.
De vill bara visa att korten går att köpa för MSRP så att de skall kunna få ett bättre betyg i pris/prestanda i recensioner.
3080-kortet alstrar så mycket värme att kylningslösningen blir dyr så jag skulle vara förvånad om det går att få tag i kort för mindre än 9000:- efter årsskiftet, jag tippar på runt 10000:-.

Möjligen kommer Nvidia själva sälja extremt få FE-kort på sin site för MSRP så att de fortfarande skall kunna hävda att korten går att köpa för MSRP.
Partnertillverkarna får $50 i rabatt per kort i början men efter det så måste de sälja dyrt för att hålla någon som helst marginal.
Det enda som kan hindra detta är om AMD lyckas konkurrera den här gången så att Nvidia blir tvungna att sänka priserna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BooliBoo:

Är NDAn borta vid 15 idag så det blir recensioner? Ber om ursäkt om det skrivits tidigare då jag missat info om detta. 😟

Jag trodde det men verkar inte så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Digital fyndjägare

Can You Actually Game in 8K? (RTX 3090 Gameplay!)
https://www.youtube.com/watch?v=kFz9afj8lu0

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag trodde det men verkar inte så.

De vill kanske inte förstöra fina säljsiffror om det nu inte lever upp till hypen? Ska bli riktigt intressant att se hur RDN2 presterar och om det påverkar Nvidia.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Såg en intressant prestandabild 3000 vs 2000

Om denna nu är sann eller ens visa prestanda, skulle 3070 vara lite sämre än 2080ti, 3080 med 20gb minne inte vara en Ti (lika många cuda?) och sen finns det en modell mellan 3070 och 3080, kanske för att kontra AMDs kort?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är NDAn borta vid 15 idag så det blir recensioner? Ber om ursäkt om det skrivits tidigare då jag missat info om detta. 😟

Blir imorgon om man ska tro, https://twitter.com/VideoCardz/status/1308358228376461314
Recension samma dag som kortet släpps, vad döljer nVidia?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Blir imorgon om man ska tro, https://twitter.com/VideoCardz/status/1308358228376461314
Recension samma dag som kortet släpps, vad döljer nVidia?

Ok, tackar för info. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nja, att göra så är ju ekonomiskt självmord som företag. De kommer tappa otroligt mycket kunder till AMD pga den låga tillgången. (såvida AMDs tillgång inte är lika dålig vilket den mycket väl kan vara) Nog kan Nvidia förtjäna lite kritik kring hur de informerat om lanseringen, men att tro att de avsiktligt stryper tillgången är... orealistiskt.

Du missförstår mig, Nvidia släpper en produkt för att vara först (begränsad tillgång).
AMD presenterar sin produkt, Nvidia kontrar den produkten med TI för att matcha prestanda vram pris mm.

På det sättet är Nvidia både först och troligen bäst med korrigeringarna på TI varianten även om 30xx (ej TI) mot förmodan skulle slås på fingrarna av AMD.

Vi får la se hur detta dramat slutar sen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Menar du att vi ska fortsätta att bara acceptera detta?

Jag tycker också det är tråkigt att det inte fanns kort så det räckte till hela jordens befolkning vid lanseringen, men det är ju inte så att korten är slut för alltid.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Kanske man skall försöka få tag på ett 3090 som att 3080 tog slut så snabbt......

Permalänk
Medlem

Har kollat runt & eftersökt nuvarande lagerstatus hos ett flertal ÅF under dagen. Om inte fler 3090 levereras imorgon, så är nuvarande lagerstatus ungefär 10% av antalet 3080 som fanns förra torsdagen när 3080 släpptes. Återstår att se om fler kommer in imorgon eller om det direkt kommer gå till att vänta på leveranser, även om man är på plats 2-3 i kön.

Permalänk
Medlem

Webhallen outar antalet kort i lager nu. Ser ganska dystert ut 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Webhallen outar antalet kort i lager nu. Ser ganska dystert ut 🤔

Konstigt nog så fanns det mer 'i webblager' under gårdagen & tidigt på morgonen. Osäker på varför det blivit så att det nu finns färre än de haft i lager, redan innan det går att faktiskt köpa.

Permalänk
Medlem

Snyggt weblager. Blir bara värre.
I lager 2021‑01‑04 i en butik :/

Permalänk
Medlem

Är lite halvt intresserad av det här kortet och i mitt fall blir det founders edition eller inget alls men vet ni ifall nvidia öppnar för försäljning 15:00 PRICK? Har vi fler som vill köpa kortet här?

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 3090. Förmodligen Asus Strix dock

Permalänk
Medlem

För alla som ursäktar Nvidias misslyckande så finns det intressant läsning här och jämförelser med andra giganter inom tech produkter som inte har några problem med massleveranser.

"The gaming industry keeps failing miserably at selling its most important products

Microsoft’s Microsoft’s Xbox Series X and Series S preorders went live on Tuesday, capping a rough week of product rollouts that included similarly messy situations for preordering Sony’s PlayStation 5 and buying Nvidia’s RTX 3080 graphics card."

https://www.theverge.com/21451144/sony-ps5-preorder-microsoft...

Permalänk
Digital fyndjägare

@Fac31: Härligt att fler kommer köpa 3090... kommer du överklocka något?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

sååååå... ska vi spela sten, sax o påse om den där 1st 3090 VENTUS 3X på webbis? haha

Permalänk
Medlem

Det låter väl inte minsta konstigt?
Av samma anledning som det inte görs lika många Lambourghinis som Fiats.
Det lär ju knappast vara lika många som är sugna att köpa ett grafikkort som GTX 3090 för 18000 papp, jämfört med hur många som kan tänka sig att satsa på ett GTX 3080 för runt 8000.
Speciellt inte när man betalar över dubbla priset för en relativt marginell prestandaförbättring.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är någon sugen på FE så har nvidia fyllt på: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Permalänk
Inaktiv

Vad tror ni om att vänta på RTX 3080 med 20GB vram istället?

https://www.techradar.com/news/nvidia-rtx-3080-20gb-rumor-sug...

Permalänk
Medlem

snacka om att folk är korkade... betala dubbla priset för 10-15% mer prestanda... HAHA... Nvidia måste skratta hela vägen till banken

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •