Permalänk

Wi-fi

Hej.

Om jag kopplar upp mig på jobbets Wi-fi, har dom möjlighet att se vilka sidor jag går in på (Facebook, Blocket osv) och hur kan jag skydda mig ifrån att dom ser det? (Jobbar inom kommunen)

Tacksam för svar

(Ursäkta om frågan kom i fel tråd)

Permalänk
Medlem

Det har de möjlighet att göra. Lösningen är att använda VPN.

Permalänk

@Erik_T:
Tack.
Dom behöver inte kräva något tillstånd? Har jag ingen lag på mig sida, att det måste typ begåtts någon brott för dom ska se privata saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksonja89:

@Erik_T:
Tack.
Dom behöver inte kräva något tillstånd? Har jag ingen lag på mig sida, att det måste typ begåtts någon brott för dom ska se privata saker?

Jag tror att de måste ha meddelat i förväg att övervakning kan ske, men i övrigt har en arbetsgivare rätt att kontrollera och övervaka hur deras utrustning ( i det här fallet wifi) används.

Permalänk

@Erik_T:

Vi har en IT-enhet i staden jag bor i som är under kommunen.
Jag har väldigt svårt att tro att de skulle från ingen stans gå in och kolla på om någon är inne på tex facebook på arbetstid eller liknande. Trodde det fanns en lag om att de inte kunde göra hur som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksonja89:

@Erik_T:

Vi har en IT-enhet i staden jag bor i som är under kommunen.
Jag har väldigt svårt att tro att de skulle från ingen stans gå in och kolla på om någon är inne på tex facebook på arbetstid eller liknande. Trodde det fanns en lag om att de inte kunde göra hur som..

I praktiken kommer de antagligen inte att bry sig om att kolla sådant, men de får göra det.
Det bör finnas någon slags riktlinjer på din arbetsplats för hur anställda får använda Internet på jobbet, och du bör ha informerats om dem vid något tillfälle.